Évközi Adrenalin
Az AMD 2015-ben döntötte el, hogy minden évben kiad legalább egy olyan meghajtót, amelyik számos újítást hoz a felhasználók számára. Ez a stratégia a 14.12-es Catalyst Omega csomaggal vette kezdetét, amit egy esztendővel később követett a 15.11-es Radeon Software Crimson Edition, majd 2016-ban befutott a 16.12.1-es Radeon Software Crimson ReLive Edition is. 2017-ben született egy évközi frissítés 17.7.2-es Radeon Software Crimson ReLive Edition jelzéssel, majd később megérkezett a 17.12.1-es Radeon Software Adrenalin Edition, amelyet fél éve követett a 18.12.1-es Radeon Software Adrenalin 2019, és ez volt az utolsó nagyobb frissítés. A vállalat úgy döntött, hogy a Radeon RX 5700-as sorozathoz kiadnak egy évközi verziót, amely még mindig a Radeon Software Adrenalin 2019 része, csak tartalmaz pár új képességet, illetve támogatja az új generációs, Navi családba tartozó VGA-kat, amelyekről már egy tesztet is készítettünk.
Az újítások tekintetében az Radeon ReLive és az AMD Link is fejlődik. Ezekkel kapcsolatban a nagy változás, hogy a fél éve bemutatott streaming képességek már nem csak a mobil és a VR eszközökre használhatók, hanem Apple TV-re, illetve Android TV-re is. A szoftver oldali igény nagyjából ugyanaz, minimum Android 5.0 vagy iOS 11 kell, illetve le kell tölteni az érintett platformok áruházából az AMD Link szoftvert. Utóbbi mostantól elérhető az Amazonon és a Xiaomi saját áruházában is.
Mivel tévékre streamelt játékról van szó, így itt már kötelező a gamepad megléte, viszont ezzel kapcsolatban nincs különösebb követelmény, amelyiket támogatja az Apple vagy az Android TV, azzal kompatibilis az AMD rendszere.
Általános fejlesztés tekintetében az AMD bejelentett pár, használhatóságot egyszerűsítő módosítást. Ezek közül az egyik az, hogy a GPU mostantól meg tudja mondani a tévének, hogy váltson úgynevezett alacsony késleltetésű (gaming) módba, így ezt nem kell külön beállítani az adott kijelző menüjében. Ez a funkció Radeon RX 5700-as sorozatú VGA-t igényel, és olyan tévét, ami támogatja ezt a lehetőséget. Mindemellett a Radeon Settings beállításai mostantól teljesen elmenthetők és igény szerint betölthetők, valamint a Radeon Wattman is kapott némi továbbfejlesztést.
Hirdetés
Az AMD dolgozott egy kicsit a Radeon Chillen, így megjelent a kijelző frissítéséhez való igazodás képessége. Ez működik fix és variálható frissítési frekvencia mellett is. Ennek lényege az, hogy mostantól nem lesz egy alapértelmezett Chill beállítás, ami 70 és 144 fps között volt korábban, hanem a meghajtó megnézi, hogy mire képes az adott monitor, és annak megfelelő tartományt állít be. Ez persze egyénileg felülbírálható, tehát végeredményben bármit be lehet állítani 30 és 300 fps között, viszont az alapértelmezett értékek mostantól igazodnak a kijelző képességeihez. Az AMD szerint erre azért van szükség, mert sokan nem konfigurálják a Radeon Chillt, csak szimplán bekapcsolják, aminek például egy 60 Hz-re képes kijelzőn nem volt sok értelme az eredeti, 70 fps-re állított gyári minimum mellett.
Természetesen az új alapértelmezett profilokkal nagyon sok energiát lehet megtakarítani, de ez csak a régi profilhoz képest van így, ha mondjuk a felhasználó korábban is konfigurálta magának a Chillt, akkor lényegi változást nem fog tapasztalni.
Kicsi lag, jobb kép
A korábbi funkciók felújítása és kiegészítése mellett az AMD két nagyobb újítással készült. Ezek közül az egyik a Radeon Anti-Lag, aminek a közhiedelemmel ellentétben semmi köze a Flip Queue Size paraméterhez. Valójában egy módosított Radeon Chill, de az eltérések megértéséhez fontos tudni, hogy maga a Chill miképp működik – erről korábbi anyagunkban lehet bővebben olvasni.
Az alapvető különbség, hogy a Radeon Chill elsődlegesen egy energiagazdálkodásra kifejlesztett funkció, vagyis a jelenetek átadásának ütemezését a felhasználótól származó bemeneti információkhoz köti. Ha például nincs bemeneti adat, azaz nem mozdul az egér, illetve nincs billentyűlenyomás sem, akkor a jelenetek átadása lelassul, ellenkező esetben pedig gyorsul, viszont az egyenletesség minden esetben megmarad. Nyilván az elvi minimális és elvi maximális képkockasebesség beállítható, tehát a rendszer ennek megfelelően szabályozza majd a kalkulációt. A grafikus vezérlő mindig csak egyetlen képkockát számol, mivel a Radeon Chill mellett nem érkezhet több jelenet a parancslistába.
A Radeon Anti-Lag az elvi módszert tekintve ugyanabból indul ki, amiből a Chill, vagyis akkor a legalacsonyabb a késleltetés, ha egyszerre csak egy jelenethez tartozó képkocka számítása történik. Ezt viszont maga a Windows nem engedi meg, mindenképpen minimum két jelenet tárolására alkalmas parancslistát vár el a rendszer, de az AMD már megkerülte az érintett limitációt, amikor a Radeon Chillt kifejlesztették. Ezzel szemben ugyanakkor a Radeon Anti-Lag nem felhasználó által generált bemeneti adathoz mérten szabályozza a jelenetszámítást, hanem belső méréseket végez, és arra koncentrál, hogy mikor kell átadni a jelenetet a GPU-nak, hogy az abból számolt képkockára vonatkozó lag a lehető legkisebb legyen.
A fentiek miatt a Radeon Anti-Lag GPU-limites szituációban működik igazán, mert ekkor van lehetőség a jelenetszámítást megfelelően szabályozni, és ilyenkor tényleg nagy haszna van, hiszen egy képkocka számításának idejével is csökkenhet a lag. CPU-limit esetén viszont ez nem működik. Ilyenkor ugye eleve arról van szó, hogy a GPU vár az adatra, tehát nincs nagy esély arra, hogy a rendszer megtalálja az optimális jelenetátadási pontokat.
A késleltetést csökkentő funkció Windows 7 és 10 operációs rendszeren aktiválható DirectX 9, illetve 11 API-ra írt játékokon. Utóbbi esetében bármilyen GCN és RDNA architektúrára épülő Radeon megfelelő, de DirectX 9 mellett csak az új Radeon RX 5700-as modelleken lehet engedélyezni. Ez igazából egy mesterséges korlát, nincs különösebb technikai indoka, pusztán az alapvető tesztelést ezekre a VGA-kra végezték el.
A kisebb lag mellett a jobb képminőségre is figyel az AMD, így a friss meghajtó része a Radeon Image Sharpening (RIS) szűrő, amely Radeon RX 5700-as sorozatú grafikus vezérlőkkel fog működni, és aktiválható a DirectX 9, 12 és Vulkan API-t használó játékokon, de csak Windows 10 operációs rendszeren.
Radeon Image Sharpening (RIS) szűrő kikapcsolva és bekapcsolva [+]
A működést a fenti két kép mutatja be, a teljesítményigénye pedig elhanyagolható. Érdemes kiemelni, hogy a Radeon Image Sharpening nem sokban különbözik a FidelityFX eszközkészlet Contrast Adaptive Sharpening megoldásától, de természetesen a natív implementáció jobb eredményre képes. Az eljárást egyébként az FXAA-t kifejlesztő Timothy Lottes dolgozta ki.
Lényegében ennyi újítást szánt a nyárra az AMD, és ezek a Radeon Software Adrenalin 2019 19.7.1-es szoftvercsomagban elérhetők, amely letölthető az AMD szerveréről.
Abu85