Kép I.
A streamelés többféle dolgot is takarhat, mi azonban a továbbiakban a játékmenet vagy egyéb, digitális eszközön végzett tevékenység közvetítését fogjuk érteni ezalatt. Az első lépés nyilván az, hogy valahogy rögzíteni tudjuk az adott eszköz képét, amit az internetre kívánunk továbbítani, ez lehet számítógép, játékkonzol, okostelefon vagy akár fényképezőgép, videokamera. A legegyszerűbb dolgunk akkor van, ha a tevékenység, amit végzünk (és a példa kedvéért maradjunk a videojátéknál) számítógépen fut, hiszen ha elég erős a PC-nk, akkor az a játék futtatása közben a közvetítéshez szükséges számításokat is képes elvégezni, így nem lesz szükségünk ehhez külön eszköz beszerzésére.
(forrás: Acer Predator Orion 5000 gamer PC teszt) [+]
Az persze szubjektív, hogy mi számít elég erősnek. A stream minősége rengeteg dologtól függ, ilyen például a megcélzott felbontás és másodpercenkénti képkockaszám, a játék hardverigénye, a játék képére pakolt extra felületek (például kamerakép, a streammel kapcsolatos, animált értesítések stb.), illetve, hogy milyen típusú és mennyiségű folyamatot futtatunk még a háttérben, általánosságban viszont elmondható, hogy azt a játékot, amit gépünk képes futtatni, azt megfelelően gyors internetkapcsolat esetén közvetíteni is tudjuk majd vele, legrosszabb esetben némileg vissza kell vennünk a grafikai beállításokból.
Hirdetés
Az ajánlott számítógépkonfiguráció kérdését túl részletesen nem boncolgatjuk, hiszen, ahogy már említettük, a megcélzott játéktól is függ, pontosan milyen PC-re lesz szükségünk, viszont ha még csak tervezzük egy számítógép vásárlását és a streamelés is a céljaink között szerepel, akkor grafikus kártyák közül az NVIDIA GeForce GTX 16xx vagy RTX 20xx szériájú, illetve ezeknél újabb modellekkel járunk a legjobban. Ezekben ugyanis már helyet kapott a gyártó NVENC enkódere, amit kifejezetten játékok rögzítésére terveztek, így maga a kép felvétele minimális hatással van a processzorra és a GPU-ra is, vagyis kihasználhatjuk azok minden teljesítményét.
Visszatérve az eredeti gondolatra: amennyiben tehát már rendelkezünk számítógéppel, egyszerű a helyzet, hiszen csak annyi dolgunk van, hogy megnyissuk és bekonfiguráljuk a használni kívánt streaming szoftvert (például OBS, Xsplit, Twitch Studio, csak hogy a legnépszerűbbeket említsük) és elindítsuk a közvetítést. A dolog akkor kezd bonyolódni, ha nem az adott számítógép képét szeretnénk felhasználni, hanem egy másik eszközét, mert bár a szoftver képes erre is, az összekötéshez azonban már egy külső eszköz beiktatására is szükségünk lesz.
Elgato HD60 S+ (forrás: Elgato) [+]
Az ilyen kütyüket rögzítőkártya vagy capture card néven találjuk meg a webáruházakban, és gyakorlatilag átalakítókról van szó, melyek külső eszközök esetében USB, belső kártyák esetében pedig PCIe interfészen keresztül csatlakoztathatóak a számítógéphez. Jellemzően egy vagy több HDMI jelet képesek fogadni, melyeket nem csak számítógépünk, de monitorunk felé is képesek továbbítani, így nem csak rögzíteni, de – általában komolyabb késés nélkül – látni is tudjuk a képet.
(forrás: AverMedia Live Streamer 311 teszt) [+]
A rögzítőkártyák többféle szempont alapján választhatók ki, a már említett külső-belső kialakításuk mellett. Legfontosabb tulajdonságuk, amit érdemes megnézni, hogy milyen felbontás és képkockaszám mellett képesek továbbítani a képet. Ez a számítógép, illetve a monitor felé haladó jel esetében eltérő lehet, hiszen a legtöbb felhasználó bizonyára megelégszik Full HD rögzítéssel, másodpercenkénti 60-as képkockaszám mellett, monitorán viszont már lehet, hogy inkább 4K-s, 144 Hz-es képet nézne.
(forrás: AverMedia Live Streamer 311 teszt) [+]
További megfontolandó szempont lehet még, hogy az eszköz képes-e már önmagában is rögzíteni például egy memóriakártyára, hiszen így nincs szükség számítógépre mondjuk egy konzol képének rögzítéséhez, a streamereknek viszont ez nyilván nem opció, hiszen ekkor mindenképp élőképet kell, hogy kapjunk, néha viszont jól jöhet ez az általában külső eszközökben létező funkció.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!