Hirdetés

Színre lép az NVIDIA GeForce GTX 660 Ti

A GTX 680 és 670 után most itt a GTX 660 Ti, melynek ASUS DirectCU II TOP kiadása járt nálunk.

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning

A mérések alatt a GTX 660 Ti társaságából természetesen nem hiányozhatott a GTX 680 és 670 sem. Ezek mellett az előző generáció felső kategóriájában található GeForce kártyákat is beválogattuk az összevetésbe, végül kiegészítettük a GTX 560 Ti-vel. A konkurencia oldaláról a Radeon 7970, 7950, valamint 7800-as széria két tagja került be a versenybe.

Tesztkörnyezet
Videokártyák ASUS GTX 660 Ti DirectCU II TOP 2048 MB GTX660 TI-DC2T-2GD5 (Geforce driver 305.37)
NVIDIA GeForce GTX 670 2048 MB (Geforce driver 305.37)
NVIDIA GeForce GTX 680 2048 MB (Geforce driver 305.37)
ASUS GeForce GTX 580 1536 MB (Geforce driver 305.37)
NVIDIA GeForce GTX 570 1280 MB (Geforce driver 305.37)
NVIDIA GeForce GTX 560 Ti 1024 MB (Geforce driver 305.37)
AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3)
Sapphire Radeon HD 7950 3072 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3)
Sapphire Radeon HD 7870 2048 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3)
Sapphire Radeon HD 7850 2048 MB (Catalyst 12.7 Beta + 12.7 CAP 3)
Processzor Core i7-2600K (3,40 GHz) – túlhajtva 4,2 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap

MSI P67A-GD65 (BIOS: 1.C) – Intel P67 chipset

Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 510 250 GB SSDSC2MH250A2 (SATA 6 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Mivel az ASUS kártyájának személyében egy gyárilag jelentősen túlhajtott példányhoz volt szerencsénk, így első körben kénytelenek voltunk a referencia értékekre visszavenni a GPU-órajelet. Az így lefuttatott tesztek után mindent alapállásba helyeztünk, majd újramértünk. Ebből kifolyólag egyszer GTX 660 Ti, egyszer pedig ASUS GTX 660 Ti TOP néven szerepel a táblázatokban a VGA.

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó most is úgy döntöttünk, hogy az i7-2600K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,2 GHz-re emeljük, ami mellé 16 GB memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re állítottuk be. A GeForce kártyákhoz egységesen a GTX 660 Ti mellé kapott, 305.37 verziójú drivercsomagot telepítettük fel. A Radeon kártyák esetében az elérhető legújabb Catalyst 12.6 Beta került feltelepítésre a 12.7 CAP 3 alkalmazásprofillal kiegészítve. A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban, maximális vagy ahhoz nagyon közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor 16x-osra kapcsoltuk. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Hirdetés

Játékok

  • Anno 2070 (DirectX 11) - motor: InitEngine / műfaj: stratégia
  • Batman: Arkham City (DirectX 11) - motor: Unreal Engine 3 / műfaj: TPS
  • Battlefield 3 (DirectX 11) - motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • Crysis Warhead (DirectX 10) - motor: CryEngine 2 / műfaj: FPS
  • Deus Ex: Human Revolution (DirectX 11) - motor: Crystal Engine / műfaj: FPS/RPG
  • DiRT Showdown (DirectX 11) - motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Metro 2033 (DirectX 11) - motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Nexuiz (DirectX 11) - motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • Sniper Elite V2 (DirectX 11) - motor: Asura Engine / műfaj: TPS

A mérésekhez eddig használt játékok palettáját kissé megváltoztattuk tesztünkhöz. Fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így most néhány korábbi játékot menesztve újabbak kerültek be a csomagba. A Total War: Shogun 2-t az Anno 2070, az F1 2011-et a Nexuiz, míg az Aliens vs. Predatort a Sniper Elite V2 benchmarkja váltotta. Ezen felül a DiRT 3 helyét a közelmúltban megjelent úajbb DiRT Showdown vette át.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warheadnél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Sniper Elite V2, Metro 2033, Batman: Arkham City, DiRT Showdown és Nexuiz esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Deus Ex esetében a játék elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Az Anno 2070-nél szintén FRAPS-et használtunk. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, melyet a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Üresjáratban fogyasztás terén a GTX 660 Ti a 680 szintjét hozza, ami megfelel a 28 nanométeres GPU-knál látottnak. Terhelésnél a referencia paraméterekre állított 660 Ti pontosan a HD 7870 értékét produkálta. Az ASUS gyári tuningja durván 12 wattos többletet jelentett.

Az AMD GCN mikroarchitektúrás kártyák egyik újítása volt a ZeroCore Power nevű szolgáltatás, amely hosszú üresjárat esetén képes az adott kártya fogyasztását minimálisra csökkenteni. Mindez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a megjelenítőt. Ebben az esetben a kártyán található ventilátor(ok) leáll(nak), és a termék fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken. A fenti grafikonon látható, hogy ennek megfelelően az NVIDIA kártyái jóval kisebb mértékben korlátozzák fogyasztásukat, ha a megjelenítő készenlétbe kerül.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is.


ASUS GTX 660 Ti DirectCU II TOP

A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció az asztalon volt összeállítva. Korábbi cikkünkben az ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP hűtésével rendkívül elégedettek voltunk, ugyanis mind üresjáratban, mind pedig terhelve nagyon halk üzemet produkált. Mivel a hűtés és annak vezérlése az utóbb említett és aktuális kártyánk esetében megegyezik, így csak ismételni tudjunk magunkat: az általunk eddig látott és hallott VGA kártyák közül (a passzív kivitelűektől eltekintve), a GTX 670 DirectCU II TOP-hoz hasonlóan a GTX 660 Ti is a legalacsonyabb terhelés alatti zajt produkálta. Erről az olvasóink most is meggyőződhetnek, ugyanis a zajról felvételeket készítettünk. A rögzítés során a diktafon nagyjából 15 centiméterre volt a kártyáktól. A felvétel első 10 másodpercében az üresjárati, míg második 10 másodpercében a terhelés alatti zaj hallható:

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást. Ahogy korábbi cikkeinkben már említettük, a Keplerrel némiképp változott a tuning, hisz az NVIDIA turbója, a GPU Boost megjelent a színen. Azt már tudjuk, hogy a Boostot nem lehet kikapcsolni, így az a túlhajtás során is jelen van.


A gyári tuning felett

Az ASUS kártyája már a dobozból kivéve egy meglehetősen emberes tuningot tartalmaz, már ami a GPU oldalt illeti. Ennek okán – épp ahogy a GTX 670 DirectCU II TOP esetében – most sem igazán tudtuk sokkal magasabb szintre húzni a GK104-et, így csak 1084/1162-ig jutottunk. A memória az NVIDIA specifikációjának megfelelő órajelet kapott, amit 100 MHz-cel tudtunk megtoldani.

VGA megnevezése GeForce
GTX 680
GeForce
GTX 670
GeForce
GTX 660 Ti
GeForce
GTX 580
GeForce
GTX 570
Radeon
HD 7870
Kódnév GK104 GF110 Pitcairn XT
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC) 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra Kepler Fermi GCN
Tranzisztorok száma 3,54 milliárd ~3 milliárd 2,8 milliárd
GPU lapka mérete 294 mm2 520 mm2 212 mm2
GPU/Shader v. Turbo órajele 1006 MHz
T: 1058 MHz
915 MHz
T: 980 MHz
772 MHz
S: 1544 MHz
732 MHz
S: 1464 MHz
1000 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 324 MHz 51 MHz
101 MHz
300 MHz
Shader processzorok típusa stream multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 1536 1344 512 480 1280
Textúrázók száma 128 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
60 textúracímző
és -szűrő
80 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 6 blokk (24) 12 blokk (48) 10 blokk (40) 8 blokk (32)
Memória mérete 2048 MB 1536 MB 1280 MB 2048 MB
Memóriavezérlő 256 bites crossbar 192 bites crossbar 384 bites crossbar 320 bites crossbar 256 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 1502 MHz (GDDR5) 1002 MHz (GDDR5) 950 MHz (GDDR5) 1200 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 162 MHz 67 MHz 150 MHz
Max. memória-sávszélesség 192 260 MB/s 144 200 MB/s 192 400 MB/s 152 000 MB/s 153 600 MB/s
Támogatott DirectX 11.1 11 11.1
Dedikált HD transzkódoló NVENC nincs VCE
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása Purevideo HD (VP4) AVIVO HD (UVD 3)
Hivatalos TDP 195 watt 170 watt 150 watt 244 watt 225 watt 175 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement

Azóta történt

Előzmények