Hirdetés

LG UltraGear 32GS95UE: egy igazán univerzális monitor

Munka, esti játék vagy esport: az LG OLED kijelzője a gyártó ígérete szerint minden területen megállja a helyét.

Panel, képminőség

Az LG UltraGear 32GS95UE egy UHD felbontású WOLED panelre épül, mely 31,5 hüvelykes képátlóval rendelkezik, és a gyártó hivatalos adatai szerint SDR módban tipikusan 270-280 cd/m² fénysűrűség előállítására képes. Kifejezetten gyors panelről van egyébként szó, amit nemcsak a 4K-ban biztosított 240 Hz-es, illetve a Full HD-ben elérhető 480 Hz-es frissítés mutat, hanem a 0,03 ezredmásodperces GtG válaszidő is.

A WOLED megoldás korábban inkább televíziókban bizonyított, ahol elsősorban nagyon magas fényereje miatt szerették, de aztán a számítógépes kijelzőkbe is bekerült. Ennek a technológiának a hagyományos RGB OLED-ekkel szemben az a lényege, hogy az egyes LED-ek itt nem színes (vörös, zöld, illetve kék) fényt bocsátanak ki, hanem fehéret, végső színüket pedig az előttük elhelyezett színszűrő adja meg. Ez a színszűrő RGB, illetve nagyobb fényerőhöz plusz W szubpixeleket biztosít, innen is származik a rövidített elnevezés (White OLED, WOLED).


[+]

A technológia egyik előnye a már említett magas fényerő, a másik pedig a Dual Mode képesség: ekkor a natív 4K@240 Hz üzemmód helyett FHD@480 Hz-ben használhatjuk a kijelzőt. Ez elsősorban az esportokban lehet érdekes, ahol a viszonylag alacsony felbontás és extrém magas frissítés párosítása sokszor fontos szerephez jut. Normál használat során inkább csak a hátrányát látjuk ennek, hiszen a 32”-es méretben a Full HD elég életlen, játékon kívül másra nem is igazán alkalmas.

A 32GS95UE esetében egyébként választhatunk, hogy a Full HD képet a teljes 32”-es kijelzőn, annak egy 27”-es, netán egy 24”-es „szeletén” szeretnénk látni, így ez az életlenség csökkenthető, viszont ekkor meg egy vaskos fekete keret közepén látjuk a képet. Kompromisszum tehát mindenképp lesz, de szerencsére az átkapcsolás egyetlen gombnyomásba kerül, úgyhogy ezzel nincs gond, aki időnként esportolóként is szeretne helyt állni, az értékelni fogja az LG monitorának ezt a sokoldalúságát.

Hirdetés

[+]

Visszatérve még a WOLED panelhez, a technológia a színvisszaadás területén némileg hátrányban van a QD-OLED vagy az RGB-OLED megoldásokhoz képest, a szövegek megjelenítésében pedig nagyjából egy szinten mozognak. A Windows natív ClearType implementációja egyformán nem ideális hozzájuk, de a 32”-es képméretben biztosított 4K felbontás elég kis pixeleket eredményez ahhoz, hogy átlagos betűméreteknél ez ne okozzon feltűnő problémát, ráadásul az LG által választott RGWB szubpixel-kiosztás is segít ebben. Szintén nem éreztük gondnak a potenciálisan kisebb színteret, hiszen annak mérete így is eléri az AdobeRGB 94,4%-át, a lefedettség pedig ugyanezen tér esetében 85,2%-os. Az sRGB és a DCI-P3 esetében tulajdonképpen teljes a lefedettség, így a filmvágás, fotószerkesztés jellegű munkákat – legalábbis félprofi szinten – nem akadályozza semmi.

Tesztmonitorunk tudását egy Calibrite Display Plus HL kalibrátorral, illetve a DisplayCAL névre hallgató alkalmazás segítségével vettük szemügyre (bemutatónk a kalibrátorról). Előre elkészített profilból az UltraGear 32GS95UE elég sokfélét kínál: Game 1, Game 2, FPS, RTS, Vivid, HDR Effect, Reader, sRGB és Color Weakness nevű változatok állnak rendelkezésre, illetve kapunk két külön profilt is, amelyekbe az LG Calibration Studio segítségével készített profilokat tölthetjük be. Természetesen valamennyi profil testre szabható, a megszokott fényerő/kontraszt mellett a legtöbb esetben tudjuk a feketét, a csúcsfényeket külön is beállítani, a színeket, a színhőmérsékletet és gammát pedig többféle módon is befolyásolhatjuk.

Az alábbi táblázatban a profilok gyári értékeivel, SDR üzemmódban végzett mérések eredményeit mutatjuk be; a kapott értékek közül a legnagyobb fényerőt, a feketeszintet, a valós kontrasztarányt, a színhőmérsékletet, illetve a delta E értékeket tüntettük fel a táblázatban. Utóbbi egy olyan numerikus érték, ami két különböző szín távolságát határozza meg egy színrendszeren belül; minél kisebb a delta E értéke egy adott színnél, annál közelebb áll a referenciához (sRGB), vagyis annál jobb:

Profil/beállítás Gamer 1 Gamer 2 FPS RTS
Fényerősség (fehérpont) 283,4 cd/m² 256,5 cd/m² 256,7 cd/m² 119,7 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m²
Kontrasztarány Végtelen Végtelen Végtelen Végtelen
Legnagyobb delta E 7,16 7,21 7,38 6,97
Átlagos delta E 2,4 2,37 2,51 2,34
Színhőmérséklet 6500 K 7300 K 7200 K 6900 K
Gamma 2,06 2,31 2,43 2,43
Profil/beállítás Vivid Reader HDR Effect sRGB Color Weakness
Fényerősség (fehérpont) 242,1 cd/m² 109,8 cd/m² 199,3 cd/m² 127,0 cd/m² 269,4 cd/m²
Fényerősség (feketepont) 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m² 0 cd/m²
Kontrasztarány Végtelen Végtelen Végtelen Végtelen Végtelen
Legnagyobb delta E 7,08 7,01 10,0 4,06 28,17
Átlagos delta E 2,39 4,24 3,47 1,71 4,8 cd/m²
Színhőmérséklet 7300 K 5000 K 9400 K 6600 K 6300K
Gamma 2,33 2,12 2,13 2,24 2,22

Mint látható, a színhűség a legtöbb esetben, ha nem is tökéletes, de azért nem is rossz, és öröm, hogy az sRGB profil külön csiszolgatás nélkül hozza a D65 szabványban meghatározott értékeket, viszonylag pontos színek mellett is, így aki pontos, színhelyes beállítást keres, egyszerűen kapcsoljon erre. Hátrány, hogy ilyenkor a színtér is csökken, egész pontosan az sRGB-re.

Az sRGB mód kalibrálás nélkül is egész pontos már
Az sRGB mód kalibrálás nélkül is egész pontos már [+]

A Reader profil az tényleg legfeljebb esti olvasgatásra jó, alacsony fényerejével és vörös irányba eltolt színeivel, a ColorWeakness pedig a vörös-zöld színtévesztők dolgát hivatott megkönnyíteni. Ami a maximális fénysűrűséget illeti, SDR módban és a Peak Brightness Off állásában valóban 274 cd/m² körül mozog. Amennyiben az utóbbi opciót High-ra állítjuk, akkor 10%-os lefedettség esetén már 448 cd/m²-t kaptunk. A HDR-t aktiválva pedig teljes képernyőn 268 cd/m²-es, a képernyő 10%-át lefedő négyzeten pedig 928,7 cd/m² értékeket mérhettünk. HDR10 filmlejátszás közben a csúcsfény értéke elérte az 1227 cd/m²-t.

Mivel játékra (is) optimalizált kijelzőről van szó, nagyon fontos a bemeneti késleltetés. A jó hír az, hogy a Game mode-hoz tartozó Game 1, Game 2, FPS és RTS profilokban ez 9,5 ms, ami nagyon jó érték, a rossz hír pedig az, hogy a többi profil esetében viszont 31,8 ms, ami már kevésbé az, úgyhogy érdemes odafigyelni arra, hogy játék előtt valóban Game mode-ba kapcsoljuk a monitort. A Dual Mode-ot aktiválva az input lag 16,2 ms, ami szintén lehetne jobb, ha már esportra optimalizált üzemmódról van szó.

A megvilágítás egyenletessége a technológiából adódóan elég jó, de azért nem tökéletes, a bal felső sarokban jelentősebb az eltérés:


[+]

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement
  • Kapcsolódó cégek:
  • LG

Azóta történt

Előzmények