HD 4830: egy újabb aduász?
Az AMD egészpályás letámadása zavarba hozta az NVIDIA-t. A Radeon HD 4800-asok egyszerűen jól sikerültek és az idő előrehaladtával egyre kevesebb érvet tudtunk felsorakoztatni a GeForce-ok vétele mellett. Az NVIDIA egyelőre nem találja az ellenszert, és még mielőtt a zöldeknek sikerült volna kiötleni a válaszlépést, az AMD ismét dobbantott. A HD 4670 és a HD 4850 között van egy kis űr (a 100-150 dolláros ársáv), amit tesztünk főszereplőjével, a most bejelentett HD 4830-cal kívánnak betölteni. Az igazság az, hogy a HD 4830-ra szüksége volt a vállalatnak, hiszen ha az RV670 alapú HD 3800-at kivonják a forgalomból, akkor a GeForce 9800 GT-nek nem marad közvetlen ellenfele. A HD 4830 tipikusan az a videokártya, amiből bejelentése után slágertermék lehet, hiszen olcsó, sokan megengedhetik maguknak, ugyanakkor elég kraft van benne ahhoz, hogy még jó darabig ne kelljen lecserélni gyorsabbra.
A HD 4800-asok alapjául szolgáló RV770-es chipben tíz darab shader tömb található, így összesen 800 darab stream processzorral és 40 textúrázóval rendelkezik. Nevéből következően a HD 4830 is az RV770-re épül, de az aktivált shader-tömbök számát nyolcra csökkentették, azaz összesen 640 stream processzort és 32 textúrázót találunk benne. Ezeket a videokártyákat jórészt selejtes chipek köré építik, hiszen így nem kell kukázni a félresikerült szíliciumdarabkákat. A ROP-blokkok számát, és ami igazán meglepő, a memóriabusz szélességét érintetlenül hagyták, tehát a HD 4830-ban négy ROP-blokk található, a GPU pedig 256-biten kommunikál a memóriával. Az órajeleket természetesen visszább vették, a GPU 575 MHz-en, a memória pedig 900 MHz-en ketyeg, de ez gyártótól függően változhat, biztosan lesznek majd gyárilag túlhajtott változatok is.
A videokártya referenciakiadása megörökölte a HD 4850 külső vonásait, de a szerkesztőségünkben vendégeskedő Sapphire-től származó verzió egy kis átalakításon ment keresztül: lecserélték rajta azt a jól ismert, forrófejű hűtést, helyét pedig egy egyedi, kétfoglalatos, memóriachipeket is szellőztető megoldás vette át, a nyák pedig rövidebb lett, és kék színű. Ugyanakkor az alkatrészek elhelyezkedése nagy vonalakban változatlan maradt, bár érdekesség, hogy a sok kis MOSFET-et a kártya tápcsatlakozós végéről a VGA-csatlakozókhoz közeli területre helyezték át. Az új Radeon is CrossFire-kompatibilis, és működéséhez igényt tart külső áramforrásra, az AMD váratlanul 110 wattban specifikálta a fogyasztását, amit a rosszul sikerült chipek működéséhez szükséges megemelt feszültséggel magyaráznak. A videokártyán szokás szerint két DVI-I és egy tévékimenet található, de a csomagban találunk HDMI adaptert.
RV770LE GPU és 1 ns-os memóriák [+]
A tesztben szereplő Radeonon Qimonda HYB18H512321BF-10 jelölésű, 1 ns-os, azaz 1 GHz-re hitelesített chipek voltak, tehát joggal feltételezzük, hogy maradt még benne némi tuningpotenciál. A GPU 2008 38. hetében készült, tehát valamikor szeptember végén.
VGA megnevezése | Radeon HD 4830 | Radeon HD 4850 | Radeon HD 3870 | GeForce 9800 GT | GeForce 9800 GTX |
GPU kódneve | RV770(LE) | RV770 | RV670 | G92 | G92 |
Gyártástechnológia | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) |
Tranzisztorok száma | 956 millió | 956 millió | 666 millió | 734 millió | 734 millió |
GPU órajele | 575 MHz | 625 MHz | 775 MHz | 600 / 1500 MHz | 738 / 1836 MHz |
Vertex shader egységek száma | 128 komplex és 512 darab egyszerű stream processzor | 160 komplex és 640 darab egyszerű stream processzor | 64 komplex és 256 darab egyszerű stream processzor | 112 darab skalár stream processzor | 128 darab skalár stream processzor |
Pixelfutószalagok száma | |||||
Pixel shaderek száma | |||||
Textúrázók száma | 32 textúracímező, 32 textúraszűrő | 40 textúracímező, 40 textúraszűrő | 32 textúracímező, 16 textúraszűrő | 64 textúracímező, 64 textúraszűrő | 64 textúracímező, 64 textúraszűrő |
ROP-egységek száma | 16 | 16 | 16 | 4 blokk (16) | 4 blokk (16) |
Támogatott Direct X verzió | 10.1 | 10.1 | 10.1 | 10 | 10 |
Memóriavezérlő | 256 bites hubvezérelt | 256 bites hubvezérelt | 256 bites Ring Bus | 256 bites crossbar | 256 bites crossbar |
Memória órajele | 900 MHz | 1000 MHz | 1125 MHz | 900 MHz | 1150 MHz |
Memória-sávszélesség | 57 600 MB/s | 64 000 MB/s | 72 000 MB/s | 57 600 MB/s | 73 600 MB/s |
Memória típusa | GDDR3 | GDDR3 | GDDR4 | GDDR3 | GDDR3 |
Memória mérete | 512 MB | 512 MB | 512-1024 MB | 512 MB | 512 MB |
HD videó gyorsítás | AVIVO HD (UVD 2) | AVIVO HD (UVD 2) | AVIVO HD (UVD) | Purevideo HD (VP2) | Purevideo HD (VP2) |
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!