Hirdetés

AMD Radeon HD 7790: a hiányzó láncszem

HD 7790: a hiányzó láncszem

Szinte pontosan egy éve debütált a Pitcairn cGPU-ra épülő Radeon HD 7850 és HD 7870 kártya, melyeket a közép-felső kategóriába szánt az AMD. Az általunk publikált teszt rávilágított egy meglehetősen nagy teljesítménybeli szakadékra, mely a HD 7770 és a közvetlenül azt követő HD 7850 között tátong. Ez a differencia átlagosan 60, de bizonyos esetekben akár 70 százalék is volt, ami már igencsak jelentősnek mondható. Sokáig azt gondoltuk, hogy az AMD még a tavalyi év második felében előrukkol egy HD 7830 nevű megoldással, de erre végül nem került sor. Mindezen tétovázás szokás szerint a konkurens NVIDIA-nak jött kapóra. Az októberben piacra dobott GTX 650 Ti a két fent említett megoldás közé ékelődött be: nagyjából 20%-kal landolt HD 7770 előtt, és bő 30%-kal a HD 7850 mögött.


Még egy társat kapott

Végül egészen az idei év februárjáig kellett várni a hiánypótló modellről szóló hihetőbb pletykák felbukkanására, melyek ebben az esetben szerencsére már nem voltak alaptalanok.


[+]

A mai nappal az AMD egy teljesen új modellel, a HD 7790-nel száll harcba a középkategória meghódításáért, a bő egy éve megjelent HD 7750 és HD 7770 kártyák nagytestvére lesz.


[+]

A "nagytestvér" jelző most különösen helyátálló, hisz az új jövevény egy vadiúj, nagyobb méretű, Bonaire kódnevű cGPU-ra alapozik.


[+]

Ahogy az AMD hivatalos prezentációjának egy diájából is látszik, a cég pontosan a HD 7770 és a HD 7850 közé pozicionálta az új terméket, de mielőtt megnéznénk, hogy ez pontosan hogyan sikerült, még vessünk egy pillantást a legújabb Radeon grafikus processzorra!

Mit rejt a Bonaire?

Ahogy az előző oldalon említettük, az AMD az új népkártyának szánt Radeon HD 7790-be egy teljesen új lapkát tervezett. A termék így a 160 mm²-es kiterjedésű, Bonaire kódnevű cGPU-ra épül, mely a TSMC 28 nm-es gyártósorain készül és nagyjából 2,08 milliárd tranzisztort tartalmaz. A GCN architektúrára alapozó lapkába összesen 14 darab CU került, melyek négy tömbbe lettek szervezve, emellett a rendszer két ACE és két setup motort kapott összesen 16 blending és 64 Z mintavételező mellett. A ROP blokkok az L2 gyorsítótárra kapcsolódnak, melynek mérete 512 kB. A Control Hubra alapozó memóriavezérlő 128 bites memóriabuszára 1 vagy 2 GB-os GDDR5 szabványú fedélzeti memória köthető.


A Bonaire cGPU blokkdiagrammja [+]

Az 1 GHz-es magórajelen üzemelő Radeon HD 7790 esetében a lapka természetesen az összes, azaz 14 darab CU-val dolgozik, ami 896 shader részelemet és 56 darab Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát eredményez. Az adatok alapján kiszámítható, hogy a termék 1,79 TFLOPS-os számítási teljesítményre képes, míg dupla pontosság mellett 112 GFLOPS-ra lehet számítani. A GDDR5 szabványra épülő memórialapkák 6 GHz-es effektív memória-órajelen ketyegnek.

A Bonaire cGPU felépítése egy logikus evolúciós folyamatot követ, de alapvető érdekessége, hogy az AMD már a középkategóriában is bevezette a két setup motort. Ennek megfelelően az újdonság ebből a szempontból arra képes, amire a Pitcairn és a Tahiti kódnevű lapka. Ez az elv gyökeresen eltér attól, amit az NVIDIA használ, hiszen a zöldek a skálázható felépítésben hisznek, aminek a teljesítménye igen szélsőségesen változik a különböző lapkákban. Az AMD szerint azonban az elmúlt években megjelent DirectX 11-es játékokat megvizsgálva megállapítható, hogy egyetlen program sem használ skálázható tesszellálást. Ez jórészt arra vezethető vissza, hogy a fejlesztőknek éppen elég munka egy tesszellációs szinthez hozzáigazítani a textúrákat, illetve a modelleket, így a költségek féken tartása érdekében minden bizonnyal az érkező játékok is egyetlen tesszellációs szintet kínálnak majd. A Bonaire cGPU felépítésével az AMD ehhez szeretne igazodni, mivel egységes program oldali terhelés mellett egységes hardveres képességeket kell kialakítani.

A Bonaire cGPU másik fontos fejlesztése a megújuló PowerTune funkció. Ez még a Radeon HD 6900-as sorozatban mutatkozott be, és az újabb lapkákban csak alapvető ráncfelvarrást kapott a hatékonyabb működés, a ZeroCore Power, illetve a PowerTune Boost szolgáltatások bevezetése érdekében. A PowerTune első implementációjára jellemző volt, hogy három vagy négy különböző DPM állapot alapján működött. Ez tulajdonképpen azt jelentette, hogy a kártyának négy különböző magórajel és ehhez rendelt működési feszültség volt előre beállítva, és a munkafolyamattól függően ezek között váltogatott, majd az adott állapotot a betöltött PowerTune profil alapján skálázta.


A korábbi PowerTune implementáció [+]

Az új PowerTune emeli a tétet, és nyolc különböző DPM állapotot kínál, amelyek között 10 ezredmásodpercenként képes váltani. Mindegyik állapothoz külön magórajel és ehhez tartozó feszültség társul, így a feladattól függően ugrál közöttük a rendszer. Az AMD szerint ez biztosítja, hogy a grafikus processzor teljesítménye mindig tökéletesen igazodjon az adott alkalmazás igényeihez. Az állapotváltások a cGPU aktivitásától, illetve a TDC (áram) és a TDP (hő) limittől függenek. Az új PowerTune alatt a Boost funkció elvész, mivel a kártya a rendszer alapvető működése miatt mindig arra törekszik, hogy a lehető legmagasabb magórajelet állítsa be, tehát úgy is fel lehet fogni ezt, hogy a Boost automatikussá válik.


Az új PowerTune implementáció [+]

Az új PCI Express 3.0-s csatolóba illeszthető termék hátlapján egy dual-link DVI, egy 3 GHz-es HDMI 1.4a-s, valamint két mini DisplayPort 1.2 HBR2-es kimenet található. A kártya természetesen képes a hatmonitoros Eyefinity konfigurációk meghajtására a DDM Audio használata mellett, mely minden kijelzőhöz külön nyolccsatornás hangfolyamot képes rendelni. A videók gyorsítását továbbra is az UVD 3.0-s motor látja el, mely a magas órajelen való működésnek köszönhetően a 4096x2160-as felbontású tartalmakkal is megbirkózik, emellett a H.264-es videók transzkódolását a VCE gyorsíthatja fel.

Az AMD a Bonaire esetében a fogyasztást is kihangsúlyozta, mely ezen a teljesítményszinten bámulatosan jó lett a hivatalos adatok alapján. Az új VGA alapértelmezett beállítások mellett 85 wattos limittel rendelkezik, amit a felhasználó a Catalyst Overdrive menüjében képes szabályozni pozitív, illetve negatív irányban. Természetesen egy 6 tűs PCI Express tápcsatlakozó használata szükséges, ám a terhelésmentes időszakokban az újdonság visszafogja magát, és a fogyasztás ilyenkor kicsivel 10 watt fölött alakul, míg a ZeroCore Power szolgáltatás aktiválódása mellett beéri 3 wattal is.


[+]

A tuning az új PowerTune mellett egy kicsit kacifántos lesz, mivel a rendszer állandóan az optimális órajelre törekszik. A felhasználó ugyan módosíthatja a legnagyobb állapot órajelét, de a többit már nem, így gyakorlatilag a hardver nem mindig fog a megemelt órajelen üzemelni. Azt egyelőre még nehéz átlátni, hogy erre a működésre a harmadik féltől származó tuningprogramok hogyan reagálnak, mivel a PowerTune eddig is nagyon komplex rendszer volt, és ezt bonyolítva az AMD egyáltalán nem könnyíti meg tuningszoftverek dolgát.

A Bonaire funkcionalitásban teljesen a Tahiti, a Pitcairn és a Cape Verde kódnevű megoldásokat másolja, így támogatja a DirectX 11.1-es, az OpenGL 4.3-as és az OpenGL ES 2.0-s API-t, emellett kezeli a C++ AMP-t és az OpenCL 1.2-es felületet, valamint a Partially Resident Textures kiterjesztést. Túl sok meglepetést tehát az új lapka ebből a szempontból nem tartogat.

Sapphire HD 7790 DUAL-X OC

Az első HD 7790-es fecske a Sapphire tálalásában érkezett hozzánk, ráadásul egy OC, azaz tuningolt verzió formájában. Az AMD nem készít referencia dizájnt legújabb termékéből, így a partnerekre bízza a tervezést.


[+]

A doboz a szokásos Sapphire arculatot tükrözi. Kicsomagolás után szemügyre vettük a tartozékokat, melyek a következő sort alkották: DVI->D-Sub adapter, CrossFire híd, hattűs PCIe tápátalakító, 1,8 méteres HDMI kábel. Ezeken túlmenően a szokásos CD és némi paksaméta lapult a kártya alatt. A dobozon egy kisebb matrica (OC) jelzi, hogy gyárilag túlhajtott megoldással állunk szemben.


[+]

A VGA relatíve rövid, leghosszabb pontján is csak súrolja a 22 centimétert. A hűtésről két 7 centiméteres légkavaró gondoskodik, innen a "DUAL-X" elnevezés.


[+]

A borda közepes méretű darab, rézbetéttel és két hőcsővel ötvözve.


[+]

A borda eltávolítása után elénk tárult csupasz valójában a NYÁK, melynek talán legfeltűnőbb része a végében található, teljesen parlagon hagyott terület.


[+]

A szokás szerint középtájon húzódó GPU meglehetősen kisméretű. A 160 mm²-es Bonaire szinte kereken 30%-kal nagyobb a korábban megjelent HD 7700-asokon helyet kapott 123 mm²-es Cape Verde-nél. Az AMD kerek 1 GHz-es maximum órajelet határozott meg mint referencia, amire a Sapphire még 75 MHz-et (7,5%) pakolt tuning gyanánt.


[+]

A kis GPU-hoz egy szolidabb tápellátás társul, mely összesen 5 fázisból áll. Tippünk szerint ebből 4 tartozik a GPU-hoz és egy a GDDR5-ös memóriákhoz.


[+]

Ugyan a fenti képen csak nehezen kivehető, de a GDDR5-ös RAM chipek szerepét ebben az esetben is a Hynix műhelyéből származó egységek töltik be. A H5GQ2H24AFR-R0C típusú modellek hivatalosan 6 GHz-es effektív sebességre képesek 1,5 voltos feszültség mellett. Az egyenként 2 gigabit (256 MB) kapacitású egységekből összesen 4 darab került a NYÁK-ra, elrendezésük a 128 bites vezérlésnek megfelelően alakul. Sokan lesajnálják a 128 bites vezérléssel rendelkező grafikus kártyákat, de az utóbbi években sokat gyorsultak a GDDR5-ös chipek, így a HD 7790 papíron 96 GB/s maximális sávszélességet tud felmutatni, ami már alig kevesebb a pár évvel ezelőtti csúcskártya, a 256 bites HD 4870 115,2 GB/s-os értékénél. Ráadásul a Sapphire a tuning szellemében ehhez is hozzányúlt, így a chipek 1600 MHz-es órajelen ketyegnek.

A hátlapon elsőként egy DVI-I és DVI-D portba botolhatunk, melyek közül az utóbbi csak single link sávszélességű, vagyis a maximálisan elérhető felbontás ezen keresztül 1920x1200-ra korlátozódik. Ezeket egy 3 GHz-es HDMI 1.4a, illetve egy DisplayPort 1.2 HBR2 csatoló követi. Az legutolsó verziójú HDMI és DisplayPort interfész segítségével a kártya egy kimenetről is képes kiszolgálni a 4096x2160 pixel felbontású monitorokat, továbbá a 3 GHz-es HDMI lehetőséget biztosít 60 darab sztereó 3D-s, Full HD felbontású képkocka továbbítására projektív módban. A kártyával a sztereó 3D DisplayPort bemenettel felszerelt kijelzők is működnek hárommonitoros Eyefinity módban, de egy megfelelő hub segítségével a VGA-ra összesen hat megjelenítőt is csatlakoztathatunk, hála az Eyefinity 2.0-s verziójának; további újítás, hogy a szintet lépett Eyefinity mindegyik csatlakoztatott kijelzőhöz külön nyolccsatornás hangfolyamot is képes rendelni.

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

A mérések alatt a Sapphire HD 7790 DUAL-X OC társaságából természetesen nem hiányozhatott a HD 7770 és a HD 7850 sem, melyek közül utóbbiból most az 1 GB-os verziót vetettük be. Ezen márkatársak mellé érdekesség kedvéért (illetve referenciának) a HD 6870-et is bevettük a tesztbe. A konkurencia oldaláról a GTX 560 Ti, valamint a GTX 650 Ti került be a meccsbe. A Sapphire kártyáján kétszer futtattuk le a teszteket. Első körben a gyártó által tuningolt órajeleken mértünk, majd később az AMD referencia értékein is lefuttattuk a játékokat.

Tesztkörnyezet
Videokártyák Sapphire HD 7790 DUAL-X OC 1024 MB (AMD HD 7790 driver)
AMD Radeon HD 7790 1024 MB (AMD HD 7790 driver)
Sapphire Radeon HD 7850 1024 MB (13.3 Beta2)
AMD Radeon HD 7770 1024 MB (13.3 Beta2)
AMD Radeon HD 6870 1024 MB (13.3 Beta2)
NVIDIA GeForce GTX 650 Ti 1024 MB (Geforce driver 314.21)
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti 2048 MB (Geforce driver 314.21)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1680x1050-es és 1920x1200-as felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függően közepes vagy maximálishoz közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Anno 2070 (DirectX 11) – motor: InitEngine / műfaj: stratégia
  • Batman: Arkham City (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Battlefield 3 (DirectX 11) – motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • DiRT Showdown (DirectX 11) – motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro 2033 (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Sleeping Dogs (DirectX 11) – motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
  • Sniper Elite V2 (DirectX 11) – motor: Asura Engine / műfaj: FPS
  • Tomb Raider (DirectX 11) - motor: Crytal Engine / műfaj: FPS

Tesztünkhöz a mérésekhez eddig használt játékok palettáját némileg megváltoztattuk. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így most néhány korábbi játékot menesztve újabbak kerültek be a csomagba. Végül a Deus Exet a Hitman: Absolution váltotta, a Crysis Warhead helyét a Sleeping Dogs vette át, míg a Nexuiz szerepét mostantól a Tomb Raider legújabb kiadása tölti be.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Sniper Elite V2, Metro 2033, Batman: Arkham City, DiRT Showdown, Hitman: Absolution, valamint Tomb Raider esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg az Anno 2070 esetében az első pálya elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 rendszerint hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, melyet a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Jó hír, hogy a HD 7790 terhelve alig fogyaszt többet a HD 7770-nél, valamint a GTX 650 Ti-nél. Az AMD GCN mikroarchitektúrás kártyák egyik újítása volt a ZeroCore Power nevű szolgáltatás, amely hosszú üresjárat esetén képes az adott kártya fogyasztását minimálisra csökkenteni. Mindez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a megjelenítőt, ilyenkor a kártyán található ventilátor(ok) leáll(nak), és a termék fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken.


[+]

Kíváncsiak voltunk, hogy a módosított energiamenedzsmentnek van-e valami hatása a fogyasztásra HD film (MKV) lejátszása közben. A gyors méréshez a Media Player Classic aktuálisan legújabb verzióját vetettük be. Sajnos azt tapasztaltuk, hogy a 720p-s videó lejátszása közben is a maximális órajelen pörgött a GPU, ami visszaütött a fogyasztásban is. Míg a HD 7770-es rendszer ilyen helyzetben beérte 81 wattal, addig a HD 7790-nek már 94 watt kellett, ami megegyezik a HD 7850 értékével. Ezzel szemben a GTX 650 Ti ebben a helyzetben mindössze 72 wattot fogyasztott. Azt egyelőre nem tudjuk, hogy pontosan miért viselkedett így tesztünk alanya, de újabb kártyák és meghajtók birtokában később megismételjük a méréseket.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is.


Sapphire HD 7790 DUAL-X OC

A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció az asztalon volt összeállítva. Üresjáratban eléggé csendes a kártya, míg terhelve már hallható némi zaj, bár ez szerintünk még bőven az elviselhető kategóriába tartozik. A GPU hőmérséklete folyamatosan alacsony maradt, vagyis a Sapphire mérnökei inkább erre helyezték a hangsúlyt.

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez most jobb híján csak a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre.


[+]

Az Overdrive sajnos meglehetősen szűk keretek között engedi a túlhajtást, ami maximálisan 1200 MHz-es GPU-t és 1600 MHz-es memória-órajelet takar. Utóbbi meglétéről már a Sapphire is gondoskodott, míg előbbit nekünk sikerült beállítani.

VGA megnevezése Radeon
HD 7790
Radeon
HD 7770
Radeon
HD 7850
Radeon
HD 6870
GeForce
GTX 650 Ti
GeForce
GTX 560 Ti
Kódnév Bonaire Cape Verde XT Pitcairn Pro Barts XT GK106 GF114
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC) 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN VLIW5 Kepler Fermi
Tranzisztorok száma 2,08 milliárd 1,5 milliárd 2,8 milliárd 1,7 milliárd 2,54 milliárd 1,95 milliárd
GPU lapka mérete 160 mm2 123 mm2 212 mm2 255 mm2 221 mm2 332 mm2
GPU/Shader v. Turbo órajele 1000 MHz 1000 MHz 860 MHz 900 MHz 925 MHz 732 MHz
S: 1464 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 100 MHz 324 MHz 51 MHz
101 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor szuperskalár stream
Számolóegységek száma 896 640 1024 1120 768 384
Textúrázók száma 56 textúracímző
és -szűrő
40 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
56 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 4 blokk (16) 8 blokk (32) 4 blokk (16) 8 blokk (32)
Memória mérete 1024 MB 2048 MB 1024 MB 1024 MB
Memóriavezérlő 128 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 128 bites crossbar 256 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1500 MHz (GDDR5) 1125 MHz (GDDR5) 1200 MHz (GDDR5) 1050 MHz (GDDR5) 1350 MHz (GDDR5) 1002 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 300 MHz 162 MHz 135 MHz
Max. memória-sávszélesség 96 000 MB/s 72 000 MB/s 153 600 MB/s 134 400 MB/s 86 400 MB/s 128 270 MB/s
Támogatott DirectX 11.1 11 11
Dedikált HD transzkódoló VCE - NVENC -
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP 85 watt 80 watt 130 watt 151 watt 110 watt 170 watt

Sleeping Dogs, DiRT: Showdown, Anno 2070

A meglehetősen erőforrásfalánk Sleeping Dogs alatt a referencia értékeken ketyegő 7790 megelőzte a HD 6870-et, míg a Sapphire által tuningolt megoldás már nem volt túl messze a HD 7850-től sem. A DiRT: Showdown a GCN mikroarchitektúrával rendelkező Radeon GPU-knak fekszik leginkább. A HD 7790-ek itt egy fokkal még közelebb kerültek a HD 7850-hez. Hasonló tendenciát figyelhettünk meg az Anno 2070 alatt is.

Metro 2033, Sniper Elite V2, Hitman: Absolution

A Metro 2033 továbbra is fejfájást okoz a legtöbb kártyának, még az általunk beállított, mérsékelt részletesség mellett is. A Sniper Elite V2 benchmarkja szinte pontosan egy szintre hozta a HD 7790-et a HD 6870-nel.

Batman, Battlefield 3, Tomb Raider

A Batman továbbra is az NVIDIA megoldásait kedveli jobban, bár ez inkább a másodpercenkénti minimális képkockák számában mutatkozik meg. A Battlefield harmadik részére szintén áll az utóbbi megállapítás, ennek következtében itt a HD 7790 és a GTX 650 Ti gyakorlatilag egy szinten van. Az NVIDIA kártyáinak a Tomb Raider is feküdt, így ebben a játékban is jó eredményeket produkált a két GeForce.

ComputeMark, LuxMark

Néhány hónappal ezelőtt két általános számítási feladatokat tartalmazó benchmark is bekerült méréseink közé. Mivel félig-meddig szintetikus tesztekről van szó, így túl messzemenő következtetéseket szerintünk nem érdemes levonni ezek eredményeiből.

ComputeMark egyszerűbb DirectCompute shaderekkel operál, melyekkel főleg a játékok alatt lehet találkozni. Ezen a ponton a Kepler nagyjából olyan szinten teljesít, ami az elméleti számítási teljesítménye alapján elvárható. A Luxmark az egyik legelterjedtebb benchmark a ray-tracing tesztelésére. A Kepler itt nem sokat lépet előre a Fermihez képest, sőt. Valószínűleg a gyenge szereplésből a kezdetleges támogatás is kiveszi a részét, de az NVIDIA által alkalmazott gyorsítótár- és memóriahierarchia nem kedveli annyira a komplex számításokat, mint az AMD GCN architektúrája.

Összegzés

Összesített eredményeinkből gyönyörűen kirajzolódik, hogy az AMD-nek sikerült szinte százalékra pontosan a HD 7770 és a HD 7850 közé beszúrni a HD 7790-et. Ezzel utóbbi nagyjából 8%-kal gyorsabb a GTX 650 Ti-nél, illetve 5%-kal a HD 6870-nél, míg a HD 7770-re majd 30%-ot ver rá.

Mivel a HD 7790 alig fogyaszt többet, mint a HD 7770, miközben annál jóval gyorsabb, így teljesítmény / fogyasztás tekintetében is lényegesen jobb.

Véleményünk szerint az új Radeon HD 7790 egy meglehetősen jól sikerült középkategóriás fejlesztés. Számunkra szimpatikus húzás, hogy elkészítéséhez egy teljesen új lapkát tervezett az AMD ahelyett, hogy a korábbiak valamelyikét nyirbálta volna meg.


[+]

A Sapphire HD 7790 DUAL-X OC jól építkezik az új alapokra. A hűtés hatékony, és a gyári tuning már egy értelmes szintet mutat. Információink szerint a Sapphire kártyája körülbelül 45 000 forintos bevezető áron lesz elérhető, mellyel nem fog a legolcsóbbak közé tartozni. Arra számítunk, hogy (szokás szerint) heteken belül mérséklődni fog az újdonságok ára. Mindent egybevéve szerintünk mind a HD 7790, mind pedig a Sapphire megoldása jól sikerült, így részünkről az ajánlott termékek sorát gyarapítják.


AMD Radeon HD 7790
Sapphire HD 7790 DUAL-X OC VGA

Oliverda és Abu85

A Sapphire HD 7790 DUAL-X OC VGA-t a Sapphire-tól kaptuk, a tesztben használt többi kártya közül a Sapphire HD 7850 videokártyát a Ramiris Europe Kft. biztosította.

Azóta történt

Előzmények