Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    Most akkor folytatnám a "negyedik dimenziós" sorozat közlését, és ahogy ígértem, a talán némelyeknek kicsit szárazabb megalapozó szövegek után innentől egyre inkább jönnek a szenzációk, a szakállas nők, táncoló medvék, csodaelixírek, autodafék... - alkalmasint Saulus/Paulus, sőt Paulus/Saulus a damaszkuszi úton! (Az éppen aktuális témára utalva: hamarosan az is szóbakerül, hogy a három tüske jobb-e vagy a négy tüske, vagy esetleg egyik se jobb csak más, azazhogy a háromszögek vagy a négyszögek - netán a körök - világa, azazhogy a páros vagy a páratlan elv jobb-e a hifizéshez, vagy csak más...)

    -------------------------------

    Előzmények:
    (#49702) kammerer
    (#49705) kammerer
    (#49706) kammerer
    (#49708) kammerer

    Negyedik Dimenzió II. rész

    A kábelhüllő

    Medúzafő (Caravaggio, 1573-1610)

    Mióta kiderült, hogy a lemezjátszókhoz-erősítőkhöz-hangsugárzókhoz
    hasonlóan maguk az összekötő kábelek is "muzsikálnak", tehát
    "sajáthangjuk van" (lásd erről számos sajtószemlénket, aztán a
    Negyedik Dimenzió című cikket a HFM 20. számában - de azért ajánlatos
    elolvasni jelen számunk szakcikkét is a 80. oldalon), világszerte
    drágábbnál-drágább kábeltípusokat hoznak forgalomba a gyárak. És
    persze az audiofilek is szorgalmasan drótozzák-foldozzák
    hifi-láncaikat, egyedi receptúra szerint. Tapasztalataik, sajnos,
    túlságosan esetlegesek, nem következik belőlük szabály, nem derül ki
    belőlük, hogyan "működnek" a kábelek. Ami a gyárakat illeti, ők
    kimerítően elmagyarázzák, miért az ő kábelük a legjobb, de hát a
    sok-sok magyarázat közül feltehetőleg csak egy helyes - és vajon
    melyik az?
    Megpróbáltuk kitalálni. Kísérleteink valamivel módszeresebbek
    voltak, mint egyébkor; egy kicsit több szerencsénk is volt, mint
    egyébkor. A szerző fennhangon szabadkozik: állításait egyelőre
    fenntartással kell fogadni...titokban mégis azt reméli, hogy
    legalábbis kulcsot tud adni a kábelek "hatásmechanizmusához".

    *

    A drót és a graft

    Ismerek egy régi angol, helyesebben jellegzetesen amerikai
    reklámszöveget. Ha egy erősítő annyira szszszuper, hogy az már nem is
    lehet igaz, e szavakkal ajánlják: "a straight wire with gain", amin
    azt kell érteni, hogy az erősítő úgy viselkedik, mint egy darabka
    drót, nem tesz hozzá semmit a műsorhoz, csak a graftot: a feszültséget
    vagy az áramot, rendeltetése szerint. Frappáns kifejezés, ezért is
    olyan nehéz lefordítani. Azon az evidencián alapul, hogy egy darabka
    drót nem oszt és nem szoroz, és ha az elektromos jelet bevezetjük az
    egyik oldalán, akkor érintetlenül kapjuk meg a másikon.
    Nos, ez az evidencia ma már a múlté. Ha valaki azt erősítgeti,
    hogy az ő erősítője csupán "drót plusz graft", teljes joggal
    rákérdezhetünk, hogy vajon miféle drótra gondol. Egyeresre avagy
    többeresre, sodrottra? Vékonyra avagy vastagra? Szimmetrikusra avagy
    aszimmetrikusra, netalán koaxiálisra? Árnyékoltra avagy
    árnyékolatlanra? Szigeteltre, avagy szigetelés nélkülire? És miből van
    a szigetelés: pvc-ből, polietilénből, teflonból avagy...? A kábel
    anyagára nem kell rákérdeznünk, az minden valószínűség szerint
    közönséges rézvezeték - habár újabban LC-OFC
    (nagykristályos-nagytisztaságú) rézből, valamint ezüstből, sőt: LC-OFC
    ezüstből is húznak már kábelt...
    És ezek a kábelek mind-mind másképpen szólnak. Gyakran az átviteli
    lánc más-más pontján is másképpen szólnak. Állítólag még
    rendszerfüggőek is, tehát például a B lemezjátszó és F előerősítő
    között esetleg az X kábel szól szebben, viszont a C lemezjátszó és G
    előerősítő közé helyesebb az Y kábelt iktatni - és így tovább, végig
    az egész hifi-láncon és az ABC negyven betűjén. Nyilvánvaló, hogy az
    összes kombinációt lehetetlen végigjátszani, hát még lelkiismeretesen,
    elmélyült zenehallgatással minősíteni.
    Hogy a kábelekkel "hifizni", "tuningolni", "spécizni" lehet,
    fölöttébb ígéretes, ám legalább ennyire nyugtalanító dolog is egyben:
    újabb eszközhöz jutottunk, amellyel élvezetesebbé varázsolhatjuk, de -
    mint bármely más hifi-relikviával - akár háttérbe is szoríthatjuk a
    zenét. "Mit hallgatunk ma? Haydnt és Beethovent, Dire Straits-t és
    Pink Floydot?" "Dehogy: Shilton Cable-t és Van den Croft koaxot." (Ne
    ugorjatok be, ilyen gyártmányok nincsenek. De van legalább ötven
    hasonló nevű a piacon.)
    A normális zenehallgató persze, ha megelégelte, túlteszi magát az
    egész kábelbolondérián, de mi legyen azokkal, akik balvégzetük
    rendelése folytán hifi-készülékek minősítésével foglalkoznak?!
    Munkához sem láthatnak anélkül, hogy be ne kötnének sok-sok méternyi
    kábelt az elektromos jel útjába! Mint szélsőséges példát, az
    illesztőtranszformátorok A-B vaktesztjét hozom fel, minden szempontból
    ez a legkínosabb. Kábelt kell vezetni a lemezjátszótól a
    kapcsolóberendezésig, onnan a két trafóig és aztán újra vissza a
    kapcsolóberendezésig. Brumm, torzítás, kontakthiba - ilyenkor minden
    előjön.
    Mindegy: ha kábel, legyen kábel - no de miféle kábel?! Józan
    eszünk sugallatára hallgatva, már nagyon régóta kínosan ügyelünk rá,
    hogy az összehasonlítandó két készülék mindig egyforma kábellel
    csatlakozzék a többihez, tehát a próba legalább elvben sportszerű
    legyen, de bizony nem tudunk szabadulni a gondolattól, hogy a
    kábelezés mikéntjével mégiscsak befolyásoljuk a teszt kimenetelét.
    Hiszen a tesztkészülékek közül az egyik esetleg ilyen, a másik meg
    olyan kábelen keresztül szeretne kommunikálni a külvilággal...

    A Laokoon-csoport (Ageszander, Athenodorosz és Polüdorosz, ie. 300-250
    körül)

    Kábelfarm

    Azok a kábelek, amelyeket az utóbbi 3 évben használunk a HFM
    szeánszain, eredetileg az egyik Pioneer-lemezjátszótípusból lógtak ki,
    de mielőtt a készüléket hazai forgalomba hozták volna, le kellett
    cserélni a madzagját, mert nem ötpólusú dugó volt a végén. Szereztünk
    egy köteggel az elfekvő készletből. Szokványos, sodrott, azaz sokeres
    rézhuzalról van szó, amelynek műanyagszigetelése fehér, illetve piros
    színű (a bal, illetve a jobb csatorna hagyományos színkódja szerint).
    A fehér és a piros vezeték külön-külön árnyékolva van, de az
    árnyékolás nem szoros "drótharisnya", hanem laza, könnyen lecsavarható
    sodrony. A két vezetékszálat külön-külön fekete pvc-burkolat védi.
    Kísérleteimet ezzel, valamint hasonló, hagyományos kábeltípusokkal
    kezdtem el. A speciálkábelek nem kísértettek meg. Van ugyan két
    különleges kábelkígyóm is, egy vastag fekete az Ortofontól és egy még
    vastagabb és még sprődebb, kék színű hüllő, ezt egy Svédországban élő
    barátomtól kaptam; mindkét típusnak aranyozott RCA-dugói vannak, de
    hangminőségükben alig különböznek a hagyományos kábelektől. Egyébként
    is, reménytelen vállalkozásnak tartottam volna, hogy ötletszerűen
    váltogassam a madzagokat, sorra kipróbálva, amit mások idehoznak, hogy
    "ezt hallgasd meg", "nekem ez vált be a legjobban" stb. stb. Ennek se
    eleje, se vége. Én a kábelek belvilágáról szerettem volna megtudni
    valamit. Elhatároztam: felboncolom őket.
    Abból a feltevésből indultam ki, hogy a kábelek "hangminősége"
    elsősorban a konstrukciójuktól, a szerkezetüktől függ. Előzőleg
    ugyanis (lásd: Negyedik Dimenzió, HFM 20.) azt tapasztaltam, hogy két
    hagyományos, azaz sodrott kábelt össze lehet téveszteni, két egyereset
    úgyszintén, de a sodrottat az egyeressel: soha! Jó, jó, tudom, hogy ez
    laikus beszéd; lehet, hogy a differencia rövid úton visszavezethető
    néhány alapvető műszaki paraméterre (kapacitás-induktivitás
    -ellenállás) - de hát ezt majd döntsék el azok, akik értenek hozzá.
    Nekem az a dolgom, hogy füleljek, és próbáljak felfedezni valami
    szabályszerűséget a kábelek viselkedésében.
    Előszedtem egy köteget az előbb említett Pioneer (majd egyéb
    hagyományos) kábelekből, egyméteres darabokra szabtam őket, és
    nekiláttam a trancsírozásnak. Íme a fő variációk:

    A sodrott-szigetelt-árnyékolt kábel úgy ahogy van (a piros és a
    fehér vezeték a "meleg", az árnyékolás pedig a "hideg");
    Ugyanez, de nem a saját laza árnyékolásával, hanem egy másfajta
    kábelről leszedett, szoros szövésű árnyékolóharisnyával (babramunka a
    javából);
    Az előbbiek, de szimmetrikusan, tehát duplán véve: az elektromos
    jel most csakis a belső, színes ereken jön-megy (ugyanolyan vezetéken
    jön, amilyenen megy!), és az árnyékolás rá van kötve az egyik készülék
    fémdobozára;
    Ugyanez, mindennemű árnyékolás nélkül. (A brummot valamelyest
    csökkenteni lehet, ha az ember óvatosan, egészen lazán körbetekeri a
    kábelt egy földelő vezetékkel.)

    Kipróbáltam még 10-12-féle vékony (zománc-, pvc-, illetve
    teflonszigetelésű) egyeres kábelt is, ráhúzott árnyékolóharisnyával,
    illetve anélkül. Mindegyikre ugyanolyan, olcsó, "bolti" RCA-dugókat
    forrasztottam - és mindegyiket ugyanolyan ügyetlenül forrasztottam.
    Sem a csatlakozódugók, sem a forrasztás milyensége nem befolyásolhatta
    szeánszaim eredményét.

    Ádám és Éva (Dürer, 1471-1528)

    Kábelbűvölés

    Eszközeim a régiek: NAD 5120 lemezjátszó csőkarral, Ortofon MC20
    Super hangszedő, Ortofon T-30 transzformátor, alkalmanként a Revox G36
    magnó és a Pioneer F-X99 tuner (később CD-játszókkal is kísérleteztem
    - lásd majd a 92. oldalon), aztán a Naim NAIT erősítő és a Spendor BC1
    hangsugárzók. A lemezjátszó, de a magnó és a tuner is mindig
    Triangulumon állt, a hangdoboz mindig Tönkön, de még az erősítő és a
    trafó alá is raktam balzafatömböket - én ezt egyszerűen kötelezőnek
    tartom. Érthető, hogy a kísérleteket a lánc első traktusában kezdtem
    el, az "interconnect" kábelekkel, tehát azokkal, amelyek nem hordoznak
    számottevő teljesítményt, csak feszültséget visznek a hangszedőtől a
    trafón át az előerősítőig. Ezeket ugyanis könnyebb cserélgetni (igaz
    viszont, hogy nem lehet velük A-B tesztet csinálni, mint a
    hangszóró-kábelekkel). Hangszórókábelnek egyelőre meghagytam azt az 5
    méter hosszú, 1,5 milliméter átmérőjű, egyeres, pvc-vel szigetelt
    rézvezetéket (lásd HFM 20.), amelyet méterenként 3,90-ért lehet kapni
    a KERAVILL-nál. Minthogy pedig a lemezjátszónak már eleve megvolt a
    saját, gyári vezetéke, csak az illesztőtranszformátor és az előerősítő
    közötti kábelszakaszt kellett áthidalnom. Kontrollképpen később mindig
    kipróbáltam a kábeleket a magnó vagy a tuner kimenete, illetve az
    erősítő nagyszintű bemenete között is. (A műszaki érdeklődésű Olvasó
    kedvéért itt közbeszúrom, hogy a Naim erősítő műszaki adatait 16., a
    transzformátor paramétereit 17. kiadásunkban közöltük; szívesen
    fogadom bárkinek a megjegyzéseit arra nézve, hogy kísérleteim
    eredményét vajon nem lehet-e viszazavezetni a két készülék
    "illesztetlenségére". Véleményem szerint nem lehet - de erről majd
    később.)
    Mielőtt elemezni kezdeném a különböző kábeltípusok hangminőségét,
    még egyszer felhívom az Olvasó figyelmét arra a nagyon fontos
    körülményre, hogy kísérleteimnek ebben a korai szakaszában a láncnak
    mindig csak egyetlen pontján cseréltem kábelt: a három műsorforrás
    valamelyike (hangszedő+trafó, tuner, magnó), illetve az erősítő
    között. Ezt nyilván mindenki logikusnak tartja - pedig, mint később
    látni fogjuk, nem az. De hát igyekeztem módszeresen haladni, "az
    egyszerűtől az összetettig".
    Mellesleg nagyon hamar kiderült, hogy teljesen mindegy, mit
    hallgatok. A lemez, a rádió és a magnó (38cm/s) műsora egyformán és
    következetesen mutatta ki egy-egy kábelfajta "orgánumát",
    "kolorációját". Alább jellemrajzot adok a különböző konstrukciójú
    kábelekről. Jellemrajzot - de mihez képest? Hiszen a hifi-kábelnek
    egyelőre nincs etalonja! Hadd csaljak annyit, hogy most, utólag nem
    csupán egymáshoz hasonlítom a különféle kábeleket, hanem egyszersmind
    az ideálishoz, az etalonhoz is - amelyet azonban csak jóval később
    találtam meg. A kábelek hangját tehát én ilyennek hallom:

    a) Hagyományos kábel: Pioneer, Tesla, Ortofon vagy bármi, ami
    eddig a kezembe került (sodrott huzal, szigetelve és árnyékolva, a
    jelet az árnyékoláson vezetik vissza). Gyatra, zeneietlen hangkép. A
    basszus nem megy mélyre, nincs tartása, inkább csak bummog. A
    magastartomány érdes, reszelős, a finomságok nem jönnek ki. A szólamok
    tisztátalanok, összefolynak. A sztereofónia szűk és ködös. Bizonyos
    pozitívumok: a magasak és a mélyek legalább mennyiségüket tekintve
    egyensúlyban vannak, a dinamikaérzet elfogadható. "Hifi" - de rossz
    értelemben véve.
    b) Szimmetrikus konstrukció (sodrott huzal, szigetelve és
    árnyékolva, de az árnyékolás csak "házra" van kötve, a jel oda- és
    visszavezetése is ugyanolyan kábelen fut). Mélytónusú, sötétebb
    hangkép. Erősebb a basszusa, és ez a legtöbb olcsó berendezésen
    meghálálja magát; még az egyébként "meleg" hangszínű Spendoroknak is
    jót tett. A magastartomány erősen megvágódik, de ami marad, az
    tisztább, kiegyenlítettebb, kevésbé csörömpöl. Talán emiatt van, hogy
    a térhatása is nagyobb. Az egész hangkép jobban "együtt van", kevésbé
    torz, hallgathatóbb de le van fojtva, nem igazán élvezetes.
    c) Mint az előző: szimmetrikus kábel, de most már árnyékolás
    nélkül. Ebből nagyon sokfélét kipróbáltam. A rend kedvéért elsőnek a
    Pioneer-kábelből húzkodtam ki a piros és fehér szálakat, de
    természetesen bárhonnan be lehet szerezni vékony, sodrott, szigetelt
    vezetéket. Arnyékolás híján mindenféle trükkökhöz kell folyamodni, ha
    a trafó és a fonoelőerősítő közé kötjük, és a brummot még így sem
    lehet teljesen kioltani. A hangkarakter azonban így is felismerhető
    marad: ugyanolyan, mint amikor ugyanezzel a kábellel, de rádióról vagy
    magnóról csatlakozunk az erősítő nagyszintű bemenetére. Legfőbb
    jellemzője: durvaság, csörömpölés. A basszus nem kevesebb, mint
    amennyit a hagyományos kábelről hallunk, de a magastartomány "nincs
    megfogva", a hangkép kiegyenlítetlen és felfelé billen. Kifejezetten
    rossz hallgatni.
    Külföldi szakíróknál azt olvastam, hogy ha a kábelszálak
    párhuzamosan, egymástól kissé eltávolítva futnak, akkor a
    magastartomány tisztább, de a basszus erőtlenebb, ha viszont a két
    szálat összecsavarjuk, akkor a basszus felerősödik, csak éppen a
    magastartomány zavarodik össze. Ebben van valami igazság, de
    tapasztalataim szerint e hatás annyira csekély, hogy nem ér meg egy
    külön alfejezetet. A későbbiekben nem is térek ki erre a technikára;
    az ideális megoldás, mint látni fogjuk, amúgy is kizárja, hogy
    összetekerjük a kábelszálakat.
    d) Egyeres, 0,2-0,4mm átmérőjű, szigetelt, de árnyékolatlan kábel.
    (Legalább 10-félét kipróbáltam, a szigetelőanyagok között teflon is
    volt - de csaknem mindegy, mivel szigetelünk.) Meglepően tiszta
    hangkép, jól megkülönböztethető szólamokkal, de nincs igazi basszusa,
    emiatt kissé felfelé billen, kiürül, dinamikailag gyatra. Nem tud
    "nekilódulni", steril - mint a Compact Disc. A térhatása mindazonáltal
    jobb, mint eddig bármelyiké.
    e) Mint az előbbi, de vastagabb: 0,5-0,8mm átmérőjű. Hasonló
    hangkép, de a basszusa még gyengébb (!), és feltűnően kiemel a
    szoprántartományban - az énekesnők, valamint a fúvósok szólama,
    továbbá a hegedű felső húrja is előretolakodik.
    f) Mint az előbbi, de 1,5mm vastag (nem más, mint a
    hangszóróvezeték egy darabja). Még gyatrább basszus (!!!), a kiemelés
    a szopránból a tenortartományba csúszik, és kifejezetten tolakodóvá
    válik.
    g) Bármelyik egyeres kábel, ráhúzott árnyékolóharisnyával.
    Katasztrófa. Érdesség, csörömpölés - csupa hátrány, semmi előny.

    Ez volt az első kör. Körülbelül másfél hónapig tartott, és a végén
    csak annyival lettem okosabb, hogy az igazság felé vezető
    szerpentinutat minden valószínűség szerint vagy a "b", vagy a "d"
    kábelkígyó jelöli ki: vagy a szimmetrikus-sodrott-szigetelt-árnyékolt,
    vagy pedig a szimmetrikus-vékony-egyeres-árnyékolatlan. Hétfőn,
    szerdán és pénteken az egyikben bíztam jobban, kedden, csütörtökön és
    szombaton a másikban, vasárnaponként pedig azon tűnődtem, hogyan
    lehetne végre biztonsággal dönteni az egyébként nagyonis különböző két
    hangkép között.

    "Egyiptomi jóskártyák": Szerelem, Védelem, Körültekintés (egy francia
    albumból, 1790)

    Két pont között a legrövidebb

    Eddig egyméteres kábeldarabokkal kísérleteztem, a mindennapos
    gyakorlatot modellezve, kutatva az ismeretlen Etalonhangzás után. És
    akkor egyszerre csak megvilágosodott előttem, hogy a kábeleknek igenis
    van etalonjuk: a Nulla Kábel, vagy legalábbis a Kvázi-Nulla Kábel. A
    két készüléket csak egy rövidke madzaggal kell összekötni (ennyi
    kábelre mindenképpen szükség van, elvégre azok a csatlakozódugók nem
    fityeghetnek csak úgy a levegőben!). Megjósolom, így kapjuk az ideális
    hangképet: a való világ kábeleinek ezt kell a lehető legjobban
    megközelíteniük. Az egyméteres kábelsiklók után tehát most 12
    centiméteres kis kábelviperákat készítettem. Az ennyire rövid (és
    egyébként is kiskapacitású) kábel aligha "piszkíthat bele" a zenébe,
    remélem, ezzel az Olvasó is egyetért... Ugye, egyetért?

    Hát, ha egyetért, akkor jól becsaptam. Mert az az igazság, hogy
    hiába kurtítottam meg a kábeleket: még így, 12 centiméteresre
    rövidítve is mind megtartották eredeti, félreismerhetetlen
    hangkarakterüket! A "b" és a "d" kábel között változatlanul fennmaradt
    jó 2 orto-nyi (pénzben kifejezve: többezer forintos) különbség - csak
    éppen nem tudtam eldönteni, melyiknek a javára. Nagyon-nagyon sok
    vendéget hívtam (audiofileket, hangmérnököket is), és a legtöbben
    ugyanazt mondták, amit én: a sodrott-szigetelt-árnyékolt kábel
    piszkosabban, de elevenebben, ezzel szemben a vékony egyeres tisztán,
    sztereóbban, de élettelenebbül muzsikál. A két hangkép közül az egyik
    "hifi", a másik "igazi" - de az is lehet, hogy éppen fordítva... Egy
    szó mint száz, a 12 centis kábel csaknem olyan messze esik a Nulla
    Kábeltől, mint az egyméteres.
    Két dolog azért elgondolkodtatott. Először is, bepróbáltam a
    kábeleket az erősítő monitorkörébe (Tape Out -> Tape In), és úgy
    éreztem, hogy a vékony, egyeres kábel színezi el legkevésbé a hangot.
    Másodszor, ha mindegyik kábeltípusból összehasonlítom a 100 és a 12
    centis darabot, akkor is a vékony, egyeres kábel tűri leginkább, hogy
    hosszan vezessék, neki romlik legkevésbé a hangminősége. Ennek
    ellenére úgy éreztem, hogy ennek a kábelnek a hangja nekem túlságosan
    is "digitális", és nehezen tudnék együttélni vele. Kezdtem azt hinni,
    hogy tényleg el van rontva a fülem; nem valami lelkesítő érzés. De hát
    bármennyire is jó barátom a saját fülem, még jobb barátom az
    igazság...készséggel elismerem, hogy az egyeres kábel steril,
    élettelen hangja az igazi, csak előbb minden kétséget kizáróan meg
    akarok győződni róla. Tovább rövidítgettem a különféle kábeleket, és
    azt találtam, hogy amikor már csak 4-5cm hosszúak, akkor egyre inkább
    a "merev", egyeres kábel hangját idézik...
    Ettől megdühödtem, és elhatároztam, hogy megcsinálom a Perdöntő
    Kísérletet: mégis megkonstruálom a Nulla Kábelt, az abszolút érvényű
    etalont. Ehhez úgy jutnék, ha a két készüléket összeforrasztanám
    egymással...felmentést kérek az Olvasótól, amiért nem szedtem szét az
    erősítőt és nem építettem közvetlenül belé a trafót, csupáncsak
    egymásnak háttal állítottam őket, mintha meg volnának sértődve
    egymásra, és két-két összeforrasztott RCA-dugóval csatlakoztattam őket
    egymáshoz. Aki ennél is kevesebb kábelt használ, az okvetlenül csal; a
    két készülék között éppen csak annyi hely maradt, hogy az ujjaim
    odaférjenek. És a hangkép: Leginkább az egyeres kábel hangjára
    emlékeztetett.
    De várjunk csak. Térjünk vissza egy kicsit az RCA-dugókhoz. Az
    előbb azt mondtam, hogy összeforrasztottam őket. tessék csak jól
    megnézni az 1. rajzot: kívül a két "fül" egymáshoz van forrasztva,
    belül a két kis csővégződés nem ér össze, marad köztük körülbelül 1cm
    hézag, s azt egy darabka 1,5mm vastag rézdróttal hidalom át.
    Namármost, ezt úgy is interpretálhatom, hogy a két dugó nincs
    közvetlenül egymáshoz forrasztva, hanem kétféle kábel is húzódik
    közöttük: 1cm hosszan egy másfél mm átmérőjű rézdrót, 2cm hosszan
    pedig egy vékony, de szélesebb rézcsík. Elenyészően kevés kábel - de
    mégiscsak kábel, és ráadásul még aszimmetrikus is, márpedig az ilyen
    konfiguráció eddig mindig hátrányosnak bizonyult. Tehát igazán csak a
    rend kedvéért, szinte saját magammal kötözködve, további
    dugótoldalékokat készítettem. A "füleket" levágtam, és csupán a
    "házra", illetve a csővégződésekre forrasztottam 2-2cm, azonos fajta
    kábelt: 1mm átmérőjű, sodrott, szigeteletlen vezetéket (2. rajz),
    illetve az előbbi sodronynak 1-1 csupasz szálát, amelynek vastagsága
    körülbelül 0,25mm lehet (3. rajz).
    És most tessék jól megkapaszkodni a karosszékben! Az 1-3. rajzon
    látható kábelcsatlakozások hangját nagyon jól meg lehet különböztetni!
    És nemcsak annak a fülével, aki már hónapok óta egyebet sem tesz, csak
    kábeleket hallgat. Annak a fülével is, aki azt se tudja, miről van
    szó! Sőt, még azoknak a fülével, jobban mondva pszichikumával, is,
    akik tudják, miről van szó, és azt is tudják, hogy a fizikakönyv
    szerint ezek a kábeltoldalékok semmiképpen sem szólhatnának eltérően!
    Nem szólhatnának eltérően, mert az ellenállásuk gyakorlatilag azonos,
    az induktivitásuk úgyszintén, és ebben a kísérletben a kapacitásuk se
    számít, ugyanis már maguknak az RCA-dugóknak a kapacitása is
    sokkal-sokkal nagyobb, mint a közöttük futó drótdarabkáké!
    A háromféle csatlakozás természetesen hasonló karakterrel szólt,
    mindhárom az egyeres kábelcsaládra emlékeztetett, de a 2. és 3. számú
    között még mindig legalább 1 orto (!) volt a különbség, mégpedig a 3.
    számú, tehát az egészen vékony drót javára. Ez szólt a leglágyabban, a
    legtisztábban, a legmélyebb (!) tónussal. A sodrott változat
    érdesebben, durvábban muzsikált, és gyatrább volt a basszusa. Az 1.
    számú a két másik közé esett. Megjegyzem még, hogy ez a szeánsz
    egyértelműen "jó" volt; én akkor nevezem a szeánszot jónak, ha a
    túlnyomó többség egyformán szavaz, és nekem magamnak sincs kétségem
    aziránt, melyik hangképet válasszam. További érv az egyetlen szál
    vékony és IMMÁR SZIGETELETLEN rézdrót mellett, hogy amikor meguntam a
    körömhegy-letörő manipulációt a rövidke csatlakozó-toldalékokkal
    (vagyis hogy az illesztőtranszformátort a csatlakozással együtt
    valósággal "rá kell löknöm" az erősítőre, miközben a forrasztások
    folyvást letörnek), és visszatértem a 10-12 centis kábelhosszúsághoz,
    a vékony rézdrót gyakorlatilag nem változtatta a hangját. Továbbra is
    megmaradt a "két pont közötti legrövidebb" csatlakozásnak...
    Hangsúlyozom, hogy egyáltalán nem örültem a dolgok ilyetén
    fordulatának. Nem tetszett nekem, hogy nincs szigetelés a dróton -
    habár úgy gondoltam, majd csak kitalálok valami óvatos-laza
    burkolatot, esetleg szigetelőcsövet, a legrosszabb esetben
    távtartó-rendszert, ha szükség lesz rá. De sajnos, maga a hangkép sem
    tetszett igazán. Tiszta volt, káprázatosan levált a hangdobozokról, de
    nem volt benne élet. Csak az eszemmel szerettem, a szívemmel nem
    (folyton a digitális technikára, a CD-re emlékeztetett). Még mindig
    abban bíztam, hogy valami csoda, avagy egy rejtett paraméter
    felfedezése folytán kiderül, hogy mégiscsak a hagyományos kábelezés a
    helyes...
    (Nem vagyok műszaki ember, nincs rá jogosítványom, hogy műszaki
    spekulációkba merüljek, de zárójelben azért elmondom, mire
    gyanakodtam. Elképzelhetőnek tartottam, hogy akárcsak az erősítő és a
    hangsugárzó között, a transzformátor és a fonoelőerősítő
    találkozásánál is felléphetnek elektromos visszaverődések, és ezeket
    az egyeres kábel talán jobban "leblokkolja", mint a hagyományos. Ha
    tényleg erről volna szó, akkor meg lehetne tartani a hagyományos
    kábeleket, csak éppen ki kellene egészíteni őket olyan elektromos
    elemekkel, amelyek kellőképpen illesztenék [elválasztanák?] a
    transzformátort és az erősítőt... Ezt a spekulációt azonban semmi sem
    támasztja alá - és egyébként is: törvény, hogy "a létezők számát nem
    szabad fölöslegesen szaporítani").

    Tengeri kígyó Olafus Magnus svéd tudós leírása nyomán (Gessner:
    Fischbuch, 1598)

    A fejétől a farkáig

    Végül is elegendő okom volt rá, hogy félretéve aggályaimat és
    minden egyéb kábeltípust, behatóbban kezdjek foglalkozni a
    "légvezetékkel", azaz a levegőben, mindennemű szigetelés nélkül
    futtatott, 0,25mm átmérőjű rézdróttal. Kíváncsi voltam, mi történik,
    ha a lánc további szakaszait is ezzel hidalom át. Megtartottam tehát a
    vékony rézdrótot a trafó és az előerősítő között, és ugyanilyenre
    cseréltem a lemezjátszó hagyományos kivezetőkábelét. Ez könnyen ment,
    ugyanis a NAD lemezjátszó karbakja mellett (ha lebontjuk a dobozát)
    egy üres ötpólusú csatlakazóaljzatot találunk, párhuzamosan kötve a
    kivezetőkábellel. Ide csatlakoztam egy 40-45 centis légvezetékkel,
    egyszersmind megtartottam az eredeti, szokványos kábelt is, és hol az
    egyiket, hol a másikat dugdostam az illesztőtranszformátorba. A kettőt
    20-30 másodperc alatt fel tudtam cserélni - nagyon hatékony A-B teszt.
    Feltettem tehát egy lemezt és megdöbbentem. Elvörösödtem,
    elfehéredtem, a lélegzetem is elállt, aztán meg legszívesebben
    kirohantam volna az utcára, hangosan kiabálva, hogy: Heuréka!
    Megtaláltam! Ha költő volnék, verset írnék (mondjuk Óda a rézdróthoz
    címmel); ha zongoraművész, megpróbálnám elzongorázni azt a
    különbséget, amennyivel szebben szólt most a zene. Megtartotta minden
    eddigi előnyét (lágyságát, tisztaságát, térhatását, levegősségét), de
    ehhez még Akkora Basszus és Akkora Dinamika járult, hogy eszembe se
    jutott többé "digitális sterilségre" panaszkodni; nem, ez már minden
    ízében "analóg" hangkép volt, annak megejtő elevenségével,
    közvetlenségével. Az Olvasó most nyilván azt gondolja, túlzok - lehet,
    de akik eddig kipróbálták a légvezetékes kábelezést, ugyanígy el
    voltak ragadtatva tőle. (Mutatóban közlünk egy levelet a 14. oldalon.
    Ott NAD lemezjátszóról, NAD erősítőről van szó. De van visszajelzésünk
    sokkal drágább berendezés - Linn Sondek stb. - mellől is!)
    Innen már nagyon hamar eljutottam a harmadik kábelszakaszig,
    amelyet szintén érdemes kicserélni, ha nem is légvezetékre, de
    legalább lazán szigetelt vékony drótra: ez a kábelszakasz a hangkaron
    belül fut. A NAD csőkarban az egyik csatorna hidegpontja földelve van,
    ezt a szálat nincs értelme külön szigetelni, úgyis hozzáér a
    fémkarhoz. A másik három drótszálat egy-egy papírhüvelybe bugyoláltam,
    és az egész köteget behúztam, majd be is forrasztottam a régi kábel
    helyére. A hangkép továbbjavult, ha nem is annyira drasztikusan, mint
    előzőleg. Most inkább a középtartomány tisztult fel még egy kicsit,
    definiáltabbá váltak a szólamok. De ne feledjük: ez a kábel szigetelve
    van. Azonkívül így sem tudtam kiküszöbölni a láncból egy körülbelül
    tízcentis sodrott-szigetelt vezetéket, azt, amelyik a hangkarból viszi
    ki a jelet a karbak tövéig.
    Ebből az a legfőbb tanulság, hogy nem elegendő, ha csak egyetlen
    szakaszon cserélünk kábelt. Egy rosszul, azaz hagyományosan kábelezett
    rendszerben ha csak egy szakaszt hozunk rendbe, az eredmény nem lesz
    teljesen meggyőző, és minden valószínűség szerint tévútra jutunk. A
    teljes rendszert kell helyesen kiépíteni!!
    És hogy ez mennyire így van, arra igen hamar újabb bizonyítékot
    szereztem, amikor megpróbáltam tovább vékonyítani a légvezetéket.
    Eddig 0,25mm átmérőjű drótot használtam - mi lenne, ha lecserélném 0,1
    milliméteresre?! Nos, mindaz, amit eddig tapasztaltam, most
    kísérteties pontossággal megismétlődött! Az első két kábelszakaszt
    meghagytam 0,25 milliméteresnek, és kezdetben megintcsak a trafó és a
    RIAA-bemenet közé iktattam vékonyabb, 0,1mm átmérőjű vezetéket. És a
    hangkép megint "megdöglött"! Tisztábbak lettek a magasai, jobbak
    lettek a mélyei (!!!), még szélesebb lett a tere - de odalett az
    elevensége, a dinamikája. Kicseréltem a lemezjátszó-kábelt is 0,1
    milliméteresre - megszűntek a hibák, megmaradtak az erények.
    Kábelcsere a karcsőben is - és a hangkép jobb lett, mint bármikor
    annakelőtte. (Itt rögtön el kell mondanom, hogy a 0,1 milliméteres
    kábellel reménytelenül nehéz dolgozni. Szabadszemmel alig látható,
    azonkívül önálló életet él, soha nem arra hajlik, amerre az ember
    szeretné, úgyhogy kínszenvedés összeállítani a légvezetéket úgy, hogy
    sehol se érjen össze.)
    És ezzel még nincs vége a dolognak. Amikor a lánc eleje már
    teljesen át volt kábelezve, eszembe jutott, hogy még mindig van egy
    szigetelt kábelhüllőm: a hangszóróvezeték. Nekiestem a bicskával, és
    lehántottam a pvc-pikkelyeit. Újra azt éreztem, hogy a zene valósággal
    fellélegzik! Mennyivel lágyabb...mennyivel több a levegője...és
    mennyivel több, szebb, bársonyosabb a basszusa!
    Apróbb kudarcok: megpróbáltam vékonyítani a hangszóróvezetéket is,
    de nem ment. Nekem minimum 5 méteres kábeldarabokra volt szükségem, és
    ha nem volt ki a másfél milliméteres kábelvastagság, jól érezhetően
    veszteségek léptek fel. (Sőt, később még vastagítottam is a vezetéket;
    jelenleg 2mm átmérőjű rézdrótot használok.) Ugyanígy nem vezetett
    sikerre, amikor 20 mikron (0,02 milliméter) vastag kábelt raktam a
    pickupkivezetés és az illesztőtranszformátor közé. Pedig mennyire
    logikus ötlet volt ez! Hiszen a hangszedő is ennyire vékony kábellel
    van tekercselve, a transzformátor úgyszintén - hát akkor miért nem ez
    a kábelvastagság az ideális a két készülék közötti útszakaszon is? A
    választ minden technikus megadhatja: azért nem ez az ideális, mert túl
    nagy az ellenállása.
    Az eredmény tehát e pillanatban: egy kísérleti kábelrendszer,
    amely elöl mindenütt 0,1mm, a teljesítményerősítő után pedig 2mm
    átmérőjű, és mindig 4x1 szál szigeteletlen rézdrótból áll. Másféle
    kábellel már csak rontani tudtam a hangminőségen. Nemrég is idehozott
    egy ismerősöm egy olyan hangszórókábelt, amely "többféle drága kábelt
    megvert". Bekötöttem a szimpla rézdrót helyére - és azonnyomban
    felismertem azt a kellemetlen, mesterséges, teretlen, érdes,
    basszusokban szegény hangképet, amely a sodrott-szigetelt vezetékek
    sajátja.
    Csak az a baj, hogy az én kísérleti kábelrendszerem a levegőben
    lóg, a szó szoros értelmében véve. Összeállítom nagy üggyel-bajjal
    (mert más kábelezéssel már nemigen van kedvem zenét hallgatni) - és
    aztán gondosan szétszedem, nehogy valahol összeérjenek a csupasz
    vezetékek, és tönkremenjenek a készülékek. Hogyan is mondta a ligeti
    kikiáltó? "Itt látható az óriáskígyó; a fejétől a farkáig 5 méter, a
    farkától a fejéig szintén 5 méter, összesen 10 méter." Csak hát az
    óriáskígyón nem kell elszigetelni az oda- és a visszafelé futó
    szakaszokat.

    A kábel vedleni akar

    Nehogy bárkiben is vérmes reményeket ébresszek, gyorsan elmondom,
    hogy az ebben a fejezetben leírt kísérletek rendre kudarccal
    végződtek: nem találtam semmiféle olyan anyagot, amellyel szigetelni
    tudtam volna a kábeleket, anélkül, hogy egyszersmind a hangminőségüket
    is tönkre ne tettem volna. Csaknem két hónapig kínlódtam, aztán
    feladtam a küzdelmet.
    Kezdetben megint az 1 méteres "interconnect"-ekkel próbálkoztam,
    többnyire a Revox magnó kijárata és az erősítő nagyszintű bejárata
    között, itt ugyanis nem kell félni brummtól, rádiófrekvenciás
    zavaroktól. Eleinte más, vastagabb kábelekről lenyúzott PVC-burkolatba
    húztam a vékony rézdrótot, aztán különféle puha anyagokkal, például
    poliuretán habszivacs-csíkokkal operáltam. Végül már csak távtartókat
    raktam fel: 20x20 milliméteres szivacskockákat, úgy 10-12
    centiméterenként. De még ezeknek a hatását is azonnal megéreztem.
    Rájöttem, hogy a dolog sokkal nehezebb, mint amilyennek látszott,
    és hogy még sok-sok tucatnyi anyagot kell kipróbálnom. Úgy határoztam,
    hogy most inkább a hangszórókábelekkel játszom tovább, mert ezeket
    kapcsolóberendezésre köthetem; sokkal kényelmesebb módszer
    zenehallgatás közben csupán egy kapcsolóval kattogtatni, mint folyvást
    felugrálni és kábelt cserélni oda és vissza. Meg kell azonban
    mondanom, hogy később már annyira jól hallottam, amit hallani akartam,
    hogy nyugodtan félretehettem kapcsolóberendezést, kapcsolódobozt és
    A-B vaktesztet; egész egyszerűen csak bekötöttem az újonnan szigetelt
    kábelt a hangsugárzó és a teljesítményerősítő közé, feltettem egy
    lemezt - és lemondóan bólintottam: igen, ez se jó.
    Ebben az időben több vegyipari vállalatot is felkerestem
    műanyagcsövekért (PEMÜ, TVK, Polifoam - hadd mondjak nekik nyilvánosan
    is köszönetet), hogy csupasz kábelhüllőim számára valami kellemes,
    fesztelen, laza tavaszi öltözéket találjak. Kísérleteimben
    mindazonáltal nem az úridivatra, inkább egy fizikai jelenségre
    próbáltam tekintettel lenni. Ez a fizikai jelenség a dielektromos
    effektus. Jelen kötetünk lapszemléjében név szerint is említik (a 63.
    oldalon), de már régebben is idéztünk olyan szubjektív teszteket,
    amelyek szerint a legrosszabb "hangminőségű" szigetelőanyag a
    közönséges zománc, jobb nála a PVC, még jobb a polietilén és a
    legeslegjobb a teflon - márpedig ezeknek az anyagoknak a dielektromos
    állandója éppen ebben a sorrendben csökken.
    A hozzám hasonlóan laikus Olvasó most nyilván tudni szeretné, mi
    ez a különös paraméter. Én is feltettem ezt a kérdést egy fizikusnak,
    azzal, hogy egyszerűsítse le a dolgot annyira, amennyire csak lehet.
    Némi töprengés után így fogalmazott: "Pontosan arról van szó, amire
    kíváncsiak vagytok. Az elektromos jelet szállító kábel körül
    elektromágneses tér alakul ki, és ezt a teret bármiféle odahelyezett
    anyag megzavarja. Minél jobban zavarja, annál nagyobb a dielektromos
    állandója."
    [A dielektromos állandót ε-nal (epszilonnal) jelölik,
    dimenziója As/Vm, azaz Amper*szekundum / Volt*méter - S. A.
    megjegyzése.]
    A számszerű értékek: levegő 1; pvc 4-6; polietilén vagy
    polipropilén 2,3; teflon <2; polietilén, de habosítva 1,6. A fémek
    dielektromos állandója igen nagy - és hadd interpretáljam ezt a tényt
    úgy, hogy eszerint bárminemű sodrott kábel szálai egymás
    elektromágneses terében húzódnak! (Olvasmányaimban már többször is
    találkoztam ezzel a sejtéssel: a sodrott kábel sosem teljesen egynemű.
    Az elemi szálak körül lehelletnyi oxid- vagy szulfidréteg húzódik, és
    már maga az a tény, hogy a kábelnek szerkezete van, megengedi, hogy
    tranziens körülmények között a kábelszálak bizonyos mértékig önálló
    életet éljenek.) Ugyanez vonatkozik a koaxiális kivitelű, árnyékolt
    kábelekre is. A dielektromos hatás a távolsággal négyzetesen csökken.
    A csőbehúzott kábel azonban valahol mindig odaér a cső falához. A
    csőtől való tényleges távolsága, tehát hogy mennyi anyagot mekkora
    távolságból érez, kiszámíthatatlan.
    A pvc az én fülemnek is zeneietlenebb, mint a PE és a PP
    (tefloncsövet nem tudtam szerezni). Érdekes, hogy a PE és a PP hangja
    meglehetősen eltér, noha mindkét anyag egyaránt csak szén- és
    hidrogénatomokat tartalmaz, és a molekulaszerkezetük is hasonló.
    Megfigyeltem, hogy a 16mm belső átmérőjű polipropilén gégecső
    (2,50Ft/méter) hangja kissé kemény, csengő, basszusban szegényebb,
    viszont az ugyanilyen belső átmérőjű, de 5mm falvastagságú, habosított
    polietilén (25Ft/méter) inkább ködösebben és szőrösebben, de puhábban
    szólt. Különféle fóliákból is hegesztettem csöveket; hosszú estéken át
    bajmolódtam a forrasztópákával. Az ilyen csövek persze formátlanok,
    nincs tartásuk, nem válnak le olyan jól a drótról, mint a
    körkeresztmetszetű, merevebb csövek. A 2mm vastag, habosított
    polietilén és az egész vékony polietilén fólia egyformán nyomott,
    reszelős hangképet produkált. Utolsó reményemet a 0,02 milliméteres,
    azaz mindössze 20 mikronos polipropilén fóliába vetettem (ezt a
    TVK-tól kaptam, ilyen fóliával borítják például a cigaretták
    kartondobozát). Úgy gondoltam, a vezeték nem fogja megérezni ezt a
    lehelletnyi anyagmennyiséget...s pedig mennyire megérezte! Ugyanúgy
    szólt, mint amikor a vastag PP gégecsővel borítottam: tisztán, de egy
    kissé ridegen, csengőn, sávhatároltan. És ami különösen bosszantó:
    ugyanez a borítóanyag az "interconnect" kábeleken, tehát a lánc elején
    is pontosan ugyanezt a hanghatást idézte elő, holott azt hittem, a
    feszültség-hordozó vékony vezeték kevésbé lesz kényes, mint a
    teljesítmény-szállító vastag hangszórókábel.
    Megismétlem tehát: a kábel hüllőt semmiféle praktikával nem
    sikerült csőbehúznom. Véleményem szerint a légvezetéket csak
    egyféleképpen lehet fenntartani: valamiféle kábelalagútban, viszonylag
    kevés ponton felfüggesztve. Tudom, hogy ez agyrém; tudom, hogy a
    legtöbb ember számára kivitelezhetetlen. Tudom, hogy rossz hírt hoztam
    de a rossz hír miatt nem a hírnöknek kell leütni a fejét.
    Meg aztán nem is hoztam olyan nagyon-nagyon rossz hírt. Mert ha
    jól meggondoljuk, arról van szó, hogy a világ legolcsóbb kábele a
    világ legjobb kábele.

    A sarlatán műkritikus (Grandville, 1803-1847)

    A légvezeték elv

    Hadd legyek annyira merész, hogy kísérleteim nyomán egy teóriát
    állítsak fel. Az áttekinthetőség kedvéért pontokba foglalom az ideális
    kábelezés kritériumait.

    1. Az ideális kábel egyeres (tehát nem sodrott), és nincs
    semmiféle szerkezete, tehát a réz vagy ezüst szál nem hordozhat egy
    tőle megkülönböztethető fémhéjat. (Legfeljebb csak azt az oxidréteget,
    amely a drót felületén képződik. Idővel érdemes fel is újítani a
    vezetéket!)* (*Láng Miklós barátunk szerint azonban az ezüstözött
    rézvezeték sokkal jobban szól a csupasz réznél. De ez talán csak azért
    van így, mert az ezüst eleve megfelelőbb anyag a réznél?!)
    2. Az ideális kábel nincs közvetlenül szigetelve, sem árnyékolva:
    bármiféle idegen (szigetelő vagy árnyékoló) anyagot olyan messzire
    kell vinni a vezetéktől, hogy ne zavarhassa meg annak elektromágneses
    terét. (Ez a kritérium ugyanis minden valószínűség szerint a
    dielektromos effektussal függ össze.) Feltehető, hogy az
    "interconnect" kábel körül kevesebb levegőt kell hagyni, mint a
    hangszórókábel körül, és hogy minél nagyobb az erősítő
    csúcsteljesítménye, annál bővebbre kell méretezni a kábelalagutat.
    3. Az ideális kábel a lehető legvékonyabb - ilyenkor a
    legszélesebb a frekvenciaátvitele mind a két irányban. Amikor a kábelt
    vastagítjuk, visszaesik a basszus és a "treble", erősödik a
    prezensztartomány. "Interconnect" kábel céljára - ha nem vezetjük túl
    hosszan - a 0,1-0,2mm átmérőjű drót a legjobb. A hangszórókábelt nem
    vehetjük tetszőlegesen vékonyra, mert számításba kell vennünk az
    erősítő teljesítményét, a hangsugárzó hatásfokát és legfőképp a kábel
    hosszúságát. A 2mm átmérőjű vezeték jó kiindulásnak látszik.
    4. A légvezeték nem egyetlen darab kábel, hanem egyfajta
    kábel-rendszer. Erényeit csak akkor lehet garantálni, ha végig a
    láncon, következetesen kiépítjük, és csak ott használunk hagyományos
    kábelt, ahol nagyon muszáj (például a hangkar kivezetésénél) - vagy
    még ott sem.

    Az ideális kábelezés jellegzetes hangképét a következőképpen
    definiálhatjuk. Mindenekelőtt: hihetetlenül lágy, hiányzik belőle
    mindennemű érdesség, karcosság, agresszivitás, zavaró mellékzörej.
    Gyengébb berendezéseken, bizonyos zenefajtákon ez dinamikai
    fogyatékosságnak is érződhet - amíg észre nem vesszük, hogy a
    lényleges zenei csúcsok viszont nagyobb lendülettel jelentkeznek, mint
    valaha! Az egész hangkép kilép a hangdobozokból, a térhatás alapvetően
    megváltozik, a teret nem annyira pontok halmazának, mint inkább
    összefüggő egésznek érzékeljük, amelynek szélessége, színpadmélysége
    és magassága egyaránt kitágul. A basszus kiszabadul a mélyhangszóró
    rabságából, nem "üt", hanem lágyan szerteáramlik az egész szobában. A
    hangszerek-hangszercsoportok különválnak, vizuális hasonlattal élve:
    mint amikor az optikát élesre állítják. A frekvenciasáv alul-felül
    oktávnyit tágul. A zene sokkal tovább hallgatható, "nem lehet
    abbahagyni". Gyatra hanglemezekről kiderül, hogy ragyogóan szólnak.
    Logikus kérdés, hogy mit tartsunk ezekután az úgynevezett
    speciálkábelekről. Az én véleményem teljesen egyértelmű; látni sem
    akarok semmiféle speciálkábelt. Viszont tudomásul veszem, hogy mint
    minden más teória, a légvezeték-elv is csak addig érvényes, amíg
    összeütközésbe nem kerül a gyakorlattal. Ha kiderül, hogy mégis
    valamely speciálkábel a legjobb a világon - ám derüljön ki. De azzal
    ne jöjjön nekem senki, hogy "azért ez a legjobb, mert szebben szól,
    mint a többi speciálkábel". A sodrások, szigetelések és árnyékolások
    egy teljesen kézbentarthatatlan jelkeveréket eredményeznek, és
    véleményem szerint ha valamely moslék jobban ízlik, mint a többi
    moslék, attól azért még moslék marad. Elemi követelménynek tekintem,
    hogy bármiféle speciálkábelt először is egy következetesen kiépített
    légvezetékrendszerbe kell belepróbálni, vagyis a légvezeték egyik
    szakaszát kell a szóban forgó speciálkábelre cserélni (avagy a
    komplett légvezeték-rendszert kell összehasonlítani egy komplett
    speciálkábel-rendszerrel). Ha így is beválik, áldásom rá.
    Azazhogy: akkor majd felmérjük, hogy a javulás vajon megér-e annyi
    dollárt, amennyivel a speciálkábel drágább a csupasz rézdrótnál.

    Meggondolások, következtetések

    Hatásmechanizmus. A legtöbb ember nehezen érti meg, hogy az
    egészségügyi hatóságok miért nem engednek forgalombahozni egy-egy
    csodagyógyszert, amikor pedig már a sógorasszonyom is tudja, hogy ezek
    egyaránt hatékonyak a rák, az influenza és az infláció ellen. Nos,
    elengedhetetlen feltétel, hogy valamely vegyianyagról, amelyet majd
    élő embernek akarunk beadni, pontosan tudjuk: hogyan működik. Az
    olyasfajta állítások, magyarázkodások, hogy az új szer "stimulálja a
    testnedvek képződését", vagy "serkenti az immunrendszer működését",
    önmagukban teljességgel értéktelenek. Atomról-atomra,
    molekuláról-molekulára, vegyületről-vegyületre nyomon kell követni a
    gyógyszer útját az élő szervezetben. Magyarán: fel kell tárni a
    hatásmechanizmusát.
    Ezt azért mondom el, nehogy megtévesszem az Olvasót. Amikor én
    fázisátvitelre, dielektromos effektusra és egyebekre hivatkozom, alig
    fejezem ki magam pontosabban, mint a csodadoktor, amikor azt állítja,
    hogy készítménye serkenti a testnedveket. Legfeljebb annyi a
    különbség, hogy mi az állatkísérleteken már túljutottunk (a Szerkesztő
    és néhány tucat önként vállalkozó audiofil játszotta a tengerimalac
    szerepét); azt is tudjuk, hogy az általunk ajánlott szer ártalmatlan
    az egészségre, azonkívül gyakorlatilag ingyen van - mindenesetre
    sokkal olcsóbb, mint bármely eddig ismert orvosság. Ámde a
    légvezetékes rendszer hatásmechanizmusáról halvány fogalmunk sincs.
    Őszintén szólva, nem is hiszem, hogy a kábelek elméletét valaha is ki
    fogják dolgozni ilyen mélységig. Nem mintha kételkednék benne, hogy a
    kábelekben nagyonis racionális, egy cseppet sem misztikus,
    fizikailag-matematikailag pontosan leírható folyamatok játszódnak le.
    Nem, én abban kételkedem, hogy a tudományos felkészültségű kutatók
    valaha is figyelemre méltatják ezt a piszlicsár ügyet: a
    hifi-kábelezést. Túl kicsik vagyunk mi ahhoz.
    Profi hangtechnika. Sajnos, túl kicsik vagyunk mi a
    hangmérnököknek is. De nekik már joggal tehetünk szemrehányást. Az
    eszem áll meg! ennyire alapvető dolgokra 3 évtizednyi sztereózás után
    nekünk, laikusoknak kell ráébrednünk?!
    A stúdiótechnika és a High Fidelity természetesen nem egy és
    ugyanaz a terület, de igen szorosan átfedik egymást. A hifista is jól
    teszi, ha legalább érdeklődést mutat a stúdiótechnika iránt, habár
    semmiképpen sem muszáj értenie hozzá. A hangmérnöknek viszont
    kutyakötelessége, hogy áttekintéssel bírjon a High Fidelityről; hogy a
    fenébe ne! hiszen munkájának eredményét kizárólag a High Fidelityn
    keresztül lehet elbírálni! A hangmérnöknek jobban kellene értenie a
    High Fidelityhez, mint az audiofileknek. Valahányszor a High
    Fidelityben olyan jelenség bukkan fel, amely a stúdiótechnikai
    ismeretanyagból hiányzik, vagy pláne még ellent is mond annak, minden
    valamirevaló hangmesternek azt kéne éreznie, hogy őt most blamálják.
    Hál'istennek, a hangmérnökök annyira jó egészségnek örvendenek, hogy
    lelki egyensúlyukat, szellemi emésztésüket a legkevésbé sem zavarja
    meg a hifisták kárálása.
    Mégis, kötelességem nyomatékosan felhívni a figyelmüket, hogy ha a
    kábelek tényleg úgy viselkednek, ahogy én hiszem és tapasztalom, akkor
    ez beláthatatlan következtetéseket enged meg a profi hangtechnikát
    illetően. Ismerem a stúdiótechnikai (házon belüli és házon kívüli)
    körülményeket, és nagyon is megértem, hogy miért használnak a
    stúdióemberek olyan kábeleket, amilyeneket használnak. De legalább
    gondolkodnának el a dolgon! Hiszen a legcsekélyebb minőségjavulás,
    amelyet a stúdióban elérnek, azonnal és mindenki számára auditív
    nyereséget hoz. Mert ha létezik olyasmi, hogy "leggyengébb láncszem",
    a modern hifinek valószínűleg a stúdiótechnika a leggyengébb
    láncszeme!
    Konstruktőrök. Viszont az is igaz, hogy a stúdióban nem lehet
    annyira tönkretenni a hangminőséget, hogy otthonunkban a jobb
    készülékek szebben ne szólnának a rosszabb készülékeknél. A
    legdrasztikusabb példa: egy-egy klasszis elektroncsöves erősítő,
    amelynek erényeit még azokról a hanglemezekről is érezni lehet,
    amelyek műsorát IC-s keverőasztalok és limiterek és kompresszorok
    közbeiktatásával vették fel. Mindenképpen érdemes tehát szebb hangú
    készülékeket fabrikálni. Ebben a konstruktőrök is hisznek.
    Márpedig ha hisznek benne, akkor nekik meg azon kell
    elgondolkodniuk, hogy: mit csinál a Kábelhüllő, amikor az egyik
    készüléktől éppen eljutott a másikig? Tehát mit csinál? Megmondom én:
    tekereg tovább, a készüléken belül! Az erősítők, magnók, rádiók
    voltaképpen másból sem állnak, mint kábelekből, amelyek közé itt-ott
    alkatrészek iktatódnak! Ezekre a kábelekre talán nem vonatkozik, amit
    az összekötőkábelekről mondtunk?! Tíz-tizenkét centi
    sodrott-szigetelt-árnyékolt vezeték a trafó és a Phono bemenet között
    ártalmas - de ugyanez a tíz-tizenként centi kábel a Phono bemenet
    csatlakozója és a nyomtatott áramköri lap között már ártalmatlan?!
    És ha már a NYÁK-nál tartunk (de jó neve van, az embernek összefut
    a nyál a szájában), a NYÁK vajon miféle kábeltípust testesít meg?
    Nézzük csak: a NYÁK kábelezése kétségtelenül csak "egyeres", és az
    egyik irányban lehelletvékony, ámde a másik irányban meglehetős
    kiterjedése van - ez a konfiguráció legalábbis gyanús. Aztán meg ami a
    szigetelést, pontosabban a dielektromos hatást illeti: a NYÁK egyik
    oldala, vagyis 50 százaléka egy vastag műanyaglapra ragad, a másik
    lapja meg gyakran le van lakkozva... Van azonban előnye is a NYÁK-nak.
    Az elektromos alkatrészek, ahogy én látom őket, pókszabásúak: apró
    test, hosszú lábakkal. Ezeket a lábakat 3-4 centi hosszú, egyeres, de
    viszonylag vastag kábelnek tekinthetjük. Namármost, a NYÁK-ba szorosan
    "be kell ültetni" az alkatrészeket, és ehhez le kell amputálni a lábuk
    egy részét. Amit elvesztettünk a réven, behoztuk a vámon?
    Végül az építőelemekről. A tranzisztor csodálatos dolog, az
    integrált áramkör még csodálatosabb: ezernyi áramköri elem egy mákszem
    belsejében. Ezeket vajon nem zavarja egymás erőtere? Emlékezzünk csak
    a régimódi, elavult elektroncsőre: abban bizony még szemmel is nyomon
    lehetett követni az elektromos jel útját. Vagyis az "építőelemek" és a
    "vezetékek" mindig elegendő távolságra voltak egymástól...
    High Fidelity. Ha valaki le akarna torkolni, azt mondaná nekem:
    "Úgy beszélsz, mintha a kábelek fontosabbak volnának az egész
    hifi-berendezésnél". És akkor én belemennék a játékba, és azt
    mondanám: "Számoljunk.
    Állítsunk össze egy 1000 dolláros hifi-láncot, a hagyományos
    módon. Utána pedig installáljuk úgy, ahogy kell: megfelelő
    állványokon, megfelelő kábelekkel - és úgy fog szólni, mint egy 4000
    dolláros berendezés! Mely pénzből most ugyebár 25% esik a gépekre, 75%
    pedig az állványokra és kábelekre!". Könnyű észrevenni a csalást (a
    High Fidelityben a hangminőség csak lassan, az ár viszont rohamosan
    emelkedik) - de azért elgondolkodtató ötlet, nemde? Persze, nem
    mindenkinek van 1000 dollárja hifire. És hogy a légvezeték mire képes
    az olcsóbb berendezésekben - az Orionokban, Videotonokban, Unitrákban
    -, most még nem tudom megmondani. Dehát arra való a toll (pardon:
    írógép), hogy levelet írjanak vele; és arra való a Hangszerviz, hogy
    ott beszámoljunk az Olvasó tapasztalatairól.
    Tekintve, hogy a kábelhüllő - bizonyos körülmények között - még
    1-2 centiméteres szakaszon is éreztetheti hatását, nem leszek
    meglepve, ha kiderül, hogy a csatlakozódugók és hüvelyek kifejezetten
    ártalmasak a hangképre, tehát a legjobb lenne mindenütt forrasztani.
    De ha már dugókkal csatlakoztatjuk a drótot, akkor sejtésem szerint az
    ötpólusú csatlakozó, jobban fog szólni az RCA-rendszerűnél! Az
    utóbbiban ugyanis általában vastag fémcsövön fut a jel, az ötpólusú
    csatlakozóban pedig vékonyabb fémrudacskákon.
    Nyilvánvaló, hogy a légvezetékes kábelezés egyelőre nem más, mint
    egy kísérleti szituáció. A vékony dróttal nehéz bánni, a szigeteletlen
    hangszóróvezeték pedig még veszélyes is. Csaknem mindenki meg fog
    alkudni valahol és valahogyan. De már az a tény, hogy magunk
    választhatjuk meg a számunkra leginkább elfogadható kompromisszumot,
    már ez is hihetetlen mértékben kitágítja horizontunkat. A
    hifi-berendezések eltérő felépítésűek (egyik helyen MM, a másik helyen
    MC+trafó; egyik helyen receiver, a másik helyen
    korrektor+előerősítő+tuner+végfok stb.), és a legkülönbözőbb módokon
    helyezkednek el a lakószobában,tehát mindenkinek magának kell
    eljátszania a drótokkal.
    Ha abból indulunk ki, hogy a lemezjátszót - az akusztikai
    visszahatás miatt - lehetőleg messzire kell rakni a hangsugárzótól,
    akkor figyelmet érdemel a következő megoldás. A lemezjátszóhoz egészen
    közel visszük a trafót és az előerősítőt, a hangsugárzóhoz pedig a
    teljesítményfokozatot, és akkor csupán az előerősítő és a
    teljesítményerősítő közötti szakaszt kell hosszan vezetni, egy
    viszonylag szűk kábelalagútban. Mert ha ellenkezőleg: a
    hangszórókábelt futtatjuk hosszan, annak sokkal kövérebb alagutat kell
    építeni.
    A kábelek hosszára és vastagságára adott becsléseimet nyilván a
    szokványos rézdrótra kell vonatkoztatni - én csak ilyet használtam.
    Léteznek azonban olyan vezetékek, amelyeknek - állítólag - előnyösebb
    tulajdonságaik vannak (LC-OFC réz és ezüst).
    Szükségünk is lesz ezekre a speciális anyagokra, ha egyszer
    áttérünk a multikábelezésre! A 776 olvasói tudják, mit értünk ezen az
    eljáráson: a hangsugárzóknak minden egyes hangszóróját önállóan
    csatlakoztatjuk a teljesítményerősítő kimenetére. Ez már önmagában is
    előnyös, de még azt is megtehetjük, hogy mindegyik hangszóróhoz
    megkeressük a hozzá leginkább illő kábelt. Akik kipróbálták, csodákat
    mesélnek a multikábelezésről (csak jussak túl ezen a lapzártán, magam
    is megpróbálkozom vele!). Persze, a multihüllő - ha légvezetékes - még
    kellemetlenebbül fog tekergőzni, mint a szimpla hüllő: kétutas
    rendszerben dobozonként 4 drót, háromutasban dobozonként 6 drót,
    sztereóban pedig nem kevesebb, mint 12 drót.
    Igaz, hogy ebben már benne van a teljes hüllő: a fejétől a farkáig
    és vissza.

    Darvas László

    A kígyó mint az örökkévalóság jelképe a hindu világképben (európai
    interpretáció, Bettman-Archívum)

Új hozzászólás Aktív témák