Hirdetés

ROG Strix OLED XG27AQDMG: WOLED monitor kifejezetten játékra

Az ASUS játékosoknak szánt OLED kijelzője 240 Hz-es frissítéssel és fényes felülettel igyekszik kedvünkben járni.

Panel, képminőség

Az XG27AQDMG, ellentétben a csúcsmodell PG32UCDM-mel, a WOLED technológia mellett tette le a voksát. Ebben a panelben az egyes szubpixelek mögött kivétel nélkül fehér LED-eket találunk, melyek fényét színszűrő alakítja vörösre, zöldre és kékre (illetve a nagyobb fényerő kedvéért maradnak fehér színű szubpixelek is). A panel az LG gyártmánya, a szubpixelek kiosztása RWBG, és ahogy már említettük, a WOLED monitoroknál megszokott matt helyett fényes bevonatot kapott.

Ennek előnye a dinamikusabb, kontrasztosabb kép lehet, amit elsősorban jól lesötétített környezetben tudunk kiélvezni, mert egyébként eléggé tükröződik, tehát a mögöttünk lévő háttéret, fényes képtartalom esetén pedig magunkat is látjuk benne. A tipikus játékos környezetben ennek kisebb a jelentősége, de aki másodlagos felhasználásként otthon grafikus munkára használná, az jobb, ha előre felkészül erre.


[+]

A WOLED paneleknél megszokott, a kisebb méretű betűk élességét rontó szellemkép itt is megfigyelhető, és mivel „csak” 1440p a felbontás, hatása is nagyobb, mint lenne egy 4K-s modell esetében. A kijelző menüjében található egy Clear Pixel Edge funkció, ami ezt hivatott kompenzálni, de hatása nem jelentős.

Hirdetés

Mindettől függetlenül tény, hogy az ASUS nem is munkára ajánlja ezt a megjelenítőt, hanem játékra, ott pedig a sebesség sokkal fontosabb, mint a szöveg. Ezen a téren pedig nem fogunk csalódni, a 240 Hz-es frissítés mellett 0,03 ezredmásodperces GtG válaszidőre számíthatunk. Egy kicsit rosszabb a helyzet a bemeneti késleltetésnél, melyet Leo Bodnar Input Lag Tester műszerünkkel 14,6 ezredmásodpercesnek mértünk, ez egy gamer monitortól nem a legjobb érték.

Színek és profilok

A monitor tudását egy Calibrite Display Plus HL kalibrátorral, illetve a DisplayCAL névre hallgató alkalmazás segítségével vettük szemügyre (bemutatónk a kalibrátorról). Az ASUS a ROG Strix XG27AQDMG-t elég sok előre elkészített profillal látta el, ezek között néhány egészen extrémet is találunk. Az „átlagos” profilok Tájkép, Versenyzés, Mozi, RTS/RPG, FPS és sRGB Cal néven futnak – ezek paramétereit a lenti táblázatban foglaltuk össze. Az alapértelmezett profil egyébként a Versenyzés nevű.

Profil/beállítás Tájkép Versenyzés Mozi RTS/RPG
Fényerősség (fehérpont) 286,2 cd/m² 191,3 cd/m² 246,3 cd/m² 263,9 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m²
Kontrasztarány Végtelen Végtelen Végtelen Végtelen
Legnagyobb delta E 10,41 8,46 8,13 8,1
Átlagos delta E 4,11 2,62 3,05 3,5
Színhőmérséklet 6465 K 6162 K 6976 K 6459 K
Gamma 1,47 2,25 1,69 1,67
Profil/beállítás FPS sRGB MOBA Éjjellátás
Fényerősség (fehérpont) 261,8 cd/m² 126,3 cd/m² 260,5 cd/m² 163,8 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m²
Kontrasztarány Végtelen Végtelen Végtelen Végtelen
Legnagyobb delta E 15,26 2,38 - -
Átlagos delta E 6,28 1,04 - -
Színhőmérséklet 6135 K 6504 K 6450 K 5800 K
Gamma 1,22 2,4 2,28 1,77

Mint a táblázatban is látható, az említetteken felül kapunk két különleges, MOBA, illetve Éjjellátó névre hallgató, képminőség szempontjából csapnivaló profilt is: az előbbi gyakorlatilag egy nagyon kontrasztos, fekete-fehér képet ad, az utóbbi pedig az éjjellátók zöldes színét hozza vissza. Rendelkezésre áll egy Felhasználói profil is, amit kedvünk szerint alakíthatunk számunkra tökéletesre.

[+]

A színeket illetően a színtér az OLED panelektől megszokott módon elég jó, teljes térfogata gyakorlatilag megfelel az AdobeRGB-nek, és annak 90,1%-ával egyezik is. A DCI-P3 esetében 94,9%-os a lefedettség. A delta E gyári kalibráció hiányában jó, de nem kiváló: mint fent is látszik, az sRGB profilt betöltve a maximális eltérést 2,38-nak, az átlagos 1,04-nek mértük. Ez átlagos otthoni felhasználásra bőven elegendő akkor is, ha fotót vagy videót szerkesztünk, aki ennél többre vágyik, az viszont kénytelen lesz kalibrátorhoz nyúlni.

Akinek erre nincs lehetősége, az a Windows saját sRGB profilját és a monitor által kínált sRGB Cal profilt együtt használva az alapértelmezett beállításokkal a következő delta E értékekre számíthat:


[+]

Ha kalibrátorunk is van, akkor ezen természetesen még bőven lehet pontosítani. Létrehoztunk a Felhasználói profilba egy ehhez kapcsolódó beállításcsomagot, mellyel a 6500K-s színhőmérséklethez, 120 cd/m² fénysűrűséghez és 2.2-es gamma értékhez igazítottuk a képernyőt. Itt az alapértelmezett beállításokból indultunk ki, melyeket úgy módosítottunk, hogy a fényerőt 36-ra, a Színhőmérsékletet 6500-ra állítottuk, a hattengelyes telítettségi menüben pedig a Red értékét 47-re, a Blue értékét 55-re változtattuk. Ezután elvégeztük a kalibrálást, melynek eredménye az innen letölthető profil lett. Ennek alkalmazásával már tökéletes színeket kaptunk, igaz, az AdobeRGB színtér lefedettsége egy minimálisat csökkent.

[+]

Amikor a monitort először bekapcsoljuk, energiatakarékos üzemmódban indul, ami sötétebb képpel jár, de rákérdez, hogy szeretnénk-e a többet fogyasztó normál módot aktiválni. Természetesen igen, ebben az esetben SDR módban 267 cd/m² maximális fénysűrűséget mértünk, mely a HDR megjelenítést aktiválva, körülbelül 15%-os négyzeten 353 cd/m²-re nőtt. Nagyon kis területre koncentrált csúcsfény esetében ez az érték már meghaladta az 1050 nitet is, mutatva, hogy HDR játékok és filmek esetén remek dinamikára számíthatunk.

A háttérvilágítás egyenletessége rendben van, az eltérések maximuma 10% alatt marad, és ha nem teljes fényerővel használjuk a kijelzőt, akkor ennek töredékét kapjuk csak.


[+]

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Elképesztő, 60 millió forintos összdíjazású AI hackathon Budapesten!

PR Budapesten rendezi meg egy magyar tech cég az első nemzetközi, 24 órás AI hackathonját! Bárki jelentkezhet, aki a mesterséges intelligenciában jártas és képes 24 óra alatt valami egyedit, kreatívat alkotni!

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés