Játékhoz való PC

VGA játékos géphez

Hosszú hónapok teltek el azóta, hogy utoljára játékhoz való konfigurációkat és ajánlást állítottunk össze. A játékos számítógépek alaptétele viszont változatlan maradt: a teljesítményt elsősorban a grafikus kártya határozza meg, lényegesen nagyobb hangsúlyt érdemel, mint a processzor. Először tehát ezzel a komponenssel foglalkozunk. Érdemes azzal bemelegíteni, hogy miért érdemes most minden szinten annak az AMD-nek a termékeit választani, aki durván fél évvel ezelőttig rendszeresen az NVIDIA mögé szorult. Az elmúlt hónapokban tovább gyorsult a Radeon HD 2000-es szériával megalapozott architektúra, és végre a játékok is utolérték fejlettségi szintben. Ezzel automatikusan hanyatlásnak indult a GeForce 8 szériában debütált NVIDIA felépítés, amit a GeForce 9-ek és a GTX-ek sem tudtak megállítani. A kaliforniai zöldek az AMD processzoros stratégiáját kénytelenek választani, árazással kell a jobb felépítésű Radeonokat befogniuk. Bizony, ez a feladat sem sikerült, ugyanis az AMD korábban váltott kisebb csíkszélességre, így az árazás terén is lépéselőnyben van. Mondhatni teljesen megfordult a piaci helyzet.

Hirdetés

Nagy örömünkre ez az öldöklő harc meglehetősen alacsony VGA-árakat hozott, bár ezek most a kialakult gazdasági helyzet miatt emelkedőben vannak. Pillanatnyilag a 22-23 000 forint környékén kapható Radeon HD 4670 nevezhető szükséges minimumnak a játékokhoz. Vele a mai legmodernebb játékok is elfutnak maximális részletességű grafikával, legalább 1024x768 pixeles vagy akár nagyobb felbontásban is, szóval a jövőre nézve még van benne némi tartalék.


Radeon HD 4670 - kicsi, olcsó, hűs, de még éppen elég erős

Tesztünk szerint, a korábbi sorozat meglehetősen hasonló grafikus magú tagja, a HD 3850 úgy 10-15%-kal lassabb a HD 4670-nél, a HD 3870 pedig nagyjából ennyivel gyorsabb. Figyelembe véve, hogy jelenleg 30-31 000 forint környékén kapatóak az utolsó HD 3870-ek, azt mondhatjuk, hogy nem éri meg a 35%-os többletkiadást. A többi komponens kiválasztása miatt azért jegyezzük meg, hogy 8000 forintért vehetünk a HD 4670 helyett olyan VGA-t, ami 10-15%-ot javít a játékos teljesítményen.

A következő érdekes – sőt talán legérdekesebb – Radeon a HD 4830. A nagyszerű HD 4800-as széria újonca jelenleg 36-37 000 forintot kóstál, és olyan gyors, hogy a modern játékokkal akár 1680x1050 pixeles felbontásban is lazán boldogul. Nála ismét 8000 forinttal – azaz bő 20%-kal – drágább a Radeon HD 4850, amely úgy 10%-kal nagyobb teljesítményű. A következő, HD 4850-hez képest 20-25%-os löketet biztosító Radeon HD 4870 már 73 000 forintot kóstál, ami majdnem 60%-os – vagyis 29 000 forintos – többletkiadást jelent.


Radeon HD 4830 - nem kell nála erősebb

Ha szeretnénk még feljebb menni felbontásban, akkor már két vagy több GPU-ra lesz szükségünk. Választhatunk két VGA-s CrossFire rendszerek, vagy két GPU-s óriáskártyák között. Az előbbi rendszerint olcsóbb, mert a második VGA-t akkor is megvehetjük, ha már a szóló kezd kevés lenni. Két dolgot viszont érdemes szem előtt tartani. Először is a több GPU-s meghajtószoftverek továbbra sem tökéletesek. Gyakran előfordul, hogy a szóló kártyához képest alig hoznak gyorsulást a további GPU-k. A másik fontos tényező, hogy a Radeon HD 4870 is bőven elég a mai játékokhoz.

Összegezve tehát, 1280x1024-es felbontásig alacsony költségvetésből a Radeon HD 4670-et érdemes választani egy játékos gépbe. Nagyobb, 1650x1050-as felbontást megcélozva a HD 4830 a gazdaságos választás. Minkét esetben nagyjából 8000 forintért vásárolható további 10% körüli teljesítmény – a HD 3870-nel, illetve a HD 4850-nel –, és a későbbiekben esetleg CrossFire-rel is gyorsíthatunk.


CrossFire - rendszerint teljesen fölösleges

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt