Teljesértékű Tonga újratöltve: az AMD Radeon R9 380X tesztje

Asus Strix köntösben teszteltük az AMD új, mainstream videokártyáját.

ASUS STRIX Radeon R9 380X

Az AMD aktuális, a középkategória felsőbb szegmensébe pozicionált R9 380 szériás termékcsaládja már a nyáron bemutatkozott. Akkor késlekedés nélkül meg is ismerkedhettünk a régi-új ismerőssel, a Radeon R9 380-nal, mely egy korábbi frissítés továbbcsiszolt verziójának tekinthető, a gyökerek pedig egészen a – napjainkban klasszikusnak is tekinthető – HD7970-ig nyúlnak vissza. A Tahiti (GCN S.I.) szintre visszanyesett és frissített Hawaiiból lett Tonga (GCN V.I.) ismételt és minimálisan újított verziója az Antigua GPU, melyből a 380X az első teljesértékű változat.

Fontos piaci szegmensbe szánja a gyártó
Fontos piaci szegmensbe szánja a gyártó (forrás: AMD) [+]

Ugyan a Tonga is szerepelt már a piacon letiltott részegységek nélkül, azonban az csak az Apple számára volt elérhető. Az R9 380X egy fontos piaci rést hivatott betömni, meglehetősen sok potenciális vásárló számára kritikus árszintre pozicionálva – jelen írásunkban megkíséreljük megvizsgálni, mennyire sikeresen. Napjainkban a hardverpiaci áraknak nem tesz jót a forint gyengélkedése, mindamellett a hazai viszonyok figyelembe vételével igyekszünk igazságosak lenni a verdikt kihirdetésekor. A 380X specifikációit, főbb paramétereit és jellemző tulajdonságait már egy ennek szentelt cikkben részleteztük, így ezek ismertetésére az alábbi képről leolvashatókon felül ezúttal külön nem térünk ki.

Az R9 380X gyári paraméterei
Az R9 380X gyári paraméterei (forrás: AMD) [+]


A képre kattintva galéria nyílik! [+]

Tesztünk főszereplője az Asus által gyártott, baglyos motívummal fémjelzett Strix termékcsalád tagja, a STRIX-R9380X-OC4G-GAMING. A videokártya az Asus magasabb árkategóriában helyet foglaló termékei esetén már nagyjából fél évtizede megszokott méretű, mindamellett jó néhány éve alkalmazott – az AMD Radeonokra jellemző mélyebb vörös – színvilágú dobozban érkezett hozzánk. Ugyan egyedi megoldásról van szó, de ennél a kártyánál egyik gyártó sem alkalmaz referenciafelépítést, így az AMD sem azt küldött tesztelése.

A dobozban az antisztatikus zacskóba csomagolt VGA mellett a mai trendeknek megfelelően nem túl bőséges körítés fogadott bennünket, mely kimerült a telepítőlemez, ezüstös színben csillogó bagolyszemes Strix matrica, több nyelvű kézikönyv (nevezzük inkább üzembe helyezési útmutatónak – a részletes leírás a mellékelt optikai lemezen található, PDF formátumban) és egy PCI Express tápátalakító formájában.

A gyártó megszokott méretű és színvilágú doboza
A gyártó megszokott méretű és színvilágú doboza [+]

A két hatosból egy nyolcasra konvertáló kellék jelenlétét kicsit furcsállottuk, hiszen ezen a kártyán ilyen PCIe tápcsatlakozó nem található, jobban örültünk volna inkább egy molex ---> PCIe tápátalakítónak, főleg hogy a gyári adatok alapján a 380X fogyasztása nem magas, így potenciálisan kerülhet olyan konfigurációkba, ahol a 450-500W-os tápegységen csak egyetlen 6 vagy 6+2 tűs csatlakozó van. Lehetséges, hogy csak egy kisebb bakiról van szó, mellyel a bolti példányoknál nem találkozhatunk, tesztalanyunk ugyanis még egy ponton eltért: a VGA hűtését rögzítő csavarokra nem ragasztottak garanciacímkét.

2 db 6 tűs PCIe csatlakozó eteti
2 db 6 tűs PCIe csatlakozó eteti

Az Asus az aktuális szériák esetén ezt bizony alkalmazza, így a hűtő leszerelésekor azt fel kell sérteni, a garanciavesztést kockáztatva. Noha a két dual-link DVI kimenet egyike DVI-I, a mellékelt tartozékok között nem található DVI-analóg átalakító, ezzel a gyártó finoman utal az elavult interfész használatának mellőzésére. Sokak számítógépe már nem tartalmaz optikai meghajtót, azonban amennyiben mégis, akkor is inkább az adott gyártó vagy akár közvetlenül az AMD weboldaláról érdemes a legfrissebb illesztőprogramot letölteni, mert tapasztalataink szerint a mellékelt optikai lemezen általában régi verziók találhatók.

Nagy méretű halk ventilátorok hűtik
Nagyméretű, halk ventilátorok hűtik [+]

A nagyjából másfél éve debütált Strix termékcsalád legtöbb másik tagjához hasonlóan két PWM-es szabályzású ventilátor kapott helyet az R9 380X-en is, melyek kifejezetten a halk működésre lettek optimalizálva. A hűtés terheletlen állapotban a VGA a ventijeit teljesen leállítja, így méltán lehet hű a motívum arcát adó bagolyhoz, hiszen ilyenkor a légkavarók hangtalanok. A mérések során ezúttal elektromos zaj, cicergés, sípolás sem törte meg a szoba csendjét, amit pl. a Nano tesztelése alatt hallottunk. A hátoldalon egy ízléses, szálcsiszolt alumínium hátlap helyezkedik el, mely a NYÁK hátlapi oldalának nagy részét teljesen beborítja, azonban a kártya vastagsághoz hozzáad egy keveset – ennek jelentőségére később kitérünk.

Letisztult, szálcsiszolt hátlap
Letisztult, szálcsiszolt hátlap [+]

Radeon R9 380X – részletek

A videochip szilíciumlapkájával közvetlenül érintkező (hiszen a Strix család minden tagja DirectCU), ezüst színűre galvanizált vörösréz hőcsövek segítik a terheléses üzem során disszipált hőmennyiség egyenletes szétosztását a sűrű alumíniumlamellákon. Középen egy 8 mm vastagságú hőcsövet találhatunk, két oldalán egy-egy 6 mm-es fut. A közöttük található hézagot meglehetősen nagynak találjuk, ezt a fémhez képest kedvezőtlenebb tulajdonságokkal bíró hővezető pasztának kell kitöltenie, holott egy picit jobban kilapított hőcsövek esetén ezzel kapcsolatban egy rossz szavunk sem lehetne (a gyártói fotón látszik, hogy nem csak a nálunk járt példánynál van ez így). A meleg levegő kisebb része a kimeneteknél elhelyezett szellőzőrácson távozik, nagyobb része azonban a gépházon belülre megy, így mindenképpen szükséges megfelelő házszellőzést biztosítani ennek eltávolítása érdekében, megelőzendő a grafikus kártya és a többi komponens túlmelegedését.

A bordasűrűség vizsonylag magas
A bordasűrűség viszonylag magas (gyártói fotó)

Hőcsövek is besegítenek, hézagokkal
Hőcsövek is besegítenek, hézagokkal [+]

A nyomtatott áramkör a mai videokártyák mezőnyében csak közepesen hosszú, a hűtéssel együtt mért teljes hossz azonban 273 mm. A kisebb gépházak tulajdonosai erre már oda kell, hogy figyeljenek egy esetleges bővítés során, noha az új konfigurációk összeállításakor szóba jöhető kuckók többségében ez a méret azért elfér. A kártya magassága önmagában szintén nem lenne a megszokottól eltérő, azonban a hűtés műanyag burkolata a hátlapi rögzítőlemez becsavarozásra szolgáló, L alakú részen majd' 4 cm-rel túlnyúlik; ez a laposabb házakban lehet kellemetlen probléma.

Az optimális esetben a rajta találhatóval azonos paraméterezésű, 3.0-ás PCIe x16 slotba helyezett videokártya a szomszédos kártyahelyet is elfoglalja, így amellett, hogy annak bővítőkártyával való feltöltését mellőzni kényszerülünk, ez CrossFireX rendszerek kiépítésénél is problémás lehet. Az olyan (jellemzően microATX) alaplapoknál, ahol a következő x16-os hosszú PCI Express foglalat csak két kártyahely távolságra került elhelyezésre, annyira közel kerülnek a ventilátorok a szomszédos grafikus kártya hátoldalához, hogy nem tudnak elegendő friss levegőt beszívni a megfelelő hűtéshez. CF tervezésekor mindenképp három vagy négy egységnyi távolságú helyre helyezzük a második VGA-t.

Fontos még megemlíteni, hogy a 380X alapkiépítésében 4 GB VRAM-ot kap, 2 GB-os opció nem is lesz elérhető belőle, így nagyobb felbontások esetén a CrossFire alkalmazásával extra teljesítmény érhető el anélkül, hogy a videomemória kevésnek bizonyulna, mindamellett a DX12-es címek alatt a CF kihasználhatósága, támogatottsága és kompatibilitása is csak növekedni fog. Az erre szolgáló csatlakozót csak megszokásból keressük, azonban a Hawaii GPU-tól kezdődően az AMD mérnökei ezt már nem alkalmazzák, a kommunikáció a PCI Express buszon keresztül valósul meg.

Átlagosan hosszú NYÁK, túlnyúló hűtéssel
Átlagosan hosszú NYÁK, túlnyúló hűtéssel [+]

A NYÁK a hozzávetőlegesen 5 milliárd tranzisztort tartalmazó, a TSMC 28 nm-es gyártósoráról legördülő nagyobbacska GPU mellett nyolc darab 4 gigabites lapkának ad helyet, így adódik a 4 GB fedélzeti memória. A videochip merevítő fémkeretet kapott, a memóriák pedig Elpida (korábban a Micron felvásárolta a gyártót) EDW4032BABG-60-F típusúak, gyárilag 6000 MHz effektív órajelre hitelesítettek (ez 1500 MHz fizikai frekvenciát jelent a GDDR5 működési elvéből kifolyólag).

Az Asusnál úgy döntöttek, hogy a referencia, 970 MHz-es magórajelet egy kisebb gyártói tuning formájában 1030 MHz-re növelik, azonban ez is csak az alapértelmezett Gaming mód esetén lép életbe; a videokártya saját weboldala alapján ez OC módban 1050 MHz-re növelhető. A tesztpéldányon BIOS kapcsolót nem találtunk, így erre minden bizonnyal az Asus saját szoftvere, a GPU Tweak II ad lehetőséget. Ezt idő hiányában nem ellenőriztük, a mérések alatt az 1030 MHz-es tempó volt aktív. A memória AMD által a referenciafelépítésen ajánlott órajeléhez ezúttal nem nyúltak a mérnökök, effektív 5700 MHz (1425 MHz valós) sebességgel ketyeg, így a paraméterek tekintetében némi tartalék itt biztosan megbúvik a háttérben.

A videochip ...
A videochip ... [+]

... és a memória
... és a memória

A kártya tápellátása 6+2 fázisú, ebből a 6 a videochip áramát biztosítja, a plusz kettő pedig a VRAM és egyéb komponensek táplálásáért felel. A tápáramkör nagyobb része a kártya elején helyezkedik el, így az ezek által termelt hő java legalább a gépházon kívülre távozik. Mindezeket egy DIGI+ ASP1300 chip vezérli, mely az Asus saját elnevezése, de nem saját megoldása. Általában más félvezetőgyártók által a célfeladatra tervezett lapkák felvásárlása és átszitázása áll a háttérben, valószínűleg az International Rectifier egyik VRM vezérlője lapul alatta, mert a fázisok driver IC-it is ettől a gyártótól választották. Az optimális üzemhez általában nem szokás ezeket eltérő beszállítóktól alkalmazni, a megfelelő üzem leggyakrabban az egységes felépítéssel érhető el, melyet már a lapkák tervezésekor biztosítanak. A kapcsolótranzisztorok APM3054M és APM3056M típusú, N-csatornás MOSFET-ek.

A GPU-t tápláló PWM ...
A GPU-t tápláló PWM ...

... és vezérlője
... és vezérlője

A hátlapon egy DVI-I és DVI-D portba botolhatunk elsőként, melyeket egy 3 GHz-es HDMI 1.4a, illetve egy DisplayPort 1.2 HBR2 csatoló követ. A HDMI és/vagy a DisplayPort interfész segítségével a kártya egyetlen kimenetről képes kiszolgálni akár 4096x2160 pixel felbontású megjelenítőket is, továbbá a 3 GHz-es HDMI lehetőséget biztosít 60 darab sztereó 3D-s, Full HD felbontású képkocka továbbítására projektív módban. A kártyával a sztereó 3D DisplayPort bemenettel felszerelt kijelzők is működhetnek hárommonitoros Eyefinity módban, de egy megfelelő hub segítségével a VGA-ra akár hat megjelenítőt is csatlakoztathatunk. A HDMI és a DP természetesen a GPU beépített hangkodekje által keltett (akár 7.1) hangfolyamok továbbítására is alkalmas. Az R9 380X mind a FreeSync, mind pedig a TrueAudio technológiát támogatja, a virtuális szuperfelbontás, illetve a DirectX 12, Mantle és Vulcan API-k mellett.

A kimenet-opciók bőségesek
A kimenetopciók bőségesek

Tesztkonfiguráció, fogyasztás, hűtés, tuning

Komoly frissítésen ment keresztül több mint két esztendőt futott tesztrendszerünk. Az alaplap szerepét egy Asus X99 PRO modell vette át, míg a processzor feladatát egy fixen 4 GHz-re tuningolt Intel Core i7-5960X kapta meg, hogy minél többet ki tudjunk passzírozni a tesztelt VGA-kból. A rendszermemória mérete is nőtt, egész pontosan duplázódott, így már 32 GB-ból gazdálkodhat a rendszer. A HyperX Fury típusú DDR4 modulból összesen négy található az alaplapban, így azok négycsatornás üzemmódban, 2666 MHz-en hasítanak. Az egyre csak hízó játékok okán SSD-ből már kénytelenek voltunk egy 500 GB-os modellt választani, egészen konkrétan egy Samsung 850 EVO-t.

Tesztkörnyezet
Videokártyák ASUS Strix Radeon R9 380X 4096 MB (Catalyst 15.11.1 beta)
Sapphire Nitro Radeon R9 380 4096 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL)
ASUS Strix Radeon R7 370 4096 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL)
AMD Radeon R9 290 4096 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL)
HIS R9 280 IceQ X2 3072 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL)
Sapphire Dual-X R9 270 2048 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL)
AMD Radeon R7 260X 2048 MB (Catalyst 15.7.1 WHQL)
ASUS Strix GeForce GTX 960 2048 MB (353.30 GeForce WHQL driver)
NVIDIA GeForce GTX 780 3072 MB (353.30 GeForce WHQL driver)
NVIDIA GeForce GTX 770 2048 MB (353.30 GeForce WHQL driver)
Processzor Intel Core i7-5960X (3 GHz) – túlhajtva 4 GHz-en
EIST bekapcsolva; C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap ASUS X99 PRO (BIOS: 1702) – Intel X99 chipset
Memória

HyperX Fury 32 GB (4 x 8 GB) DDR4-2666 (HX426C15FBK4/32)

Háttértár Samsung 850 EVO 500 GB MZ-75E500 (SATA 6 Gbps)
Processzorhűtő Noctua NH-D14 SE2011
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Acer B326HUL (32")
Operációs rendszer Windows 8.1 64 bit

A használt tesztkonfigurációnk
Tesztkonfigurációnk [+]

Ami a meghajtóprogramokat illeti, a régebbi Radeon kártyákat a Catalyst 15.7.1 WHQL driverrel teszteltük, ami a tesztek lefuttatásának időpontjában a legutolsó, nem béta státuszú meghajtóprogram volt, míg a GeForce kártyához a 353.30-as WHQL driver került feltelepítésre. A tesztelés időpontjában még nem állt rendelkezésre az új Crimson driver, így az R9 380X teszteléséhez az utolsó elérhető béta Catalystot, a 15.11.1-et használtuk.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1080-as (Full HD) felbontásban teszteltük, a képminőséget pedig játéktól függetlenül közel maximálisra állítottuk. Mindezek meghatározásakor igyekeztünk szem előtt tartani, hogy a teljes mezőny játszható fps értékeket kapjon, se túl alacsony, sem túl magas ne legyen. A meghajtóprogramban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást mindig az adott játékban aktiváltuk. Korábbi szavazásunk eredménye alapján mostantól, ahol lehet, DirectX helyett a Mantle renderert választjuk a GCN-alapú Radeon kártyák esetében, azaz HD 7000-től felfelé. A rendelkezésünkre bocsátott videokártyát gyári órajelein, 1030/1425 MHz-en járattuk a tesztek során. A legfrissebb GPU-Z a lentieknek megfelelően ismerte fel a tesztalanyt.

ASUS R9 380X STRIX
ASUS R9 380X STRIX

Játékok

  • Batman: Arkham Origins (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • DiRT Rally (DirectX 11) – motor: EGO Engine 3.0 / műfaj: autóverseny
  • GTA V (DirectX 11) – motor: EGO R.A.G.E. / műfaj: TPS/akció
  • Metro: Last Light (DirectX 11) – motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Middle-earth: Shadow of Mordor (DirectX 11) – motor: LithTech Jupiter EX / műfaj: TPS
  • Sniper Elite 3 (DirectX 11/Mantle) – motor: Asura / műfaj: FPS/akció
  • Thief (DirectX 11/Mantle) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez használt játékok palettáját újfent megváltoztattuk kissé. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, ezért a GRID Autosport helyét a DiRT Rally vette át, a Sniper Elite 3 a Crysis 3 helyére ugrott be, a Hitman: Absolution-t a Middle-earth: Shadow of Mordor című TPS-re cseréltük le, míg a legutóbbi Alien: Isolation-t a GTA V váltotta.

Fogyasztás

A fogyasztást konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro: Last Light benchmarkja alatt végeztük, mely 1920x1080-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadozik a fogyasztás, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, ami a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Sok meglepetést az R9 380X fogyasztása nem okozott, a mérési hibákból eredő kisebb eltérések és a gyártási szórás figyelembevételével nagyjából arányosan fogyasztott többet az R9 380-hoz képest. A gyári tuning ellenére a fogyasztás nem magasabb a vártnál, az üresjáratban és a terhelés alatt mért értékek is szépen követik a papírformát. Ugyan többszöri optimalizáción esett át az Antigua GPU, azonban a hardveresen gyorsított DXVA lejátszás esetén még messze vagyunk a Fiji által produkált kellemesen alacsony értékektől, és akkor a modernebb GeForce kártyák ezen terhelés során tapasztalt egyeduralmát még meg sem említettük, amit még a Fury és a Nano is csak megközelíteni tudott ezidáig. A számítógépes multimédia és tartalomfogyasztás térhódítását tekintve, meg nem feledkezve az egyre nagyobb energiaéhségről, örültünk volna, ha a videodekódoló egységet is frissíti, optimalizálja a gyártó, hogy kisebb fogyasztással vehesse a kártya az ilyen akadályokat is.

Hűtés

Az Asus kártyájának ventilátora a mai trendeknek megfelelően üresjáratban áll, lévén az efféle működés a Strix sorozat ismertetőjegye, azonban az egyébként terhelés nélkül is melegedő alkatrészek hűtése így nem megoldott. Véleményünk szerint a félvezetők hűtési profilját egy halk, alacsony fordulatú, de folyamatosan üzemelő hűtés optimálisabban tudja biztosítani, amivel az alkatrészek élettartama is kissé meghosszabbodhat. Terhelés mellett a légkavaró szinte azonnal bekapcsolt, fordulatszáma viszont csak később, huzamosabb terhelés hatására emelkedett észlelhetően, de ezen hosszabb idejű teljes terhelésnél is csak kismértékben lehetett hallani a ventilátor hangját, a legkevésbé sem volt zavaró.

A tesztelés során a kb. 20 °C hőmérsékletű szobában, nyitott tesztpadunkon a GPU hőmérséklete még hosszabb terhelést követően is a kb. 65-68 °C-os tartományba állt be, és a VGA a ventilátorsebesség – mely nemigen emelkedett 1500 rpm fölé – csekély változtatásával próbálta ezt az értéket tartani a 3D-ben töltött idő alatt. Érdekesség, hogy mind a driver, mind a GPU-Z az álló ventilátorok esetén is visszajelzett valamekkora fordulatszámot, aminek az lehet a magyarázata, hogy nem a vezérlést veszik el ilyenkor, hanem csak olyan szintre csökkentik azt, hogy már ne legyen elegendő a légkavarók megindításához, forgásban tartásához.

Tuning

Természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre, valamint a legfrissebb MSI Afterburner is tiszteletét tette a beállítások során. Viszonylag gyorsan elértük a még stabil GPU- és videomemória-órajelet, melyek végül 1125/1625 MHz-es értékeken állapodtak meg. Ez körülbelül 9 és 14%-os növekedés, az abszolút értékben elért órajel pedig több, mint amit anno a Sapphire R9 380 Nitro esetén tapasztaltunk.

ASUS R9 380X STRIX tuningolva 1125 / 1625-ön
ASUS R9 380X STRIX tuningolva 1125 / 1625-ön

Batman, Company of Heroes 2, DiRT Rally

Batman alatt a közvetlen rokon R9 380-hoz képest a papírforma teljesült a némileg jobb eredményekkel, így a GTX 960-at is magabiztosan utasította hátra. Átlag fps tekintetében a korosodó GTX 770-et is elkalapálta, de látható, hogy ennek a játéknak nagyon fekszik a Kepler architektúra.

A Company of Heroes 2-ben az R9 380-hoz képest ismét nincs meglepetés, és az összes további tesztben hasonló eredményre számítottunk, hisz a két GPU csak kevés számolóegységben tér el, architekturális különbség pedig nincs köztük. Ellenben itt még a GTX 780-at is kis híján utolérte az újdonság, látható, hogy a Radeonoknak fekszik ez a cím, relatíve jól szerepelt azonban a GTX 960 is.

DiRT Rally alatt sem történt semmi különös, besorakozott az R9 380X az őt megillető helyre, de a házon belüli konkurenciának számító, régebbi R9 290-t mindhárom tesztben tisztes távolságból szemlélte csupán. Hiába, jóval robusztusabb felépítés és kétszer szélesebb memóriabusz jellemzi a kisebbik Hawaiit. A tuningolt mérés során az elméletben vártnál kisebb mértékű volt a skálázódás, természetesen ez nem szokatlan esemény, lévén a minimum fps tekintetében szinte bármi befolyásolhatja az eredményt, de az átlag fps tuning arányában történő emelkedésének is útját állhatja, ha a GPU-n belül nem a shaderteljesítmény jelenti a szűk keresztmetszetet.

GTA V, Metro: Last Light, Shadow of Mordor

A GTA sorozat közismerten jobban szereti az NVIDIA kártyákat, most sincs ez másként, tuninggal viszont épp annyit sikerült előrecsusszanni, hogy két lélektani helyezéssel feljebb helyezkedjen el a 380X. Metro: Last Light alatt az egész mezőnyt maga mögé utasította tesztalanyunk a minimum fps tekintetében, de átlagértékek alapján sem kell szégyenkeznie. Ugyanez a helyzet a Middle-earth: Shadow of Mordor futtatása során; úgy tűnik ez a két játék kevésbé akad az új Antigua chipen, kisebb arányban csökken le az fps, magasan tartva a minimum értéket. A GTX 770 és a GTX 960 tisztes távolságból figyelt csak.

Sniper Elite 3, Thief, Tomb Raider

Sniper Elite 3-ban valamiért mindkét Antigua GPU-ra építő videokártya szépen szerepelt, a 380X minimum fps-e lehet, hogy az újabb driver miatt magasabb. A Keplereken nagyon alacsony a minimum fps, de a Maxwell GTX 960 jobban teljesített. Thief alatt valószínűleg a Mantle API okán, de az egész GeForce mezőnyt állva hagyják a Radeonok, az R9 290-380X-380 szépen, erőviszonyaiknak megfelelően sorakozik fel.

Tomb Raiderben már a 380 is szépen szerepelt, de a 380X itt is a várt mértéken felül kontráz, itt is azt tartjuk valószínűnek, hogy mivel mindmáig meglehetősen népszerű ez a játék, folyamatosan optimalizálják hozzá a meghajtóprogramokat. Bizony, a 15.11.1 okán itt orrhossznyi előnnyel indult a 380X, tuninggal még a 290-et is maga mögé utasította.

ComputeMark, LuxMark

Az GPU-k általános számítási feladatokra való használatának népszerűsödésével két, ezen képességet vizsgáló benchmark is bekerült méréseink közé. Mivel félig-meddig szintetikus tesztekről van szó, így messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni ezek eredményeiből.

A ComputeMark egyszerűbb DirectCompute shaderekkel operál, melyekkel főleg a játékok alatt lehet találkozni, itt a tervezett pozíciójának megfelelő sorban rendeződik az R9 380X. A Luxmark az egyik legelterjedtebb benchmark a ray-tracing tesztelésére, itt az általános számítási feladatokban tradicionálisan erős GCN architektúra előkelő helyeken landol, 380X-ünk így csak házon belül mérkőzött az őt megillető helyezésért. A régi öreg motoros Tahiti itt kimagaslik, de a 380-hoz képest helyén van legutoljára nevezett versenyzőnk eredménye is.

Összegzés, értékelés

Az összes játékban elért minimum és átlageredmény alapján a Radeon R9 380X kissé több mint 13%-kal gyorsabb az R9 380-nál, míg az R9 290-től is csak kevéssel marad el, hisz utóbbi előnye csupán 12%. A GTX 960-at nagyjából 19%-kal utasította maga mögé, ellenben a GTX 780 sem evidensen erősebb a tesztalanynál, ez fontos momentum! Sajnos jelen tesztben a GTX 970-t nem tudtuk szerepeltetni, azonban korábban kellő alapossággal behatároltuk teljesítményét, ahol 3-5%-kal volt csak gyorsabb, mint a GTX 780. Ez az R9 380X pozíciója szempontjából örvendetes, a GTX 970-t viszont veszélyesen megközelítette így az erősebb Antigua. (További kártyákkal való összehasonlításhoz megfelelő kiindulási alap lehet tavaly decemberi VGA megatesztünk és R9 Nano tesztünk is.)

Az R9 380X példányok még csak szállingóznak a boltokba, de nagyjából 80-90 000 Ft között már jó néhány gyártmány beszerezhető. A 2 GB-os GTX 960-ak kb. 60-65 000, míg 4 GB-os verziójuk hozzávetőlegesen 70 000 forintot kóstál. Az észszerű árazású GTX 970-ekért 100-120 000 Ft-ot kell kicsengetnünk, itt azonban egy-két speciálisabb darab ennél drágább is lehet. A GTX 960-hoz képest kb. 28%-kal magasabb árcédulát a felmutatott teljesítmény tükrében kissé magasnak tartjuk, de nem szabad elfelejteni, hogy míg az előbbi típusnak már beállt az árazása, addig az R9 380X még az "újdonság varázsa" effektus miatti felártól szenved, így idővel biztos csökkenni fog az érte elkért összeg.

A dollárban megadott, forintra számolt ajánlott ár is 70 000 Ft-ra jön ki, ami a fenti feltételezést szerintünk megerősíti, a GTX 970-hez képest jelenleg is fair árazás viszont a 380X olcsóbbodásával az Antigua felé fogja húzni a mérleg nyelvét, mert nem sokkal kisebb teljesítményt kapunk majd érezhetően olcsóbban. A DirectX 12 eljövetele még tovább kavarhatja a kondér tartalmát, de korai lenne még konkrét jóslatokba bocsátkoznunk.

Teljesítmény/fogyasztás tekintetében nem igazán láttunk változást, ami nem is túl meglepő, hiszen ebből a szempontból a kártya nem hozott lényegi változást. Picit segít az értékeken a 15.11.1 béta Catalyst az R9 380-hoz viszonyítva, de nem jelentős az eltérés. A 260X az alacsony minimum fps értékei miatt csúszott így le, ilyen beállításokkal Full HD-re már kevés.

Az R9 380X már megfelel a kor nagyobb elvárásainak is, ugyanis Antigua cGPU-jával megkapjuk a jelenleg elérhető egyik legokosabb Radeon grafikus processzort, ha a másik ligában játszó, HBM memóriás Fijiket nem számoljuk. Aki R9 280 vagy gyengébb és/vagy régebbi GPU-ról kíván fejleszteni, annak élhető alternatívát jelent a Radeon R9 380X, melynek vásárlása az árak normalizálódásával a GTX 960 és a GTX 970 helyett is megfontolandóvá válhat.


[+]

Az Asus megoldására szinte csak jókat tudunk mondani: hűtés terén a kártya jól vizsgázott, semmilyen elektromos zajt nem tapasztaltunk a tesztek során, egyedül a GPU-val érintkező hőcsövek felülete lehetne kissé eldolgozottabb. Az árazás természetesen most is kulcskérdés, így jelenleg még nem tudjuk az R9 380X-et ajánlott minősítéssel illetni, ehhez az AMD általi referenciaárhoz való közeledés szükséges, de az nem kérdés, hogy a Asus Strix verziós tesztalany tetszett nekünk!


ASUS STRIX Radeon R9 380X 4 GB

04ahgy

Az Asus Strix R9 380X videokártyát az AMD bocsátotta rendelkezésünkre.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés