Bevezetés, a teszt koncepciója, áttekintés
Az elmúlt két hónapban számos új videokártya jelent meg, amelyeket igyekeztünk mind letesztelni, de az idő szűkössége miatt pár dologgal adósok maradtunk tesztjeinkben. Teszteltük az AMD Radeon RX 480-at, ahol csak a referencia kivitel állt rendelkezésünkre, azt azonban alaposan meg is tuningoltuk. Az NVIDIA GTX 1060-ból a 6 GB-os (akkor még nem tudtuk, hogy lesz 3 GB-os változat is) Founders Edition állt rendelkezésünkre, de ott a tuning kimaradt. Amikor az AMD Radeon RX 470 került sorra, rendelkeztünk egy-egy 4, illetve 8 GB-os változattal is, ahol még a kártyákat sem mutattuk meg a közönségnek, csak a mérési eredményekre koncentráltunk, de a pótlásra ígéretet tettünk.
Az egyedi tervezésű VGA-khoz gyakorta jobb hűtés, fejlettebb áramellátás és nagyobb TDP keret társul a gyári megoldásokhoz képest. Ez a téma gyakorta visszatért a fórumunkban, valamint az is, hogy egy-egy ilyen egyedi megoldás akár mentes lehet a referencia változatok szűk keresztmetszeteitől. Mostani összehasonlító tesztünkben az alábbiakat vizsgáltuk: melyik architektúrától milyen gyorsulásra számíthatunk tuningban, illetve milyen megoldásokkal szerelik a gyártók a kártyáikat, olcsóbb, esetleg drágább – cserébe jobb minőségű, strapabíróbb – komponenseket alkalmaznak-e?
Cikkünk nem kevesebb mint tizenkét videokártya összehasonlítását és bemutatását vonultatja fel, a teljesség igénye nélkül. A szubjektív benyomások is teret kapnak az elemzés során, és különös figyelmet fordítottunk mind a részletekre, mind az ár-érték arány vizsgálatára. Magunk is nagyon kíváncsiak voltunk, vajon befogja-e egy izmosabb RX 470 az alapórajeles RX 480-t, mennyivel húz el a vörös oldaltól a zöld tuninggal, és mennyit növekszik eközben a konfiguráció étvágya. A méréseknél elsősorban a tuninggal, túlhajtással elért eredményekre koncentrálunk, mert alapórajelen az egyes megoldások között általában csekély az eltérés, azonban a határok feszegetése gyakorta megmutatja a gyengeségeket.
A korábbi tapasztalatok alapján felmerül a kérdés, hogy miért nem egyértelmű, hogy amekkora az órajelek eltérése, arányaiban annyival tér el a teljesítmény is az azonos GPU-val szerelt eltérő modellek között? Azonban ez a kijelentés napjainkra már érvényét vesztette. A mostani chiptervezési filozófiák nem a fix órajelet követik, hanem egy adott teljesítménykeret optimális kihasználását célozzák. Amíg régebben az órajel állandó volt és folyamatosan ingadozott a fogyasztás, addig manapság a trend megfordult; szinte állandó a terhelés alatti áramfelvétel, míg az adott jelenet komplexitása függvényében dinamikusan változik a grafikus vezérlő órajele. Nagyobb teljesítménykeretet engedélyezve a játékokban tapasztalható átlag képkockaszám is megemelkedik. Az egyik neves külföldi tesztoldal, a Tom's Hardware, alaposan kiméri a VGA-k áramfelvételét, Radeon RX 480 tesztjük mintavételezéses mérésén jól megfigyelhető az előbb említett jelenség.
A Radeon RX 480 által felvett, szinte állandó teljesítmény egy dinamikusan változó jelenetben (forrás: Tom's Hardware) [+]
Épp a fentiek eredményezik, hogy egyre fejlettebb GPU boost technológiák jelennek meg, sőt hardveresen, valós időben szabályozzák a videokártyák az órajelet, magfeszültséget és a többi fontos paramétert. Teszik mindezt a kártya TDP limitjének, aktuális hőmérsékletének, pillanatnyi áramfelvételnek és akár az adott jelenet komplexitásának, fps-ének is függvényében. Ezért a hűtés fontossága felértékelődött, szerepe átalakult: már nem csak a felhasználó csendre törekvését elégíti ki vagy csak a túlhevülést akadályozza meg, hanem alaposan integrálták azt az egész szabályozási folyamatba. A trend egyébiránt a processzoroknál is megfigyelhető, különösen a mobil szegmensben.
Asus ROG Strix Radeon RX 480 8 GB
A sort az Asus ROG Strix Radeon RX 480 8 GB bemutatásával kezdjük, ami egy gyárilag túlhajtott példány, a GPU 1310 MHz-es órajele 44 MHz-cel magasabb a referenciaértéknél, míg a RAM-é megegyező (effektív 8 GHz). Ez a videokártya a Republic of Gamers széria tagja, a ROG és a Strix jelzést egyaránt magán viseli. Meg kell említeni, hogy a gyártó kínálatában a referencia változaton felül három egyedi nyomtatott áramkörös Radeon RX 480 érhető el, tesztelt ROG STRIX-RX480-O8G-GAMING típusjelű az aktuális termékpaletta csúcsa.
Az Asus ROG Strix Radeon RX 480 Aura RGB világítása [+]
A méretes, két kártyahelyet elfoglaló, két milliméter híján 30 centiméter hosszú kártya nagy részét a harmadik generációs DirectCU hűtés uralja öt vaskos, nikkelezett réz hővezető csővel, két részre osztott nyitott bordával, tetején három darab ventilátorral. Az öt hőcsőből csak három érintkezik közvetlenül a GPU-val. Kikapcsolt állapotban nem látszik, de a ventilátorok melletti bevágásokban leledzik az "Aura" fantázianevű RGB LED világítás, ami a teljes színskálát képes előállítani, ráadásul különféle fényeffekteket is megadhatunk neki a mellékelt program segítségével, még a zene ütemére is tud villogni, illetve színét a GPU hőmérsékletének megfelelően változtatni. Első ránézésre a fényrendszer teljes egyezést mutat a már tesztelt, ugyanilyen ROG Strix GeForce GTX 1080-nal és a ROG Strix GeForce GTX 1070-nel.
Szemből, oldalról és a kimenetek felől [+]
A masszív felépítést erősíti az amúgy hűtés szempontjából is fontos hátlap, az elmaradhatatlan ROG szem logóval, amit a világításba is bevontak, ahogy a felül található Republic Of Gamers feliratot is. Kimenetek tekintetében sem követi az Asus a referenciát, ugyanis a DVI-D kimenet már extra, emellett két-két HDMI 2.0b és DisplayPort 1.4 található a referencia 1-3 darabos felosztás helyett, ami a virtuális valóság eszközök könnyebb, párban történő csatlakoztatását hivatott biztosítani, ahogy az előbb említett GeForce-okon is láttuk. A ventilátorok üresjáratban leállnak, csak a terhelés során emelkedő hőmérséklet hatására kapcsolja be azokat a vezérlés.
A hűtés és a nyomtatott áramkör [+]
A NYÁK rendezett, letisztult, a VRM a kártya kétharmadánál foglal helyet, amit a hűtőbordákkal érintkező hővezető pad is hűt. A tápellátó rész mutat a GTX 1070-nel hasonlatosságokat. A hátsó részen egy 8 tűs PCIe tápcsatlakozót helyeztek el, ami a referenciakártya 150 W-os maximális áramfelvételét 225 wattra emeli. A már ismerősnek számító, két hagyományos, 4 tűs ventilátor-tápcsatlakozó az áramköri lap legvégén kapott helyet. Ezekre további, a DirectCU hűtéstől független, hagyományos, PWM fordulatszám-szabályozású légkavarókat lehet aggatni, ami a GPU hőmérséklete alapján fog dolgozni.
A Samsung műhelyéből került ki a Radeon RX 480 tesztünkből is ismerős K4G80325FB-HC25 típusjelű videomemória, ami GDDR5 típusú, chipenként 1 GB kapacitású modell, gyári üzemfeszültsége 1,5 V, és 8000 MHz effektív órajelre hitelesítették. Ezt az Asus hajszálpontosan ki is használta, ennyin ketyeg ugyanis a kártya fedélzeti tára, a referencia ajánlással megegyezően. A memóriachipek ezúttal nem kaptak különösebb hűtést, a körben futó fémcsík csak hármójukat hűti hővezető párnákon keresztül. A RAM-ok egyébként a GTX 1070-en látottakkal megegyeznek, de hűtésük terén visszalépést tapasztaltunk.
A Samsung GDDR5 chipek és a VRM komponensei [+]
A Super Alloy Power II komponensekből összerakott, 6+2 fázisú tápellátó áramkör vezérléséről egy saját megoldású, ASP1300 jelölésű Digi+ PWM chip gondoskodik. A GPU oldalán az International Rectifier egyenként maximum 60 A leadására képes IR3555M PowIRstage végfokai üzemelnek; ezek a már látott DRMOS-hoz hasonló megoldások, egyben tartalmazzák a low- és high-side FET-eket, a meghajtóáramkört és a Schottky védődiódát. A RAM tápellátási fázisokat ezúttal UbiQ Semiconductor M3056M és M3054M típusú, diszkrét MOSFET-ek kapcsolgatják, két low-side és egy high-side összeállításban.
A kártya üzeme során problémákba nem ütköztünk, és a hűtés hangerejével is elégedettek voltunk, a GPU hőtermelésével a bordázat tuningolva is könnyedén megbirkózott. Némi kritikával illetnénk a hőcsövek közti hézagokat, illetve azt, hogy az ötből összesen csak kettő (és fél) érintkezik a GPU-val közvetlenül. A méret még nem vészesen nagy, de a nyomtatott áramkör tartalmaz akkora üres területeket, hogy egy-két centiméterrel csökkenthető lett volna. A gyári tuninggal megáldott Asus ROG Strix Radeon RX 480 8 GB-os videokártyát a teszt írásakor kb. 110 000 forintért láttuk a hazai boltokban.
Asus ROG Strix Radeon RX 470 4 GB
Az Asus ROG Strix Radeon RX 470 4 GB szintén egy gyárilag túlhajtott példány. A VRAM itt is az alapértéken, effektív 6,6 GHz-en ketyeg, míg a GPU 65 MHz-es emelésével 1270 MHz-re nőtt a magórajel. Ez a videokártya is a Republic of Gamers széria tagja, a ROG és a Strix jelzést egyaránt megtalálhatjuk rajta. A kínálatban csak ez a ROG STRIX-RX470-O4G-GAMING modell érhető jelenleg el egy azonos felépítésű, de alapórajeles változat mellett. Az AMD az RX 470-ből nem készít referenciát, csak ajánlást fogalmaz meg, az korábbi tesztünkben is két egyedi modell szerepelt..
Az Asus ROG Strix Radeon RX 470 Aura RGB világítása [+]
A szintén két kártyahelyet elfoglaló videokártya rövidebb nagyobb testvéréhez képest, két milliméterrel hosszabb csak 24 centiméternél. A harmadik generációs DirectCU hűtés itt is a teljes kártyát befedi, sőt felfelé azon némileg túl is nyúlik. Itt csak két darab nikkelezett réz hővezető csővel gazdálkodtak a mérnökök, valamint a hűtőborda is egy egységgé állt össze, tetején kettő darab ventilátorral. A hőcsövek közül mindkettő közvetlenül érintkezik a GPU-val, de az őket rögzítő talp is kiveszi a grafikus mag hűtéséből a részét. Az "Aura" fantázianevű RGB LED világítás ugyanazokat az extrákat tudja, mint az RX 480-on, de a két légkavaró közti részen elhelyezett ROG szem logóra korlátozódik. Ezúttal nem kaptunk hátlapi lemezt sem.
Szemből, oldalról és a kimenetek felől [+]
Kimenetek tekintetében az Asus itt sem követi a referenciát – ami tulajdonképpen ilyen formában nincs is –, ugyanis a DVI-D kimenet már duplázva szerepel, a régebbi kijelzők tulajdonosainak nagy örömére (analóg átalakításra közvetlenül persze már itt sincs mód), emellett egy HDMI 2.0b és egy DisplayPort 1.4 található. Így a gyártó finoman utalt is arra, hogy virtuális valósághoz az erősebb, nagyobb modellt szánják. A ventilátorok a mai trendeknek megfelelően üresjáratban leállnak, csak a terhelés során emelkedő hőmérséklet hatására kapcsolja be azokat a vezérlés.
A hűtés és a nyomtatott áramkör [+]
A NYÁK egy kissé sűrűbben lakott, mint az RX 480 esetén, hiszen itt kisebb területen kell egy majdnem ugyanolyan GPU-t, kb. ugyanannyi komponenssel kiszolgálni. A VRM ezúttal az ellenkező oldalon, a kártya elülső negyedénél helyezkedik el, amit külön bordázattal, hővezető padok közbeiktatásával a ventilátorok keltette légáram hűt. A tápellátó rész a kisebb Polarissal, az Asus ROG Strix Radeon RX 460-nal mutat hasonlóságot. A hátsó részen már csak egy 6 tűs PCIe tápcsatlakozót helyeztek el, ami a kártya maximális áramfelvételét (elméleti) 150 wattra korlátozza. A már ismerősnek számító, hagyományos 4 tűs ventilátor-tápcsatlakozó az áramköri lap legvégén kapott helyet, ezúttal csak egy darab (ahogyan az RX 460-on is). Erre további, a DirectCU hűtéstől független, hagyományos, PWM fordulatszám-szabályozású légkavarót lehet kötni, ami a GPU hőmérséklete alapján fog dolgozni itt is.
A GDDR5 típusú videomemória ezúttal SK Hynix gyártmány, H5GC4H24AJR-R0C a típusjele. A lapkák négy gigabitesek, azaz chipenként 0,5 GB kapacitású modellről van szó, melynek gyári üzemfeszültsége 1,5 V, és 6000 MHz effektív órajelre hitelesítették. Magunk is tágra nyitott szemekkel csodálkoztunk, amikor észrevettük, hogy az Asus esetünkben ennél 10%-kal, azaz 600 MHz-cel magasabb sebességet lőtt be, ráadásul a memóriachipek hűtéséről csak a légáramlat gondoskodik, egyéb hőelvezető elemet nem kaptak – persze amennyiben a szellőzés megfelelő, ez önmagában nem gond.
A VRAM és a tápellátás komponensei [+]
Az ezúttal is Super Alloy Power II komponensekből összerakott, 4+2 fázisú tápellátó áramkör vezérléséről egy saját megoldású, ASP1106GDQM jelölésű Digi+ PWM chip gondoskodik. A fázisokat mind a GPU, mind a VRAM VRM-je esetén az UbiQ Semiconductor M3056M és M3054M típusú, diszkrét MOSFET-ek kapcsolgatják, két low-side és egy high-side összeállításban. Az elrendezés az RX 460-on látottól némileg ugyan eltér, de elektromosan nagyon hasonló.
A kártya üzeme során problémákba most sem ütköztünk, és a hűtés hangerejével szintén elégedettek voltunk, a GPU hőtermelésével még ez a kisebb bordázat, tuningolva is megbirkózott. Örömmel láttuk, hogy hűtés terén csak a felesleges dolgokat szabdalták meg a mérnökök, és a hőcsövek GPU-val érintkező felülete is alapos eldolgozást kapott. A tápellátás ugyan elegendő, de jó néven vettük volna, ha az RX 460-énál egy kicsit erősebb. Az alulspecifikált video-RAM nagyon meglepett minket is. A gyári tuninggal megáldott Asus ROG Strix Radeon RX 470 4 GB-os videokártyát a teszt írásakor nagyjából 76 000 forintért láttuk az itthoni kiskereskedésekben.
Asus ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB
Az Asus kártyáinak sorát a ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB zárja, nem meglepő, hogy ez is egy gyárilag túlhajtott példány, itt 139 MHz-cel magasabb a referenciaértéknél a GPU 1645 MHz-es órajele, de a RAM-é is kapott egy kis emelést (így effektív 8 GHz helyett 8208 MHz-en ketyeg). A grafikus mag terén tett órajelemelés önmagában nem minden, ahogy azt már említettük, de ismét kihangsúlyozzuk. Ez a videokártya megint csak a Republic of Gamers széria tagja, a ROG és a Strix jelzést, társaihoz hasonlóan egyaránt magán viseli. A tesztelt ROG STRIX-GTX1060-O6G-GAMING videokártya a változatosság kedvéért megint egy csúcsmodell a sorozatból, rajta kívül még négy másik szerepel a kínálatban, ha a 3 GB-os változatot nem számoljuk, és egyébként alapórajeles kiszerelésben is elérhető.
Az Asus ROG Strix GeForce GTX 1060 Aura RGB világítása [+]
Mivel az Asus csúcsmodelljei egy tőről fakadnak, szinte csak ismételni tudjuk önmagunkat. Itt is méretes, két kártyahelyet elfoglaló, két milliméter híján 30 centiméter hosszú a kártya, és a harmadik generációs DirectCU hűtés is ismerős az öt vaskos, nikkelezett réz hővezető csővel, a két részre osztott, nyitott bordával, valamint a tetején elhelyezett három ventilátorral egyetemben. A hőcsövek közül csak kettő érintkezik közvetlenül a GPU-val – azaz a hatalmas hűtés korlátai itt is jelentkeznek. Az "Aura" RGB LED világítás elhelyezkedése a második oldalon szereplő RX 480-éval majdnem megegyezik, funkciói azonosak.
Szemből, oldalról és a kimenetek felől [+]
A hátlap az elmaradhatatlan ROG szem logóval itt is alapfelszereltség, de a világításban ezúttal nem vesz részt, csak festett díszítés az embléma. A felül található Republic of Gamers felirat azért megmaradt az eddigi világítós funkciónál. Kimenetek tekintetében az Asus továbbra sem követi a referenciát, a DVI-D kimenet mellett két-két HDMI 2.0b és DisplayPort 1.4 található az NVIDIA 1-3 darabos felosztása helyett, így a gyártó biztosítja a virtuálisvalóság-eszközök könnyebb, párban történő csatlakoztatását. A ventilátorok üresjáratban természetesen itt is leállnak.
A hűtés és a nyomtatott áramkör [+]
A NYÁK rendezett, letisztult, a VRM a kártya kétharmadánál foglal helyet, amit a bordázattal érintkező hővezető pad is hűt. Az egész nyomtatott áramkör szinte pontos mása a ROG Strix GTX 1070-ének, csak az ITE chip alatti beforrasztott komponensekben tér el első blikkre. A hátsó részen itt is egy 8 tűs PCIe tápcsatlakozót helyeztek el, ami a referenciakártya 150 W-os maximális áramfelvételét 225 wattra emeli. A két hagyományos 4 tűs ventilátor-tápcsatlakozó az áramköri lap legvégén további, a DirectCU hűtéstől független, hagyományos, PWM fordulatszám-szabályozású légkavarók számára itt is adott.
A Samsung műhelyéből került ki a Radeon RX 480 tesztünkből is ismerős K4G80325FB-HC25 típusjelű videomemória. GDDR5 típusú, chipenként 1 GB kapacitású modellről van szó, melynek gyári üzemfeszültsége 1,5 V, és 8000 MHz effektív órajelre hitelesítették. Ezt az Asus az RX 470-hez hasonlóan, de kisebb mértékben túllépték; 52 (effektív 208) MHz-cel magasabb a referenciánál a tempójuk. A memóriachipek ezúttal nem kaptak különösebb hűtést, a körben futó fémcsík csak hármójukat hűti hővezető párnákon keresztül, a többire nem ér rá, pont ahogy az RX 480 esetében. A 6 GB fedélzeti tár miatt két hely üresen maradt.
A Samsung GDDR5 chipek és a VRM komponensei [+]
A Super Alloy Power II komponensekből összerakott 6+1 fázisú tápellátó áramkör vezérléséről az UPI Semiconductor uP9511P típusjelű PWM-vezérlő chipje gondoskodik. A GPU oldalán az International Rectifier egyenként maximum 60 A leadására képes IR3555M PowIRstage végfokai üzemelnek, melyek a már látott DRMOS-hoz hasonló megoldások, egyben tartalmazzák a low- és high-side FET-eket, meghajtóáramkört és a Schottky védődiódát. A RAM tápellátási fázist ezúttal is az UbiQ Semiconductor M3056M és M3054M típusú, diszkrét MOSFET-ek kapcsolgatják, két low-side és egy high-side összeállításban.
Ez a VGA is problémamentesen tette a dolgát, a hűtés hangereje a legalacsonyabb volt a három Asus közül, a GPU hőtermelésével pedig a bordázat könnyedén megbirkózott még tuningoolva is, így nem volt okunk elégedetlenkedni. Egyedül a hőcsövek közti hézagokat tudjuk kicsit kritizálni – ahogy a Strix RX 480 esetén is – , illetve azt, hogy az ötből csak kettő érintkezik a GPU-val közvetlenül. A méret még nem vészesen nagy, de a nyomtatott áramkör tartalmaz akkora üres területeket, hogy egy-két centiméterrel csökkenthető lett volna. A gyári tuninggal megáldott Asus ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB-os videokártyát a teszt írásakor kb. 108 000 forintért láttuk hazai boltokban, érdekes, hogy kicsit olcsóbb, mint RX 480-as társa.
MSI Radeon RX 470 4 GB Gaming X
Az MSI is képviseltette magát egy polarisos Radeonnal; a Gaming széria érhető el csak RX 470-es kínálatukban, amit a sárkányos logó és a piros-fekete színvilág jellemez. 4 és 8 GB-os verziók, alap- és gyárilag tuningolt órajelesek is találhatók a palettán. Mi egy tuningolt – X utótaggal jelzett – 4 GB-ost kaptunk tesztre a négy közül, aminek az AMD referencia (1206 MHz) órajeles értékei a már hivatkozott RX 470 tesztünkben is szerepeltek. A GPU órajelét 36 MHz-cel 1242 MHz-re emelték, ami csak szerényebb mértékű gyári tuning, a VRAM pedig alapértékein ketyeg az MSI Radeon RX 470 4 GB Gaming X-en.
Ez a VGA is két kártyahelyet foglal el, az RX 470-es Asusnál kissé hosszabb; a négy milliméter híján 28 centiméter hosszú grafikus vezérlő nagy részét a negyedik generációs TwinFrozR hűtés uralja. Két nikkelezett réz hővezető csővel szerelték fel, egy vastagabbal és egy vékonyabbal, melyek keresztben átfutnak a GPU felett, hogy mindkét végükkel leadhassák a termelt hőt. A hűtőborda egy darabból álló, hosszanti lamellázattal rendelkező példány, tetején két darab, MSI-féle Torx 2.0 technológiás ventilátorral. A hátsó ventilátort körbevevő vörös betétek csak pirosan világíthatnak, de a felső sárkány és MSI logó már (az MSI Gaming App programmal) szabályozható RGB fényt kapott.
Szemből, oldalról és a kimenetek felől [+]
Hátlapot nem szereltek fel, az AMD RX 470-es szériájú videokártyáknál fontos a költséghatékonyság. A kimenetek az Asus GeForce kártyáin és RX 480-asán látottak szerint alakulnak: a DVI-D kimeneten felül két-két HDMI 2.0b és DisplayPort 1.4 található a kártyán – úgy tűnik, az MSI a virtuálisvalóság-eszközök könnyebb, párban történő csatlakoztatását az RX 470-en is lehetővé teszi, vagy pusztán a modernebb kimeneteket preferálják. A ventilátorok üresjáratban leállnak, csak a terhelés során emelkedő hőmérséklet hatására, körülbelül 60 °C-on kapcsolja be azokat a vezérlés.
A hűtés és a nyomtatott áramkör [+]
A nyomtatott áramkör még az Asus RX 470-esénél is valamivel sűrűbben berendezett, a kicsit nagyobb alapterület ellenére is, de a VRM itt a kártya kétharmadánál foglal helyet, külön bordázattal szerelték hővezető padok közbeiktatásával, és a ventilátorok keltette légáram hűti. A tápellátó rész ugyan mutat a GTX 1070 Gaming X-szel hasonlatosságokat, de annál jóval szerényebb kivitelű. A hátsó részen egy 225 wattos fogyasztásig megfelelő 8 tűs PCIe tápcsatlakozót helyeztek el, amivel az Asus RX 470-ének 150 W-os maximális elvi áramfelvételét jócskán meghaladja ennek a modellnek a terhelhetősége. Más extrát ez a VGA önmagában nem kínál.
A VRAM és a tápellátás bordája [+]
A GDDR5 típusú videomemória a már látott SK Hynix gyártmány, H5GC4H24AJR-R0C a típusjele. A lapkák négy gigabitesek, azaz chipenként 0,5 GB kapacitású modellről van szó, melynek a gyári üzemfeszültsége 1,5 V, és 6000 MHz effektív órajelre hitelesítettek. Mivel már kicsodálkoztuk magunkat korábban, különösebben nem lepődtünk meg, hogy az MSI is 10%-kal, azaz 600 MHz-cel magasabb sebességet lőtt be, persze előzetesen valószínűleg kiválogatták az ezt teljesíteni képes példányokat, ahogy az Asus is tette. Külön hőelvezető elemet itt sem kaptak a memóriachipek, hűtésükről a légáramlat gondoskodik.
A VRM lelkét egy International Rectifier IR3567B digitális PWM vezérlő adja, ezzel már Z87-es Gigabyte alaplapokon és az AMD referencia RX 480-ason is találkoztunk, tehát kiforrott megoldásról van szó. 6+2 fázist tud maximálisan, itt a GPU-hoz csak négyet, a GDDR5 memóriák számára viszont mind a kettőt használták az MSI mérnökei, jól látható a két üresen hagyott alkatrészpozíció, tehát a NYÁK-ot erősebb GPU-hoz is előkészítették. Az egyébként jó minőségű SFC induktivitásokat szintén a DRMOS-hoz, így az Asus megoldásán látotthoz hasonló integrált végfokozatok hajtják meg, jelzésük M3816N, de a gyártót és közelebbi adatokat nem sikerült kiderítenünk.
A kártya üzeme picit szokatlanabb volt a többinél, tuningolva, terhelve időnként egy másodpercre lelassult a ventilátor, majd újra felpörgött. A hangerő egyébként nem magas, de a váltakozás könnyen észrevehető. A tuningot megszüntetve a jelenség is elmúlt. Nekünk szimpatikus megoldás, hogy a GPU-val érintkező sima lemez osztja el a hőt, így egyenletesen tud a grafikus mag szilíciuma hűlni. A méret ugyan nagyobb az Asus RX 470-esénél, de még nem vészesen, a nyomtatott áramkör pedig nem tartalmaz akkora üres területeket, hogy a hossz egy-két centiméterrel csökkenthető lett volna. A gyárilag tuningolt MSI Radeon RX 470 4 GB Gaming X videokártyát a teszt írásakor kb. 80 000 forintért láttuk hazai boltokban.
MSI GeForce GTX 1060 6 GB Gaming X
Az MSI a GeForce GTX 1060 6 GB Gaming X kártyával is rajtvonalhoz állt tesztünkben. Kínálatukban – mily meglepő – ez a csúcsmodell, ha a 6 GB-os GTX 1060-akat vizsgáljuk, de a választék igen széles, 10 modellt tud felvonultatni a gyártó. Alap- és gyárilag tuningolt órajelesek is találhatók a palettán, miniatűr változatok, továbbá rengeteg eltérő hűtésű megoldás, és ebben még nincsenek benne a 3 GB-os GTX 1060-asok. Mi egy tuningolt – X utótaggal jelzett – 6 GB-ost kaptunk tesztre, aminek GPU-órajelét az NVIDIA referencia (1506 MHz) értékéről 88 MHz-cel megemelték, 1594 MHz-re, ami csak szerényebb mértékű gyári tuningnak számít; a VRAM szintén kapott egy kis (effektív 100 MHz-es) többletet az MSI GeForce GTX 1060 6 GB Gaming X-en.
Ez a VGA is két kártyahelyet foglal el, hossza 27,7 cm, mérete az MSI RX 470-esével kb. megegyezik; a kártya nagy részét a negyedik generációs TwinFrozR hűtés uralja. Három nikkelezett réz hővezető csővel szerelték fel: a két vékonyabbnak mindkét vége leadja a bordának a hőt, a harmadik, vastagabb kivitelű csak az egyik végén. A hűtőborda ezen a kártyán is egy egyben hagyott, hosszanti bordákkal rendelkező példány, tetején két darab Torx 2.0 technológiájú ventilátorral. A hátsó ventilátort körbevevő vörös betétek csak ilyen színnel világíthatnak, de a felső sárkány és MSI logó már (az MSI Gaming App programmal) szabályozható RGB megvilágítási lehetőséget kapott. Érdekes, hogy kevesebbet fogyaszt, mégis erősebb a hűtése, mint az ugyanilyen RX 470-esnek.
Szemből, oldalról és a kimenetek felől [+]
Itt nem maradt el a leginkább mechanikai védelemként és esztétikai megoldásként, semmint extra hűtésként funkcionáló hátlapi takarólemez, melyet kivágásokkal, és a céglogó mellett a sárkányos motívummal tarkítottak. A csatlakozók, azaz a hátsó videojel-kimenetek terén az MSI követte az NVIDIA referencia ajánlását, így a dual-link DVI-D mellett egy HDMI 2.0b és három darab DisplayPort 1.4 trónol, tehát a korábban bemutatott GTX 1080-as és GTX 1070-es MSI megoldásokkal egyezik. A ventilátorok üresjáratban természetesen leállnak, csak a terhelés során emelkedő hőmérséklet hatására, körülbelül 60 °C-on kapcsolja be azokat a vezérlés.
A hűtés és a nyomtatott áramkör [+]
A nyomtatott áramkör szellős, letisztult, és a VRM itt is a kártya kétharmadánál foglal helyet, mondhatni a hagyományos pozícióban. Egybefüggő, nagyméretű bordázattal szerelték fel hővezető padok közbeiktatásával, és a ventilátorok keltette légáram hűti. A keret a RAM-ok hűtéséért is felel, valamint hatékonyan merevíti is a kártyát. A hátsó és az elülső bordázat lecsavarozása előtt betonbiztos érzés volt kézben tartani ezt a videokártyát, olyan merevséget értek el a tervezői. A tápellátó rész ugyan mutat a GTX 1070 Gaming X-szel hasonlatosságokat, de annál kisebb kaliberű. A hátsó részen ennél a VGA-nál is egy 225 wattos fogyasztásig megfelelő 8 tűs PCI Express tápcsatlakozót helyeztek el, ahogy az Asus konkurensen is.
A hűtés és a nyomtatott áramkör, folytatás [+]
A GDDR5 típusú videomemória a Samsung műhelyéből került ki, ami a Radeon RX 480 tesztünkből is ismerős K4G80325FB-HC25 típusjelű, chipenként 1 GB kapacitású modell. A gyári üzemfeszültsége 1,5 V, és 8000 MHz effektív órajelre hitelesítettek. Ezt az MSI nem nagy mértékben, de ezúttal túllépte: 25 (effektív 100) MHz-cel magasabb a referenciánál. Ilyen RAM található a tesztben szereplő az RX 480-asokon, és a GTX 1060-asokon is.
A Samsung GDDR5 chipek és a VRM komponensei [+]
A VRM lelkét egy 6+1 fázisú tápellátó áramkör vezérlő biztosítja, az UPI Semiconductor uP9511P típusjelű PWM-vezérlő chipje gondoskodik a feladatról, itt 5+1 fázisú kiépítésben. Ez az integrált áramkör 6+2 fázist tud maximálisan, itt egy-egy darabbal kevesebbet használtak az MSI mérnökei, jól látható a két üresen hagyott alkatrészpozíció, tehát a NYÁK-ot erősebb GPU-hoz is előkészítették. Az egyébként jó minőségű SFC induktivitásokat szintén a DRMOS-hoz, így az Asus megoldásán látotthoz hasonló integrált végfokozatok hajtják meg, jelzésük M3816N, tehát az MSI RX 470-es komponensei itt visszaköszönnek, de a gyártót és közelebbi adatokat itt sem sikerült kiderítenünk.
Problémamentes volt a beüzemelés és a használat is, a túlhajtást is beleszámolva. Nekünk szimpatikus megoldás, hogy a GPU-val érintkező sima lemez osztja el a hőt, így egyenletesen tud a grafikus mag szilíciuma hűlni. A méret ugyan nem annyira vészes, de a nyomtatott áramkör ismételten tartalmaz akkora üres területeket, hogy a hossz egy-két centiméterrel biztosan csökkenthető lett volna. Jóleső a tudat, ugyanakkor kicsit fura is, hogy a hűtés és a tápellátás is erősebb, mint az amúgy többet fogyasztó, azonos apától származó RX 470-esen. A gyárilag tuningolt MSI GeForce GTX 1060 6 GB Gaming X videokártyát a teszt írásakor kb. 118 000 forintért láttuk hazai boltokban, amivel tesztünk legdrágább szereplője.
Sapphire Radeon RX 470 8 GB Nitro+
A Sapphire is részt vett tesztünkben egy VGA-val, méghozzá egy kevésbé elterjedt, 8 GB-os Radeon RX 470-nel. A Sapphire NITRO+ Radeon RX 470 8G D5 kicsit kilóg az eddigi "gamer" sorból; első ránézésre is, de kézbe véve még inkább süt róla a színtiszta elegancia. Kiváló minőségben eldolgozott felületek, gyönyörű és hideg fémszínű kompozíció, mégsem teljesen rideg külső jellemzi. Ha az eddigi kártyákhoz egy laza Ed Hardy kollekcióba öltöznénk, ehhez biztosan a legelegánsabb öltönyös-nyakkendős megjelenés dukál. Kapható 4 GB-os változatban is, emellett a Sapphire kínál egy, a referencia RX 480-ra hajazó 4 GB-os modellt is.
Szinte magától értetődő már, hogy ez a VGA is két kártyahelyet foglal el, de az Asus RX 470-esnél is valamelyest rövidebb, egészen pontosan két milliméterrel, azaz 24 centiméter hosszú, így tesztünk legrövidebb szereplője. Neki is nagy részét a hűtés foglalja el, amit a Sapphire Dual-X Cooling néven említ. Két igen vaskos nikkelezett réz hőcsővel szerelték fel, amelyek a GPU felett indulnak és két irányban oldalra elágaznak, hogy mindkét végükkel leadhassák a termelt hőt a bordára. A hűtőborda ezen a kártyán is egy egyben hagyott, hosszanti bordákkal rendelkező példány, tetején két darab NITRO Quick Connect technológiájú, golyóscsapágyas ventilátorral, melyek a kártya szétszerelése nélkül, egy csavar oldását követően cserélhetők. Egyedül a felső részen levő Sapphire logó világít, de ez RGB színekben. Külön figyelmesség, hogy a fényár a közelben elhelyezett nyomógombbal is (ki)kapcsolható, de a VGA BIOS-ok átkapcsolására is felraktak még egy gombot ide a felső élre.
Szemből, oldalról és a kimenetek felől [+]
A hátlapi takarólemez elegáns, fekete-ezüst színben pompázik, melyet kivágásokkal, és a céglogó mellett egy talán stilizált kobrára emlékeztető motívummal tarkítottak. A kimenetek tekintetében a Sapphire sem követi a referenciát, ugyanis az AMD ajánlásához képest egy extra DVI-D kimenet szerepel rajta. Emellett két-két HDMI 2.0b és DisplayPort 1.4 található az eredeti 1-3 darabos felosztás helyett, így a gyártó a virtuális valóság eszközök könnyebb, párban történő csatlakoztatását hivatott biztosítani (vagy csak ő sem akart kimaradni a sorból), ahogy azt már több esetben is láttuk. A ventilátorok üresjáratban természetesen leállnak, csak a terhelés során emelkedő hőmérséklet hatására, körülbelül 52 °C-on kapcsolja be azokat a vezérlés. Jó látni, hogy a hűtésre helyezték a hangsúlyt a mérnökök a tervezés során.
A hűtés és a nyomtatott áramkör [+]
A nyomtatott áramkör alaposan megrakott hatást kelt, de a VRM itt is a kártya kétharmadánál foglal helyet, a régóta használt klasszikus pozícióban. A tápellátás és a RAM-ok hűtéséért a fő bordázat felel, gap-padek közbeiktatásával. A hátsó részen, a kimenetekkel átellenes irányba néző pozícióban ennél a VGA-nál is egy 225 wattos fogyasztásig megfelelő, 8 tűs PCI Express tápcsatlakozót helyeztek el, ahogy az MSI kártyáján is. Ez kisebb házakban okozhat csatlakoztatási nehézséget, erre célszerű figyelni.
Szétszedés nélkül cserélhető a ventilátor [+]
A GDDR5 típusú videomemória a Samsung műhelyéből került ki, ami a Radeon RX 480 tesztünkből is ismerős K4G80325FB-HC25 típusjelű, chipenként 1 GB kapacitású modell. Gyári üzemfeszültsége 1,5 V, és 8000 MHz effektív órajelre hitelesítették, amit a Sapphire pontosan be is tartott. Ilyen RAM található a tesztben szereplő RX 480-asokon és a GTX 1060-asokon is. Fényképet sajnos nem tudtunk készíteni ezekről az alkatrészekről, mert a Sapphire nem engedélyezte a VGA szétszerelését.
A VRM lelkét egy International Rectifier IR3567B digitális PWM vezérlő adja, amivel az MSI RX 470-esén már találkoztunk, így az ott elmondottakat nem ismételjük meg. A Sapphire által Black Diamond Chokes 4 fantázianéven említett, bordázott induktivitásokat szintén a DRMOS-hoz, így az Asus és MSI megoldásán látotthoz hasonló integrált végfokozatok hajtják meg, de a pontos típusukat nem adták meg. A RAM VRM-jéről is csak annyit tudunk a Sapphire elmondásából (egyébként a képen is látható), hogy két low-side és egy high-side MOSFET alkotja a kapcsolókört.
Ez a Sapphire VGA szintén kiválóan üzemelt, akárcsak a többi kártya tesztünkben. Üdvözítő a program nélkül is kapcsolható világítás, amivel csak hozzáadnak az amúgy is elegáns attitűdhöz, és a BIOS kapcsoló is szívesen látott megoldás. Szintén jó ötlet a ventilátor cseréjére való lehetőség, ráadásul meghibásodása esetén a gyártótól kérhető pótalkatrész. A gyárilag tuningolt Sapphire Radeon RX 470 8 GB Nitro+ videokártyát a teszt írásakor kb. 90 000 forintért láttuk a boltokban.
Tesztkonfiguráció, fogyasztás
Méréseink során törekedtünk arra, hogy a lehető legpontosabb képet kapjuk, amit olvasóink is könnyen reprodukálhatnak, így a játékok beépített benchmarkját használtuk. A tesztek egyik és legfontosabb alappillére jól bevált, X99-es tesztkonfigurációnk, mely sokaknak már bizonyára ismerős lehet. Az alaplap egy Asus X99-PRO modell, míg a processzor feladatát egy fixen 4 GHz-re tuningolt Intel Core i7-5960X tölti be, hogy minél többet ki tudjunk passzírozni a tesztelt alkalmazásból. A rendszermemória mérete továbbra is 32 GB. A HyperX Fury típusú DDR4 modulból összesen négy található az alaplapban, így azok négycsatornás üzemmódban, 2666 MHz-en hasítanak.
Az egyre csak hízó játékok okán SSD-ből már kénytelenek voltunk egy 500 GB-os modellt választani, egészen konkrétan egy Samsung 850 EVO-t, jelen tesztünkben az operációs rendszeren kívül alaposan megpakoltuk játékokkal is, amiknek a futtatása volt a feladata. Ez már a sokadik alkalom, hogy a 64 bites Windows 10 Próra frissített tesztrendszerünk játéktesztek során bevetésre kerül, aminek mostanra érett be a frissítése, hiszen a DirectX 12-es mód kizárólag ezzel érhető el. A tesztrendszer további komponenseit az alábbi táblázat ismerteti.
Videokártyák | AMD Radeon RX 480 8 GB – referencia (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2) ASUS Radeon RX 470 4 GB – ROG Strix Gaming (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2) AMD Radeon RX 470 8 GB – Sapphire Nitro+ OC (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2) ASUS Radeon RX 480 8 GB – ROG Strix Gaming (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2) AMD Radeon RX 470 4 GB – MSI Gaming X (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2) AMD Radeon R9 380 4 GB – Sapphire Nitro OC (Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2) ASUS GeForce GTX 1070 8 GB – ROG Strix Gaming (GeForce Driver 372.54 WHQL) ASUS GeForce GTX 1060 6 GB – ROG Strix Gaming (GeForce Driver 372.54 WHQL) NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB – MSI Gaming X (GeForce Driver 372.54 WHQL) NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB – Founders Edition referencia (GeForce Driver 372.54 WHQL) NVIDIA GeForce GTX 970 4 GB – MSI Gaming (GeForce Driver 372.54 WHQL) NVIDIA GeForce GTX 960 2 GB – ASUS Strix OC (GeForce Driver 372.54 WHQL |
---|---|
Processzor | Intel Core i7-5960X (3 GHz) – túlhajtva 4 GHz-en EIST bekapcsolva; C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | ASUS X99 PRO (BIOS: 2201) – Intel X99 chipset |
Memória |
HyperX Fury 32 GB (4 x 8 GB) DDR4-2666 (HX426C15FBK4/32) |
Háttértár | Samsung 850 EVO 500 GB MZ-75E500 (SATA 6 Gbps) |
Processzorhűtő | Noctua NH-D14 SE2011 |
Tápegység | Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt |
Monitor | Acer XB280HK G-Sync 4K (28") |
Operációs rendszer | Windows 10 Pro 64 bit |
A tesztkörnyezet (a képen lévő VGA csak illusztráció) [+]
Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat egységesen a legfrissebb, Radeon Software - Crimson Edition 16.8.2 Hotfix driverrel teszteltük. Az NVIDIA kártyáihoz a GeForce Game Ready Driver 372.54 WHQL meghajtót telepítettük fel. A játékokat ezúttal csak WQHD, azaz 2560x1440 képpontos felbontásban teszteltük, a képminőséget játéktól függetlenül maximálisra állítottuk. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk (itt fontos kivétel, hogy a G-Sync-et a GeForce-ok esetében mindig inaktiváltuk), míg az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást mindig az adott játékban kapcsoltuk be. Korábbi szavazásunk eredménye alapján ahol lehet, DirectX 11 helyett a Mantle leképezőt választjuk a GCN-alapú Radeon kártyák esetében.
A méréseket mondhatni brutális beállítások mellett végeztük, hiszen ezeket használtuk a jelenleg legerősebb egy GPU-s videokártya, az NVIDIA GeForce GTX 1080 tesztje során is, persze itt már 4K-ban nem teszteltünk.
Játékok
- Sniper Elite 3 (DirectX 11/Mantle) – motor: Asura / műfaj: FPS/akció
- Thief (DirectX 11/Mantle) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
- DiRT Rally (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
- Ashes of the Singularity (DirectX 12) – motor: Nitrous / műfaj: RTS/stratégia
- Total War: Warhammer (DirectX 12) – motor: Warscape Engine / műfaj: RTS/stratégia
- Hitman (DirectX 12) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS/akció
A mérésekhez használt játékok palettáját VGA-tesztjeinkhez használt játékaink közül, a teljesség igénye nélkül válogattuk össze. A tesztekből már a DirectX 12-t támogató programok sem hiányoznak. Ilyen például a Hitman, a Total War: Warhammer és a legelső DX12-es cím, az Ashes of the Singularity (amelynek a napokban megjelent legfrissebb, 1.31-as verzióját használtuk). A könnyebb és pontosabb mérés, valamint az egyszerű összevetés érdekében minden játéknál a beépített benchmark toolt használtuk, és az ezek által rögzített eredményeket jegyeztük fel. A grafikonokat az átlag másodpercenkénti képkockák értékei alapján rendeztük csökkenő sorrendbe.
Fogyasztás
A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Sniper Elite 3 benchmarkja alatt végeztük, mely 2560x1440-es felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.
Két szembetűnő jelenség fogad minket a tuningolt fogyasztás elemzése során. Az egyik az, hogy az NVIDIA GTX 1060-ak nem fogyasztottak vészesen sokat, nem nagy a növekmény. Meg kell viszont jegyeznünk, hogy az AMD kártyákon +50% teljesítménylimitet tudtunk engedélyezni, a zöldeken viszont csak +15%-ot (az MSI GTX 1060 esetén pedig csak +8%-ot), másrészt a Radeonok tuningja során feszültségemelést is eszközöltünk, erre a WattMan alkalmazás már a meghajtóprogramon belül lehetőséget ad, míg a GeForce-ok esetében csak az alapfeszültséget tudtuk alkalmazni, még az MSI Afterburnerrel sem nyílt meg a feszültségszabályozás lehetősége.
Ennek köszönhető az is, hogy a Polaris GPU-s Radeon RX-ek törtek fogyasztás terén a csúcsra, azonban itt megjegyezzük, hogy hasonló körülmények mellett a GeForce-ok étvágya is jobban nőtt volna, a tuning során azonban csak olyan eszközöket alkalmaztunk, amelyek könnyen hozzáférhetők bárki számára. Fogyasztás terén tuninggal tehát jár egy piros pont az NVIDIA-nak, a lehetőségek szabadabbra eresztése miatt pedig egy másik az AMD-nek.
Tuningtapasztalatok
Négy Radeon videokártyánk tuningolásának az AMD saját meghajtóprogramja segítségével fogtunk neki. A beépített WattMan alkalmazás részletes és széleskörű beállításokat engedélyez, amit ki is használtunk. A power limitet, azaz a teljesítményfelvételi korlátot az összes Radeon esetében +50%-ra állítottuk, és a ventilátorprofilt úgy lőttük be, hogy 60 °C fölé ne hagyja a GPU hőfokát emelkedni, és ez többé-kevésbé sikerült is, legtöbb esetben persze alaposan megemelkedett a fordulatszám. 70 °C-ot az egyedi VGA-k esetében nem láttunk, még alaposan megkergetve sem. Ez előnyös, mert a hőmérséklet is befolyásolja a GPU órajelét, és később vesz vissza, ha a hőmérséklet a tűréshatáron belül marad.
Az Asus ROG Strix Radeon RX 470 4 GB került sorra elsőnek. Kiemeltük korábban, hogy a VRAM chipek a specifikációt meghaladó órajelet kaptak, és ezen mennyire meglepődtünk. Azon viszont még inkább, hogy 7700 MHz-es effektív órajelet sikerült belőlük stabilan kipréselnünk, ami megerősített minket abban a sejtésben, hogy az alkalmazott darabok komoly előzetes válogatáson eshetnek át. Magórajelben sem szégyenkezhet, 100 MHz-et sikerült a gyárilag is emelt órajele felett teljesítenie, így 1370 MHz-en állapodott meg. Nem szégyenkezhet a teljes értékű Polaris 10 GPU-s Asus ROG Strix Radeon RX 480 8 GB sem, ő 1360 MHz-ig jutott, pedig a GPU-ja miatt aggódtunk a hőcsövek egyenetlenségei okozta, esetleges hűtési anomáliák kapcsán. Ahol hézag van, ott vastagabb a hővezető paszta rétege és rosszabb a hővezetési tényező, azonban úgy tűnik, ez nem volt olyan számottevő probléma, jól ment a kártya. Videomemóriáit kimaxoltuk, csak úgy, mint a referencia RX 480-asunkat anno, a WattMan órajelcsúszkát ütközésig húztuk, így 9000 MHz-et kaptunk.
A Radeonok túlhajtott értékei [+]
GPU terén talán még szebbet futott az MSI Radeon RX 470 4 GB Gaming X, 1390 MHz-et is stabilan hozott. Mindamellett ő is megmutatta, hogy a 6000 MHz-re specifikált SK Hynix memóriák bizony üzemelnek még 7460 MHz-en is, ráadásul egy kicsit hűvösebb, egy kicsit halkabb is volt, mint az Asus RX 470-ese, le a kalappal a hűtése előtt. A Sapphire Radeon RX 470 8 GB Nitro+ stabilan 1410 MHz-es GPU-órajelet produkált, minden zokszó nélkül. Bevalljuk, az állunkat keresgéltük, nem gondoltuk, hogy átlagos körülmények közepette ilyen könnyen átlépi majd a lélektani 1400 MHz-es határt a Polaris 10. A VRAM 8400 MHz-es frekvenciája csak a WattMan-limit miatt ilyen alacsony, RX 470-ek esetén kisebb a mozgástér, mint a nagyobb RX 480-nál, de ez érthető is, azonban biztosan ment volna ennél feljebb is.
Az Asus ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB szintén szépet futott, VRAM-ja 9600 MHz-es effektív órajelet ért el, pedig csak "sima" GDDR5. A GPU 1770 MHz-es alapórajele a tesztek során 2150 MHz feletti boost értékekben manifesztálódott. GTX 1060 tesztünk óta vagyunk adósak az NVIDIA GTX 1060 Founders Edition tuningeredményeivel. Ezúttal megcibáltuk a bajszát, de a kártyát már nem szedtük ismét ízeire, ki-ki megtalálja a hivatkozott anyagban. GPU-ja kicsit szerényebb az Asusénál, 1756 MHz, de így is 250 MHz a növekedés önmagához képest. VRAM-ja elképesztő, 9800 MHz-es effektív órajelet produkált stabilan, de eláruljuk, hogy egy screenshot erejéig meglett volna a 10 GHz is, csak játékok alatt fagyott le ekkora tempó mellett.
A GeForce-ok túlhajtott értékei [+]
Szinte pontosan a Founders Edition órajelét értük el az MSI GeForce GTX 1060 6 GB Gaming X-szel, és memóriában is egész jól megközelítette azt, mégis, több tesztben is az ASUS mögött végzett, a vártnál nagyobb lemaradással. Ennek az az oka, hogy a másik két GeForce esetében +115%-os teljesítménylimitet tudtunk beállítani, míg az MSI esetén ez csak 108% volt, és ez bizony ennyit számít. Itt említenénk meg azt is, hogy az NVIDIA kártyákat az MSI Afterburnerrel tuningoltuk, mert itt a gyártó a driverbe nem épít bele ilyen lehetőséget, mindenképpen harmadik féltől származó programra van szükségünk.
A referencia Radeon RX 480-as eredményei, pár referenciapontnak hagyott egyéb VGA mellett szintén szerepelnek a tesztben.
Teszteredmények
DirectX 11/Mantle esetében nincs semmi meglepő, az RX 470-esek tuninggal beérik az RX 480-at, az RX 480-ak a GTX 1060-at, azonban azt is lehet ám húzni! Sajnos a nyereség a GTX 1070 utoléréséhez édeskevés, de azért csökkenthető köztük a távolság.
Folyamatosan fejlesztik a DirectX 12-es címeket, az Ashes of the Singularity kéthetente kap új patch formájában frissítést. A tuningolt GTX 1060-ak az arányaiban nagyobb mértékű túlhajtás miatt tudják megelőzni a tuningolt RX 480-asokat, de nagyon kicsi a differencia. Hitmanben még ez is kevés, az a Radeonoknak kedvez, de a Total War: Warhammer-ben azért visszaveszi a vezetést az órajelemelt GTX 1060.
A szintetikus tesztprogramokban a GPU és a memória órajelének növelésével a legtöbb esetben jól arányosítható az előrelépés. A Luxmark a memóriatuningot, a CompuBench a GPU órajelének emelését kedvelte jobban általánosságban.
Összegzés
Igen nehéz most választani, ha videokártyát szeretnénk venni, de pár modellt mégis kiemelnénk. Rendkívül jó árban van az Asus ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB, reméljük, hogy ez csak csökkenni fog. Semmit nem spóroltak ki belőle, masszív jószág, viszont a kártya túl nagy, sőt feleslegesen nagy egy ilyen kaliberű GPU-hoz.
Nagyon szimpatikus az Asus ROG Strix Radeon RX 470 4 GB ára is, itt viszont egy picit túl spórolósra vették a figurát: tápellátása megegyezik egy ugyanilyen RX 460-aséval, a VRAM-ok pedig még gyengébbek is. Az Asus ROG Strix Radeon RX 480 8 GB meggyőzően teljesített, csak meglehetősen drága mulatság, gyengébb és többe kerül, mint az azonos kivitelű GTX 1060, miközben csak egy világító logóval és 2 GB RAM-mal több. Az árának mindenképpen csökkennie kell, hogy csábító vétel legyen.
Ugyanez igaz az MSI GeForce GTX 1060 6 GB Gaming X-re is, meglehetősen borsos az ára, akkor is, ha mégoly kellemes tesztkörök is vannak mögötte, és a mezőny leghalkabb hűtését adta. Ha mellétesszük, hogy ugyan más gyártótól, de 140 ezer forintért kapunk GTX 1070-t is, akkor mindez hatványozódik. Az MSI Radeon RX 470 4 GB Gaming X ára viszont egész jól van belőve, persze a csökkentés mindig jól jön. Itt is klassz a hűtés, de ventilátora fel-felpörgött (pontosabban le-lelassult) tuningolt állapotban terhelve. Ezt lehet, hogy a VGA BIOS frissítése a későbbiekben orvosolja.
Végül ki kell emelnünk a Sapphire Radeon RX 470 8 GB Nitro+ kártyát, ami az RX 480-asok nyakában loholt. Ugyan tuninggal ő fogyasztotta a legtöbbet, de órajelbajnokot avattunk személyében mini Polaris kupánkon. Remekül eltalált külső és jól szuperáló hűtés mellett nem olyan vészes az árcédulája sem.
![]() |
![]() |
Sapphire Radeon RX 470 8 GB Nitro+ Asus ROG Strix GeForce GTX 1060 6 GB |
MSI GeForce GTX 1060 6 GB Gaming X Asus ROG Strix Radeon RX 470 4 GB |
04ahgy
Az Asus videokártyákat az ASUS hazai képviselete, az MSI GTX 1060-at az MSI, az MSI RX 470-et az AMD, míg a Sapphire Radeon RX 470 videokártyát a Sapphire bocsátotta rendelkezésünkre.