2019. február 20., szerda

Útvonal

Tesztek » Videokártya rovat

AMD Radeon VII: visszatérés a felsőházba?

Új gyártástechnológia, egy kis csiszolás az architektúrán, és a Vega máris ott a felsőkategóriában.

De mik az újítások?

A 331 mm²-es kiterjedésű Vega 20 látszólag sokban hasonlít a Vega 10-re, amelyet korábban már teszteltünk, illetve az architektúrát is körbejártuk. Az AMD a 7 nm-es node-ot most egy jól ismert alapon vezette be, aminek valószínűleg a tapasztalatgyűjtés a célja, de azért mégsem ugyanarról a lapkáról van szó, illetve az architektúra is továbbfejlődött.

Hirdetés

Az memóriavezérlő átalakítása egyértelmű, hiszen az 1 TB/s-os memória-sávszélességhez meg kellett duplázni a Vega 10 2048 bites buszát, ennek a mellékterméke lett, hogy a memória kapacitása is 8-ról 16 GB-ra nőtt, elvégre két HBM2 szett helyett már négyet kell alkalmazni.


[+]

Nyilván a több memória mindig jól jön, de a HBCC elérhetősége miatt különösebb jelentősége nincs, hiszen a Vega architektúrában a meghajtón belül beállítható, hogy az erőforrás mennyi VRAM-ot jelezzen vissza a programok felé. Ha ezt a beállítást mellőzzük, akkor a 16 GB VRAM ritkán jelent előnyt, legalábbis jelenleg. Persze a Far Cry 5, illetve a Call of Duty: Black Ops 4 alatt számíthat, hiszen az említett játékok 12 GB körüli VRAM-igénnyel rendelkeznek legmagasabb részletesség mellett, de ez sem látszik meg az átlagos teljesítményen, maximum a memóriatörlésből eredő apróbb megakadásokat szünteti meg. Később persze ennek lehet nagyobb jelentősége, elvégre az tény, hogy a játékok memóriaigénye folyamatosan nő.

A multiprocesszorokat az AMD kissé átdolgozta; az összeköttetés, illetve a struktúra a Vega 10-et másolja, de a változások hatására a Vega 20 nagyobb órajel elérésére képes, illetve az egyes részegységek közötti késleltetés is csökkent. Lényeges újítás a 4 és 8 bites integer operációk teljes sebesség melletti kezelése, amivel az AMD leginkább a tavasszal érkező DirectML felületre készül. Elméletben a dupla pontosságot is natívan támogatja az új lapka, viszont ez a Radeon VII esetében mesterségesen korlátozott, mivel a játékosoknak ez a funkció nem számít.

Az AMD módosította még a parancsprocesszort, illetve az ACE/HWS egységeket. Utóbbiaknak hála a Vega 20 képességei javulnak aszinkron compute mellett, míg a fő parancsprocesszor jelentősen átalakult. Ennek ma igen kis haszna van, hiszen a legtöbb játék eleve úgy van megírva, hogy még az elavulófélben lévő grafikus API-kon is futniuk kell, tehát annyira extrém terhelést nem fejtenek ki a parancslisták átadása során.

Ugyanakkor lassacskán kivezetésre kerül a DirectX 11, és onnantól kezdve el lehet gondolkodni az explicit API-k új limitjeihez való igazodáson. Ezzel olyan új szálkezelési modellek jönnek, amelyek 30-50 szálig is bőven skálázódnak, amire szükség is van, hiszen jelenleg a magok számának növelése az egyetlen reális irány a teljesítmény javítására. Elméletben ezzel nem lehet gond, főleg akkor, ha hatékony a grafikus meghajtó DirectX 12 és Vulkan implementációja, de a processzor által generált grafikai parancsokat a GPU-nak is fogadnia kell, a fő parancsprocesszorokat viszont a korábbi hardvereknél nem teljesen úgy tervezték meg, hogy az explicit API-k extrém terhelési szintjein is helytálljanak. A Vega 20 viszont már gondol erre a problémára, feltehetően az új hardver tervezett életciklusán belül már limitáló lehet ez a tényező, amire így fel kell készülni. A legnagyobb terhelést egyébként ebből a szempontból a Forza Horizon 4 fejti ki a mai címek közül, de máshol nem igazán lehet majd hatása ennek az újításnak, legalábbis az eddig megjelent játékok között.


[+]

A 7 nm bevezetésével az AMD átalakította az órajel-szabályozást is. Egyrészt a Vega 20-ban nagyjából kétszer több hőérzékelő szenzor található a Vega 10-hez képest, ami sokkal több adatot biztosít a hardvernek az adott pillanatban az ideális órajel meghatározásához. A vállalat a működést is átdolgozta, és a változtatásokkal tipikusan 2% extra teljesítményt nyernek a korábbi dizájnokban alkalmazott módszerhez viszonyítva. A Vega 20 újítása a négy darab GMI link, amely az Infinity Fabric része, ugyanakkor a Radeon VII esetében azért nincs jelentősége, mert ennél hardvernél mind ki van kapcsolva, ettől függetlenül a Vega 10-hez képest ez is egy változás.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.