Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • *Ropi*

    félisten

    válasz flash- #1725 üzenetére

    A szenzor úgy működik, hogy ha fény éri az objektíven keresztül, akkor a benne lévő fotodiódák a beérkező fény hatására elektronokat gerjesztenek, majd az elektronika ezt kiolvassa és továbbítja az A/D (analóg / digitális) átalakítónak, ami digitális jellé kvantálja. Külön - külön a zöldet, a vöröset és a kéket, majd ebből rakja össze a képet a váz szoftvere a végén.

    Először is oszlassunk el egy fogalomzavart, amit nagyon sokan követnek: amit általában natív ISO-nak hívnak az nem több érték, hanem csak egy. Ez pedig a szenzorok alapérzékenysége, ami nagyrészt ISO 100, régebbi Nikonoknál ISO 200, a Canon 5D classic-nál meg pl. ISO 50...A szenzorok fényérzékenysége nem változtatható. Az ISO érték emelése tehát valójában nem a szenzor érzékenységét változtatja, hanem a szenzorból kiolvasott jeleket manipulálja. Minden, az alapérzékenységtől eltérő ISO érték elektronikus erősítés (gyengítés) útján jön létre, amit a kiegészítő áramkörök végeznek. Ha az erősítéssel a szenzor munkapontját eltoljuk, akkor csökken a dinamikája: zajosodik a jel, meg az információtartalmából is veszít (ez a válasz a "...vajon mért tünteti el a magas ISO a normális színeket?..." c. kérdésedre). Az hogy az ISO meddig emelhető váza válogatja: a régebbieket csak 1600-3200-ig, a legújabbakat már 25600-ig meg 51200-ig lehet tekerni. Ezt az ISO tartományt lehet aztán szoftveresen (virtuálisan, mint az analóg korszakban a push / pull eljárás volt) kiterjeszteni a legtöbb gép esetében fölfelé és lefelé, amit a gép rendszerint L, L1, L2, stb...Illetve H, H1, H2...stb.-vel jelez. Így van 102400-am pl. az 5D3-on. :) Viszont ha lejjebb visszük az érzékenységet (Az alap 100-ról 50-re pl.) az is rosszabb minőséget eredményez, mert a gép valójában ISO 100-on készíti a képet, csak utána gyengíti a jelet: így információveszteség lép fel, mint minden jelátalakítás esetén.

    Mivel semmi sem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik :D képbe kerül még az is, hogy az ISO értékek csak irányadóak: a gyártók kis mértékben eltérnek tőle (akár szenzoronként más és más lehet a gyártási szórásból adódóan). Tehát az adott érzékenység mondjuk nem pontosan ISO100, hanem 1/3 vagy 2/3 Fé-kel több vagy kevesebb...Ez azt jelenti, hogy egyénileg kell kikísérletezni, hogy az adott szenzoron milyen beállítással kapjuk a legzajmentesebb képet. Itt egy példa videó (bocsi: Canon 7D :D), magáért beszél. A DxO Labs oldalán (a váz kiválasztása után a "measurements" fülön) is érdemes körülnézni: korrekt tesztjeik vannak a szenzorokról, kiderülhet egy-két érdekesség. ;)

    Az expóeltolásos megoldás pedig úgy működik, hogy exponáláskor fölé lősz valamennyivel (amennyit a váz kiégés nélkül enged a vázba épített képjavító technikák alkalmazásával), majd számítógépen kidolgozáskor ugyanannyival visszahúzod, ezzel eltűnik a zaj jó része és a sötétebb részeken is több részlet hozható vissza.

    Weboldalam: http://karpatisandor.hu

Új hozzászólás Aktív témák