Nincs extrémebb: Canon EF 11-24mm F4L USM

Bevezető

A Canon név hallatán joggal ugranak be a gyártó nagy fehér teleobjektívjei, ezek ugyanis nem csak színükben feltűnőek, de méltán kategóriájuk legjobbjai közé tartoznak. Ezt senki se vitatta eddig sem, nem úgy a kínálat "alsó", nagylátó szegmensét, ahol sokak szerint hosszú évek óta elmaradt legnagyobb riválisa mögött. Ez azért is lehet, mert a Nikon remekül sikerült 14-24 mm F2.8-as objektívjére a Canon évekig nem adott semmilyen direkt választ.

Úgy látszik, a Canonnál is megelégelhették ezt az állapotot, és végül idén februárban felvették a kesztyűt, mikor is bejelentették a Canon EF 11-24 F4L USM objektívet. Jól látható, hogy ennyi év után nem elégedtek meg egy szimplán csak jó extrém nagylátó zoommal, hanem ezzel együtt mindjárt be is söpörték a világ legnagyobb látószöggel rendelkező egyenestartó objektíve címet is! Szevasz, Nikon!

A Canon tehát kitett magáért, az objektív gyönyörű, a paraméterei bámulatosak. Ugyanakkor ennyire széles egyenestartó objektívet eddig még tényleg nem készített senki, mondhatni, hogy már-már a fizika határait feszegetik. Nagy kérdés tehát, hogy ennyire extrém látószög mellett lehet-e egyáltalán tartani a profi objektívektől elvárt magas minőséget. Rövid tesztünk során erre a kérdésre kerestük a választ.

Canon EF 11-24 mm F4L USM
Gyújtótávolság 11-24 mm (APS-C ekv. 17,6-38,4 mm)
Fényerő F4
Időjárásálló igen
Közelpont 0,28 m (24 mm)
Max. nagyítás 0,16x (24 mm)
Rekeszlamellák száma 9
Objektív felépítése 16 elem / 11 csoportban
Optikai stabilizátor nincs
Szűrőmenet nincs, szűrőtartó az objektív hátulján
Méretek 108 x 132 mm
Tömeg 1180 gramm
Fogyasztói ár 999 000 Ft

Ergonómia

Az időjárásálló objektív építési minősége nem okoz csalódást, hozza L-es testvérei megszokott robusztusságát. Közel 1,2 kg-os tömege is tekintélyt parancsoló, a méreteiről már nem is beszélve. Még egy Canon 5D Mark III is szinte eltörpül mellette!

A két gyűrűn és a távolságskálán kívül már csak egyetlen AF/MF kapcsolót találunk, azaz kezelőfelület szempontjából egyszerű és nagyszerű.

Az élességállító gyűrű nagyon rövid úton és finoman jár. A zoomgyűrűről ugyancsak elmondható, hogy rövid úton jár, itt viszont már jó értelemben érezni, hogy ezt tekerve nem kis tömeget mozgatunk...

...és valóban, zoomolás közben a komplett lencserendszert megmozgatjuk. Míg hátulról nézve szimplán ki-be, addig elölről nézve a hatalmas félgömb frontlencse a két végállás között fel-le pumpáló mozgást végez. Azaz zoomolás közben elég rendesen átrendezi a lencséket.

Az ilyen klasszikus, szűrőmenet nélküli hatalmas félgömb frontlencsével rendelkező objektívek szűrőzése jellemzően igen körülményes és nehezen megoldható. Ez esetünkben nem áll fenn, mert a gyártó szerencsére gondolt erre is, és az objektív hátsó végén elhelyezett egy kis szűrőtartót. Nagy pirospont jár ezért a Canonnak!

Az ehhez hasonló objektívekhez jellemzően belül bélelt, a beépített napellenzőre húzható első sapkát szoktak adni, amit csak a természetes súrlódás tart a helyén. Első ránézésre a hatalmas frontlencsevédő itt is hasonló kialakítású, kivéve hogy itt nincs belső bélés, ehelyett a hagyományos kupakokhoz hasonlóan két kis retesszel látták el. Itt ezek tartják a helyén a sapkát, méghozzá meglepő masszivitással, minimális kotyogása sem volt, esély meg egy szál se, hogy leessen. Anyagát tekintve egyszerű műanyag, ami talán itt nem is baj, így legalább hanyagul a fotóstáskába hajítva sem fog ott minden mást összekarcolni.

Képminőség I.

Az objektívet Canon 5D Mark III vázon teszteltük. A tesztben szereplő összes kép szoftveres lencsekorrekciótól mentes LightRoom5 (LR5) RAW konverzió.

Torzítás

Az ilyen jellegű objektíveknél a torzítás mindig nagy kérdés, egy ennyire összetett és bonyolult zoomot többnyire képtelenség pusztán optikai úton tökéletesre korrigálni. Nincs ez másképp jelen esetben sem.

A szélesebbik végén (11 mm) erőteljes bajusztorzítással találkozunk, azaz itt hordótorzítást produkál a szélek felé egy kicsit visszacsapva. Ez a jelenség az extrém nagylátó zoomobjektívek között teljesen megszokott, ebben a kategóriában nincs is nagyon optikailag ennél jobban korrigált zoom extrém nagylátó! Hosszabbig vége felé haladva gyorsan mérséklődik, 16 és 24 mm-en nézve már alig érzékelhető a torzítás.

Hirdetés

Vignettálás

Az erőteljes peremsötétedés is többnyire az ilyen jellegű objektívek sajátja, különösen full frame rendszerekben.

Ahogy az a fenti tesztünkből kiderül, nincs ez másképp itt sem. Különösen 11 mm-en igen erős a peremsötétedés, amiről elmondható, hogy szerencsére nagyon finom átmenetű, így bizonyos helyzetekben akár még jól is mutathat. Ahol nem, ott ezt elég egyszerűen korrigálhatjuk szoftveresen, utólag, vagy ha körülmények engedik, akkor szoftveres korrekció nélkül egy kis rekeszeléssel is gyorsan megszabadulhatunk a nem kívánt vignettálástól.

Képminőség II.

Élesség

Tapasztalataink szerint nyugodtan használható az objektív nyitott rekeszen is, ha szükséges. Már itt, F4 rekeszen is megfelelő élességgel és kontraszttal rendelkezik szinte a kép egész felületén, egyedül az extrém széleken gyengül el egy kicsit. A képminőség egy kis rekeszeléssel tovább fokozható, F5.6 és F11 között érzi magát a legjobban. Ennél jobban rekeszelve, mint mindenütt másutt, úgy itt is belép a diffrakció élességre gyakorolt negatív hatása.

Becsillanás

Egy ekkora félgömb frontlencséjű extrém nagylátó esetén mindig fontos kérdés, hogy hogyan alakul a becsillanás. Ilyen nagy látószög mellett sok esetben óhatatlanul a kompozícióba kerül valami erős és kemény fényforrás, így emiatt itt különösen nagy jelentősége lehet egy jó tükröződésgátló bevonatnak.

A gyártó ennek megfelelően ezt nem is bízta a véletlenre, a megszokott SWC mellett a legújabb ASC (Air Sphere Coating) rétegét is bevetette, hogy ezzel is a lehetőségekhez képest minimálisra szorítsa a becsillanás mértékét.

Ahogy az a fenti tesztképeinken is látszik, direkt provokálva ugyan könnyen létrejön a becsillanás, de ez szinte mindig olyan diszkrét kis csíkban és mértékben jelenik meg, hogy végeredményben a legritkább esetben válik zavaróvá. Ezen felül a kontrasztot is remekül tartja. Kijelenthető tehát, hogy a maga kategóriájában ezen a területen is kiválóan vizsgázott.

CA

A kromatikus aberráció különösen a kép szélei felé gyakorlatilag rekesztől függetlenül tapasztalható. Ennek ellenére is elmondható, hogy remekül kontroll alatt tartja az objektív a színi hibát, ami ugyan szinte mindig jelen van, de mértéke jellemzően kellően alacsony szinten marad, így vagy eleve nem zavaró, vagy utólag könnyen korrigálható.

Terepen

És hogy milyen az élet a terepen egy ilyen objektívvel? Nos, kisfilmen ez a 11 mm valami brutális! Elsőre szinte megszédül az ember a keresőbe pillantva, no meg nem is könnyű uralni ezt a hatalmas teret és a szokatlanul nagy perspektívatorzulást. Már csak ezért is nagyszerű, hogy jelen esetben egy zoomobjektívről beszélhetünk. Sokan persze legyintenek majd erre, hogy ugyan, mire jó ez az alig több mint kétszeres zoomátfogás, no meg ha 24 mm-t akarna valaki, azt sokkal olcsóbban is lehet, de nincs teljesen igazuk. A 11mm annyira speciális, hogy nem minden helyzetben használható, és ilyenkor remek, hogy ott az a 24 mm is. Ebben a tartományban minden milliméter számít, és emiatt a 11 és a 24 mm gyakorlatilag két külön világ!

Ahogy az a fenti, két végálláson egy pontból készített képen is jól látszik, már csak a perspektíva miatt is teljesen más hangulatú a két kép. Éppen ezért az ilyen jellegű extra nagylátó objektíveknél ez a pici kis zoom is rettentően hasznos tud lenni!

Belső tereket fotózva végképp kidomborodik, hogy egy ennyire nagylátónál minden egyes mínusz milliméter mennyire sokat jelenthet. Az alábbi három, azonos pontból készült képen jól látszik, hogy a 24 mm még egy relatíve nyugodt nagylátónak mondható, utána a 16mm már maga az extrémitás, de hogy a 11 mm még ehhez képest is gyakorlatilag egy új világ, az egész egyszerűen döbbenetes!

Természetesen nem csak zárt, hanem nyílt terepen is nagy hasznát vehetjük egy ilyen objektívnek, extrém látószögével és a hátulján elhelyezett szűrőtartójával könnyedén válhat majd a tájfotósok nagy kedvencévé. Sajnos a tesztidőszak alatt nem sikerült kiszakadnunk valami igazán szép helyre vele, de minden rosszban van valami jó: így legalább azt be tudjuk mutatni, hogy egy teljesen átlagos budapesti parkot is mennyire fel tud dobni a 11 mm-rel járó extrém perspektíva.

Az eddigieken felül a csillagfotózás még egy olyan terület, ahol nem igazán létezik olyan fogalom, hogy egy objektív túl széles. Persze ahhoz, hogy a csillagos ég alatt is jól tudjon teljesíteni egy optika, nem elég a puszta látószög, elengedhetetlen az is (különösen F4 mellett), hogy maximális fényerőn is jól teljesítsen.

Csak egy rövid próba erejéig vittük ki éjszaka, de már ez is elég volt ahhoz, hogy kiderüljön, az objektív kiválóan teljesít 11 mm-en, már nyitott rekeszen is. A remek élesség és kontraszt mellett ráadásul a kómára is szinte teljesen érzéketlen, ami azért nem akármi ebben a kategóriában.

Még egy érdekes jelenséget tapasztaltunk: városi fények mellett extrém esetben a félgömb frontlencse néha nagyon érdekes becsillanást tud produkálni.

Képgaléria

A képek Canon EOS 5D Mark III vázzal készültek RAW formátumban, melyeket LightRoomban konvertáltunk le mindenféle lencsekorrekció nélkül. A főbb EXIF adatok a fájlnevekben is megtalálhatóak.

Összegzés

A nálunk járt Canon 11-24 mm F4L USM nem egy mindennapi jelenség, és egy igazi világrekorderhez méltóan senkit se hagyott hidegen, csak úgy vonzotta a tekinteteket már a puszta megjelenésével is. Első kézbevételekor pedig méretével és közel 1,2 kg-os tömegével nyomatékosítja tekintélyét még egy laikus számára is, egy nagyobb full frame vázzal együtt meg végképp egy kis romboló érzetét kelti. A nagyon magas építési minőség persze ebben a kategóriában nem túl meglepő, de hogy azért itt is nyújtson valami kis pluszt a konkurenciához képest, az objektív végére kapott egy kis szűrőtartót is. Ez olyan figyelmesség, amit a leendő tulajok garantáltan nagyra fognak értékelni!

Persze a külsőségeknél sokkal fontosabb, hogy az optika képminőségét tekintve sem okoz csalódást. Az ilyesfajta összetett extrém nagylátót már pusztán jellegénél fogva is képtelenség optikailag tökéletesre korrigálni, ehhez képest figyelemreméltó, hogy minden létező képi hibát milyen jól kontrollál, képes alacsony szinten tartani. Egyedül talán a 11 mm-en, nyitott rekeszen mutatott vignettálás mértéke magas, de ez meg úgy általában a full frame DSLR rendszerek sajátja, máshol sem jobb a helyzet.

A becsillanás, a kromatikus aberráció kellően alacsony szinten maradt, sőt meglepő módon még a torzítás mértéke is egész visszafogott, egyedül 11 mm-en válik erősebbé, de ezt majd egy megfelelő profillal utólag szoftveres úton gyorsan és könnyedén lehet korrigálni. Az élesség is kiváló! Persze 11 mm az extrém széleken kicsit gyengül, de mindez messze nem olyan mértékű, ami egy ekkora nagylátónál igazából komoly gondot jelentene. A kontrasztban és szép telt színek téren pedig remekel az objektív, hozza azt a nem keveset, amit egy Canon L-es üvegtől joggal elvár az ember.

És hogy rövid tesztünk alatt szerzett gyakorlati tapasztalataink alapján milyen volt a kategóriájában legendás Nikon 14-24/2,8- hoz képest?

Nos, első körben azt mindenképpen kijelenthetjük, hogy minden szempontból méltó ellenfelet állított a Canon ezzel az objektívvel. Egyértelmű győztest viszont már csak azért sem tudnánk hirdetni, mert a két objektív nincs tökéletes fedésben, így mind a kettőnek megvannak a maga előnyei. A Nikonnál például adja magát a jobb F2.8-as fényerő, amire a Canon a lényegesen jobb átfogásával válaszol. Képminőségre a Nikont sokan kiegyensúlyozottabbnak tartják, ami részben igaz is, ugyanakkor ez azért nézőpont kérdése is. A Nikon "csak" 14mm-ről indul, ha Canon objektívet is innen kezdjük el vizsgálni, akkor mindjárt árnyalódik kicsit a kép, sőt ezen a gyújtótávolságon például a Canon már lényegesen kisebb torzítást mutat.

Persze 11 mm-en és főleg nyitott rekeszen a Canon is gyengül az extrém képszéleken. Mégis, nehéz volna ezt úgy felróni "neki", hogy közben senki más nem kínál full frame-en 11 mm-t. Ez az egyenestartó átlósan 126,05 fokos nagylátószög annyira extrém, hogy szinte az is csoda, hogy egyáltalán létezik!

Sajnos a Canonnál is tudják, hogy amit ezúttal letettek az asztalra, az egy kisebb-nagyobb mérnöki bravúr, így aztán keményen meg is kérik az árát. Aki birtokolni szeretné a világ legnagyobb látószögével rendelkező egyenestartó objektívet, annak közel 1 millió forintot kell kifizetnie érte.

Ebből a szempontból vizsgálva persze a Nikon 14-24 mm jobb ár/érték aránnyal rendelkezik. Másrészt viszont extrém nagylátó kategóriában minden egyes mínusz mm már gyakorlatilag egy új világot jelent, ennek megfelelően a 11 és a 14 mm igazából nem is egy pályán versenyez. A Canon egy igazi specialista, egy igazi "kis" csemege az értő fanatikus fotósok számára, így aztán aki megteheti és nem elégszik meg a kiválóval, hanem szeretne valami igazán egyedi különlegességet is birtokolni, annak bizony mindenképpen számításba kell vennie a Canon EF 11-24mm F4L-t.


Canon EF 11-24mm F4L USM

FEDman

A fényképezőgépvázat és az objektívet a Canon hazai képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Canon

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés