Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #49814 üzenetére

    Akkor talán itt az ideje, hogy közzétegyem a negyedik dimenziós sorozat következő részét, és mostantól aztán tényleg egyre cifrább dolgok jönnek! Csak erős idegzetűeknek, én szóltam! Horrorisztikus boszorkányságok!
    Folytatódnak a kábelkísérletek, de most már bekúsznak térben levő különféle erőterek és azok kezelésének, "földelésének" ügyei is. Lesz a ma már egyszer felemlegetett Zerostat pisztoly is. Mint tudjuk, ha a színdarab elején pisztoly látható a színpadon, az a pisztoly előbb-utóbb biztosan elsül... Most az éppen ma reggel felemlegetett Zerostat pisztollyal fogunk lődözni!

    -----------------------------

    Előzmények:
    (#49702) kammerer
    (#49705) kammerer
    (#49706) kammerer
    (#49708) kammerer
    (#49814) kammerer

    Negyedik Dimenzió III. rész

    A bűvészinas

    Elment hát a vén varázsló,
    végre nincs ma itt a mester!
    Szellemeit én varázslom
    élni-halni most az egyszer!
    Ellestem igéit s
    hókuszpókuszát,
    s bűverővel én is
    művelek csodát!
    Rajta! rajta!
    Szedd a lábad,
    töltsd a kádat
    feredőre!
    Gazdag árral fürge habja
    hadd zuhogjon, fuss! előre!

    (Goethe: A bűvészinas Kardos László fordítása)

    Pontosan két évvel ezelőtt, a Hifi Magazin 20. számában misztikus
    jelenségeiről számoltam be: különös effektusokról, amelyeket csak
    észlelni tudunk, megmagyarázni egyelőre nem, tehát amelyek mintha
    valamiféle Negyedik Dimenzióból gyűrűztek volna be a mi jámbor és
    istenfélő háromkiterjedésű világunkba. Rá egy évre, a Hifi Mozaik 1.
    kötetében még "vadabb" dolgok következtek: ekkor már csak egyetlen
    misztériummal, nevezetesen a "kábelvarázzsal" foglalkoztam, de azzal
    aztán kiadósan.
    Ami most következik (újabb év elteltével, mert ilyesmit csak
    egyszer egy évben szabad elkövetni) az tényleg varázslás, idézőjel
    nélkül. Nem tudom, nem fognak-e máglyára küldeni érte. Abba talán még
    bele is nyugodnék, de előbb konzultálnom kell a lelkiismeretemmel.
    Mert hiszen ismeretterjesztéssel foglalkozom, nem fekete mágiával.
    Szabad-e felhívnom tízezrek figyelmét olyan jelenségekre, amelyek a
    tankönyvek szerint egyáltalán nem is létezhetnének? Munkatársaimat ez
    a kétely ugyanennyire, vagy még jobban is megkínozta. Ők, mint
    mérnökemberek, mindig kétségbe vannak esve, valahányszor kiderül, hogy
    józan ésszel képtelenek magyarázatot találni egy-egy Jelenségre
    amelyet mindazonáltal túlontúl is pontosan észlelnek, semhogy
    nemlétezőnek nyilváníthatnák. Jómagam, mint már annyiszor elmondtam,
    nem vagyok se mérnök, se fizikus, tehát nincsenek nemhogy tudományos,
    de szimpla műszaki ismereteim sem. Mégis mint bölcsésznek, igenis
    nagyon pontos fogalmaim vannak a tudományról mint olyanról, és
    kitartok amellett, hogy Galilei óta mindennemű elmélettel szemben
    elsőbbséget élvez a tapasztalat. Semmiféle tapasztalati tényt nem
    lehet azzal cáfolni, hogy "a tudomány mai állása szerint ilyesmi pedig
    nem létezhet". (Hátha mégis létezhet, csak jobban el kéne gondolkodni
    rajta?!) Nyilvánvaló, hogy az egyelőre még megmagyarázatlan jelenség
    nagyonis fontos ismeretanyag - néha még fontosabb is, mint a többi. És
    aki ismeretterjesztésre adta a fejét, annak nemcsak hogy szabad, de
    kötelessége is beszámolni ezekről a Jelenségekről. Különösen, ha az
    Olvasónak ebből esetleg több haszna származik, mint egy-egy újabb,
    drága hifi-masinából. Hiszen ezért fizet bennünket!
    Természetesen magam is annak örülnék a legjobban, ha valaki - a
    kellő fizikai-matematikai ismeretanyag birtokában - feltárná az
    általunk megfigyelt Jelenségek tudományos hátterét.
    Hogy mindenki előtt világos legyen, miről beszélek: nem valamiféle
    kézenfekvő, logikus magyarázatra van szükségem, mert olyat mindenki
    tud adni, ha nagyon akar. Még én is. ("Elektromos terek okozzák";
    "rádiófrekvenciás zavarhatás"; "skin-effektus" stb.) A Jelenségek
    hatásmechanizmusát kellene feltárni, vagyis precíz számításokat
    végezve nagyságrendnyi pontossággal meghatározni, milyen effektus mit
    idéz elő, és milyen mértékben.
    Namármost, mi tudunk a Jelenségről, de nem tudjuk feltárni a
    hatásmechanizmusát. Aki fel tudná tárni, annak meg nincs tudomása a
    Jelenségről. Hát ezért követek el mindent, hogy a tudomására hozzam.
    Attól tartok, mindazonáltal, hogy a Megoldást mi nem fogjuk
    megérni. Nem mintha e Jelenségek természetfelettiek, tehát eleve
    felfoghatatlanok volnának, dehogy is. Egyszerűen csak a társadalomnak
    nem éri meg, hogy vesződjön velük. Lemezjátszó-futóművek, állványok,
    kábelek - lárifári, ez mind a hifisták magánügye marad. Igen, a Mester
    más vidékeken baraneol: számítástechnikával, mikroelektronikával,
    beszédet értő gépekkel foglalkozik, s kisebb dolga is nagyobb, semhogy
    felvállalja a hifista bűvészinasok gondját-baját. Magunkra vagyunk
    utalva.

    No vén seprű, jöszte szépen!
    Ócska rongyod fölveszed most!
    Rég nem éltél szolgaképpen,
    amit mondok, azt teszed most!
    Lábad lesz ma, talpra!
    A hegyibe fej!
    Uccu neki, rajta,
    ihol a cseber!
    Rajta, rajta!
    Szedd a lábad,
    töltsd a kádat
    feredőre!
    Gazdag árral fürge habja
    hadd zuhogjon, fuss! előre!

    Mindenekelőtt egy nagyon fontos figyelmeztetés. Ebben a cikkben
    tucatnyi istentelenségről számolok be. A varázslat mindig akörül
    zajlik, hogy valamilyen praktikával megpróbáljuk megváltoztatni a
    hifi-berendezés hangképét, lényegében véve anélkül, hogy a
    készülékekhez nyúlnánk. Mágikus munkánk eredményét azonban
    kétféleképpen kell elbírálni. Elsősorban természetesen arra vagyunk
    kíváncsiak, hogy a varázslatnak van-e egyáltalán bárminemű eredménye.
    Erre az elvi kérdésre a Hifi Mozaik egész kollektívája határozott
    igennel válaszol. Másodsorban (a hifista számára persze ez volna az
    "elsősorban") arra keressük a választ, hogy varázslatainkkal vajon
    megjavítjuk, avagy inkább elrontjuk-e a hifi-hangkép minőségét? Vagy
    esetleg se meg nem javítjuk, se el nem rontjuk, hanem egyszerűen csak
    megmásítjuk: körtét csinálunk az almából, kutyát a macskából? Nos,
    ebben a nagyonis gyakorlati kérdésben korántsem egységes a HFM
    véleménye. A szerző nézeteit tehát ebből a szempontból még
    kritikusabban kell fogadni, mint egyébként. Aki fenntartás nélkül
    behódol a Fekete Mágiának, és önkontroll nélkül alkalmazza, azt később
    keserves csalódás érheti.

    Legjobb az egyeres út

    Tehát akkor ott folytatom, ahol abbahagytam: az úgynevezett
    légvezetekes kábelezésnél. Emlékeztetőül felidézem, mit állítottam a
    Hifi Mozaik 1. kötetében:

    1. Az ideális kábel egyeres, tehát nem sodrott, és nem lehet
    semmiféle szerkezete.
    2. Az ideális kábel nincs sem szigetelve, sem árnyékolva. (Avagy:
    a szigetelést vagy árnyékolást minét messzebb kell vinni a drót
    felületétől.)
    3. Az ideális kábel a lehető legvékonyabb: az elektronikák között
    0,1mm; az erősítő és a hangsugárzó között nyilván vastagabb, mert ott
    figyelembe kell venni az ellenállását is.
    4. Az ideális kábel: komplett rendszer. Erényeit csak akkor lehet
    garantálni, ha a légvezetéket végig kiépítjük. Ebben az esetben
    bármiféle eltérés az ideálistói azonnal meghallható, még szerényebb
    lejátszóberendezéseken ia.

    Kétségtelen, hogy a levegőben kacskaringózó csupasz drótokkal
    aggasztóan nehéz bánni; a lánc elején brummot szednek fel, lánc végén
    pedig szívesen rövidre zárják az erősítő kimenetét. Ezért a
    légkábelezést egyelőre úgy kell tekinteni, mint valami kísérleti
    szituációt, nem pedig mint egy műszaki probléma praktikus megoldását.
    Ennek ellenére már sokan megpróbálkoztak vele, többségükben
    eredménnyel. (Ezen azt értem, hogy mérgelődve-szitkozódva ugyan, de
    fenntartják a kényelmetlen légvezetékes kábelezést, mert zeneibbnek
    ítélik a többi - általában szokványos - kábeltípusnál.) Voltak, akik
    felemás tapasztalatokat szereztek; ők a láncnak csak egy-egy szakaszán
    szeretik a légvezetéket (vagy legalábbis az egyeres kábelt). Néhányan
    pedig - köztük igen rutinos hifisták, tekintélyt parancsoló készülékek
    tulajdonosai - teljesen elvetik ezt a fajta kábelezést. Ezért
    munkatársaimmal elhatároztuk, hogy a Hifi Mozaik szeánszain a jövőben
    biztos, ami biztos - inkább hagyományos, átlagos minőségű kábelezést
    használunk. Ami az egy res kábelezést (s azon belül a
    légvezeték-elvet) illeti, egyre inkább belátom, hogy ez a tan is csak
    olyan, mint minden egyéb filozófia: megvilágítja ugyan a valóság egyik
    oldalát, de árnyékban hagyja a másikat. A merev kábelezés (s azon
    belül a légvezeték) olyan technika, amelyet nem árt ismerni - de
    amelyet nem lehet mindenütt alkalmazni. Lásd erről egyebek között
    jelen kötetünk Linn-tesztjét.
    Mindazonáltal, az egyeres kábel (lévén egyszerűbb szerkezetű a
    hagyományosnál) szinte felkínálja magát kísérleti eszköznek. A
    bűvészinas tehát továbbra is az egyeres kábel (s a légvezeték)
    segítségével kutatja tovább a Titkot.

    Nem komplett

    Én ugyan azt állítottam, hogy egyeres, sőt, légvezetékes rendszert
    építettem ki, dehát ez nyilván nem igaz. Eltekintve az erősítő belső
    kábelezésétől (abba most még nem nyúlunk bele!), sodrott-szigetelt
    maradt a vezeték a hangkar kivezetésénél, azonkívül a hangsugárzó
    dobozon belül is. Nekiláttam, hogy ezeket is kicseréljem egyeresre és
    (ahol lehet) szigeteletlenre. Négy szál 0,1mm átmérőjű rézdrótot
    papírhüvelybe bugyoláltam, és belehúztam a NADjTesla lemezjátszó
    hangkarjába, úgy, hogy megszakítás nélkül fussanak tovább a karbakig,
    majd onnan a (közelben elhelyezett) illesztőtranszformátorig. A
    hangkép nem igazolta várakozásaimat: tovább tisztult ugyan, de
    érdesebb lett.
    Mégis, a következetesség azt kívánta, hogy most már boncoljam fel
    a hangsugárzót is, és nézzem meg, mi van a hasában. (NAGYON fontos
    figyelmeztetés: amikor valaki nekiesik a hangsugárzójának, legelébb
    okvetlenül készítsen "térképet" a doboz belsejéről, mert kínosan fogja
    érezni magát, ha később vissza akarja állítani az eredeti kábelezést,
    és nem emlékszik rá, melyik drót honnan való!)
    Ebben az időben 1mm átmérőjű csupasz, egyeres rézdrótot használtam
    hangszóróvezeték gyanánt. Első nekifutásra a Spendort is ilyennel
    kábeleztem át. A BC1 ma már elavult típusnak számít, de annakidején,
    úgy 17-18 évvel ezelőtt egyike volt a korszerű hangsugárzóknak:
    kellemesen brummogó, mélyben dús, magasban és főleg a
    prezensztartományban szegényes, kissé döglött hangja van, popzenén
    elég szerencsétlenül érzi magát, komolyzenén viszont képes rá -
    régebben ez ritka erénynek számított! - hogy egyetlen, összefüggő
    légteret érzékeltessen, ne pedig 3-3 hangszórót jobbról-balról. Nos, a
    Spendor BC1 hangképe az 1mm átmérőjű, egyeres drótok miatt teljesen
    szétesett. A hat hangszóró elkezdett önálló életet élni, a basszus
    elfogyott, a felső regiszter csörömpölt. Siralmas volt.
    A Hit azonban hegyeket mozdít, és én nagyon hittem az egyeres
    kábelezésben. Elkezdtem vékonyítani a drótokat. Kicseréltem a magas-
    és a középsugárzó vezetékét 0,5mm, majd 0,2mm, végül 0,1mm
    átmérőjűre.(A 0,1mm-es rézvezetéknek méterenként kb. 2 ohm az
    ellenállása, tehát hangszórók előtt ebből a kábelfajtából csak egészen
    rövid szakaszt szabad használni! A Spendoron ez a szakasz mindössze
    10cm hosszú.) A hangkép fokozatosan javult, a hangszórók újra
    "összeálltak", és végül úgy éreztem, hogy a Spendor szebben,
    élénkebben, sztereóbban s mindenekelőtt: tisztábban muzsikál, mint
    valaha. A mélyhangszóróhoz vezető kábellel sokat kísérleteztem;
    sehogysem tudtam eldönteni, melyik az "igazi": az 1mm, avagy a 0,8mm
    átmérőjű. Az előbbi "hifibb", élénkebb, lendületesebb, az utóbbi
    nyugodtabb, kellemesebb, de unalmasabb - meg nem tudnám mondani,
    melyik a "helyes". Még tovább vékonyítva a vezetéket, 0,6mm-nél egy
    teljesen puha, fejbecsapott, dinamikátlan, túlságosan mélytónusú
    hangképhez jutottam. Bizony, ennyire eltérhet a 0,6-0,8-1mm átmérőjű
    vezetékek hangja! Pusztán a drót-átmérők variálgatásával teljesen meg
    lehet változtatni egy-egy hangsugárzó karakterét! Látogatóim,
    mindazonáltal - hifisták és laikusok - ez idő tájt nagyon dicsérték a
    lemezeim minőségét. Közbevetőleg: a hifisták folyvást azon
    siránkoznak, hogy a berendezésük "szuper", csak az a kár, hogy a
    hanglemezeik rosszak. Szerintem pont a fordítottja igaz. A Heybrookkal
    viszont, amikor átkábeleztem, korántsem volt sikerem. Azt mondták,
    csörömpöl, kiürül, és kevesebb a basszusa, mint valaha.

    Ni, a part felé rohan már!
    Mint a villám, gyors a lába!
    Máris ott van a folyamnál,
    s itt a víz a korsajába!
    Most már másodízben!
    Kádunk színig áll!
    Megmerül a vízben
    rocska, dézsa, tál!
    Állj meg! Állj meg!
    Ami kellett,
    mind betellett,
    állj! de menten!
    Jaj, mily sejtés réme száll! meg:
    a varázsszót elfeledtem!

    Fejjel a falnak

    Hát akkor most már komplett a rendszer: száműztünk belőle minden
    sodrott vezetéket.
    Vagy mégsem?
    A készülékek között tényleg mindenütt egyeres a kábel. De mi a
    helyzet a készülékek és a fal között? Milyen kábelen érkezik a
    hálózati feszültség a falból?
    Ez a kétely sem újkeletű (lásd Mozaik 3, Hangszerviz). Az
    audiofilek főleg azóta kísérletezgetnek a hálózati csatlakozókkal,
    mióta az egyeres kábelezés tana bejárta Európát, mint a kísértet.
    Engem is megkísértett; úgy gondoltam, egy próbát biztosan megér. Nem
    egy, hanem nagyon sok próba lett belőle, "törököt fogtam, nem ereszt".
    Ezeket a kísérleteket több tucat látogatóm (s természetesen a HFM
    kollektívája) előtt is megismételtem, csaknem 100 százalékos
    eredménnyel, így hát a legcsekélyebb kétségem sincs aziránt, hogy:

    1. Megváltozhat a hangminőség aszerint, hogy a szobának melyik
    konnektorát használjuk.
    2. Megváltozik a hangminőség aszerint, hogy a hosszabbítózsinór
    sodrott-e avagy egyeres. Még jobb, ha egyáltalán nem használunk
    semmiféle hosszabbítózsinórt.
    3. Romlik a hangkép, ha az erősítő és a lemezjátszó
    csatlakozózsinórját ugyanabba az elosztóba vagy hosszabbítóba dugjuk.
    Javul a hangkép, ha a két készülékhez két konnektort (avagy, ha
    mindenképpen toldanunk kell): két külön: hosszabbítózsinórt
    használunk.
    4. Megváltozik a hangkép, ha a készülékeink gyári - sodrott -
    csatlakozózsinórját kicseréljük egyeresre. (Persze, szigeteltre. Én
    szimpla pvc-csövet használtam, de kötelességem elmondani, hogy a
    szabvány - érintésvédelmi okból - kétszeres szigetelést ír elő.)
    5. Ez a lemezjátszóra is vonatkozik!
    6. Változik a hangkép az (egyeres) hálózati csatlakozózsinór
    vastagsága szerint is.

    Hogy valójában melyik a jobb, és hogy nem kéne-e tovább
    vastagítani vagy vékonyítani őket? Feltehetőleg minden attól függ,
    milyen az erősítőnk, a hangsugárzónk. Egy biztos: a hálózati vezeték
    ugyanolyan irányban színezi el a zenét, mint a hangszóróvezeték, csak
    nem annyira drasztikusan. A sodrott kábel hangja dús, basszusban
    dinamikusabb, magasban szőrösebb; az egyeresé tisztább, nyugodtabb, de
    sterilebb. A vastagabb zsinór hangja lendületes, "hifi", színezett; a
    vékonyabbé laposabb, unalmasabb, de talán "igazibb".

    Az ezüstdrót kincse

    Miközben a rézdrótokkal piszmogtam, már ott lapult fiókomban a
    Kincs: egy kis tekercs 0,1mm átmérőjű ezüstdrót. Azért csak kis
    tekercs, mert az első kísérletekhez nem mertem többet rendelni ebből a
    becses anyagból, csak vagy 20 méternyit. Ez a becses anyag valójában
    fillérekbe kerül (no jó: másfél-két forintba méterenként), tehát
    okosabban tettem volna, ha rögtön többet rendelek belőle.
    Természetesen csak a vékony huzal olcsó. Az átmérő növelésével
    négyzetesen nő a drót ára. Azért magyarázkodom ennyit, mert tudom,
    hogy ez az átkozott ezüst már eleve gyanakvóvá tesz mindenkit.
    Akárcsak múltkoriban a balzafa. "Persze, a közönséges fa nem jó.
    Nektek balzafa kell. Mert az különleges. Egzotikus. Misztikus." Most
    is majd azt kell hallgatnom: "Persze, a réz nem jó nektek. Bezzeg az
    ezüst. Az biztosan ezüstösen csilingel. A középkori orvosok aranyat
    reszeltek a gyógyszerekbe; miért nem kezditek ti is mindjárt
    arannyal?!"
    Kibontottam (nyolcvanadszor? kilenevenedszer?) a Spendor
    hangdobozt, és tiszta (99,99%, "négykilences") ezüstre cseréltem a
    keresztváltótól a két csipogóig futó rézszálakat. Dobozonként 4
    huzaldarabról van szó, egyenként nem hosszabbak 10 centiméternél -
    úgyszólván "nulla kábelt" képeznek. És mégis: döbbenetes módon
    megváltoztatták a hang képet! A magas regiszternek drasztikusan
    csökkent az érdessége, minden hang puhább, kellemesebb, valóságosabb
    lett. Az oratóriumok különösen sokat nyertek, az énekesekről most
    inkább el lehetett hinni, hogy húsból és vérből vannak, nem pedig
    mikrofonból és elektronikából. Sietek leszögezni, hogy az ezüstnek
    mindössze 5 százalékkal kisebb az ellenállása, mint a rézé (a pontos
    arány 1,62:1,7); ez a paraméter semmire sem ad magyarázatot, az
    eredmény tehát "misztikus". Annál is inkább az, mert amikor a
    rézdrótot rövidebbre veszem, tehát csökkentem az ellenállását, semmi
    sem történik. Ha pedig megvastagítom, akkor a hangkép nemhogy nem
    javul, hanem még romlik is: egyre érdesebb lesz.
    Ez volt az a pillanat, amikor úgy éreztem: "megfogtam az isten
    lábát". Mert ha a lánc egyetlen pontján, 10 centis drótdarabkákkal
    ennyit tudtam elérni, mennyivel többet érhetek el a lánc többi
    szakaszán!!! És máris rohantam vastagabb: 0,5-0,81mm átmérőjű
    ezüstdrót után, hogy a Rendszert következetesen és maradéktalanul át
    tudjam kábelezni.

    Jaj, a szót, a szót, mely újra,
    ami voltál, arra formál!
    Jaj, hogy hordja futva, fújva!
    Csak már megint seprű volnál!
    Önti, egyre önti
    új meg új patak,
    mind nyakamba dönti,
    ezer zuhatag.
    Tűrni ezt nem,
    nem fogom már:
    megfogom már -
    beste lélek!
    Micsoda arc! Míly veszett szem!
    Egyre szörnyűbb, jaj de félek!

    És ekkor kezdődött kísérleteim legfárasztóbb, balsikerben
    leggazdagabb periódusa. Sorra kicseréltem a rézkábeleket ezüstre;
    minden egyes szakasz cseréjét azonnal "meg lehetett hallani", de
    hazudnék, ha azt állítanám, hogy a hangkép tovább javult. Inkább még
    romlott is. Mindenesetre megváltozott. Akárhol módosítottam a láncot,
    akárhol kötöttem be ezüstdrótot, mindig ugyanazt éreztem: a hangkép
    egyre teltebb, tömörebb, nyugodtabb, ámde dögunalmas, és ami a
    legszomorúbb: hova tűnt a teteje?! A magastartományára mindent
    lehetett mondani, csak azt nem, hogy "ezüstösen csilingel". (Hogy
    vastagítani kéne a magassugárzókhoz futó vezetéket? Nem segít. A 0,5mm
    átmérőjű ezüsthuzal sem ad több magasat. Csak érdesebben szól.)
    Megpróbáltam mindent visszacserélni rézre. De szörnyűség: most mán
    ez a hangkép is az idegeimre mászott. Mesterséges volt, torz és érdes.
    Az ezüstkábel viszont még azzal az egészen különös rejtéllyel is
    szolgált, hogy két etalon-hangsugárzónk közül a Spendorból főleg a
    magastartományt, az elevenséget, a Heybrookból pedig inkább a basszust
    irtotta ki. A nagy doboz teljesen "megdöglött", a kicsi pedig éppen
    ellenkezőleg: "kiürült", elveszítette a testességét. (Ide tartozik,
    hogy a Heybrook cég nem ellenzi ugyan az egyeres kábelezést, az ellen
    viszont tiltakozik. hogy összehangolt rendszereket - például éppen a
    HB1-et - önhatalmúlag átkábelezzünk egyeresre.)
    Hogy teljes legyen a csőd, kipróbáltam fekete tudományomat a
    hálózati csatlakozózsinórokon is - és a varázslat sajnos megint
    sikerült! Még ezen a szakaszon is meg lehetett különböztetni a réz
    hangját az ezüstétől! Nem tudom, mindenki felfogta-e állításom
    jelentőségét, ezért duplán kiemelve írom le, hogy

    MÉG A LEMEZJÁTSZÓ HÁLÓZATI KÁBELÉN IS MEG LEHET HALLANI,
    HOGY EZÜSTBŐL VAN-E, VAGY RÉZBŐL!

    Néhány oldallal később ezt egy szeánsz-sorozaton is megpróbálom
    demonstrálni, mint a legabszurdabb jelenséget, amelyet ezidáig
    tapasztaltam. De bátorság, kedves Olvasóm! ennél abszurdabb
    jelenségekről is tudósítalak még, mielőtt ez a cikk végetér.
    A rend kedvéért elmondom, hogy az ezüstdrót (a 0,1mm-es éppoly
    kevéssé hagyta magát "csőbehúzni", mint a rézhuzal: ha szigeteltem,
    sávhatároltabb lett a hangja. Ugyanez történt, ha nem 99,99%-os, hanem
    csak 80%-os ezüstöt használtam. Igaz, az utóbbit még néhány mikronos
    nikkelköpeny is borította, márpedig én azt állítottam: nem szabad,
    hogy a fémszálnak bármiféle szerkezete legyen... Nos, csináltam még
    egy ellenpróbát. Az ezüst felülete, sajnos, korrodálódik (nem
    oxidálódik: szulfatizálódik); üdvös volna az ezüstszálat néhány
    mikronyi arannyal borítani, és akkor a huzal korlátlan ideig megőrizné
    "hangminőségét". Mivel csak egy leheletnyi aranyra van szükség, maga a
    művelet nem kerülne sokba, de a technológiáját Magyarországon nem
    sokan értik. Mindazonáltal sikerült bearanyoztatnom néhány méter
    négykilences ezüsthuzalt, és ezzel kábeleztem át a NAD egyik
    csőkarját. Nem vált be. Az aranyozás éppúgy elszínezte a hangot, mint
    a nikkelköpeny.
    Én arra tippelek, hogy az ezüst egyértelműen jobb kábelanyag a
    réznél. Dehát ezt miért én döntsem el egyedül?! Megrendeltem
    (hivatalosan, nem magánúton) néhány kilométer hosszúságú, azaz mit
    nagyzolok: néhány dekányi 0,1mm-es tiszta ezüstszálat; nemsokára
    elkészül, és akkor küldök belőle 25 olyan Olvasónknak - már
    leleveleztük -, akiről tudom, hogy szívesen bűvészkedik kábelekkel.
    Sajnos, a vastagabb, 0,8-1mm átmérőjű ezüsthuzalból nem küldhetek
    kísérleti anyagot; ez már túl drága mulatság volna.

    Hej, te sátán ronda fattya!
    Fölvegye a víz a házat?
    Hisz dagadó áradatja
    minden küszöbünkön átcsap!
    Átkos seprűnyél te!
    Süket és konok!
    Csillapodj le végre,
    suta-buta bot!
    Nem hagyod hát
    abba rögtön?
    Itt az öklöm,
    ez megállít - s ott a balta - kerge, rongy fád
    egy-kettő, szilánkra válik!

    A jobbik eszemmel, persze, belátom, hogy az egész dolog
    mélységesen reménytelen. Tegyük fel (korántsem biztos!), hogy a
    sodratlan ezüstszál, ha ideális rendszerben használnánk, jobban szólna
    bármiféle más kábeltípusnál. Csakhogy a konstruktőrök, amikor
    lemezjátszót, erősítőt, hangsugárzót alkotnak, "tuningolás" közben
    hagyományos szerkezetű, tehát sodrott, szigetelt, vastag rézkábelt
    használnak, s annak hangkarakterét úgyszólván beletervezik a
    készülékbe. Amikor kábelt cserélünk, teljesen felboríthatjuk a
    rendszer egyensúlyát. Ez a körülmény csaknem lehetetlenné teszi, hogy
    megismerhessük a kábelek igazi hangminőségét, s már eleve igen erős
    érvet szolgáltat a merev kábelezés ellen. Másfelől viszont: érdemes
    elgondolkodni rajta, hogy a hangszórók, hangszedők, transzformátorok
    stb. tekercselése eredendően egyeres - akárcsak a nyomtatott áramköri
    lap.

    Ionoszféra

    Éppen abban az időben, amikor az ezüstkábel "steril" hangjával
    bajlódtam, megjelent a Hi-Fi Answersben egy cikk; hajmeresztő dolgokat
    állítanak benne. Különféle elektromos terekre hivatkoznak, amelyek
    körülvesznek bennünket és tönkreteszik (egyebek között) a High
    Fidelityt is. Ilyen elektromos teret vélnek felfedezni a.) mindennemű
    sztatikusan feltölthető tárgyban, b.) mindennemű kábelben, amely
    elektromos jelet szállít (ilyen kábel a telefonkészülék zsinórja is!),
    valamint c.) a lakás vízrendszerében, különös tekintettel a hideg- és
    melegvízrendszer eltérő potenciáljára. Ezeket a tereket meg lehet
    szüntetni, illetve semlegesíteni lehet őket, miáltal automatikusan
    javul a hifi-berendezés minősége... Tébolyító ötlet, de a Hi-Fi
    Answersnek már annyi tippje bevált, hogy elhatároztam: ezúttal
    haladéktalanul ellenőrzöm, igaz-e, amit a Messziről Jött Ember állít.
    (A részleteket lásd a Hetedhéthatárban, a 66-67. oldalon.)
    Az angolok "polarizálásról" beszéltek; nos, polarizálni nem tudok
    (azt sem tudom, mi az), de ionizálni talán igen. Ismeretes, hogy a
    hanglemez a legkisebb dörzsölésre is elektromosan feltöltődik, minek
    következtében magához rántja a levegőben lebegő port, piszkot. Ezt a
    sztatikus töltést többféleképpen is meg lehet szüntetni. Egy időben
    idehaza is kapható volt egy Zerostat elnevezésű hanglemezápoló
    szerkezet, egy pisztolyformájú ionizátor, amellyel az ember "rálő" a
    hanglemezre, és akkor a lemez elveszti a töltését, elektromosan
    semlegessé válik. A Zerostat pisztolyhoz nem kell fegyverviselési
    engedély, úgyhogy én is tartok egyet odahaza. Kipróbáltam, mi
    történik, ha zenehallgatás közben "kezelem", azaz körbelövöldözöm az
    angolok állítása szerint kritikus pontokat, mindenekelőtt a
    hangszedőt, a hanglemezt, a lemezjátszó csapágytengelyét, a kábeleket
    és a hangszórók membránját.
    Hát igenis történik valami. Pontosan az történik, amit a HiFi
    Answersben állítanak: a hangkép elveszíti érdességét, a sávszélei
    jobban kiterjednek, a basszusa és a dinamikája megnő - még hangosabban
    is szól egy kicsit. Nyilvánvaló, hogy az ionizálással nem lehet A-B
    tesztet, pláne vaktesztet csinálni, ugyanis a hatása jó 10-15 percig,
    talán tovább is tart, és a különféle tárgyak nem is ugyanabban a
    tempóban töltődnek fel újra. Ennek ellenére, az ionizálás "jól hagyja
    magát demonstrálni", amin azt értem, hogy 10 emberből legalább 8
    hallani véli a szóbanforgó effektust, sőt: általában hasonló szavakkal
    is jellemzi. (Legalábbis, ha az én berendezésemet hallgatjuk. Dehát az
    angolok egészen más készülékeket használtak: a Jelenséget nem Teslákon
    és Heybrookokon fedezték fel!)
    Javaslom, hogy akinek van Zerostat pisztolya, próbáljon meg
    lövöldözni vele, valahányszor úgy érzi, hogy a hangkép "máma valahogy
    érdesebb a szokásosnál". Nincs kizárva, hogy nyerni fog l5-20 perc
    zavartalan zenei élvezetet. De hogy ez miért van, és hogy ezt a hatást
    hogyan lehetne permanenssé tenni - ezt ne éntőlem kérdezze.

    Lám, megint hurcolja, hordja.
    Jaj, hogy is teperjelek le!
    Eltiporlak, gaz koboldja!
    Reccsen és talál a fejsze!
    Eltaláltam! éljen!
    Kétfelé szakadt!
    Visszatér reményem,
    és szívem szabad.
    Jaj, mi történt!
    Mind a két fél
    újra ép s él,
    úgy loholnak
    párba, talpra szökve tüstént!
    Segítsetek, nagy Hatalmak!

    Tereket fogtam

    Lehetséges tehát, hogy azokat a bizonyos "elektromos tereket"
    tényleg észlelni tudjuk a hifi-berendezésünkön keresztül? Nézzük a
    másik fajtát, azt, amely miatt a telefonkészüléket kárhoztatják. A
    telefon úgyis ott van a kezem ügyében. Minthogy az én telefonomnak
    megvan az a kellemetlen szokása, hogy mindig zenehallgatás közben
    szokott csörögni, igen gyakran kihúzom a dugóját a konnektorból.
    Elvben ezt nem volna szabad (a Posta tiltja), de én megtehetem, mert
    van két másik készülék is a lakásban.
    Régebben már kipróbáltam, hogy kiviszem-behozom a
    telefonkészüléket (amelynek a dugója eközben természetesen nem
    csatlakozik a konnektorhoz). Semmi különbséget nem hallottam. Most azt
    próbáltam ki, hogy a készüléket a helyén hagyom, viszont a a dugóját
    időnként kihúzom a konnektorból. Megdöbbentő, de ettől tényleg javul a
    hangkép: vidámabbá, elevenebbé, sztereóbbá válik. A "zárkózott"
    Spendor BC1-nek feltétlenül javított a hangzási balanszán; a többi,
    "nyitottabb" hangsugárzó-típuson nem annyira a magashangtöbblet segít,
    inkább csak finomabbá, természetesebbé válik rajtuk a muzsika.
    Nagyon érdekes élmény: az ember leül zenét hallgatni, a zene
    valahogy nem szól szépen, nem annyira érdekes, mint máskor... egy
    pillantás a telefondugóra: ahá, elfelejtettem kihúzni... úgy, most már
    megint rendben van minden! Kétlem, hogy a javulás mértéke elérné az 1
    orto-t (ami azt jelentené, hogy "behívom a sarki rendőrt, és még ő is
    meghallja"), de - megismétlem! van akkora, hogy tíz zeneszerető
    emberből 8 felismerje. Mégpedig vaktesztben. (Ugyanis az egész ötlet
    annyira abszurd, hogy senki nem sejti, mit kapcsolgatok a hátam
    mögött.)
    A telefontalanítási technikát később továbbfejlesztettem. A a
    szobám falának nemcsak a belső, hanem (ugyanott) a külső oldalára is
    fel van szerelve egy konnektor, s ahhoz egy másik telefonkészülék
    csatlakozik. Legközelebb tehát már a szoba falain kívül manipuláltam,
    és mégis ugyanazt a hatást értem el, mint az első menetben. Végül már
    két szobával odébb ágaztattam le a telefonvezetéket, és ott szereltem
    fel a csatlakozót, de ez sem segített. Mert hiába távolítottam el 6-8
    méternyire a telefonkészüléket zsinórostul-dugóstul, ha odáig
    mégiscsak a szobám mellett fut el a vezeték.
    Ez a kísérlet egyébként elvi jelentőségű, mert bebizonyítja, hogy
    nem a telefonkészülék, hanem az elektromosan aktív telefonzsinór az,
    amely - valamilyen, még nem tisztázott módon - befolyásolja a
    hifi-hangképet. Pedig a telefonzsinór viszonylag kis feszültséget
    hordoz. Ezek után mit tartsunk arról a hálózatról. amely
    keresztülszövi az egész lakást, és mindenhová 220 volt feszültséget
    szállít?! És mit tartsunk a lakás minden elektromos készülékéről,
    közéjük értve a lámpákat is?! És ha ezek tényleg elrontják a
    hangképet, akkor ugyan mi az ördögöt tehetünk ellenük?!

    Boszorkánykonyha

    De még a telefonvarázslat is túlságosan hihető, sőt: racionális a
    következő mutatványhoz képest. Olvasmányaim szerint a hideg-, illetve
    a melegvízrendszer eltérő potenciált hordoz, tehát össze kell földelni
    őket, és akkor megintcsak javul a hangkép. Az angolok konyhájában és
    fürdőszobájában tényleg külön csapja van a hideg és a meleg víznek,
    tehát nekik van mit összeföldelniük. Magyarországon inkább a közös
    csaptelep járja, azzal pedig nem tudok mit kezdeni. De hopp, mégiscsak
    van egy elkülönített melegvízrendszerem: a központi fűtés, amelyet a
    konyhában felszerelt "cirkogejzer" működtet. A melegvízcsövek
    egyébként éppen a lemezjátszó közelében futnak be a szobámba.
    Rákötöttem tehát a konyhában egy darabka drót egyik végét a
    cirkogejzirre, másik végét a hidegvízcsapra. Visszamentem a szobába,
    újra feltettem egy lemezt, és - és megdermedtem. A hangkép ugyanúgy és
    ugyanannyit javult, mint az előző varázslattól! Mintha a fűtéscső is
    valamiféle villanyzsinór volna, amelyet a földelés révén mintegy
    kihúztunk a hálózatból! Megintcsak nem esküszöm meg, hogy a hatás
    elérte az "1 orto"-t, vagyis mondjuk egy MC10-es és egy MC20-as
    hangszedő különbségét. De annyit biztosan javított az az egy szál drót
    a konyhában, mintha kicseréltettem volna a hangszedőm tűjét...

    És rohannak! Egyre feljebb!
    Lépcsőt, termet locska hab nyom!
    Szörnyű tenger, árja ellep.
    Mester, mester, halld a hangom!
    Itt a mester éppen,
    nagy a baj, gyere!
    Szellemet idéztem,
    s nem bírok vele!
    "A sarokba,
    vissza! térj meg
    seprűnyélnek!
    Szellemtesttel
    nem citálhat itt dologra
    senki más, csupán a mester!"

    Goethe bűvészinasának végül segítségére sietett a Mester, s
    helyreparancsolta az elszabadult rosszlelket. Nekünk, hifista
    varázslótanoncoknak nincs ilyen szerencsénk. A Mester hét országon is
    túl jár, és ha mégis meghallja segélykiáltásunkat, csak legyint: "ezek
    már megint rémeket látnak". Mi pedig viaskodhatunk tovább a Gonosszal,
    mert fogalmunk sincs, hogyan lehetne megfékezni, a fizika és a
    matematika bilincseibe verni a lakásunkban garázdálkodó szellemeket. A
    víz ugyan nem veti fel a házat - de már a halántékunkon üt ki.

    Mester, mester, halld a hangom!

    Darvas László

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák