Hirdetés
Quad SLI és tuning
Láttuk már a hardvert és a szoftvert, essünk hát neki a tesztelésnek! Most kiderül, mire elég az extrém négymagos CPU, a GeForce 9800 GX2 Quad SLI, a DDR3-2000-es RAM és az XFX csúcsalaplap. A tesztelést az alábbi konfigurációval végeztük, a Quad SLI mellett kipróbáltuk a szóló 9800 GX2-t és a 9800 GTX-et is.
Videokárya / driver | Asus és Zotac GeForce 9800 GX2 1024 MB (600/1500/1000 MHz) / Forceware 174.53 Asus GeForce 9800 GTX 512 MB (675/1688/1100 MHz) / Forceware 174.53 |
Processzor | Intel Core 2 Quad QX9650 3,2 GHz (2 x 6 MB L2 cache) |
Alaplap | XFX nForce 790i Ultra 3-Way SLI |
Memória | 2 x 1024 MB Crucial BallistiX DDR3-2000, CL 9-9-9-28 |
Merevlemezek | Samsung Spinpoint T166 500 GB (SATA; 16 MB cache) |
DVD-meghajtó | NEC ND-3550 |
Tápegység | Chieftec 1000 watt |
Operációs rendszer | Windows Vista Ultimate 32-bit SP1 |
Játékok
- Crytek / EA Games – Crysis; very high és high beállítás
- Valve / EA Games – HL2: Episode 2; max beállítás, 8xAA/16xAF játékból
- Massive Entertainment / Vivendi – World in Conflict; very high beállítás, compressed textures, 4xAA/16xAF játékból
- Infinity Ward / Activision – Call of Duty 4: Modern Warfare; max beállítás, max AF, trilinear, 4xAA játékból
- Relic Entertainment / THQ – Company of Heroes Opposing Fronts; kézileg minden max, D3D10, 4xAA játékból
- Techland / N-Tec – Call of Juarez; high beállítás, 2048x2048-as árnyékminta, normal árnyékminőség
A játékokban szokásos tesztmódszerünket és beállításainkat alkalmaztuk. Nagyon hasonló konfigurációt használtuk legutóbbi GeForce 9800 tesztünkben, melynek radeonos értékei tájékoztató jelleggel felhasználhatóak.
Az esetek többségében a két GPU-s GeForce 9800 GX2 még szépen skálázódott az egy GPU-s 9800 GTX-hez képest, de a második GX2 beiktatása csak az igazán shaderintenzív és modern, DirectX 10-es Call of Juarezben és Crysisben hozott lényeges gyorsulást. A többi játék közül még a Call of Duty 4 lódult meg egy kicsit. A stratégiai Company of Heroes talán processzorlimitbe akadt, a World in Conflict normális futtatásához meg egy négyzetméternyi Core 2 is kevés lenne.
Nem feledkeztünk meg az XFX alaplap tuningolásáról sem. Kétmagos Core 2 Duóval és a négymagos Intel QX9650 processzorral is minden gond nélkül elértük az 500 MHz-es FSB-t, tehát a 2000 MHz-es rendszerbuszt, amit a Crucial memória nevetve bírt. Az egész túlhajtás pár pillanat műve volt csupán. Beállítottuk az 500 MHz-et, a megfelelő szorzót és a memóriát, újraindítottunk, majd a rendszer zokszó és feszültségemelés nélkül üzemelt. Sajnos processzoraink ennél többet nem bírtak, így nem sikerült elérnünk az internetes beszámolók 550 MHz fölötti FSB értékeit. Azért 8-as szorzóval 500 MHz – vagyis 4 GHz – is elég szép eredmény egy négymagostól.
Alaplapok tuningjánál gyakran belefutunk instabilitási gondokba, melyek általában a memória órajelét vagy szorzóját érintik. Az XFX nForce 790i Ultra SLI-s deszkájánál ilyennel nem találkoztunk, pedig a BallistiX mellett Samsung DDR3 RAM-ot is próbáltunk benne. Az FSB-től, szorzótól függetlenül mindig stabilan elindult a rendszer, jobbat nem is kívánhatnánk. Jól vizsgázott az EPP 2.0, ami nemcsak DDR3-2000-en, hanem lejjebb is javasolt komoly időzítéseket, DDR3-1333-on például 6-6-6-19-et.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!