Bevezető, külső
Az UltraGear sorozat az LG játékosoknak szánt kijelzőit tömöríti, és tesztalanyunk, a 32GS95UE monitor is elsősorban ezt a közösséget célozza, de tudása elég nagy ahhoz, hogy az általános játék mellett profi munkára és kompetitív felhasználásra, esportokhoz is megfelelő legyen. E modell egyik különlegessége az úgynevezett VESA Dual Mode (ráadásul ez a világ első olyan monitora, mely rendelkezik ezzel a tanúsítvánnyal), ami azt jelenti, hogy nemcsak egy 4K felbontású, 240 Hz-es frissítésre képes kijelzőként használhatjuk, hanem Full HD-s, 480 Hz-es monitorként is bevethető. Specifikációs listája szinte mindent kipipál, amit ma egy csúcskategóriás készüléktől elvárhatunk: OLED, HDR, 4K, magas frissítési frekvencia, G-Sync, és még sorolhatnánk a tulajdonságokat; lássuk most azt, hogy milyen élményt kínál ez a közel félmillió forintos képernyő az asztalunkon!
Dizájn
A 32GS95UE egy 4K felbontású OLED kijelző a csúcskategóriából, és ezt a külsején is érezhető: prémium anyagválasztás, keskeny káva és masszív állvány jellemzik. Az utóbbi egység egy széles, nehéz és stabil talpból, illetve a hozzá tartozó, hasonló tulajdonságokkal rendelkező tartóból áll, melyhez a képernyő egyszerű beakasztós módszerrel, csavarok nélkül rögzül. A panel így dönthető, forgatható, magasságában állítható, sőt pivot üzemmód is van, ami rögtön jelzi, hogy a kreatív feladatokon, kiadványokon dolgozó profik igényei sincsenek elfeledve.
Az állványon egy dizájnos, lilás kerettel feldobott lyuk teszi lehetővé a kábelek elvezetését, melyek az alulra elrendezett csatlakozósorba futhatnak be. Ezen két HDMI, egy DisplayPort, egy kombinált négyérintkezős 3,5 mm-es jack és egy két kivezetéses USB 3.0 port található. Ez utóbbi egy kicsit csalódást keltő, mert ha már annyi szolgáltatással járunk a munkaeszközt (is) keresők kedvében, akkor egy Type-C interfészre épülő, USB-PD töltést, kép- és adatátvitelt egyaránt biztosító, notebookok egyszerű dokkolását lehetővé tévő megoldás igazán jól jött volna, de örültünk volna még egy-két oldalra helyezett, külső meghajtók csatlakoztatását megkönnyítő USB konnektornak is. De ezek nincsenek, látszik, hogy az LG elsősorban a képi bemenetre koncentrált.
A panel bevonata matt, tükröződni, esetleg ujjlenyomatokat begyűjteni kevéssé hajlamos. Az állvány egy kézzel is jól mozgatható, állítható, a nehéz talp pedig eközben stabilan áll az asztalon, nincs az az érzésünk, hogy mindjárt eldől, ha nem fogjuk két kézzel.
Kezelőszervként egy joystick és egy gomb áll rendelkezésre – ez utóbbival a Dual Mode aktiválható. A joystick a fő vezérlőeszköz, ezzel léphetünk be, és mozoghatunk a menüben, változtathatunk a beállításokon, és ez szolgál ki- és bekapcsológombként is.
Játékosoknak szánt eszközről lévén szó, az LG nem hagyhatta ki a Hexagon Lightning fantázianevű RGB fényeket sem, ezek a hátoldalon kaptak helyet, és így elsősorban a falat világítják meg.
Monitor típusa | LG 32GS95UE-B |
---|---|
Technológia | WOLED |
Háttérvilágítás típusa | - |
Kijelző mérete | 31,5 hüvelykes, 16:9 képarányú, sík |
Felbontás | 3840x2160 pixel (140 ppi) |
Képfrissítési ráta | 240 Hz/480 Hz (VESA Dual Mode) |
Válaszidő | 0,03 ms (g2g) |
Input lag | 9,5 ms |
Kontrasztarány | Végtelen |
Fényerő | SDR: 283,4 cd/m², HDR: 1227,7 cd/m² |
Betekintési szögek | 179°/179° |
Megjelenített színek száma | 1,07 milliárd |
Színtérlefedettség | 137,0% sRGB |
Extrák | OnScreen Control támogatás, HDR10 támogatás, beégés elleni védelem, AMD FreeSync Premium, NVIDIA G-Sync kompatibilis |
Csatlakozók | 2 db HDMI 2.1, DisplayPort 1.4, 2 db USB 3.0, USB 3.0 uplink, 3,5 mm-es kombinált audió |
Teljesítményfelvétel | 64,4 watt, készenléti módban: 0,3 watt, külső tápegység |
Gyártó honlapja | www.lg.hu |
Termék honlapja | LG 32GS95UE-B |
Fogyasztói ár | 489 990 forint |
Garancia | 3 év |
Panel, képminőség
Az LG UltraGear 32GS95UE egy UHD felbontású WOLED panelre épül, mely 31,5 hüvelykes képátlóval rendelkezik, és a gyártó hivatalos adatai szerint SDR módban tipikusan 270-280 cd/m² fénysűrűség előállítására képes. Kifejezetten gyors panelről van egyébként szó, amit nemcsak a 4K-ban biztosított 240 Hz-es, illetve a Full HD-ben elérhető 480 Hz-es frissítés mutat, hanem a 0,03 ezredmásodperces GtG válaszidő is.
A WOLED megoldás korábban inkább televíziókban bizonyított, ahol elsősorban nagyon magas fényereje miatt szerették, de aztán a számítógépes kijelzőkbe is bekerült. Ennek a technológiának a hagyományos RGB OLED-ekkel szemben az a lényege, hogy az egyes LED-ek itt nem színes (vörös, zöld, illetve kék) fényt bocsátanak ki, hanem fehéret, végső színüket pedig az előttük elhelyezett színszűrő adja meg. Ez a színszűrő RGB, illetve nagyobb fényerőhöz plusz W szubpixeleket biztosít, innen is származik a rövidített elnevezés (White OLED, WOLED).
A technológia egyik előnye a már említett magas fényerő, a másik pedig a Dual Mode képesség: ekkor a natív 4K@240 Hz üzemmód helyett FHD@480 Hz-ben használhatjuk a kijelzőt. Ez elsősorban az esportokban lehet érdekes, ahol a viszonylag alacsony felbontás és extrém magas frissítés párosítása sokszor fontos szerephez jut. Normál használat során inkább csak a hátrányát látjuk ennek, hiszen a 32”-es méretben a Full HD elég életlen, játékon kívül másra nem is igazán alkalmas.
A 32GS95UE esetében egyébként választhatunk, hogy a Full HD képet a teljes 32”-es kijelzőn, annak egy 27”-es, netán egy 24”-es „szeletén” szeretnénk látni, így ez az életlenség csökkenthető, viszont ekkor meg egy vaskos fekete keret közepén látjuk a képet. Kompromisszum tehát mindenképp lesz, de szerencsére az átkapcsolás egyetlen gombnyomásba kerül, úgyhogy ezzel nincs gond, aki időnként esportolóként is szeretne helyt állni, az értékelni fogja az LG monitorának ezt a sokoldalúságát.
Visszatérve még a WOLED panelhez, a technológia a színvisszaadás területén némileg hátrányban van a QD-OLED vagy az RGB-OLED megoldásokhoz képest, a szövegek megjelenítésében pedig nagyjából egy szinten mozognak. A Windows natív ClearType implementációja egyformán nem ideális hozzájuk, de a 32”-es képméretben biztosított 4K felbontás elég kis pixeleket eredményez ahhoz, hogy átlagos betűméreteknél ez ne okozzon feltűnő problémát, ráadásul az LG által választott RGWB szubpixel-kiosztás is segít ebben. Szintén nem éreztük gondnak a potenciálisan kisebb színteret, hiszen annak mérete így is eléri az AdobeRGB 94,4%-át, a lefedettség pedig ugyanezen tér esetében 85,2%-os. Az sRGB és a DCI-P3 esetében tulajdonképpen teljes a lefedettség, így a filmvágás, fotószerkesztés jellegű munkákat – legalábbis félprofi szinten – nem akadályozza semmi.
Tesztmonitorunk tudását egy Calibrite Display Plus HL kalibrátorral, illetve a DisplayCAL névre hallgató alkalmazás segítségével vettük szemügyre (bemutatónk a kalibrátorról). Előre elkészített profilból az UltraGear 32GS95UE elég sokfélét kínál: Game 1, Game 2, FPS, RTS, Vivid, HDR Effect, Reader, sRGB és Color Weakness nevű változatok állnak rendelkezésre, illetve kapunk két külön profilt is, amelyekbe az LG Calibration Studio segítségével készített profilokat tölthetjük be. Természetesen valamennyi profil testre szabható, a megszokott fényerő/kontraszt mellett a legtöbb esetben tudjuk a feketét, a csúcsfényeket külön is beállítani, a színeket, a színhőmérsékletet és gammát pedig többféle módon is befolyásolhatjuk.
Az alábbi táblázatban a profilok gyári értékeivel, SDR üzemmódban végzett mérések eredményeit mutatjuk be; a kapott értékek közül a legnagyobb fényerőt, a feketeszintet, a valós kontrasztarányt, a színhőmérsékletet, illetve a delta E értékeket tüntettük fel a táblázatban. Utóbbi egy olyan numerikus érték, ami két különböző szín távolságát határozza meg egy színrendszeren belül; minél kisebb a delta E értéke egy adott színnél, annál közelebb áll a referenciához (sRGB), vagyis annál jobb:
Profil/beállítás | Gamer 1 | Gamer 2 | FPS | RTS |
---|---|---|---|---|
Fényerősség (fehérpont) | 283,4 cd/m² | 256,5 cd/m² | 256,7 cd/m² | 119,7 cd/m² |
Fényerősség (feketepont) | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² |
Kontrasztarány | Végtelen | Végtelen | Végtelen | Végtelen |
Legnagyobb delta E | 7,16 | 7,21 | 7,38 | 6,97 |
Átlagos delta E | 2,4 | 2,37 | 2,51 | 2,34 |
Színhőmérséklet | 6500 K | 7300 K | 7200 K | 6900 K |
Gamma | 2,06 | 2,31 | 2,43 | 2,43 |
Profil/beállítás | Vivid | Reader | HDR Effect | sRGB | Color Weakness |
---|---|---|---|---|---|
Fényerősség (fehérpont) | 242,1 cd/m² | 109,8 cd/m² | 199,3 cd/m² | 127,0 cd/m² | 269,4 cd/m² |
Fényerősség (feketepont) | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² | 0 cd/m² |
Kontrasztarány | Végtelen | Végtelen | Végtelen | Végtelen | Végtelen |
Legnagyobb delta E | 7,08 | 7,01 | 10,0 | 4,06 | 28,17 |
Átlagos delta E | 2,39 | 4,24 | 3,47 | 1,71 | 4,8 cd/m² |
Színhőmérséklet | 7300 K | 5000 K | 9400 K | 6600 K | 6300K |
Gamma | 2,33 | 2,12 | 2,13 | 2,24 | 2,22 |
Mint látható, a színhűség a legtöbb esetben, ha nem is tökéletes, de azért nem is rossz, és öröm, hogy az sRGB profil külön csiszolgatás nélkül hozza a D65 szabványban meghatározott értékeket, viszonylag pontos színek mellett is, így aki pontos, színhelyes beállítást keres, egyszerűen kapcsoljon erre. Hátrány, hogy ilyenkor a színtér is csökken, egész pontosan az sRGB-re.
Az sRGB mód kalibrálás nélkül is egész pontos már [+]
A Reader profil az tényleg legfeljebb esti olvasgatásra jó, alacsony fényerejével és vörös irányba eltolt színeivel, a ColorWeakness pedig a vörös-zöld színtévesztők dolgát hivatott megkönnyíteni. Ami a maximális fénysűrűséget illeti, SDR módban és a Peak Brightness Off állásában valóban 274 cd/m² körül mozog. Amennyiben az utóbbi opciót High-ra állítjuk, akkor 10%-os lefedettség esetén már 448 cd/m²-t kaptunk. A HDR-t aktiválva pedig teljes képernyőn 268 cd/m²-es, a képernyő 10%-át lefedő négyzeten pedig 928,7 cd/m² értékeket mérhettünk. HDR10 filmlejátszás közben a csúcsfény értéke elérte az 1227 cd/m²-t.
Mivel játékra (is) optimalizált kijelzőről van szó, nagyon fontos a bemeneti késleltetés. A jó hír az, hogy a Game mode-hoz tartozó Game 1, Game 2, FPS és RTS profilokban ez 9,5 ms, ami nagyon jó érték, a rossz hír pedig az, hogy a többi profil esetében viszont 31,8 ms, ami már kevésbé az, úgyhogy érdemes odafigyelni arra, hogy játék előtt valóban Game mode-ba kapcsoljuk a monitort. A Dual Mode-ot aktiválva az input lag 16,2 ms, ami szintén lehetne jobb, ha már esportra optimalizált üzemmódról van szó.
A megvilágítás egyenletessége a technológiából adódóan elég jó, de azért nem tökéletes, a bal felső sarokban jelentősebb az eltérés:
Kezelés, extrák, értékelés
Az UltraGear 32GS95UE beállításait elvégezhetjük a kijelző saját menürendszerével, illetve az LG OnScreen Control szoftverével is. A beépített menürendszerben nincsenek meglepetések, találkoztunk már vele korábban is, a különböző beállítások eléréshez nem kell túl sokat kattintgatni. A menübe belépve a jobbra és balra rögtön elérhető funkciókat ráadásul testre is szabhatjuk (alapértelmezetten balra a bemenetváltót, jobbra pedig a Game üzemmódot találjuk), ez pedig nagyon hasznos akkor, ha bizonyos beállításokat még gyorsabban elérhetővé szeretnénk tenni.
Extrák
Ahhoz képest, hogy csúcskategóriába pozicionált eszközről van szó, a 32GS95UE az extrák területén viszonylag spártainak mondható. Ami jó, hogy az integrált hangrendszerről nem feledkeztek meg, ráadásul itt nem külön hangszórókat találunk, hanem két két 10 wattos „motort”, melyek a panelt védő üveg rezgetésével állítják elő a hangot. Ez tiszta, de mélyekben kicsit korlátozott végeredményt ad, amit nyugodtan bevethetünk a Windows hangjainak, és esetleg némi háttérzenének a megszólaltatásához.
A hangminőség amúgy nem rossz, ha videótelefonálásban gondolkodunk, esetleg gyorsan megnéznénk egy filmet, YouTube-videót, akkor ezekre a célokra tökéletesen megfelelőek a hangszórók. Maximális hangerejük nem extrém nagy, de ha nem bulit tartunk, hanem a monitor előtt ülünk, akkor bőven elegendő lesz. Mindenesetre ha inkább a jobb hangminőséget preferálnánk, akkor ott a négypólusú 3,5 mm-es jack, melyre csatlakoztathatóak mikrofonnal ellátott headsetek is, és szükség esetén a DTS:X is aktiválható.
Ahogy az első oldalon már említettük, a bemenetek területén nincs semmi extra, ez pedig kicsit fájdalmas egy ilyen drága és univerzálisan is használható monitornál. A menüben – hiszen gamer eszközről van szó – találunk célkeresztet, mégpedig többfélét, illetve van fps kijelzés is. Megemlítenénk végül pedig az állvány pivot funkcióját is, amely egy játékra vásárolt képernyőnél talán nem érdekes, de ha munkára használjuk, akkor jó szolgálatot tehet.
Értékelés
Viszonylag drága, de igen jó monitor lett az LG UltraGear 32GS95UE, mely tényleg többféle szerepben is megállja a helyét. Pár apró hiba, hiányosság felett azonban nehéz elsiklani, és talán a legfájóbb ezek közül a Type-C interfész és esetleg valamilyen KVM megoldás hiánya, ami ebben a kategóriában már egyáltalán nem ritkaság, ahogy a DisplayPort 2.1 sem az.
A szűkös csatlakozókínálat egyértelműen a 32GS95UE leggyengébb pontja [+]
Ettől a hiánytól eltekintve azonban a kijelző igen jól teljesít: a képminősége kiváló, a fényerő és a színek is hozzák azt, amit egy csúcskategóriás OLED paneltől elvárunk. A pivot üzemmód, a „szövegbarát” RGWB szubpixel-struktúra, a viszonylag pontos sRGB mód és a nagy színtér a munkát, a 48-240 Hz-es frissítés, a HDR10, G-Sync és FreeSync Premium Pro pedig a szórakozást segíti. A kompetitív játékhoz pedig ott van a 480 Hz-es Full HD üzemmód is, bár tény, hogy nem ez az elsődleges felhasználási terület. Mindent összegezve tehát egyértelműen pozitív az UltraGear 32GS95UE mérlege, melynek versenytársaival összevetve még az ára sem számít rossznak, így aki egy gyors, csúcskategóriás és sokoldalú OLED monitort keres, nyugodtan megfontolhatja ezt a választást.
LG UltraGear 32GS95UE-B monitor
Wombath
Az LG UltraGear 32GS95UE-B monitort az LG magyarországi képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.