NVIDIA GeForce GTX 980: Maxwell második felvonás

Tesztkonfig, fogyasztás, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák NVIDIA GeForce GTX 980 4096 MB (GeForce driver 344.07)
NVIDIA GeForce GTX 780 Ti 3072 MB (GeForce driver 344.07)
NVIDIA GeForce GTX 780 3072 MB (GeForce driver 344.07)
AMD Radeon R9 290X 4096 MB (Catalyst 14.7 RC3 beta)
AMD Radeon R9 290 4096 MB (Catalyst 14.7 RC3 beta)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Acer B326HUL (30")
Operációs rendszer Windows 8.1 64 bit

Az új GeForce legfőbb ellenfeleit a kategóriának megfelelően válogattuk össze, így a Radeon R9 290X és 290, míg házon belülről a GeForce GTX 780 Ti és a GTX 780 állított neki ellenfelet, tehát ezek teljesítményére voltunk kíváncsiak.

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó most is úgy döntöttünk, hogy Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD oldaláról letölthető legfrissebb 14.7 RC3 beta driverrel teszteltük, míg az NVIDIA kártyájához a cégtől kapott 344.07-es drivert telepítettük fel.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1080-as (Full HD) és 2560x1440-es (WQHD) felbontásban teszteltük. A képminőséget játéktól függetlenül maximálisra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Battlefield 4 (DirectX 11.1) – motor: Frostbite 3 / műfaj: FPS
  • Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • GRID 2 (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Thief (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez használt játékok palettáját nemrégiben megváltoztattuk, így ezt az új rendszert használjuk most is. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért az elődöt a Battlefield 4 váltotta, a Bioshock helyét a Batman: Arkham Origins vette át, míg a DiRT Showdown-t a GRID 2-re cseréltük le, illetve a Metróból is az újabb rész került a pakkba. Végül, de nem utolsósorban pedig a Sleeping Dogs helyére a legújabb Thief epizódot pakoltuk be.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Thiefnél a beépített benchmark toolt használtuk, ahogyan a Batman, Metro, GRID 2, Hitman: Absolution, Company of Heroes 2, valamint a Tomb Raider esetében is. A Battlefield 4-nél az első küldetés víz alatti perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük.

A grafikonokat a minimum képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe, ahol a mindenkori nagyobbik felbontás az elsődleges szempont.

A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel. Az újabb játékok bekerülése mellett még egy kisebb változás, hogy mostantól a hardveres DXVA dekódolás alatti fogyasztást is regisztráljuk, és az így összegyűjtött eredmények bekerülnek a szokásos grafikonba.

Kétségkívül a Maxwell egyik nagy előnye az energiatakarékosság, de erre számítani lehetett a megadott 165 wattos TDP alapján, és a két darab 6-tűs PCI Express tápcsatlakozó is előrevetítette, hogy viszonylag takarékos megoldásra számíthatunk. Méréseink is ezt igazolják, a teljes konfiguráció teljesítményfelvétele terhelés alatt a GTX 780-nal szerelt masina alatt maradt jócskán, valamint üresjáratban és videolejátszás során is a konkurens megoldások közelében vagy alatta produkált.

Terhelés nélkül a ventilátor a vártnál magasabb fordulatszámon pörgött, de erről csak a GPU-Z méréseiből értesültünk, mert a ventilátor ennek ellenére szinte zajtalanul teszi a dolgát, így a nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben a GPU hőmérséklete alig érte el a 30 °C-ot. Terhelésre a légkavaró nem reagál idegesen, azonnali felpörgéssel, hanem a hőmérséklet emelkedésével párhuzamosan emeli a fordulatszámot, de csak annyira, hogy a központi egység éppen ne érje el 80 °C-ot. Ehhez nagyjából 1800 körüli percenkénti fordulatra volt szüksége tesztalanyunknak, tehát kategóriájához mérten relatíve csendes marad működés közben is.

A túlhajtást ezúttal hanyagoltuk, de nem végleg, a tuningolt verziók érkezésével majd erre a képességre is fényt derítünk. Az alábbi táblázatban viszont összefoglaltuk a GeForce GTX 980 és a mérésekhez használt konkurens vezérlők tudását:

VGA megnevezése Radeon
R9 290X
Radeon
R9 290
GeForce GTX 980 GeForce
GTX 780 Ti
GeForce
GTX 780
Kódnév Hawaii GM204 GK110
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN Maxwell Kepler
Tranzisztorok száma 6,2 milliárd 5,2 milliárd 7,1 milliárd
GPU-lapka mérete 438 mm2 398 mm2 551 mm2
GPU/turbo max. órajele 1000 MHz 947 MHz 1126/1216 MHz 876/926 MHz 863/902 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 324 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor stream
Számolóegységek száma 2816 2560 2048 2688 2304
Textúrázók száma 176 textúracímző
és -szűrő
160 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
224 textúracímző
és -szűrő
192 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 16 blokk (64) 4 blokk (64) 12 blokk (48)
Memória mérete 4096 MB 4096 MB 3072 MB
Memóriavezérlő 512 bites hubvezérelt 256 bites crossbar 384 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1250 MHz (GDDR5) 1750 MHz (GDDR5) 1750 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 162 MHz
Max. memória-sávszélesség 320 000 MB/s 224 000 MB/s 336 000 MB/s
Támogatott DirectX 11.2 11
Dedikált HD transzkódoló VCE NVENC
Videóanyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3.2) Purevideo HD (VP4)
TDP ~250 watt ~165 watt ~250 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés