Összegzés
A nálunk járt Canon 11-24 mm F4L USM nem egy mindennapi jelenség, és egy igazi világrekorderhez méltóan senkit se hagyott hidegen, csak úgy vonzotta a tekinteteket már a puszta megjelenésével is. Első kézbevételekor pedig méretével és közel 1,2 kg-os tömegével nyomatékosítja tekintélyét még egy laikus számára is, egy nagyobb full frame vázzal együtt meg végképp egy kis romboló érzetét kelti. A nagyon magas építési minőség persze ebben a kategóriában nem túl meglepő, de hogy azért itt is nyújtson valami kis pluszt a konkurenciához képest, az objektív végére kapott egy kis szűrőtartót is. Ez olyan figyelmesség, amit a leendő tulajok garantáltan nagyra fognak értékelni!
Persze a külsőségeknél sokkal fontosabb, hogy az optika képminőségét tekintve sem okoz csalódást. Az ilyesfajta összetett extrém nagylátót már pusztán jellegénél fogva is képtelenség optikailag tökéletesre korrigálni, ehhez képest figyelemreméltó, hogy minden létező képi hibát milyen jól kontrollál, képes alacsony szinten tartani. Egyedül talán a 11 mm-en, nyitott rekeszen mutatott vignettálás mértéke magas, de ez meg úgy általában a full frame DSLR rendszerek sajátja, máshol sem jobb a helyzet.
Hirdetés
A becsillanás, a kromatikus aberráció kellően alacsony szinten maradt, sőt meglepő módon még a torzítás mértéke is egész visszafogott, egyedül 11 mm-en válik erősebbé, de ezt majd egy megfelelő profillal utólag szoftveres úton gyorsan és könnyedén lehet korrigálni. Az élesség is kiváló! Persze 11 mm az extrém széleken kicsit gyengül, de mindez messze nem olyan mértékű, ami egy ekkora nagylátónál igazából komoly gondot jelentene. A kontrasztban és szép telt színek téren pedig remekel az objektív, hozza azt a nem keveset, amit egy Canon L-es üvegtől joggal elvár az ember.
És hogy rövid tesztünk alatt szerzett gyakorlati tapasztalataink alapján milyen volt a kategóriájában legendás Nikon 14-24/2,8- hoz képest?
Nos, első körben azt mindenképpen kijelenthetjük, hogy minden szempontból méltó ellenfelet állított a Canon ezzel az objektívvel. Egyértelmű győztest viszont már csak azért sem tudnánk hirdetni, mert a két objektív nincs tökéletes fedésben, így mind a kettőnek megvannak a maga előnyei. A Nikonnál például adja magát a jobb F2.8-as fényerő, amire a Canon a lényegesen jobb átfogásával válaszol. Képminőségre a Nikont sokan kiegyensúlyozottabbnak tartják, ami részben igaz is, ugyanakkor ez azért nézőpont kérdése is. A Nikon "csak" 14mm-ről indul, ha Canon objektívet is innen kezdjük el vizsgálni, akkor mindjárt árnyalódik kicsit a kép, sőt ezen a gyújtótávolságon például a Canon már lényegesen kisebb torzítást mutat.
Persze 11 mm-en és főleg nyitott rekeszen a Canon is gyengül az extrém képszéleken. Mégis, nehéz volna ezt úgy felróni "neki", hogy közben senki más nem kínál full frame-en 11 mm-t. Ez az egyenestartó átlósan 126,05 fokos nagylátószög annyira extrém, hogy szinte az is csoda, hogy egyáltalán létezik!
Sajnos a Canonnál is tudják, hogy amit ezúttal letettek az asztalra, az egy kisebb-nagyobb mérnöki bravúr, így aztán keményen meg is kérik az árát. Aki birtokolni szeretné a világ legnagyobb látószögével rendelkező egyenestartó objektívet, annak közel 1 millió forintot kell kifizetnie érte.
Ebből a szempontból vizsgálva persze a Nikon 14-24 mm jobb ár/érték aránnyal rendelkezik. Másrészt viszont extrém nagylátó kategóriában minden egyes mínusz mm már gyakorlatilag egy új világot jelent, ennek megfelelően a 11 és a 14 mm igazából nem is egy pályán versenyez. A Canon egy igazi specialista, egy igazi "kis" csemege az értő fanatikus fotósok számára, így aztán aki megteheti és nem elégszik meg a kiválóval, hanem szeretne valami igazán egyedi különlegességet is birtokolni, annak bizony mindenképpen számításba kell vennie a Canon EF 11-24mm F4L-t.
Canon EF 11-24mm F4L USM
FEDman
A fényképezőgépvázat és az objektívet a Canon hazai képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.