Intel 975X chipset és a CrossFire - frissítve

CrossFire eredmények

Az ATI Radeon X1900-asok megjelenésével egy időben Magyarországon is elérhetővé váltak az új csúcskártyák standard verziói, azonban a CrossFire változatra sajnos várnunk kellett pár hetet, ezért elhúzódott a 975X chipset CrossFire üzemmódban való tesztelése. A várakozás azonban nem volt hiábavaló, ugyanis az Asus prezentált számunkra két X1900-at, az egyik egy XTX volt, a másik pedig szerencsénkre egy CrossFire verzió.


Az Asus X1900-asai tálalva [+]

Az EAX1900 XTX és CrossFire doboza ismerős lehet többeknek is, hiszen a korábban nálunk vendégeskedő EAX1800XT ugyanilyen csomagolásban került forgalomba, emellett ugyanazokat a kellékeket is tartalmazta a doboz, mint az X1900-asok, eltekintve az utóbbiaknál pluszban szereplő CrossFire adatkábeltől.


Az Asus X1900-asai összekötve [+]

A kétkártyás rendszer telepítése nem zajlott mindkét tesztplatform esetében zökkenőmentesen. Az X1900-asok összeszerelésével nem volt gond, a CrossFire kártyát az alaplap alsó PCIe x16-os szlotjába kell dugni, a slave kártya (esetünkben az XTX) pedig a felsőbe kerül. Adódott viszont némi probléma az ATI Radeon Xpress 200 (RD480X) chipsetes ECS alaplappal, melyen két videokártyával már nem sikerült elsőre beüzemelni a rendszert, fagyásokkal, újraindulásokkal, teljes rendszerleállásokkal találkoztunk. Hogy ez a BIOS kiforratlanságából vagy a chipset hibájából adódott-e, nem tudjuk, mindenesetre SLI-s konfigurációkkal soha nem voltak ilyen problémák (és a 975X chipsetes Intel alaplappal sem). A rendszer bootolása közben a CrossFire Radeon elhalkult, a hozzá kapcsolódó XTX viszont egészen a meghajtóprogram betöltődéséig teljes fordulaton járatta hűtését.

Hirdetés

Összességében tehát mindössze arra voltunk kíváncsiak, hogy az Intel chipset a PCI Express sávok többfelé „adagolásával” jól bánik-e, és hogy a 975X, illetve ATI Radeon Xpress200 chipset között észlelhető-e bármilyen teljesítménybeli különbség játékok alatt videokártya-limitált beállítások mellett. Ezt úgy tudtuk elérni, hogy 4-szeres adaptív élsimítást és 16-szoros anizotropikus szűrést használtunk 1600x1200-as felbontás mellett minden játékban.

Tesztkonfiguráció

 

Alaplapok Intel Desktop Board D975XBX - Intel 975X chipset
ECS PA1 MVP (2.0) - ATI Radeon Xpress200 (RD480X) chipset
ASUS P5N32-SLI Deluxe - nForce4 SLI IE chipset
Processzor Intel Pentium 4 540 (3,2 GHz; 200 MHz FSB; 1 MB L2 cache; HTT)
Memória Kingmax DDR2-800 – 2 x 512 MB (5-4-4-13)
Merevlemez Maxtor DiamondMax 10 250 GB (Parallel ATA; 7200 rpm; 16 MB cache)
Operációs rendszer Windows XP Professional Service Pack 1 + DirectX 9.0c
VGA-driver ATI Catalyst 6.1
Chipset-driver ATI Catalyst 6.1 csomag (GART, SB/IXP driver)
Intel INF Update 7.2.2.1006
Játékok Vivendi Universal – Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's bay
UBISoft – Far Cry
Activision - Call of Duty 2
Vivendi Universal Games – F.E.A.R.
UBISoft – Tom Clancy’s Splinter Cell

A teszteredmények láttán kicsit értetlenül állunk, azt feltételeztük ugyanis, hogy nem lesz semmi különbség a két chipset között, ám a számok erre rácáfoltak. Azt vettük észre, hogy az ATI saját gyártású chipsetjével szerelt rendszer minden játékban lemaradt egy picit az Intel 975X lapkakészletestől, ami végülis az Intelt dicséri. A lemaradás ugyan nem túl vészes, játéktól függően 1-6 %, de létezik. Az érdekesség kedvéért a tesztben szerepet kapott egy nForce4 chipsetes alaplap is, ezen sajnos nem sikerült beüzemelni a CrossFire-t, az ATI meghajtóprogramja nem ajánlotta fel ezt az opciót – nem túl meglepő...

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés