Hirdetés

ROG Strix OLED XG27AQDMG: WOLED monitor kifejezetten játékra

Az ASUS játékosoknak szánt OLED kijelzője 240 Hz-es frissítéssel és fényes felülettel igyekszik kedvünkben járni.

Panel, képminőség

Az XG27AQDMG, ellentétben a csúcsmodell PG32UCDM-mel, a WOLED technológia mellett tette le a voksát. Ebben a panelben az egyes szubpixelek mögött kivétel nélkül fehér LED-eket találunk, melyek fényét színszűrő alakítja vörösre, zöldre és kékre (illetve a nagyobb fényerő kedvéért maradnak fehér színű szubpixelek is). A panel az LG gyártmánya, a szubpixelek kiosztása RWBG, és ahogy már említettük, a WOLED monitoroknál megszokott matt helyett fényes bevonatot kapott.

Ennek előnye a dinamikusabb, kontrasztosabb kép lehet, amit elsősorban jól lesötétített környezetben tudunk kiélvezni, mert egyébként eléggé tükröződik, tehát a mögöttünk lévő háttéret, fényes képtartalom esetén pedig magunkat is látjuk benne. A tipikus játékos környezetben ennek kisebb a jelentősége, de aki másodlagos felhasználásként otthon grafikus munkára használná, az jobb, ha előre felkészül erre.


[+]

A WOLED paneleknél megszokott, a kisebb méretű betűk élességét rontó szellemkép itt is megfigyelhető, és mivel „csak” 1440p a felbontás, hatása is nagyobb, mint lenne egy 4K-s modell esetében. A kijelző menüjében található egy Clear Pixel Edge funkció, ami ezt hivatott kompenzálni, de hatása nem jelentős.

Hirdetés

Mindettől függetlenül tény, hogy az ASUS nem is munkára ajánlja ezt a megjelenítőt, hanem játékra, ott pedig a sebesség sokkal fontosabb, mint a szöveg. Ezen a téren pedig nem fogunk csalódni, a 240 Hz-es frissítés mellett 0,03 ezredmásodperces GtG válaszidőre számíthatunk. Egy kicsit rosszabb a helyzet a bemeneti késleltetésnél, melyet Leo Bodnar Input Lag Tester műszerünkkel 14,6 ezredmásodpercesnek mértünk, ez egy gamer monitortól nem a legjobb érték.

Színek és profilok

A monitor tudását egy Calibrite Display Plus HL kalibrátorral, illetve a DisplayCAL névre hallgató alkalmazás segítségével vettük szemügyre (bemutatónk a kalibrátorról). Az ASUS a ROG Strix XG27AQDMG-t elég sok előre elkészített profillal látta el, ezek között néhány egészen extrémet is találunk. Az „átlagos” profilok Tájkép, Versenyzés, Mozi, RTS/RPG, FPS és sRGB Cal néven futnak – ezek paramétereit a lenti táblázatban foglaltuk össze. Az alapértelmezett profil egyébként a Versenyzés nevű.

Profil/beállítás Tájkép Versenyzés Mozi RTS/RPG
Fényerősség (fehérpont) 286,2 cd/m² 191,3 cd/m² 246,3 cd/m² 263,9 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m²
Kontrasztarány Végtelen Végtelen Végtelen Végtelen
Legnagyobb delta E 10,41 8,46 8,13 8,1
Átlagos delta E 4,11 2,62 3,05 3,5
Színhőmérséklet 6465 K 6162 K 6976 K 6459 K
Gamma 1,47 2,25 1,69 1,67
Profil/beállítás FPS sRGB MOBA Éjjellátás
Fényerősség (fehérpont) 261,8 cd/m² 126,3 cd/m² 260,5 cd/m² 163,8 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m²
Kontrasztarány Végtelen Végtelen Végtelen Végtelen
Legnagyobb delta E 15,26 2,38 - -
Átlagos delta E 6,28 1,04 - -
Színhőmérséklet 6135 K 6504 K 6450 K 5800 K
Gamma 1,22 2,4 2,28 1,77

Mint a táblázatban is látható, az említetteken felül kapunk két különleges, MOBA, illetve Éjjellátó névre hallgató, képminőség szempontjából csapnivaló profilt is: az előbbi gyakorlatilag egy nagyon kontrasztos, fekete-fehér képet ad, az utóbbi pedig az éjjellátók zöldes színét hozza vissza. Rendelkezésre áll egy Felhasználói profil is, amit kedvünk szerint alakíthatunk számunkra tökéletesre.

[+]

A színeket illetően a színtér az OLED panelektől megszokott módon elég jó, teljes térfogata gyakorlatilag megfelel az AdobeRGB-nek, és annak 90,1%-ával egyezik is. A DCI-P3 esetében 94,9%-os a lefedettség. A delta E gyári kalibráció hiányában jó, de nem kiváló: mint fent is látszik, az sRGB profilt betöltve a maximális eltérést 2,38-nak, az átlagos 1,04-nek mértük. Ez átlagos otthoni felhasználásra bőven elegendő akkor is, ha fotót vagy videót szerkesztünk, aki ennél többre vágyik, az viszont kénytelen lesz kalibrátorhoz nyúlni.

Akinek erre nincs lehetősége, az a Windows saját sRGB profilját és a monitor által kínált sRGB Cal profilt együtt használva az alapértelmezett beállításokkal a következő delta E értékekre számíthat:


[+]

Ha kalibrátorunk is van, akkor ezen természetesen még bőven lehet pontosítani. Létrehoztunk a Felhasználói profilba egy ehhez kapcsolódó beállításcsomagot, mellyel a 6500K-s színhőmérséklethez, 120 cd/m² fénysűrűséghez és 2.2-es gamma értékhez igazítottuk a képernyőt. Itt az alapértelmezett beállításokból indultunk ki, melyeket úgy módosítottunk, hogy a fényerőt 36-ra, a Színhőmérsékletet 6500-ra állítottuk, a hattengelyes telítettségi menüben pedig a Red értékét 47-re, a Blue értékét 55-re változtattuk. Ezután elvégeztük a kalibrálást, melynek eredménye az innen letölthető profil lett. Ennek alkalmazásával már tökéletes színeket kaptunk, igaz, az AdobeRGB színtér lefedettsége egy minimálisat csökkent.

[+]

Amikor a monitort először bekapcsoljuk, energiatakarékos üzemmódban indul, ami sötétebb képpel jár, de rákérdez, hogy szeretnénk-e a többet fogyasztó normál módot aktiválni. Természetesen igen, ebben az esetben SDR módban 267 cd/m² maximális fénysűrűséget mértünk, mely a HDR megjelenítést aktiválva, körülbelül 15%-os négyzeten 353 cd/m²-re nőtt. Nagyon kis területre koncentrált csúcsfény esetében ez az érték már meghaladta az 1050 nitet is, mutatva, hogy HDR játékok és filmek esetén remek dinamikára számíthatunk.

A háttérvilágítás egyenletessége rendben van, az eltérések maximuma 10% alatt marad, és ha nem teljes fényerővel használjuk a kijelzőt, akkor ennek töredékét kapjuk csak.


[+]

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement
  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények