Az AMD előállt az új generációs „népkártyákkal”

A felsőkategóriás Radeon HD 5800 modellek után az AMD bejelentette a HD 5700 termékcsaládot is, mely két modellel indul a középkategóriában. A vörösök DirectX 11-es architektúrájáról már beszámoltunk egy korábbi cikkünkben, sőt teszteltük is a jelenleg elérhető legerősebb modellt. Most azonban a „nép” pénztárcája kerül előtérbe, hiszen nem sokan engedhetik meg maguknak a relatíve drága HD 5800-as termékeket.

Hirdetés

A Radeon HD 5700 széria a 170 mm²-es mérettel megáldott, Juniper névre keresztelt lapkára épül, mely a TSMC 40 nm-es gyártósorain készül, és kicsivel több mint 1 milliárd tranzisztort tartalmaz. A chipben összesen 10 darab 80 utas shader tömb kapott helyet egy-egy textúrázó blokk társaságában. A felépítés a nagyobb testvérhez képest némileg módosult, ugyanis két blokk helyett most az összes shader processzor egy helyen található.

A 700 MHz-es magórajelen üzemelő Radeon HD 5750 esetében a lapka 9 aktív tömbbel dolgozik, ami 720 shader processzort és 36 darab Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát eredményez. A Radeon HD 5770 már 10 tömbbel rendelkezik, ennek megfelelően a 800 darab shader processzorhoz 40 textúrázó csatorna tartozik, míg az órajel-frekvencia 850 MHz-re nő. Az adatok alapján kiszámítható, hogy az előbbi modell 1, az utóbbi pedig 1,36 TFLOPS-os számítási teljesítményre képes.


AMD Radeon HD 5750 [+]

A középkategóriás Radeonok 4 darab ROP blokkal rendelkeznek, melyek összesen 16 blending és 64 Z mintavételező egységet tartalmaznak és egy HUB központú memóriavezérlőre kapcsolódnak, ami két darab 64 bites csatornára oszlik. A memóriakonfiguráció a kisebbik modellnél 512 MB és 1 GB lehet, míg a nagyobbik verzió 1 GB-os fedélzeti tárral kerül forgalomba, az AMD mindkettőnél GDDR5 szabványra épülő memórialapkákat alkalmaz. Ezek a HD 5750-en 4,6 GHz-es, a HD 5770-en pedig 4,8 GHz-es effektív órajelen ketyegnek.


AMD Radeon HD 5770

A fogyasztási adatok is rendkívül hízelgőek. A kisebbik modell 86 wattos maximális energiaigénnyel rendelkezik, a gyorsabb verzió esetében ez az érték 108 watt. A terhelésmentes időszak alatt az energiagazdálkodási szolgáltatásoknak köszönhetően a 16-18 wattos fogyasztás is elérhető.

Az AMD a bemutatót kihasználva ismét elhintett némi információt a készülő DirectX 11-es címekről. A legújabb adat, hogy több mint 20 játék készül az API-val, de a kiadókkal és a fejlesztőkkel kötött megállapodás értelmében csak az alább felsoroltakat lehetett leleplezni. Ettől függetlenül a stúdiók alapján már lehet keresgélni, hogy vajon mely játékok építhetnek még a Microsoft új API-jára. Kifejezetten érdemes a Trinigy honlapjára ellátogatni, ahol is a Vision motor licencelői vannak feltüntetve.

Az Unigine motor is felkerült a listára. A rendszer fejlesztőit fel is kerestük a támogatással kapcsolatban. Elmondásuk szerint hamarosan érkezik egy DirectX 11-re fejlesztett tesztprogram, ami alkalmazza a tesszellációt és a compute shadert is. Az előbbi technológiában hatalmas lehetőségeket látnak, így az Unigine rendkívüli módon épít rá. Bemutató céllal kaptunk pár képet is, amelyeken látható a tesszellátorral megspékelt felület szépsége.


A tesszellátor működésben [+]

Az AMD Radeon HD 5750 és HD 5770 mától kapható az üzletekben. A pontos elérhetőségről nincs információ, de a vállalat szerint rengeteg kártyát leszállítottak, így várhatóan minden rendben lesz. A kisebbik modell ajánlott fogyasztói ára a memória méretétől függően 109 és 129 dollár között alakul, míg a gyorsabb verzió 159 dollárért keres majd gazdát.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés