Az AMD még a 2019-es év végén mutatta be a Radeon Boost funkciót, amelynek működéséről az alábbi oldalon írtunk részletesebben, de múlt tavasszal a rendszer kiegészült egy Radeon Boost VRS opcióval, aminek a célja megegyezett az eredeti koncepcióval, de a képminőséget tekintve jobb eredményt produkált.
Hirdetés
Összességében mindkét eljárás teszi a dolgát, viszont a Radeon Boost VRS-nek kevesebb hátránya van. Amíg ugyanis az eredeti verzió a teljes képkockára levetítve csökkenti a részletességet mozgás során, így nyerve extra sebességet, addig a VRS opció egy alternatív módszert használ, amely inkább egy játékra szabott minta alapján konfigurálja a számítások mértékét. A gond az volt, hogy az AMD nagyon lazán állt a rendszer támogatásához, ami azért problémás, mert a Radeon Boost VRS nem tud játékspecifikus minta nélkül működni, utóbbit pedig manuálisan kell elkészíteni, figyelembe véve az adott alkalmazás tulajdonságait.
A fentiek miatt mindössze 21 darab játék alatt használható a Radeon Boost legalább egyik verziója, ami nem sok, de az AMD most komolyabb erőforrást rakott a rendszer mögé, így jelenleg új címek támogatását ígérik a később érkező meghajtóprogramokban.
Úgy néz ki, hogy az AMD az eredeti Radeon Boostot annyira nem erőltetné. Ez jutott ameddig jutott, pár cím erejéig használható, és nagyjából ennyi volt. A Radeon Boost VRS ugyanakkor jóval hatékonyabban működik, mivel hasonló sebességelőnyt kínál, miközben a képminőség romlását sokkal nehezebb észrevenni. Nyilván utóbbi abból ered, hogy az eredeti Radeon Boost elsődlegesen ott jelentett hátrányt, ahol a képfolyamon egy statikus rész volt látható, ugyanis ennek a felbontása a mozgás során jól kivehetően csökkent. Ezzel szemben a Radeon Boost VRS pont ennek a gondnak a megoldására fókuszál, ugyanis a játékra szabott minta igazodhat a képfolyam tipikusan statikus részeihez, amit mindig képes lesz teljes részletességgel számolni, vagyis a biztosított minőség maximális maradhat a kritikus területeken. Ahhoz viszont, hogy ez működjön, gyakorlatilag minden játékot egyenként elő kell venni, és egy csapatnak gondoskodnia kell róla, hogy kapjon a szolgáltatás egy megfelelő eredményt biztosító mintát.
Az AMD-től kértünk egy listát, hogy jelenleg miképp áll a Radeon Boost játékokra lebontott támogatása, és az alábbi táblázatban látható, hogy mely címekre milyen funkciók vannak engedélyezve:
Játék | Radeon Boost |
Radeon Boost VRS |
---|---|---|
Apex Legends | DirectX 11 |
DirectX 11 |
Borderlands 3 | DirectX 11 | DirectX 11 és DirectX 12 |
Call of Duty: Modern Warfare (2019) | - | DirectX 12 |
Call of Duty: WWII |
DirectX 11 | DirectX 11 |
Cyberpunk 2077 | - |
DirectX 12 |
Destiny 2 | DirectX 11 | DirectX 11 |
Elden Ring | DirectX 11 | DirectX 11 |
Fallout 76 | DirectX 11 | DirectX 11 |
Fortnite | DirectX 11 | DirectX 11 és DirectX 12 |
Grand Theft Auto V | DirectX 11 | DirectX 11 |
Metro Exodus | - | DirectX 12 |
Overwatch | DirectX 11 | DirectX 11 |
PUBG: Battlegrounds | DirectX 11 | DirectX 11 |
Resident Evil Village | - | DirectX 12 |
Resident Evil 3 | - | DirectX 12 |
Rise of the Tomb Raider | DirectX 11 | DirectX 11 és DirectX 12 |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 11 | DirectX 11 és DirectX 12 |
Sniper Elite 4 |
DirectX 11 | DirectX 11 |
The Witcher 3: Wild Hunt | DirectX 11 | DirectX 11 |
VALORANT |
- | DirectX 11 |
Warframe | DirectX 11 | DirectX 11 |
A táblázat azt jelzi, hogy az adott Radeon Boost verzió melyik leképezőn működik. Ahol mindkét Radeon Boost opció meg van jelölve, ott az RDNA 2 architektúrára épülő GPU-k a VRS változatot használják, míg a korábbi hardverek a régebbit. Utóbbi érthető is a VRS verziót csak a legmodernebb sorozat támogatja.
Valószínűleg felmerül az a kérdés, hogy a Radeon Super Resolution mellett ennek mi értelme van, hiszen ott is sebességet lehet nyerni, de valójában a Radeon Boost egy eltérő koncepciót követő rendszer. A célja ennek is a nagyobb teljesítmény, de úgy, hogy az a képminőség lehető legkisebb csökkenésével járjon. Éppen ezért amíg a Radeon Super Resolution állandó eredményt ad a teljes képfolyamra nézve, addig a Radeon Boost csak akkor működik, ha a játékos mozog. Ráadásul a VRS verzió a képkocka tipikusan statikus részeinek minőségét nem is csökkenti.
Azt nem tudni, hogy az AMD-nek miért most jött meg a kedve a jóval korábban beépített Radeon Boost funkciók támogatását kiterjeszteni. Valószínűleg mostanáig más dolgok jobban lekötötték a programozói kapacitás, így csak most tudnak komolyabb koncentrálni a kevésbé fontosnak tartott funkciókra.