Megjött az új Radeon
Néhány éve találkoztunk egy nagyszerű felépítésű és jövőbe mutató grafikus processzorral, mely földbe döngölte nehezen megszülető konkurensét. Annak idején az ATI R300 GPU-ja szakított a hagyományokkal, teljesen új belső felépítést és Shader Model 2.0 támogatást hozott. Konkurense, az NVIDIA NV30 ugyan modernebb gyártástechnológiával és kifinomultabb belsővel kecsegtetett, de a sok újítás csúnyán megbosszulta magát. Azóta a balszerencsés chipnek már a nyomát sem találni a kaliforniai gyártó weboldalán, de az R300 hagyatéka a mai napig él - vagyis élt.
Hirdetés
Míg az NVIDIA az elmúlt években szorgos munkával végül mégis meghozta mindazt, amit ígért, az ATI a régi architektúra bővítésére koncentrált. Az idő előrehaladtával, az SM 2.0 megszokottá vált. Az ATI HDR technikája korlátai miatt nem került be a játékokba, megmaradt kirakati bemutató tulajdonságnak. Eközben az NVIDIA NV40 és továbbfejlesztett változata, a G70 elhozta a Shader Model 3.0-t, és a játékokban is alkalmazható HDR-t. Mondhatni az ATI kissé kerékkötőjévé vált a fejlődésnek, váltig azt hangoztatta, hogy a játékokban semmi szükség az SM 3.0-ra, ezért a hardvernek sem érdemes tudnia. De ha nem tudja a hardver, akkor hogyan – és miért – tudja a játék?
Eleinte 2005 tavaszára – az NVIDIA második SM 3.0-t támogató architektúrájával egy időre – vártuk az ATI újdonságát, de a tervezésben adódó problémák miatt a nagy debütre most, az utolsó negyedév elején került sor. A bemutatkozást eddig nem látott találgatássorozat és pletykaáradat előzte meg. Olyan órajelekről és futószalag-felállásokról lehetett hallani, melyek szinte hihetetlenek voltak, csak az új, 90 nanométeres gyártási technológia volt biztos. A történelemben volt már egy hasonló, merőben új felépítésű és csíkszélességű grafikus processzor, melynek megjelenése nem ment simán. A szerencsétlen NV30 végül bukásra lett ítélve, sokan az új ATI GPU esetében is hasonlótól tartottak.
Végül csak eljött a nagy nap: 2005 október 5. Ugyan nem a beígért teljes modellválaszték, csak a fele vált elérhetővé ezen a napon, de megjött az ATI forradalmi újdonsága. Egy kis késéssel hozzánk is eljutottak a tesztpéldányok, bennük mindennel, amivel az ATI tartozott a kedves olvasóknak és nekünk.
Kódnév | R520 | R520 | R480 | G70 | G70 | NV40 |
GPU neve | Radeon X1800 XT | Radeon X1800 XL | Radeon X850 XT PE | GeForce 7800 GTX | GeForce 7800 GT | GeForce 6800 Ultra |
Gyártástechnológia | 0,09 µm (TSMC) | 0,09 µm (TSMC) | 0,13 µm low-k (TSMC) | 0,11 µm (TSMC) | 0,11 µm (TSMC) | 0,13 µm (IBM) |
Tranzisztorok száma | 321 millió | 321 millió | 160 millió | 302 millió | 302 millió | 222 millió |
GPU órajele | 625 MHz | 500 MHz | 540 MHz | 430 MHz | 400 MHz | 400 MHz |
Pixelfutószalagok száma | 16 | 16 | 16 | 24 | 20 | 16 |
ROP-egységek száma | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Pixel fillrate | 10000 Mpixel/s | 8000 Mpixel/s | 8640 Mpixel/s | 6880 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Futószalagonkénti textúrázó egységek száma | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Textúra fillrate | 10000 Mtexel/s | 8000 Mtexel/s | 8640 Mtexel/s | 10320 Mtexel/s | 8000 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex shader egységek száma | 8 | 8 | 6 | 8 | 7 | 6 |
Támogatott PS-verzió | 3.0+ | 3.0+ | 2.0+ (24 bites precizitás) | 3.0+ | 3.0+ | 3.0+ |
Támogatott VS-verzió | 3.0+ | 3.0+ | 2.0+ (32 bites precizitás) | 3.0+ | 3.0+ | 3.0+ |
Memória órajele | 750 MHz | 500 MHz | 590 MHz | 600 MHz | 500 MHz | 550 MHz |
Memória effektív órajele | 1500 MHz | 1000 MHz | 1180 MHz | 1200 MHz | 1000 MHz | 1100 MHz |
Memóriainterfész | 256 bit | 256 bit | 256 bit | 256 bit | 256 bit | 256 bit |
Memória-sávszélesség | 48000 MB/s | 32000 MB/s | 37760 MB/s | 38400 MB/s | 32000 MB/s | 35200 MB/s |
Memória mérete | 256-512 MB | 256-512 MB | 256-512 MB | 256-512 MB | 256 MB | 256-512 MB |
Memóriatípus | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 |
Alaplapi interfész | PCIe | PCIe | PCIe / AGP | PCIe | PCIe | PCIe / AGP |
Támogatott DirectX-verzió | 9.0c | 9.0c | 9.0b | 9.0c | 9.0c | 9.0c |
Memória-optimalizáció | HyperZ HD; 3Dc Compression | HyperZ HD; 3Dc Compression | LMA III; Color Compression; Normal Map Compression (V8U8, 3Dc) |
LMA III; Color Compression |
||
További optimalizációk | AVIVO; Adaptive AA | SmartShader HD; SmoothVision HD; Temporal AA | IntelliSample 4.0; CineFX 4.0; UltraShadow 2.0; Adaptive Transparency AA |
IntelliSample 3.0; CineFX 3.0; UltraShadow 2.0; |
Fény derült arra is, hogy a tervezett menetrendhez képest miért kellett többször is elhalasztani az új architektúra bemutatóját. Az első próbagyártás után szivárgásra visszavezethető problémák merültek fel az új, 90 nanométeres grafikus processzorban. A fő gond a hiba rendszertelen megjelenése volt, így több hónapot igényelt a feltárása. A hiba nem az ATI által tervezett áramkörben volt; a kisebb, alsó kategóriás GPU-t nem is érintette. Végül, több hónapos keresgélés után egy külső beszállítótól érkező alkatrészt sikerült azonosítani. A probléma megoldásához elég volt a vezetékeket áttervezni.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!