AMD Radeon HD 7790: a hiányzó láncszem

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

A mérések alatt a Sapphire HD 7790 DUAL-X OC társaságából természetesen nem hiányozhatott a HD 7770 és a HD 7850 sem, melyek közül utóbbiból most az 1 GB-os verziót vetettük be. Ezen márkatársak mellé érdekesség kedvéért (illetve referenciának) a HD 6870-et is bevettük a tesztbe. A konkurencia oldaláról a GTX 560 Ti, valamint a GTX 650 Ti került be a meccsbe. A Sapphire kártyáján kétszer futtattuk le a teszteket. Első körben a gyártó által tuningolt órajeleken mértünk, majd később az AMD referencia értékein is lefuttattuk a játékokat.

Tesztkörnyezet
Videokártyák Sapphire HD 7790 DUAL-X OC 1024 MB (AMD HD 7790 driver)
AMD Radeon HD 7790 1024 MB (AMD HD 7790 driver)
Sapphire Radeon HD 7850 1024 MB (13.3 Beta2)
AMD Radeon HD 7770 1024 MB (13.3 Beta2)
AMD Radeon HD 6870 1024 MB (13.3 Beta2)
NVIDIA GeForce GTX 650 Ti 1024 MB (Geforce driver 314.21)
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti 2048 MB (Geforce driver 314.21)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függően közepes vagy maximálishoz közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Anno 2070 (DirectX 11) – motor: InitEngine / műfaj: stratégia
  • Batman: Arkham City (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Battlefield 3 (DirectX 11) – motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • DiRT Showdown (DirectX 11) – motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro 2033 (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Sleeping Dogs (DirectX 11) – motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
  • Sniper Elite V2 (DirectX 11) – motor: Asura Engine / műfaj: FPS
  • Tomb Raider (DirectX 11) - motor: Crytal Engine / műfaj: FPS

Tesztünkhöz a mérésekhez eddig használt játékok palettáját némileg megváltoztattuk. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így most néhány korábbi játékot menesztve újabbak kerültek be a csomagba. Végül a Deus Exet a Hitman: Absolution váltotta, a Crysis Warhead helyét a Sleeping Dogs vette át, míg a Nexuiz szerepét mostantól a Tomb Raider legújabb kiadása tölti be.

Hirdetés

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Sniper Elite V2, Metro 2033, Batman: Arkham City, DiRT Showdown, Hitman: Absolution, valamint Tomb Raider esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg az Anno 2070 esetében az első pálya elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 rendszerint hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, melyet a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Jó hír, hogy a HD 7790 terhelve alig fogyaszt többet a HD 7770-nél, valamint a GTX 650 Ti-nél. Az AMD GCN mikroarchitektúrás kártyák egyik újítása volt a ZeroCore Power nevű szolgáltatás, amely hosszú üresjárat esetén képes az adott kártya fogyasztását minimálisra csökkenteni. Mindez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a megjelenítőt, ilyenkor a kártyán található ventilátor(ok) leáll(nak), és a termék fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken.


[+]

Kíváncsiak voltunk, hogy a módosított energiamenedzsmentnek van-e valami hatása a fogyasztásra HD film (MKV) lejátszása közben. A gyors méréshez a Media Player Classic aktuálisan legújabb verzióját vetettük be. Sajnos azt tapasztaltuk, hogy a 720p-s videó lejátszása közben is a maximális órajelen pörgött a GPU, ami visszaütött a fogyasztásban is. Míg a HD 7770-es rendszer ilyen helyzetben beérte 81 wattal, addig a HD 7790-nek már 94 watt kellett, ami megegyezik a HD 7850 értékével. Ezzel szemben a GTX 650 Ti ebben a helyzetben mindössze 72 wattot fogyasztott. Azt egyelőre nem tudjuk, hogy pontosan miért viselkedett így tesztünk alanya, de újabb kártyák és meghajtók birtokában később megismételjük a méréseket.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is.


Sapphire HD 7790 DUAL-X OC

A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció az asztalon volt összeállítva. Üresjáratban eléggé csendes a kártya, míg terhelve már hallható némi zaj, bár ez szerintünk még bőven az elviselhető kategóriába tartozik. A GPU hőmérséklete folyamatosan alacsony maradt, vagyis a Sapphire mérnökei inkább erre helyezték a hangsúlyt.

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez most jobb híján csak a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre.


[+]

Az Overdrive sajnos meglehetősen szűk keretek között engedi a túlhajtást, ami maximálisan 1200 MHz-es GPU-t és 1600 MHz-es memória-órajelet takar. Utóbbi meglétéről már a Sapphire is gondoskodott, míg előbbit nekünk sikerült beállítani.

VGA megnevezése Radeon
HD 7790
Radeon
HD 7770
Radeon
HD 7850
Radeon
HD 6870
GeForce
GTX 650 Ti
GeForce
GTX 560 Ti
Kódnév Bonaire Cape Verde XT Pitcairn Pro Barts XT GK106 GF114
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC) 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN VLIW5 Kepler Fermi
Tranzisztorok száma 2,08 milliárd 1,5 milliárd 2,8 milliárd 1,7 milliárd 2,54 milliárd 1,95 milliárd
GPU lapka mérete 160 mm2 123 mm2 212 mm2 255 mm2 221 mm2 332 mm2
GPU/Shader v. Turbo órajele 1000 MHz 1000 MHz 860 MHz 900 MHz 925 MHz 732 MHz
S: 1464 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 100 MHz 324 MHz 51 MHz
101 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor szuperskalár stream
Számolóegységek száma 896 640 1024 1120 768 384
Textúrázók száma 56 textúracímző
és -szűrő
40 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
56 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 4 blokk (16) 8 blokk (32) 4 blokk (16) 8 blokk (32)
Memória mérete 1024 MB 2048 MB 1024 MB 1024 MB
Memóriavezérlő 128 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 128 bites crossbar 256 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1500 MHz (GDDR5) 1125 MHz (GDDR5) 1200 MHz (GDDR5) 1050 MHz (GDDR5) 1350 MHz (GDDR5) 1002 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 300 MHz 162 MHz 135 MHz
Max. memória-sávszélesség 96 000 MB/s 72 000 MB/s 153 600 MB/s 134 400 MB/s 86 400 MB/s 128 270 MB/s
Támogatott DirectX 11.1 11 11
Dedikált HD transzkódoló VCE - NVENC -
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP 85 watt 80 watt 130 watt 151 watt 110 watt 170 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények