Húsz éve ezek a márkák uralták a tévépiacot – mi lett velük?

Egyesek eltűntek, marginalizálódtak, mások a csúcson maradtak. Nézzük, kinek milyen sors jutott!

Változó idők

Két évtized alatt rengeteget változott a televíziós iparág; nagy játékosok tűntek el, meghatározó brandek marginalizálódtak, új szereplők bukkantak fel, és persze akadnak olyanok is, akik a csúcson vagy annak közelében maradtak. Cikkünkben a régi nagy márkákat vesszük górcső alá, megnézzük, hogy kivel mi történt, milyen sors várt ebben az elképesztően kompetitív és rengeteg pénzt felemésztő, ám óriási bevételt generáló szektorban.


[+]

Korabeli trendek

Mielőtt belevágunk, talán érdemes nagyon röviden áttekinteni, hogy hogyan is állt az iparág két évtizede. Az ezredfordulót követően még mindig a hagyományos, katódsugárcsöves, azaz CRT készülékek dominálták a piacot, de már érezni lehetett a változás szelét, azaz, hogy a sokkal kedvezőbb tulajdonságokkal bíró, nagyobb képátlójú, de vékonyabb, valamint jobb felbontással kecsegtető és energiatakarékosabb új technológiák előbb-utóbb átveszik majd az uralmat.

Projektoros tv
CRT tv [+]

Ám ekkor még nem volt tiszta, hogy a plazma, az LCD vagy a projektoros eljárás lesz-e a nyerő. Akadtak cégek, akik olyan megoldások felé fordultak, amelyek végül nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, ezekre jó példa a SED vagy a HD-ILA, de ide vehetjük az OLED-et is, amely első körben megbukott!

Plazma tv
Plazma tévé [+]

Szóval nagyon izgalmas időszak volt ez, amely óriási kihívások elé állította a piaci szereplőket. Az ekkoriban meghozott, fejlesztéssel, beruházással, és úgy általában a stratégiával kapcsolatos döntések alapvetően határozták meg sok vállalat és márka sorsát. Ha most valaki visszatekint 2003-ra, akkor biztos eszébe jut jó pár olyan  név, amelyről nem gondolta volna, hogy ilyen magasra, vagy épp ellenkezőleg, ilyen mélyre jut.

Samsung, Sony, Thomson, LG

Jöjjön most tehát a lényeg, azaz azaz cégek és brandek. A lista nem teljes, nem is lehet az, hiszen biztos akad néhány résztvevő, akit kihagytunk, akiről megfeledkeztünk. Ha valakinek eszébe jut egy fontos hiányzó, az nyugodtan jelezze a cikk fórumában.

Samsung

A dél-koreai cég elképesztő energiákat mozgatott meg a kapacitás bővítése és a fejlesztőközpontok létrehozása érdekében. Jó irányba indulva alapvetően az LCD-re fókuszált, de a plazmára is odafigyelt és az utolsó pillanatig benn tartotta kínálatában.

A Samsung 2005-ben a Sonyt megelőzve a globális televíziós szektor piacvezetőjévé vált, és e pozícióját meg is őrizte az elmúlt 17 évben. Jelenleg az egyik leginnovatívabb, legizgalmasabb és legbátrabb szereplő a piacon, saját QD-OLED paneles televíziója tavaly az egyik legjobb volt a mezőnyben.

Sony

Húsz éve az egyik legnagyobb piaci részesedéssel bíró cég volt a Sony, de mostanra sokat vesztett, és a legfrissebb adatok szerint globálisan már csak a hatodik legerősebb szereplő. De legalább fennmaradtak, ami sok más japán márkáról sajnos nem mondható el.

Sony XEL-1 OLED tv 2006-ból
Sony XEL-1 OLED tv 2006-ból [+]

A vállalat az elmúlt két évtizedben híressé vált arról, hogy egy csomó érdekesnek tűnő, izgalmas fejlesztésre költött vagyonokat, amelyek aztán sosem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Mindenesetre a kínálatukban még mind a mai napig találhatóak kiváló készülékek, a tavalyi év legjobb modelljének is egy Sony televíziót választottak a Tévék Királya versenyen.

Thomson

Lehet, hogy sokan nem hinnék, de a kétezres évek elején a Thomson volt a tévés iparág egyik legerősebb versenyzője, Európában egyenesen piacvezetők voltak. A francia konszern vezetése azonban úgy döntött, hogy a CRT-éra után már nem nagyon szeretnének irgalmatlanul sokat költeni az új technológiák fejlesztésére.


[+]

Így mindenki legnagyobb megdöbbenésére 2003 végén eladták televíziós részleg 33 százalékát a TCL-nek, és a kínai holding nem sokkal később már többségi tulajdonossá vált, és megszerezte a szabadalmakat, valamint a névhasználati jogot is. Ez utóbbival sokat nem tudtak kezdeni érdemben: a Thomson régóta csak egy vegetáló, C-D kategóriás brand, ami ennél többet érdemelne talán.

LG

A dél-koreai konszern elmúlt két évtizede egy igazi sikersztori a tévés iparágban! Az LG vezetése remekül ismerte fel az ezredforduló környékén, hogy a jövő a lapostévéké lesz. Létrehoztak a Philips-szel közösen egy panelgyártó és -fejlesztő leányvállalatot, ahonnan később kivásárolták a partnert. Óriási gyártói kapacitást épített ki az LG, és 2009-re már a második legnagyobb piaci részesedéssel bíró vállalattá vált az örök rivális Samsung mögött.


[+]

OLED projektjük igen jól sült el, aminek köszönhetően a vállalat a prémium kategóriában is meghatározó szereplővé tudott válni. Van saját okostévérendszerük, és kínálnak olyan különleges modelleket is, mint az átlátszó vagy feltekerhető tévé. A manapság pedig egyre népszerűbbé váló OLED tévé szegmenst a vállalat tíz éve magabiztosan uralja.

Panasonic, Pioneer, Toshiba, JVC

Panasonic

A vállalat igen érdekes utat járt be ebben az időszakban. A kétezres években egyértelműen felfelé ívelő pályán voltak, aminek csúcsa 2010-ben volt, amikor a Panasonic globálisan 10 százalékos piaci részesedést ért el. A cég egyértelműen a plazma képalkotási technológiára fókuszált, azonban ez zsákutcának bizonyult, és 2014-ben beszüntették e készülékek gyártását. Ez óriási csapás volt nekik, mint ahogy az is, hogy az utódnak szánt saját OLED tévé projektjük is megbukott.


[+]

A Panasonic azóta sem tért magához, legalábbis ami a piaci pozíciókat illeti. A vállalat ugyanis továbbra is gőzerővel fejleszt, és saját képfeldolgozó chipjének, illetve a házon belül buherált LG OLED paneleknek köszönhetően tavaly is le tudtak tenni az asztalra egy olyan televíziót, amely ott volt a világ legjobbjai között. A konszern ma már csak Japánra, néhány ázsiai országra, és Európára (azon belül is a gazdagabb országokra) fókuszál. Többek között Ausztráliából és Észak-Amerikából is kivonult, ez utóbbi az oka annak, hogy nem vett részt a Tévék Királya versenyen, amelyen pedig jó eséllyekkel indulhatott volna.

Pioneer

A Pioneer úttörő szerepet játszott a lapostévék kifejlesztésében, és a cég hasonlóan a Panasonichoz, a plazma technológiában látta a sikerhez vezető utat. Óriási összegeket költöttek a fejlesztésre, aminek köszönhetően 2008-ban színre léptek a sokáig etalonnak számító KURO szériával. Azonban a globális gazdasági világválság megtépázta a vállalatot, beszüntette a tévégyártást, és a technológiai szabadalmakat eladta a Panasonicnak.

A márkával kupeckedtek még egy darabig, hiszen a név teljesen méltatlan módon feltűnt különféle (web)áruházak saját márkás, alsó polcos, kis tudású és olcsó termékein. Azonban már jó ideje nem találkozni sehol új "Pioneer" televízióval. És ez így is van jól.

Toshiba

Ez is egy szomorú történet! A Toshiba 2003 elején-közepén egyike volt a hatalmas, megkerülhetetlen, innovatív televíziógyártóknak, egy olyan cégként, amelyik a többieknek potenciális veszélyt jelentett. Ezt sikerült tíz év alatt tökéletesen precíz munkával gyakorlatilag maximálisan erodálni. A japán vállalat egymás után hozta a katasztrofális fejlesztői döntéseket, még véletlenül sem találták el, hogy merre mozdul majd a piac, mik a nyerő technológiák. Beszálltak a SED projektbe, fejlesztettek szemüveg nélküli 3D-tévét, és rengeteg pénzt elégettek a HD-DVD projektben, létrehoztak egy borzalmas saját smart platformot, vagyonokat öltek a gesztusalapú vezérlésbe – hogy csak néhány példát említsünk.


[+]

Ráadásul nem csak a tévés szekció szerencsétlenkedett, hanem az egész Toshiba konglomerátum ásta bele magát exkavátorként a gödörbe. A 2010-es évek elején kiderült egy csomó stikli, például mérleghamisítási ügyek, és mindezek következtében a vállalatnak többek között meg kellett szabadulnia bizonyos részlegeitől is, ami a televíziós divíziót is érintette.


[+]

Sajnos nem tudták elegánsan csinálni a dolgot, hiszen több érdeklődőnek is eladták a névhasználati jogokat. A török Vestel és a kínai Hisense például mind a mai napig marja egymást, hogy ki árulhat Európában "Toshiba" tévéket. De rajtuk kívül képben van az Amazon is, amely saját márkás modelleket kínál Toshiba név alatt, ami tovább kavarja a helyzetet. A legnevetségesebb az egészben, hogy a japán szekció megmaradt és viszi tovább a tradíciót a régi munkatársakkal, de az nem működhet Toshibaként, így Regza néven árulják termékeiket.

JVC

A JVC remek pozícióban volt a kétezres évek elején, de a cég vezetése elkövetett egy óriási hibát. Úgy döntöttek, hogy a saját HD-ILA képalkotási technológiájuk lesz a jövő az LCD és a plazma helyett, ami bizony katasztrofális tévedésnek bizonyult. A nagyközönség nem kapott rá a maga korában jó képminőséget garantáló, de viszonylag vastag készülékekre, a 2008-as globális gazdasági világválság, pedig kifektette a meggyengülő céget.

JVC HD-ILA tv
JVC HD-ILA tv [+]

Az európai tévés részleget a török Vestel konszern vásárolta fel, amely komoly állami támogatással működött 1984-es alapítása óta. A világ más tájain pedig a tajvani AmTran konszern szerezte meg a márkával kapcsolatos jogokat.

Sharp, Philips, Loewe, Grundig

Sharp

A Sharp szekere nagyon jól ment a 2010-es évek legelejéig, hiszen ekkor globálisan is a legnagyobb, legerősebb televíziógyártók közé tartozott. Azonban a fukushimai atomerőmű-katasztrófa következtében fellépő gyárleállások, a rossz marketing és az elhibázott termékfejlesztés hamar mély gödörbe sodorta a Japánban sokáig piacvezetőnek számító vállalatot.


[+]

A Sharp vezetése mindent megpróbált, de a nehézségeken nem tudtak úrrá lenni. Hiába adogatták el egymás után az egyes részlegeket, így például az európai televíziós divíziót 2014-ben az OEM gyártóként ismert, szlovák Universal Media Corporationnek, képtelenek voltak megállítani a vállalatot a lejtőn. 2016-ban aztán érkezett a Foxconn, és felvásárolta a roncsokat, majd idővel visszaszerezték a regionális divíziókat is.


[+]

Azt ígérték, hogy a hatalmas tőkéjükkel ismét jól hangzóvá teszik a Sharp nevet, azonban ez eddig nem valósult meg teljes mértékben. Még mindig hiányoznak a felső kategóriás, igazán nagy tudású készülékek, és a piaci részesedés terén meg sem közelítik a korábbi eredményeket.

Philips

A Philips lépett színre az első plazma televízióval, és ez a cég aztán tényleg kulcsszereplő volt a televíziós iparág átalakításában az ezredforduló táján. 2004-ben bemutatta a máig exkluzívnak számító Ambilight technológiát, és a netes szolgáltatásokat is e konszern emelte be elsőként a televíziókba. Az eredmények is rendben voltak, azonban ez sem tudta meggyőzni a holland anyakonszern eltökélt vezetőit. Ők mindenképpen racionalizálni szerették volna a cég működését, és azt eltolni a háztartási gépek, valamint az orvosi eszközök irányába. Ennek keretében eladták többek között a projektor és a monitor üzletágat, majd 2011-ben megváltak a televíziós divíziótól is.


[+]

Ez utóbbit a hongkongi TP Vision vásárolta meg, amely azóta is tejben-vajban füröszti a márkát szerencsére. Tényleg minden támogatást megadnak, aminek kézzelfogható eredményei is vannak. Folyamatosan fejlesztik az Ambilightot, az egyik első cég volt, amelyik OLED televíziókkal lépett színre, rendelkeznek nagyon fejlett képfeldolgozó chippel, és a csúcsmodelljeik képminősége abszolút elit színvonalú.

Loewe

A Loewe sokáig egyet jelentett a fennhéjázó luxussal, és ez így volt 2003 környékén is. A cég az elsők között rukkolt elő lapostévékkel, amelyeknél nem fukarkodtak a méregdrága anyagok, így például a mahagóni használatával. Egy darabig technológiai téren is tartották a lépést, ám egy idő után itt egy kicsit lemaradtak, és csak a kiemelkedő hangrendszerre, illetve a külsőségekre fókuszáltak.


[+]

Ez viszont egy idő után már kevés volt az üdvösséghez. 2013-ra a vállalat borzasztó helyzetbe került, és a csődtől csak a Hisense, majd egy befektetői csoport mentőcsomagja tudta megóvni, legalábbis egy időre, ugyanis 2019-ben ismét megjelent a kaszás a vállalat küszöbén. A Loewe csődöt jelentett, szélnek eresztette a munkatársakat, és leállította a gyártást. Azonban felbukkant egy cég, a Skytec, amely megvásárolta a romokat, és bejelentette, hogy visszahozza a márkát a halálból. Újranyitották a kronachi főhadiszállást, visszahívták a mérnököket, és ismét megkezdték a gyártást. Azonban bárhogy is nézzük, ez a Loewe már nem ugyanaz a Loewe....

Grundig

A Grundig sokáig úgy élt az emberek tudatában, mint "erős német márka". Ez sokáig tényleg így volt, de pont 2003-ra óriási bajba került a cég, még akkor is, ha ebből a külvilág nem sokat látott. Ebben az esztendőben csődbe ment a vállalat, amitől a török Beko és a brit Alba mentette meg, néhány évvel később pedig a Beko konszern meg is szerezte a többségi tulajdont.


[+]

A Grundig megmaradt félig-meddig önálló cégnek, de a XX. század végén betöltött vezető szerepét és  befolyását soha többé nem tudta visszaszerezni.

elefant

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés