A GPU képességei
A Gen9-es grafikus alrendszer vizsgálatánál igazán érdekes dolgokat tapasztaltunk. Igaz, az előző két generációnál csak kétmagos CPU-val tudtunk mérni, de ezen a téren a grafikus végrehajtó egységek száma a meghatározó, ezek a szerény IGP-k két maggal is jól kihajthatóak. Így aztán az i5-6300U mellett az i7-6700HQ is reálisan összemérhető az i5-5200U-val: mindháromnak 24 számolóegysége van, az i5-4200U pedig 20 számolós.
Hirdetés
A különálló, notebookba szánt grafikus vezérlők közül a GeForce 940M-et vetettük be, aminek számai azért érdekesek, mert ez a legkisebb, tényleg használhatónak nevezhető grafikus alrendszer az aktuális kínálatban. A vetélkedőbe betettük az asztali Radeon HD 7750-et is, ami 512 számolóegységével a Radeon R7 M370 szintjén teljesít, de az AMD csúcs Kaveri és Carrizo APU-iban dolgozó grafikus alrendeszer is hasonló tudásra képes.
Játéktesztek | HD Graphics 515 Core m5-6Y57 |
HD Graphics 515 Core m7-6Y75 |
HD Graphics 520 Core i5-6300U |
HD Graphics 530 Core i7-6700HQ |
HD Graphics 5500 Core i5-5200U |
HD Graphics 4400 Core i5-4200U |
GeForce 940M Core i5-6300U |
Radeon HD 7750 Athlon X4 750K |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Starcraft 2 1280x720 - közepes |
28 | 42 | 98 | 110 | 42 | 34 | 74 | 73 |
StarCraft 2 1280x720 - magas |
23 | 28 | 80 | 87 | 30 | 24 | 61 | 59 |
Civilization 5 1280x768 - alacsony |
16 | 20 | 31 | 35 | 21* | 16 | 61 | 50 |
Elder Scrolls V: Skyrim 1280x720 - közepes 2xAA, 4xAF |
27 | 34 | 47 | 44 | 30 | 22 | 59 | 60 |
GRID Autosport 1280x720 - közepes - 2xMSAA |
22 | 27 | 46 | 46 | 28 | 22 | 69 | 83 |
Sniper Elite 2 1366x768 - alacsony - 8xAF |
24 | 32 | 39 | 32 | 27 | 23 | 40 | 95 |
Far Cry 4 1280x720 - alacsony |
7 | 10 | 16 | 15 | 12 | 9 | 33 | 44 |
*csak DirectX 9 módban volt hajlandó elindulni |
Jól dolgoztak az Intelnél az elmúlt években, a Skylake gyakorlatilag állva hagyta elődjét, ami pedig ugyanezt csinálta a maga elődjével. Az Intel néhány év alatt lényegében megduplázta IGP-je teljesítményét, ráadásul szoftveres téren is komolyat lépett előre, így értelmetlenné tette a belépőszintű mobil grafikus chipeket. A néhány éves játékok lazán elfutnak rajta, és ehhez többnyire nem is kell a végletekig lebutítani a grafikát. Persze az olyan címekkel, mint mondjuk a Far Cry 4, nem tud mit kezdeni, de például a Metro Last Light 1280x720 pixelen, legalacsonyabb beállítás mellett 25 fps-t hozott, a Tomb Raider pedig ezen a felbontáson normál beállításon is picivel 35 fps fölött fut.
És itt most az alap, GT2-es felépítésről beszélünk! Ha jól megcsinálták a többi részt – különösen a setup motort –, akkor a kétszer ennyi számolós, eDRAM-mal támogatott GT3 igazán érdekes lehet, már a sokat ígérő, de mobil fronton keveset mutató AMD APU-inak is lesz mintől félnie. Ha a GT3 képes lesz 50%-kal nagyobb teljesítményre a GT2-nél, akkor az Intel IGP már a GeForce 940M nyakában fog lihegni.
Visszaugorva az alvégre, az alacsony fogyasztású Core m-hez, itt ugyanaz a kettősség látható, mint a CPU-tesztekben az előző oldalon. Ha nem fojtják vissza annyira az órajeleket, akkor már vállalható, Broadwell i5-ös szintű teljesítményre képes, ami persze a mai játékok többségéhez kevés, nosztalgiázni viszont megteszi. Ha viszont drasztikusabb az órajelek fékezése, akkor elveszhet az amúgy sem valami acélos teljesítmény negyede, sőt akár harmada is. Azért annyi jó van a dologban, hogy a Core m mellé rendszerint forrasztott memória kerül két csatornával.
Játéktesztek | HD Graphics 520 egy memóriacsatorna |
HD Graphics 520 két memóriacsatorna |
---|---|---|
Starcraft 2 1280x720 - közepes |
86 | 98 |
StarCraft 2 1280x720 - magas |
72 | 80 |
Civilization 5 1280x768 - alacsony |
31 | 31 |
Elder Scrolls V: Skyrim 1280x720 - közepes 2xAA, 4xAF |
31 | 47 |
GRID Autosport 1280x720 - közepes - 2xMSAA |
34 | 46 |
Sniper Elite 2 1366x768 - alacsony - 8xAF |
26 | 39 |
Far Cry 4 1280x720 - alacsony |
14 | 16 |
Mivel a Core i5-6300U adja majd a Skylake notebookkínálat gerincét, és ezekbe a modellekbe gyakran csak egy memóriamodult tesznek, megnéztük, milyen hatással van a RAM sávszélességének felezése a 3D-s teljesítményre. Alapvetően kétféle eset van. Olyankor, amikor a grafika túl egyszerű az IGP kihajtásához (pl. Starcraft 2), vagy annyira megterhelő, hogy nem a RAM sávszélessége, hanem a számolóegységek jelentik a szűk keresztmetszetet (pl. Far Cry 4), akkor nincs komolyabb visszaesés.
Amikor viszont középtájon mozgunk, tehát a grafikus alrendszer terhelése kiegyenlített, akkor egy memóriacsatornával a teljesítmény negyede, sőt akár harmada is elveszhet. Ez pedig érzékenyen érinti a néhány éves játékokat, amelyek két memóriamodullal még épp játszhatóak alacsony felbontáson, minimális részletesség mellett, de eggyel már kieshetnek a még elfogadható tartományból. Jó hír viszont, hogy a második memóriacsatorna kiesése már nem jelent akkora csapást, mint korábban, amikor gyakran a virtuális lóerők fele is elveszett.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!