Jó évünk volt? Visszatekintés 2018-ra

Idei utolsó cikkünkben röviden visszanézünk az év történéseire, és reméljük, hogy 2019 ennél sokkal jobb lesz!

Gémer és RGB

2018 nem az innováció éveként fog bevonulni a történelembe, legalábbis akkor, ha a PC-s iparágat nézzük: 2017-hez hasonlóan továbbra is a marketinggel foglalkozó részlegek zsarnoksága alatt sínylődünk, a gyártók pedig többnyire a „gamer”, illetve az „RGB” szavak mágikus erejében bíznak a valódi K&F helyett.


[+]

De ne legyünk igazságtalanok: nem kizárólag arról van szó, hogy a komponensek és kiegészítők gyártói lusták vagy minket vesznek palira, sokkal inkább arról, hogy az IT piacon már évek óta zajló folyamatok az elmúlt pár évben jutottak el oda, hogy látványosan lecsökkentették a kisebb cégek számára elérhető lehetőségeket. Ha a piacot vertikálisan nézzük, akkor az alapot a legfontosabb részegységek – CPU, GPU, lapkakészlet stb. – gyártói képviselik. Úgy tíz évvel ezelőtt tőlük még szinte biztosan lehetett számítani évi legalább egy, minőségben és sebességben is érezhető generációváltásra, amelyre a következő szinten (alaplapok, grafikus kártyák stb.) tartózkodók építhettek, mindez pedig húzta magával a számítógépes eladásokat. Ennek következtében (is) a piac egésze is jobban állt, a vásárlók gyakrabban váltottak gépet, és így tovább.

Mostanra viszont egyre jobban látható az ITRS 2016-os jelentésében is olvasható folyamatok hatása: minden új processzor kifejlesztése jelentősen többe kerül, mint elődjéé, miközben az új platform előnyei egyre kevésbé kézzelfoghatóak. Remekül illusztrálja ezt legutóbbi tesztünk egy használt és egy új konfigurációról, melyben látszik, hogy egy pár éve vásárolt erősebb konfigurációt teljesen értelmetlen lecserélni egy hasonló árban elérhető mai középkategóriás gépre, mert az csak nagyon kevés területen tud csak újat mutatni. Így aztán már sokszor csak izzadságszagú próbálkozásokra marad energia, mint például a csak nagyon kevés területen értelmes Optane memória.


[+]

Az eredmény tehát az, hogy a legtöbb gyártónak nem igazán éri meg fejleszteni, hiszen új eszközök beszerzésében kevesen gondolkodnak – ezért aztán a fejlesztésre fordítható pénzt inkább a marketingre költik, meglovagolva és egyben hajtva is a „gamer” és „RGB” mániát, amely jelenségről egyébként már jó másfél éve is megemlékeztünk. Így fordulhat elő az, hogy a HyperX-nél az új Fury SSD újdonsága a világítás, vagy, hogy az ADATA kínjában már vízzel töltött csővel próbálja meg még feltűnőbbé varázsolni villogó memóriamoduljait. A fények sokszor nem is azért kerülnek már az alkatrészekre, hogy feldobják az egyébként vizuálisan valóban nem túl izgalmas számítógépbelsőt, hanem azért, hogy a külvilág felé a „profi játékos” státuszt közvetítsék. Elég feltűnő volt ez a Computexen, ahol RGB-fénnyel felszerelt gamer-széket, illetve hasonlóan színpompás fejhallgatóhegyeket, egereket és egérpadokat is láthattunk.


[+]

De hogy ne csak a negatívumokról beszéljünk, azért 2018-ban is volt szerencsénk kifejezetten jól sikerült komponensekhez: bár 2017 végén jelentették be, tesztre csak később kaptuk meg a Fractal Design Define R6 házat, amely számunkra az év legjobban sikerült kuckója lett. Ár/értékben alkotott igazán nagyot a Natec Genesis Thor 300 RGB billentyűzet, amely mechanikus is, RGB is és gamer is, de sokkal jobb annál, mint látatlanban számítottunk rá. Az árspektrum másik oldaláról érkezett a méregdrága Logitech G Pro Wireless, mely bizonyította, hogy igenis lehetséges játékra is használható vezeték nélküli egeret tervezni, ha lesz, aki megfizeti.


[+]

Hallatott magáról a bármit, csak RGB-t ne fejlesztések királya, a Noctua is, akik végre elkészültek egy évek óta csiszolgatott speciális ventilátorral, amely árát tekintve azért az osztrákoknál megszokott szintet hozza. De ne legyünk igazságtalanok: a cég idén már fokozottan figyelt a vékonyabb pénztárcával rendelkezőkre is, kedvükért jelentették be a Computexen a Redux hűtőt.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés