Gigantikus driverteszt, avagy mit rejtenek a meghajtók

Az eszközillesztők a grafikus vezérlők kenőolajai, de vajon lehetnek többek is ennél?

Hirdetés

Extrák összevetve

A jobb összehasonlítás érdekében egy táblázatot készítettünk az AMD, az Intel és az NVIDIA meghajtókban elérhető főbb szolgáltatásokról.

A PC-n elérhető grafikus meghajtók képességei
Gyártó AMD Intel NVIDIA
Több kijelző kezelése
van (Eyefinity) van (Collage Display) van (Surround)
Kijelzők száma grafikus vezérlőnként 6 4 4
Kijelzők maximális száma 12 4 5
Keretkorrekció van van van
Független hangátvitel a kijelzőkhöz van - -
Miracast képtovábbítás van van van
Sztereó 3D támogatás van van van
HDR támogatása
van van van
Egyedi felbontások támogatása van van van
Videolejátszás minőségének javítása opcionális opcionális opcionális
Videók rázkódásának kiegyenlítése van (Steady Video) - -
Mozgásinterpoláció van (Fluid Motion Video) - -
Variálható frissítési frekvencia van (FreeSync) - van (G-Sync)
Vertikális szinkron támogatása van van van
Adaptív vertikális szinkronizáció - - van
Speciális szinkronizáció van (Enhanced Sync) - van (Fast Sync)
Virtuális felbontás támogatása van (VSR) - van (DSR)
Élsimítás utófeldolgozással van (MLAA) van (CMAA) van (FXAA)
Élsimítás többszörös mintavétellel van van van
Adaptív többszörös mintavételezés van (EQAA) - van (CSAA)
Több képkockás mintavételezés - - van (MFAA)
Élsimítás szupermintavétellel van (SSAA+AutoLOD) - -
Élsimítás hibrid mintavétellel - - van (TrSSAA)
Anizotróp szűrés támogatása van (2x-16x) van (2x-16x) van (2x-16x)
Shader gyorsítótár van van van
Tesszelláció egyedi kontrollálása van -
-
Képkockasebesség korlátozása van (30-200) -
-
Tripla pufferelés kényszerítése van
-
van
Flip queue alapértelmezett mérete 1 3 3
Konfigurálható flip queue - - van (1-8)
Több GPU támogatása van (mGPU) - van (SLI)
Frame pacing több GPU-val van (kikapcsolható) - van
Gyári tuningmodul van (WattMan) - -
Hűtés konfigurálhatósága van - -
TDP-keret gyári konfigurálhatósága van - -
Scene pacing modul van (Chill) - -
Gyári felvevő- és közvetítőmodul van (ReLive) - van (ShadowPlay)
Kooperációs játékmegosztás - - van (GameStream Co-op)
Integrált ambient occlusion - - van (HBAO)
Speciális utófeldolgozások - - van (Freestyle)
Játékok grafikájának konfigurálása - - van
Képkockasebesség kijelzése van - van
Teljes Overlay modul van (Overlay) - -
Meghajtót frissítő modul van - van
Vezérelhetőség mobil eszközről van (Link) - -
Külsőleg bekötött GPU támogatása van (XConnect) - van

A táblázat önmagáért beszél, de pár dolgot azért érdemes hozzáfűzni. Többek között ki kell emelni, hogy bizonyos funkciók hardverfüggőek, tehát a fentiek csak a szoftverre vonatkoznak, de például a HDR támogatása az Intelnél csupán a Core sorozatú processzorokba épített IGP-kkel érhető el, illetve alapvetően az új hardverek meglétéhez van kötve. Hasonlóan fontos kiemelni, hogy az NVIDIA Maxwell és Pascal architektúra már nem támogatja a CSAA-t, viszont a második generációs Maxwell és Pascal esetében van MFAA és Fast Sync, a többi NVIDIA GPU-n ugyanakkor nincs.

NVIDIA Freestyle
NVIDIA Freestyle [+]

Érdekes dolognak számít az NVIDIA oldalán a képkockaszintű ambient occlusion effekt, amely pár játékban aktiválható. Ez régebben került bele a driverbe, azóta a fejlesztése leállt, mert a mai játékoknak ez már eleve a része, így nincs értelme pénzt ölni egy meghajtó oldali implementációba. Új dolog azonban a Freestyle, amely különböző utófeldolgozással működő effektet kínál meghatározott játékokhoz, azaz ezt sem lehet mindenen alkalmazni.

Végül a Miracast képtovábbítás is eléggé hardverfüggő szolgáltatás, illetve a Thunderbolt interfészen bekötött GPU-k esetében számolni kell azzal, hogy a régebbi grafikus vezérlők nem működnek. Ezekről az érintett gyártók weboldalán mindig részletesen lehet tájékozódni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények