Az új API-kkal kidobhatók az SLI és a CrossFire hidak

Az AMD és az NVIDIA régóta kínál SLI és CrossFire konfigurációkat, amelyeket speciális hidakkal kell összekötni – leszámítva az AMD újabb, Radeon R9 285 és 290 szériás hardvereit, illetve az olcsó Radeonokat. Ezek lényegében a kártya dobozában érkeznek, de nem ritka, hogy az alaplapok mellé is csomagolnak egy-egy hidat a gyártók.

Hirdetés

A GPU-k lényegében ezeken a hidakon keresztül kommunikálnak egymással, kivéve az AMD egyes Radeonjait, amelyek a PCI Express buszt használják erre a célra. A DirectX 12 és a Vulkan esetében azonban az SLI és a CrossFire a szó hagyományos értelmében megszűnik, és a fejlesztők megerősítették számunkra, hogy ezzel lényegében a hidak is szükségtelenné vállnak. Ezeket természetesen a régi alkalmazásokhoz meg kell tartani, hiszen azok működése nem változik, de amennyiben egy DirectX 12 és Vulkan API-t használó program fut, akkor ezek hidak nélkül is tökéletesen üzemképesek lesznek. Mindössze arra van szükség, hogy az alkalmazás direkten támogassa a több GPU felismerését, ezekre az erőforrás létrehozását, és a teljes több GPU-s leképzési folyamatot valamilyen leképzési stratégiával egyedileg menedzselje. A kommunikáció minden esetben a PCI Express buszon keresztül történik meg.

A hidak kidobásának másik járulékos előnye, hogy technikailag már nem beszélhetünk majd SLI és CrossFire konfigurációkról, vagyis gyakorlatilag az ezek működéséhez szükséges mikrokód is értelmét veszti az alaplapi BIOS-okon belül. Ez a CrossFire esetében lényegtelen, mivel ez a technika ingyenesen implementálható, de az SLI-ért az alaplapgyártók fizetnek. Ugyanakkor a DirectX 12 és Vulkan API-t használó programok esetén olyan alaplapokba is beépíthető és tökéletesen működtethető két GeForce, amelyek egyébként nem rendelkeznek SLI plecsnivel. Ez ráadásul nem csak elmélet, már a gyakorlatban is kipróbálható a DirectX 12 API-val. Az olcsóbb GeForce-ok ugyan ma nem működnek SLI-ben az SLI híd csatlakozójának hiányában, de örömhír, hogy az új API-kkal ez sem számít, akár a legolcsóbb GeForce-ból is beépíthető pár darab, a program oldali menedzsmenttel ezek is üzemképesek lesznek.

A fejlesztőket megkérdeztük a korábban felmerült gyártói mixelésről is, amiről mi is írtunk a Tom's Hardware eredeti cikkére reagálva. Ahogy akkor is leközöltük, az elméleti lehetőségek határtalanok, de a gyakorlatra vonatkozóan ez nem jelent semmit. A fejlesztők egyöntetű véleménye szerint rendkívül ritka esetében alkalmazható a gyártói mixelés, ugyanis a DirectX 12 még nem kínál lehetőséget az eltérő grafikus vezérlők képminőségére vonatkozó különbségek kiegyenlítésére, és a Vulkan API is a gyártókon belül támogatja a különböző grafikus vezérlők mixelését, ezekre ugyanis specifikus kiterjesztések érhetők el, amelyek kiegyenlítik a képminőségre vonatkozó apró eltéréseket.

A fejlesztők szerint ez nem jelenti azt, hogy nem lehetne valahogy megoldani a gyártók mixelését, de ahhoz minimum olyan implementáció kell, amely a több GPU-s módot úgy oldja meg, hogy a raszterizálás utáni fázis biztosan csak az egyik GPU-n fusson le. Egy ilyen megoldás lehetséges, de nem minden szituációban előnyös.

Információink szerint az NVIDIA és az AMD nem dobja majd el az SLI és a CrossFire jelöléseket, hiszen reklámértékkel bírnak, de a jövőben ezek nem lesznek többek szimpla matricáknál, legalábbis az új API-kkal a működést abszolút nem befolyásolják.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés