Hirdetés

Gigantikus driverteszt, avagy mit rejtenek a meghajtók

Az eszközillesztők a grafikus vezérlők kenőolajai, de vajon lehetnek többek is ennél?

Ez is egy szempont

Oldalunkon megjelenő tesztjeinkben természetesen továbbra is a teljesítményre fókuszálunk, amikor értékelünk egy hardvert, ám úgy gondoltuk, hogy nem lehet elmenni az AMD, az Intel és az NVIDIA meghajtói mellett, ugyanis ez is egy szempont, még ha egy kevésbé objektíven értékelhető tényező is. Sokkal egyszerűbb lemérni pár grafikus vezérlőt, felvázolni a képkockasebességet a grafikonokon, majd értékelni azt. Jelen cikk tehát inkább csak bemutató, és emiatt egzakt értékelés sem lesz.

Ha a meghajtók minőségét tekintjük, akkor az AMD és az NVIDIA megoldásaival régóta nincs gond. A szolgáltatások is kellemesek, sok esetben hasonlóak, persze azért vannak bennük egyedi lehetőségek.

Az Intel némileg le van maradva a két konkurens mögött, meghajtójuk minősége még nem éri el azt a szintet, amit a Radeon Software vagy a GeForce driver, ettől függetlenül pozitívan értékelhető, hogy az utóbbi időben legalább próbálkoznak. Egyre több játékot profiloznak, viszonylag hamar kiadják az egyes új alkalmazásokhoz a megfelelően optimalizált eszközillesztőt, azaz lehet benne reménykedni, hogy jó irányba lépked a cég. A felzárkózás tehát tart, az igazi kérdés, hogy erre előbb vagy inkább utóbb kerül majd sor.

A Kaby Lake-G vezérlőpultja. Ismerős?
A Kaby Lake-G vezérlőpultja. Ismerős? [+]

Meg kell még említeni, hogy az Intel a Kaby Lake-G esetében az AMD egyes meghajtómoduljait sajátjaként fogja feltüntetni. Ezt egyelőre nem vettük számításba, mivel egyrészt nem tudni, hogy mik lesznek ebben a szoftvercsomagban, másrészt a Radeon márkanevet fogja használni a Santa Clara-i óriáscég, tehát bármennyire is nem írják rá a termékekre az AMD nevét, ettől még ők szállítják bele a hardvert.

A jó ötletekre szabvány kellene

A jövő tekintetében talán érdemes lenne a Microsoftnak és a Khronos Groupnak azon dolgoznia, hogy bizonyos ötleteket valahogy szabványosítsanak. Ilyen például az NVIDIA Fast Sync és az AMD Enhanced Sync. Rendben van, hogy ezek működnek az egyes gyártók meghajtóiban, de nagyon kellemes lenne, ha a játékokon belül feltűnnének, méghozzá hardverfüggetlenül aktiválható formában. Nem is lenne ezt túl nehéz megoldani.

Hasonlóan értékes gondolat a Radeon Chillt szabványos formába önteni, mert ez egy annyira hasznos szolgáltatás, amiből mindenki csak profitálna. Persze kétségtelen, hogy nem könnyű megvalósítani, de legalább egy próbát megérne.

Mikor lesz sok a jóból?

Az biztos, hogy a gyártók a szoftver oldali támogatásban komoly értéket látnak, így az extra szolgáltatások száma csak nőni fog – nagy kérdés viszont, hogy hol van az a határ, ahol ez még elfogadható. Az AMD például aktuális szavazásán egy olyan funkciót említ meg, mint az alapszintű videószerkesztő a ReLive modulban. Kétségtelen, hogy ez is értéket képvisel, és valakinek lehet, hogy fontos, ugyanakkor látni kell azt is, hogy lassan elképesztően bonyolulttá válnak az eszközillesztők vezérlőpultjai, és ez nem feltétlenül előnyös.

Az egyik népszerű mondás nem véletlenül fogalmaz úgy, hogy jóból is megárt a sok. Bár egyelőre a meghajtók még jól működnek, viszont a növekvő szolgáltatásokkal nő a hibalehetőségek száma is, amit remélhetőleg egyik érintett cég sem hagy figyelmen kívül.

Abu85, icon

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés