Hirdetés

ATI CrossFire - kereszttűzben az SLI

Hirdetés

CrossFire - üzemmódok

Egyelőre háromféle CrossFire üzemmóddal és egy extrával szolgál az ATI, de a lehetőségek itt még távolról sem merültek ki. Az első, és egyben legérdekesebb a „Supertile” mód. Ekkor a két kártya sakktáblaszerűen osztozik a kiszámolandó képen, mindketten képezik a teljes geometriát, csak a képpontok kiértékelésénél lép életbe a gyorsítás. Az egyes blokkok mérete 32x32 pixel, így mindenféle processzorterhelő becslés nélkül nagyon hatékony munkamegosztás alakul ki.

Néhány esetben (például textúrába rendelerlésnél, amikor az egyik kártya képét használná a másik) a Supertile üzemmód nem ad megfelelő eredményt, ilyenkor az úgynevezett „Scissor” (olló) mód lép életbe. Ez nagyon hasonlít az NVIDIA SLI Split Frame Rendering módjára. Ilyenkor a kiszámolandó területen a kártyák vízszintesen osztoznak. Az NVIDIA-nál az osztás arányát a központi processzor számolja ki, ezzel plusz terhelés jelentkezik, de a két videokártya között egyenletesen oszlik el a munka. Az ATI nem fárasztja a CPU-t, de menet közben nem állítható az osztási arány. Lehetőség van viszont függőleges felosztásra, valamint különböző arányú (pl. 60-40%) bontásokra.

A harmadik CrossFire mód az Alternate Frame Rendering (AFR). Ilyenkor a páros képeket az egyik, a páratlanokat a másik kártya számolja ki. Ez az eset szintén teljesítménycsökkenést okoz textúrába renderelésnél (pl. motion blur hatásnál), de a geometriai és pixelműveleteket is gyorsítja.

Sajnos az ATI meghajtóprogramja nem ad lehetőséget a CrossFire módok állítására. A választást saját adatbázisa végzi, ahol a legtöbb játék szerepel. Érdemes folyamatosan frissíteni a szoftvert, hogy a friss játékokkal is képben legyünk. Mivel az ATI a DirectX játékokra helyezi a hangsúlyt, ott alapértelmezésben a legjobban kiegyenlített Supertile mód működik. OpenGL-ben az alapértelmezett a Scissor mód, és olyankor is ez lép életbe, ha a CrossFire kártya mellett 12 futószalagos társ dolgozik.

A képernyőosztásos módok mellett van egy Super AA elnevezésű is. Ahogyan a nevéből is kitűnik, az anti-aliasing egy speciális válfajáról van szó. A mai csúcskártyák gyakran a legnagyobb felbontásokban is processzorlimitáltak, így teljesítményüket jó lenne másra használni. Super AA módban mindkét videokártya ugyanazt a képkockát számolja, de anti-aliasinghoz különböző mintavételezési pontokat használnak, így még jobb töredezettség-mentesítés érhető el. Négy új AA módot kapunk: 8x, 10x, 12x és 14x. Az első kettő csak a mintavételezési pontok elhelyezésében különbözök (az ATI kártyák 144 különböző AA mintavételező pontot kezelhetnek), az utolsó kettő az MSAA (Multi Sampling Anti Aliasing) mellett SSAA-t (Super Sampling Anti Aliasing) is használ.

Sajnos egyelőre a Super AA nem aknázza ki a képkombináló logikai áramkört, így a hagyományos Radeon képei a PCI Express buszon keresztül jutnak a CrossFire kártyához, ami jelentős sebességcsökkenést okoz.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények