Mégsem olyan jó ötlet a Mad Max mód: vizsgálódnak a Tesla ellen

Úgy látszik mégsem tehetnek meg bármit az önvezető autók az apokalipszis előtt.

Hirdetés

Szupergyors szedán skót kockás pléd logóval, szellentőpárna funkció, Mikulásmód: nem idegen a Teslától a polgárpukkasztás, ám nem minden funkciót néznek jó szemmel a felügyelő és rendvédelmi szervek. A Tesla teljesen önvezető FSD kódja nemrég kapta meg a intelligensebben és intuitívabban vezető 14-es főverziót, amely széles körben terjed az észak-amerikai tulajdonosok között, amennyiben a csomagra előfizettek vagy egy összegben megvásárolták, és jelenleg öt vezetési profil közül választhatnak.

A lajhár mód a leglassabb és legkényelmesebb, betartva a sebességlimitet, a nyugodt, a sztenderd, a sietős és a Mad Max módok ugyanakkor hajlamosak kicsit vagy jelentősen túllépni a limitet, és mivel a sofőr felelőssége önvezető Tesláját felügyelni, az ő ügye, ha gyorshajtáson kapják. A felelősség ugyanakkor a gyártót is terhelheti, ha olyan technológiát vezet be, amely áthágja a közlekedési szabályokat. Korábban az önvezető Teslák például csak pár km/h-ig lassítottak le stop táblánál, és ha nem találkoztak forgalommal, lendületből tovább haladtak (ez California roll, ami abban az államban általános). Az Amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) azonban szólt: ezt talán mégse, és azóta a Teslák teljesen megállnak a táblánál.

A Reuters megkeresésére a hivatal megjegyezte: tisztában vannak a Mad Max móddal és „kapcsolatban állunk a gyártóval, hogy további információt szerezzünk. A volán mögött ülő ember teljes mértékben felelős a jármű vezetéséért és a közlekedésbiztonsági törvények betartásáért.” – tették hozzá. Amikor a hónap elején új vizsgálatot indítottak az FSD-vel kapcsolatban, az NHTSA azt is megállapította, hogy a technológia több esetben „olyan járműviselkedést váltott ki, amely megsértette a közlekedésbiztonsági szabályokat.”

Egyes Teslák önvezető módban például áthajtottak a piros lámpán vagy a forgalommal szemben haladtak. Ezek persze hibák, melyek kijavítása kulcsfontosságú a Teslának, a Mad Max-féle gyorshajtás viszont kódolt rosszalkodás, amit a NHTSA kilőhet. Itt kell megjegyezni, hogy valamekkora sebességtúllépést korábban engedélyeztek: a tulajdonos felülírhatta az önvezető jármű által tartott sebességlimitet, ahogy egyébként maga a sofőr is gyorshajthat saját felelősségre.

Az FSD 14 azonban a kézi limitállítást kilőtte és a sebességprofilon múlik a gyorshajtás mértéke. Ez azért nem tetszik sok tulajdonosnak, mert a Mad Max mód határozottan, de biztonságosan vált sávot, előz, kerül ki és kanyarodik nagy forgalomban, ezt pedig megtartanák, a sebességtúllépésből viszont nem kérnek. Erre viszont az egyetlen megoldás jelenleg lassú profilra váltani.

Az NHTSA döntése azért lesz érdekes az ügyben, mert a forgalomban vannak olyan szituációk, amikor valamekkora rugalmasságot engednie kell a szabályoknak, így az úton parkoló rakodójármű kikerülését dupla záróvonal átlépésével. Az Egyesült Államokban sok államban rutinszerűen lépik túl a sebességhatárt büntetés nélkül, és pont az akasztja meg a forgalom gördülékenységét, aki betartja a limitet. A szigorú szabálykövetés vs. a helyi vezetési stílus rugalmas követése az önvezető kód által éppen olyan balansz, ami szoftveresen befolyásolható, és a kérdés az, hogy a szervek mekkora mozgásteret hajlandóak ebben engedni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Előzmények