8K lenne az új őrület
Világosan megfigyelhető, hogy a nagy tévégyártók átlag két-három évente próbálnak valamilyen forradalminak kikiáltott újdonsággal előállni, ami indokolja a fejlesztéseket és az új modellek létét. E technológiák vagy szolgáltatások első körben a prémium kategóriás, drága termékekbe kerülnek be, hogy aztán lassan leszivárogjanak a közép-, majd a belépőszintre. Ilyen volt a maga idejében a Full HD, a Net tv, az 3D, az okostévé, a 4K és a HDR megjelenése is, az elmúlt időszakban pedig ezt a szerepet a 8K felbontásnak szánták a nagy piaci résztvevők.
A 8K vagy gyerekkori, mára elfelejtett nevén a Super Hi-Vision a legalább 7680x4320 képpont felbontású mozgóképeket, illetve az ezek megjelenítésére alkalmas eszközöket takarja. A 8K felbontás tehát négyszerese az Ultra High Definition és tizenhatszorosa a Full HD felbontású tartalmakénak.
Miért csak most?
Hét-nyolc éve bukkantak fel a nemzetközi technológiai szakkiállításokon, illetve az egyes cégek privát rendezvényein az első nagyméretű, tehát legalább 55 hüvelykes 8K megjelenítők, de ezek még jó ideig nem jutottak el a tömeggyártásig és a boltok polcaira. Sokáig óriási gondot jelentett a hatalmas gyártási költség, valamint a normális mozgásmegjelenítés megoldása, de végül ezeket a problémákat sikerült orvosolni.
Panasonic 8K tévé 2016-ból [+]
A Sharp 2018-ban végül kiskereskedelmi forgalomban is elérhetővé tette Japánban a világ első 8K tévéjét, őket pedig gyorsan követte a Samsung, viszont a dél-koreai cég már a világon mindenhol teríteni kezdte saját, extrém nagy felbontású televízióját. Őket eltérő ütemben követték a többiek, azaz például az LG, a Sony, a Skyworth-Metz, a TCL és a Hisense. Látszik tehát, hogy a tradicionális és a feltörekvő piaci résztvevők között is akadnak bőven olyanok, akik látnak fantáziát a 8K-ban, vagy legalábbis nem akarnak lemaradni a többiek mögött. A két úttörő, a Sharp és a Samsung sem tétlenkedett, és az elmúlt egy-két évben mindenki másnál több 8K modellel léptek színre.
Hirdetés
Komoly várakozások
A piaci elemzők 2018-ban, a 8K tévék első évében azzal számoltak, hogy jó esetben olyan 85 000 darab találhat gazdára. Ez eltörpül az abban az évben eladott 230 millió egyéb modell mellett, de hát a kezdet sohasem könnyű. Viszont általánosan úgy vélekedtek, hogy az elkövetkező években radikálisan nőni fognak az értékesítési adatok, és még az abszolút megbízható, hiteles cégek között is volt olyan, amelyik úgy kalkulált, hogy 2019-ben akár közel félmillió 8K televízió is gazdára találhat, 2020-ra pedig 2-3 millióra nőhet ez a szám.
8K tévék értékesítésére vonatkozó előrejelzés 2018-ból
Nos, tévedtek. 2018-ban csupán 18 000 ilyen modell kelt el, és ha lehet, akkor 2019 még nagyobb csalódást okozott, ugyanis mindössze 120 000 készüléket adtak el világszerte, ami nagyon-nagyon messze van a prognosztizált darabszámtól.
Mi a baj?
Rossz a 8K?
Kezdjük legfontosabbal: van-e értelme egyáltalán a 8K felbontásnak? Jelent hozzáadott értéket vagy az egész csak egy értelmetlen felfújt lufi, és tulajdonképpen olyan technológiát próbálnak rásózni az emberekre, aminek az előnyeit nem is érzékelik?
Eleinte szkeptikusak voltunk, úri huncutságnak tartottuk ezt az egész 8K dolgot, mondván a 4K épp elég mindenre. Viszont az az igazság, hogy miután sikerült egész sok időt eltölteni különféle gyártók különféle 8K megjelenítőivel, megváltozott a véleményünk. A 4K-nál négyszer több pixel, a hihetetlen részletesség sosem tapasztalt látványvilágot eredményez. Valahogy mélységet kap a kép, és az, hogy minden apróság egész pontosan kivehető, jelentősen kitágítja a televíziózás határait. Tényleg egész hihetetlen az, amikor végigsvenkel a kamera egy városon, és konkrétan be lehet kukucskálni az ablakokon, látszik, hogy az emberek tévéznek vagy vacsoráznak. Egy szó mint száz, a 8K-nak igenis van értelme, de a technológiában rejlő erő értelemszerűen csak akkor jön elő, ha van rajta mit nézni.
Tartalomhiány
És ezzel el is jutottunk a legnagyobb problémához: egyelőre ugyanis kevés a 8K tartalom, alig vannak 8K filmek, sorozatok, és hiányoznak a 8K sportközvetítések is. De ha lennének, azok is csak nagyon nehézkesen juthatnának el a felhasználókhoz, hiszen se 8K Blu-ray lemezek, se asztali lejátszók nincsenek, a profi online steraming szolgáltatók pedig még nem tartanak ott, hogy 8K-ban "sugározzanak". Ugyan néhány telefongyártó már előállt 8K anyagok rögzítésére képes készülékkel, és a YouTube-on is elérhetőek 7680x4320 képpont felbontású tartalmak, azonban ez még nem oldja meg a problémákat.
Japánban ugyan 2018 végén elindult az első 8K műholdas tévéadás, de mostanra kiderült, hogy ez nem váltotta meg a világot, egy fecske nem csinált nyarat, mert ezt nem nagyon követték újabbak. Ráadásul nagyon úgy fest, hogy a hagyományos tévézésnek előbb-utóbb amúgy is vége, a jövő az internetes tartalomszolgáltatásé, de a megnövekedett adatmennyiség továbbításához a jelenlegi technológia nem elég. A mostani járvány alatt a Netflix és a többiek még csökkentették is a felbontást, mert túl sokan kezdtek otthonról filmezni, márpedig ha még a Full HD-t és a 4K-t sem bírja el a rendszer, akkor a 8K-val pláne nem fog boldogulni. A megoldást a nagyobb sávszélességet és kapacitást biztosító 5G jelentheti, de annak nagyarányú elterjedésére még várni kell egy darabig.
A gyártók erre azzal reagáltak, hogy a felskálázás segíthet orvosolni ezt, hiszen a fejlett, mesterséges intelligenciára épülő algoritmusok "ki tudják pótolni" a hiányzó részleteket. Az tény, hogy ezek a megoldások valamelyest képesek javítani a részletességen, de a végeredmény csak megközelíteni tudja azt, mint amit egy valódi 8K tartalomnál tapasztalhatunk.
Ár
Az új technológiák sosem olcsók, ráadásul az extrém nagy felbontásnak nagy képátló (65"+) mellett van igazán értelme, emiatt a 8K tévék meglehetősen drágának számítanak, ami biztos nem segíti az elterjedésüket. Viszont az is tény, hogy azért láthatóan megy lejjebb az áruk, és aki akar, az már 620 000 forintért hozzájuthat egy ilyen készülékhez.
Nem minden a felbontás
A Full HD-hoz képest a 4K hatalmas, elsőre látható ugrás volt, viszont a 4K-hoz képest a 8K már nem olyan sokkoló. És pláne nem vált ki olyan hatást, mint mondjuk egy 3D tévé vagy egy virtuális valóság szett, vagyis önmagát nem tudja olyan mértékben eladni. Pláne akkor, ha a nagy részletesség megvan, de ezen kívül maga a tévé nem valami nagy durranás. Láttunk már a külföldi vásárokon, konferenciákon nem is egy olyan 8K televíziót, amelynél bizony komoly gondok voltak a képminőséggel: gyatra volt a betekintési szög, szürke volt a fekete, katasztrofális a mozgásmegjelenítés stb. Ha pedig valaki ezt látja, az nem fog egy rakat pénzt kifizetni a 8K-ért, amikor ugyanannyiért vehet egy hasonló méretű, de sokkal jobb képminőséget produkáló 4K modellt is.
Az áttörés: elmarad
A piaci résztvevők, elemzők, piackutatók korábban 2020-ra jósolták a 8K nagy áttörését, ám úgy fordultunk rá az évre, hogy lehetett látni, ez jó eséllyel nem fog idén bekövetkezni a fentebb vázolt okok miatt. De csodák persze mindig történhetnek... Nos, a fatális véletlen, a Tényező, Amivel Senki Sem Számolt eljött, mégpedig a vírus képében, és már tudjuk, hogy a globális világjárvány porrá zúzta a 8K robbanásszerű elterjedésének maradék, apró esélyét is.
A kórság nyomában járó gazdasági visszaesés miatt az emberek kevesebbet fognak költeni felsőkategóriás eszközökre és/vagy tartós fogyasztási cikkekre, azaz többek között 8K tévékre. Emellett a koronavírus áttételes módon, de máshogy is ártott a 8K technológiának. A járvány miatt ugyanis lefújták a tokiói olimpiát, és pont ez lett volna az az esemény, amit a cégek és a japán tartalomszolgáltató vállalat arra használtak volna, hogy népszerűsítsék a 8K felbontást.
A tervek szerint egy csomó versenyszámot speciális kamerákkal extrém nagy felbontásban is közvetítettek volna (Európában is), és ezeket a műsorokat óriási, köztéren elhelyezett 8K megjelenítőkön lehetett volna követni. Ez nyilván megdobta volna a 8K tévék értékesítését is, hiszen azzal azért már lehetett volna villogni a baráti körben, hogy egy ilyen televízión nézi valaki a versenyszámokat. Dehát ezt is elfújta a vírus, épp úgy, mint egy másik nagy sporteseményt, a foci Európa-bajnokságot, ami miatt valószínűleg szintén sokan vásároltak volna felsőkategóriás televíziót.
Egyelőre még nem lehet pontosan tudni, hogy milyen mértékben szakadt be a járvány és a korlátozások időszaka alatt a televíziós piac, de biztos nem lesznek szépek a számok. Az egymillió százalék, hogy a 8K áttörésére még várni kell egy darabig. Meglátjuk, hogy mit hoz a jövő, ha talpra állnak a fejlett országok gazdaságai, akkor 2021-ben akár meg is lódulhat a szekér. Jövőre még több modell lesz, még jobban csökkenek majd az árak, valószínűleg több tartalom lesz, több online szolgáltatás kínálja majd fel ezt az opciót, amit segíteni fog az 5G elterjedése is.
A jelek szerint megrendezik az olimpiát és a foci EB-t is 2021-ben, és biztos, hogy addigra a korábbinál még fejlettebb lesz a 8K technológia, még több eszköz lesz, még több helyen lehet majd nézni akár ilyen nagy felbontásban is az összecsapásokat. Azt még nem lehet tudni, hogy mi lesz a többi sportággal, az biztos, hogy a Forma-1 vagy az amerikai major sportok (NFL, NHL, MLB, NBA) 8K közvetítése jelentősen megdobná az eladásokat, de ezzel kapcsolatban konkrétumokról még nem nagyon hallani.
Ettől függetlenül most azon a véleményen vagyunk, hogy csoda lenne, ha 2021-ben a 8K szektor tudná hozni azokat a számokat, amiket 2020-ra vártak tőle. Abban biztosak vagyunk, hogy egy 3D-hez hasonló bukásra nem kerül sor, mert annál lényegesen életképesebbnek tűnik ez az irány. Az más kérdés, hogy alapok ma még egyszerűen nem eléggé masszívak a sikerhez, de az jelenleg totálisan lehetetlennek tűnik, hogy a gyártók dobják a 8K megjelenítőket. Az mindenesetre jelzésértékű, hogy a Sharp, mint az egész 8K legnagyobb támogatója, korábbi terveitől eltérően mégis színre lép OLED tévékkel idén, mert úgy vélik, hogy csak ezekkel tudnak érdemi, értékelhető értékesítési eredményeket elérni a prémium kategóriában.
elefant