VTX3D HD 6870 X2 – a HD 6990 után szabadon

A HD 6870 X2

Az AMD a HD 3000-es sorozat útjára indítása óta alkalmazza a Sweet Spot stratégiát, melynek lényege röviden, hogy a felsőkategóriába egyetlen hatalmas GPU helyett a konkurenciához mérten kisebb, viszonylag könnyebben és gazdaságosabban kivitelezhető lapkát terveznek, illetve gyártatnak le. A mára már meglehetősen jó hatásfokkal rendelkező CrossFire technológiának hála elmondható, hogy összességében jól működik az elgondolás, ennek köszönhetően az NVIDIA a Sweet Spottól eltérő stratégia ellenére is kénytelen volt beszállni a két GPU-s kártyák versenyébe. A két gyártó közötti rivalizálás legutolsó szülöttje a GeForce családból a GTX 590, melynek aktuális Radeon oldalbeli párja a HD 6990. Általában egy adott GPU-családból mindkét gyártó csak egyetlen, az abszolút csúcskategóriába szánt modellre pakolt két grafikus processzort, és az AMD, valamint a HD 6000-es sorozat esetében ez most sem volt másképp. A hárombetűs processzortervező cég és a Radeon referenciakártyákat előállító Sapphire megállapodása szerint ez utóbbit illeti az elsőség, ha egyedi tervezésű vagy gyárilag túlhajtott Radeon kártyák megjelenéséről van szó. Mivel a Sapphire már hónapokkal ezelőtt élt a lehetőséggel, így nem állhatott semmi egy újabb, nem az AMD referencia elképzeléseire épülő kártya útjába. Ezt a feladatot most a TUL vette magára, mely cég termékei több márkanév alatt is forgalomba kerülnek. Mi most a tajvani VTX3D neve alatt megjelenő HD 6870 X2 elnevezésű kártyát vettük kicsit jobban szemügyre.


[+]

A dobozt kibontva egy kisebb leírás mellett egy DVD lemez, valamint egy DiRT 3 kupon tárulkozik elénk. Kicsit alaposabban körülnézve találunk még két PCI Express tápátalakítót, egy DVI-VGA adaptert, egy CrossFire hidat, valamint egy mini DisplayPort-hDisplayPort fordítót is.


[+]

Végül a doboz legmélyén rábukkanunk magára a kártyára. A nagyobb kétkártyás megoldásokhoz híven itt is impozáns méretekről beszélhetünk. A HD 6870 X2 a leghosszabb pontján 30 centiméter, amivel nem sokkal marad le a 32 cm-es referencia HD 6990-től. Ami elsőre feltűnhet, az a felső öt heatpipe nem túl elegáns kitüremkedése.


[+]

Ahogy már a bevezetőben említésre került, a kártya két darab Barts GPU-t tartalmaz, ezekből is az XT verziókat üdvözölhetjük a fedélzeten. A lapkán 1,7 milliárd tranzisztor dolgozik, alapterülete pedig 255 mm². Ezek fejenként 1120 shader VLIW-5 architektúrára épülő processzort rejtenek, melyek 14 darab 80 utas shader tömbbe rendeződnek. A processzorok magórajelét 900 MHz-re állították be a tervezők. A GDDR5 szabványú fedélzeti memória kapacitása grafikus processzoronként 1 GB, a chipek pedig effektív 4200 MHz-en ketyegnek.

A W1032BABG-50-F jelölésű memóriákat az Elpida szállította a kártyához, ezek a HD 6870-hez hasonlóan 256 biten kapcsolódnak a GPU-khoz. A gyári specifikációk alapján 5,0 nanoszekundumos chipekről beszélhetünk, melyek papíron 5000 MHz-re képesek.

A kártya végében két darab 8 tűs PCI Express tápcsatlakozó foglal helyet, melyeken keresztül a hivatalos specifikációk alapján összesen 300 wattot képes felvenni a kártya. Ez a fogyasztás szempontjából nem sok jót vetít előre. A HD 6990 is pontosan ilyen tápcsatlakozó-konfigurációt kapott, és arra 375 wattos TDP-t lőtt be az AMD. Nos, a HD 6870 X2 esetében nem találtunk a kártyára vonatkozó TDP adatot, pusztán annyit, hogy legalább 600 wattos tápegység szükséges a stabil és folyamatos működtetéséhez.


[+]

Amíg az AMD referencia megoldásain a PLX, addig itt a Lucidlogix által gyártott vezérlő felel a főkomponensek összekapcsolásáért, konkrétan a Lucid HydraLogix 200 (LT22102) chipről van szó. Ez összesen 48 PCI Express sávot tartalmaz, azaz az alaplapi vagy éppen már a processzorban található vezérlőt, valamint a két GPU-t is 16 sávon képes összekapcsolni egymással.

A hűtés és ami alatta van

A referencia HD 6870 TDP-je 151 watt. Mivel ez a kártya gyakorlatilag két 6870 egyben, ezért nyugodtan számolhatunk legalább 300 wattos maximális fogyasztással. Ez önmagában sem kevés, pláne ha még az ebből adódó hőmennyiségre gondolunk.


[+]

Mindennek kezelésére egy jól átgondolt elrendezés és hűtési megoldás szükséges. A teljes, alumínium és műanyag kettőséből összetevődő vértezet eltávolítása után leginkább egy HD 5970-hez hasonló kép fogadott minket. A két Barts GPU meglehetősen közel van egymáshoz, melyek közé szinte csak a Lucidlogix vezérlője tudott beékelődni.


[+]

Fejenként négy fázis szolgáltatja a tápellátást a GPU-knak. Ezek a Texas Instruments műhelyéből származó, 59901M jelzésű modellek az úgynevezett DrMOS (Driver-MOSFET) megoldásra épülnek. Ennek lényege, hogy az egyszerűbb D-PAK, és a náluk jobb kapcsolási tulajdonságú Power-PAK tokozású diszkrét tranzisztorokkal ellentétben egy összetettebb áramkört használnak, amelyben két MOSFET és egy vezérlőchip van. Ezek hűtéséért két kisebb alumíniumborda felel. Az egész tápellátás vezérlését a CHiL CHL8214 típusú chip látja el.


[+]

A GPU-k hűtője alumíniumlamellák és réz heatpipe-ok összeházasításából született. A három-három, 8 milliméter átmérőjű heatpipe az ASUS DirectCU esetében látott megoldáshoz hasonlóan közvetlenül érintkezik a grafikus processzorokkal. Ugyan a fenti képről talán nem olyan egyértelmű, de a két szekció különálló, azaz nincs összekötve. Még említésre méltó a ventilátor. Míg a kártya kimeneteihez közelebb álló darab 8,5 centiméter átmérőjű és 9 lapáttal rendelkezik, addig a hátrébb eső 7,5 centis és 11 lapátos. A hűtés kialakításának sajátossága miatt a bordákról leváló meleg levegő nagy része a házba távozik, ami nem kifejezetten ideális.

A hátlap egy az egyben megfelel a referencia HD 6870-nél látottakkal. A csatlakozók között két 1.2-es Mini DisplayPort, egy 1.4-es HDMI, valamint két DVI (egy single-link és egy dual-link) kapott helyet. Ezek segítségével egyidőben akár öt kijelzőt is meghajthatunk a VGA-val. Ahogy az talán a hátlapról is látható, ez a megoldás is két kártyahelyet emészt fel.

VGA megnevezése Radeon
HD 6870 X2
Radeon
HD 6870
Radeon
HD 6970
GeForce
GTX 570
Kódnév nincs Barts XT Cayman XT GF110
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 2 x 1,7 milliárd 1,7 milliárd 2,64 milliárd ~3 milliárd
GPU lapka mérete 2 x 255 mm2 255 mm2 389 mm2 520 mm2
GPU/shader órajele terhelve 900 MHz 880 MHz 732 MHz
1464 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 100 MHz 250 MHz 51 MHz
101 MHz
Shader processzorok típusa Szuperskalár Stream
Számolóegységek száma 2 x 1120 1120 1536 480
Textúrázók száma 2 x 56 textúracímző
és -szűrő
56 textúracímző
és -szűrő
96 textúracímző
és -szűrő
60 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 2 x 8 blokk (2 x 32) 8 blokk (32) 8 blokk (32) 10 blokk (40)
Memória mérete 2 x 1024 MB 1024 MB 2048 MB 1280 MB
Memóriavezérlő 2 x 256 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 320 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1050 MHz (GDDR5) 1375 MHz (GDDR5) 950 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 67 MHz
Max. memória-sávszélesség 2 x 134 400 MB/s 134 400 MB/s 176 000 MB/s 152 000 MB/s
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP nem ismert 151 watt < 300 watt 225 watt

Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés

Tesztkörnyezet
Videokártyák VTX3D HD 6870 X2 2048 MB GDDR5 (Catalyst 11.7 + 11.7 CAP3 app. profile)
AMD Radeon HD 6870 1024 MB (Catalyst 11.7 + 11.7 CAP3 app. profile)
AMD Radeon HD 6970 2048 MB (Catalyst 11.7 + 11.7 CAP3 app. profile)
NVIDIA GeForce GTX 570 1280 MB (Forceware 280.26)
Processzor Core i7-2600K (3,40 GHz)
EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap

MSI P67A- GD65 (BIOS: 1.C) - Intel P67 chipset
AHCI driver: Intel 10.1.0.1008

Memória

G.Skill RipjawsX 8 GB (2 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 510 250 GB SSDSC2MH250A2 (SATA 6 Gbps)
Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Az összes kártyát a teszt időpontjában éppen rendelkezésre álló legfrissebb, WHQL minősítésű meghajtóval teszteltük. Ez a Radeonoknál a Catalyst 11.7-est jelentette, a GeForce 570-hez az NVIDIA honlapjáról elérhető, legújabb, 280.26-os jelölésű Forceware-t szedtük le.

Hirdetés

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban, maximális vagy ahhoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Játékok

  • DiRT 3 (DirectX 11)
  • Crysis Warhead (DirectX 10)
  • Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
  • Aliens vs. Predator (DirectX 11)
  • Metro 2033 (DirectX 11)
  • Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
  • Starcraft 2 (DirectX 9)
  • Total War: Shogun 2 (DirectX 11)

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warheadnél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Total War: Shogun 2, Metro 2033, Stalker: Call of Pripyat, és DiRT3 esetében is. A Battlefield: Bad Company 2 duójánál egy előre rögzített útvonal bejárása közben FRAPS-szel lemértük az fps-eket. Az Aliens vs. Predator és a Starcraft 2 esetében is FRAPS-szel mértünk. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 mérőkészülékkel mértük le. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A tesztek alatt tapasztaltak miatt itt a Metro 2033 benchmark került lefuttatásra 1920x1200-ban.

Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért próbáltunk egy olyan számot kiválasztani, amit vagy amihez nagyon közeli érték többször is feltűnt a készülék kijelzőjén. Különösebben nagy meglepetés nem ért minket a tápcsatlakozók után: a HD6870 x2 igen nagy fogyasztással rendelkezik. Mérésünkben szinte pontosan 150 wattal kér többet magának, mint az a HD 6870, mely az AMD saját referenciamodellje. Az üresjárati fogyasztás is eléggé magas, 35 wattal evett többet, mint egy GPU-s rokona.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU-k hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is. Pontosabban utóbbit csak vizsgáltuk volna, ha a kártya mutatná nekünk az értékeket. Kissé érthetetlen, hogy egy ilyen kaliberű kártyánál miért nem lehet monitorozni legalább az egyik ventilátort.

Egy nagyjából 24-25 °C-os szobában, asztalon tesztelve a HD 6990-en található GPU-k üresjáratban kb. 36 °C-ig melegedtek fel. Ez szép is lenne, ha emellett nem lett volna hangos a hűtés. Szerintünk okosabb lett volna 45 °C környékére belőni a terheletlen hőmérsékletet, ahol viszont halkabb lehetett volna a két ventilátor. Alaposan terhelve ez az érték 80-85 °C-ig kúszott fel. Természetesen a hűtés ekkor sem volt éppen halk, de ilyen fogyasztásnál ez már nem volt annyira meglepő. Összességében elmondható, hogy a hűtés hatékony, de a gyári kalibráció talán nem a legszerencsésebb.


Itt még alapon...

Tuningban a Catalyst Control Center valamiért nem volt hajlandó alkalmazni a beállított órajeleket, pontosabban úgy tűnt mintha beállította volna őket, de gyakorlatban a GPU-Z továbbra is a gyári értékeket mutatta. Ekkor nyúltunk a TriXX Tweak Utility nevű kis alkalmazáshoz, amellyel már mindenféle zokszó nélkül sikerült túlhúznunk a kártyát egészen 950 MHz-es GPU és 1250 MHz-es (5000 MHz effektív) memória-órajelig.

Crysis Warhead, DiRT 3, Shogun 2

A Crysis Warhead továbbra is egy kisebb kihívást jelent még bizonyos felsőkategóriás kártyáknak is. A 6870 X2 1920x1200-ban szépen teljesít, de 2560x1600-ban már kevésbé. Az átlag fps még rendben van, de a minimum már alig jobb, mint a HD 6870 esetében mért érték. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy az X2 GPU-nként csak 1 gigabájt memóriából gazdálkodhat, ami a Warheadnek ekkora felbontás mellett már szűkös lehet. A DiRT 3 már más képet mutat, itt szépen elhúz a a két GPU-val szerelt kártya. A Shogun 2 is kedvelte a főszereplőt, legalábbis 1920x1200-ban. Valamiért a magasabb felbontásban egyik kártyával sem akart lefutni a teszt. Először a HD 6870-nel próbáltuk, ahol a kevés VGA memóriára panaszkodott. Gondoltuk, hogy majd a kicsit nagyobb RAM-mal rendelkező GTX 570-en vagy a kétszer akkora memóriát felvonultató HD 6970-en lefut, de teljesen ugyanaz volt a szituáció, így ez a mérés most kimaradt.

Metro 2033, STALKER, AvP

Metro 2033 alatt is jól muzsikált a kártya, bár ilyen magas részletesség mellett még így is elég alacsony minimum értékeket kaptunk. S.T.A.L.K.E.R. alatt itt is előjött ugyanaz, amit Crysis alatt láttunk, azaz 2560x1600-ban alacsonabb volt a minimum, mint a HD 6970 és a GTX 570 esetében. AvP-ben még ennél is furcsább volt a helyzet, ugyanis itt, míg a HD 6970 gyorsabb volt 1920x1200-ban, addig 2560x1600-ban lassabb még a nagyobb memória ellenére is.

BFBC2, Starcraft 2

Battlefield alatt ismét szépen teljesített a HD 6870 X2, amivel szépen el is húzott a GTX 570-től és a HD 6970-től. A Starcraft 2 jobban fekszik a GeForce-oknak és a CrossFire skálázódása sem olyan acélos DirectX 9 alatt, ami talán annyira már nem is meglepetés.

Összegzés

Az összesített eredményeket nézve elmondható, hogy a minimum és átlag képkockaszámot figyelembe véve nagyjából 67 százalékkal gyorsabb a két GPU-t felvonultató HD 6870 X2 a HD 6870-nél. A HD 6970-hez mérten ez az előny már "csak" 30% körüli. Az is jól látható, hogy csak az átlag fps-eket figyelembe véve mennyivel jobb a kártya helyzete.

A teljesítmény / fogyasztás mutató már korántsem ilyen fényes. Itt szépen visszaüt az a sok watt, amit a HD 6870 X2 terhelve megeszik.

Akkor nézzük meg, hogy összegezve mit is mondhatunk el a HD 6870 x2-ről! Egyrészt méretes, és a kialakítás nem minden pontban tükröz alaposan kidolgozott megoldásokat. Ilyen például az a néhány távolabbra kilógó hőcső a kártya oldalából. Aztán ott van a fogyasztás, ami meglehetősen magas. Ez még talán nem is lenne akkora probléma, ha legalább a teljesítmény / fogyasztás mutató jó lenne. Ezen felül ott van még a terheletlenül meglehetősen zajos hűtés, ami egyes vásárlóknak biztosan zavaró lesz.

Na de, hogy a dolgok napos oldalát is nézzük: a teljesítmény rendben van. Talán 2560x1600-hoz nem ideális a grafikus processzoronkénti 1 GB-os memória miatt, de 1920x1200-ban a Metrót leszámítva maximális részletesség mellett is élvezhető sebességben játszhatunk vele. Ezen felül egy kétkártyás 6870 CrossFire konfigurációhoz képest a 6870 X2 "csak" két kártyahelyet emészt fel, és CrossFire képes alaplap sem szükséges hozzá. Természetesen azt ne feledjük, hogy egy dupla GPU-s kártyáról van, azaz megfelelő szoftveres támogatás és felkészítés szükséges a két GPU egyidejű, optimális kiaknázásához. A VTX3D HD 6870 X2-höz 98 000 forint környékén juthatunk hozzá, ami durván 18 000 forinttal több, mint amennyit egy HD 6970-ért kellene otthagynunk.


VTX3D HD 6870 X2 2 GB

Oliverda

A VTX3D HD 6870 X2 videokártyát a CHS Hungary Kft. bocsátotta rendelkezésünkre.

  • Kapcsolódó cégek:
  • VTX3D

Azóta történt

Előzmények