Hirdetés

A GeForce GTX 470 és 480 tesztje

Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés, zaj

Ahogy az már a korábbi képekről kiderült, szerkesztőségünknél két Gigabyte gyártmányú GeForce járt, ráadásul teljesen különböző cégektől kaptuk őket, és a megjelenés után elég sokára. Ebből is látszik, hogy a piac ellátásával egyelőre gondok vannak, hiszen az Asus és az MSI általában gyorsabb szokott lenni, ha egy-egy új videokártya prezentálásáról van szó. A GeForce-ok mellett egy üzembehelyzési útmutatót, egy meghajtóprogramokat tartalmazó CD-t, egy, a kártya ray-tracinges képességeit bemutató CD-t, illetve tápkábeleket, HDMI-DVI átalakítót és mini HDMI-HDMI átalakítót találtunk. Utóbbira azért van szükség, mert a videokártyákon csak mini HDMI-kimenet található. A Gigabyte ad egy kupont is a kártyák mellé, amivel a Sims 3-at 20%-os kedvezménnyel vehetjük meg.

Videokártya / meghajtóprogram Gigabyte GeForce GTX 480 1536 MB (700/1401/924 MHz) / Forceware 197.41
Gigabyte GeForce GTX 470 1280 MB (607/1215/837 MHz) / Forceware 197.41

Asus Matrix GTX 285 1024 MB (@ 648/1476/1242 MHz) / Forceware 197.45
Asus Matrix GTX 285 1024 MB SLI (@ 648/1476/1242 MHz) / Forceware 197.45
Asus Radeon HD 5870 1024 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.3 + APPP 100407
Asus Radeon HD 5870 1024 MB CF (@ 725/1000 MHz) / Catalyst 10.3 + APPP 100407
Asus Radeon HD 5850 1024 MB (725/1000 MHz) / Catalyst 10.3 + APPP 100407
Processzor Core i7-920 (2,66 GHz) túlhajtva 3,6 GHz-en (20x180 MHz)
QPI órajel: 3,24 GHz; NB órajel: 3,6 GHz
EIST / C1E / C-states bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap Asus P6T Deluxe - Intel X58 chipset
Memória 3 x 2 GB Corsair Dominator DDR3-1600; 1800 MHz-en 8-8-8-22-88-2T időzítésekkel
Merevlemez Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Táp Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Játékok

  • Call of Duty: Modern Warfare 2 (DirectX 9)
  • Crysis Warhead (DirectX 10)
  • James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
  • Just Cause 2 (DirectX 10.1)
  • Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
  • DiRT 2 (DirectX 11)
  • BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
  • Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
  • Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
  • Aliens vs. Predator (DirectX 11)
  • Metro 2033 (DirectX 11)
  • Cyberlink Mediashow Espresso
  • Cyberlink Powerdirector

Az utóbbi időben már biztosan észrevették az olvasók, hogy cikkeinkben a tesztelt játékok folyamatosan cserélődnek. A szokásos 10-11 tesztelt címet cserélgetni fogjuk, ha úgy látjuk hogy van értelme, pl. egy régi játék helyett egy újabb, kedveltebb vagy videokártyát jobban megizzasztó számíthat ránk. Ennek következtében ezúttal is új címeket üdvözölhetünk köreinkben. A Far Cry 2 helyett a játék komolyan átalakított "Dunia" motorjára íródott Avatart válogattuk be. A Batman már nem jelent komoly kihívást a mai videokártyáknak, főleg a csúcskategóriában, ezért ehelyett a friss és ropogós, mindeközben brutális igényű Metro 2033-ra esett a választásunk. A Need for Speed: Shift helyett az Aliens vs. Predator, illetve "bónuszként" a Battlefield: Bad Company 2 ugrott be. A Resident Evil 5 a Batmanhez hasonlóan kevésbé igényes, ezért ezt a játékot is kiszortíroztuk, helyette a Just Cause 2 kapott szerepet. Remélhetőleg mindenki megtalálja a neki kedves játéko(ka)t a listában.

Hirdetés

A felbontásokat és képminőségi beállításokat a GTX 480-hoz igazítottuk, az erősebbik Fermi volt az első letesztelt VGA a sorban. A cikkben szereplő videokártyák olyan erősek, hogy mindenképpen magas felbontásokat kell használni ahhoz, hogy ki tudjuk őket hajtani. Megpróbáltuk úgy beállítani a grafikai opciókat, hogy a legmagasabb tesztelt felbontásban meglegyen a 30 fps, de ha lehet, akkor inkább több.

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Crysis Warhead alatt egy előzőleg elmentett replayt használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. Az Aliens vs. Predatort, a Battlefield: Bad Company 2-t, a Metro 2033-at, az Avatart és a Call of Duty: Modern Warfare 2-t úgy teszteltük le, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör után jegyeztük fel. A Stalker: Call of Pripyat, a DiRT 2, a Just Cause 2, a HAWX és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során.

A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve.

A fogyasztással kapcsolatos rémhírek félig igaznak bizonyultak. A két GeForce üresjáratban normálisnak mondható értékeket produkált, a GTX 470 a Radeonokkal megegyező mértékben fogyasztott, viszont a GTX 480 ennél 20 wattal többet kért, és így a GTX 285 és HD 5870 CrossFire mellé lépett fel. Hozzá kell tenni, hogy ezt a Fermivel felépített videokártyák úgy tudják csak elérni, ha szinte hozzá sem nyúlunk a számítógéphez, ugyanis ebben az állapotban 50/100/67 MHz-re csökkentik az órajeleiket (GPU/shader/memória). Sajnos az a helyzet, hogy a kártyák az esetek többségében inkább valamilyen minimálisan megemelt órajelű állapotban tartózkodnak, ha bekapcsoljuk a Windows Vista/7 Aero képességét, de ez csak 10-15 wattos különbséget okoz. A terhelt állapotokban kimért értékek mondhatni brutálisak. A GTX 470-nel szerelt rendszer közel 100 wattal többet eszik, mint a HD 5850-es, és 65 wattal többet, mint a HD 5870-es. Ez azonban még a jobbik eset, ugyanis a GTX 480-as konfig már 125 wattal eszik többet, mint a HD 5870-es, ezzel lényegében be is éri a HD 5970-es órajeleire beállított 5870 CrossFire kiépítést. GTX 295-öt és HD 5970-et sajnos nem tudtunk szerezni. Érdemes egy pillantást vetni a GTX 285 SLI fogyasztására, elértük vele a 640 wattot, miközben egy 600 wattos táppal teszteltünk. Ebben a 640 wattban persze benne van a táp fogyasztása és 10%-os vesztesége is, így ez a gép kb. 580 wattot fogyasztott.

Melegedés és zaj, ez itt a kérdés! A GTX 470 ventilátora kb. 1500 rpm-en forog üresjáratban, ami halk, de szerintünk nem eléggé, a Radeonok halkabbak. Terhelve aztán elérjük a 2500 rpm-et, ami már elég hangos, de találkoztunk már elviselhetetlenebb videokártyákkal is (HD 3850). Úgy tűnik, hogy a GTX 470-en található hűtőrendszer 90 fok alatt próbálja tartani a GPU-t, ezt tartja a legfontosabb feladatának, hiszen csak akkor gyorsul be teljesen, ha megközelíti ezt az értéket, és ha innen sikerült egy picit lehűlnie, akkor alacsonyabb fokozatba vált. A videokártya egyébként igencsak forró, kézzel érintésre "éget". Ilyet a HD 4800-asoknál tapasztaltunk utoljára, szóval csak és kizárólag ebből a szempontból nézve egyik gyártó sem különb, csak az AMD-nek most éppen jobban jött ki a lépés.

A GTX 480 ventilátora 1600-as fordulatszámon kezd üresjáratban, majd a terhelés hatására képes felgyorsulni akár 3000 rpm-ig is. Üresjáratban a GTX 470-hez hasonlóan halk, de picit hangosabb annál, ez számunkra már a zavaró kategória, de egy komoly játékos valószínűleg többet játszik, mint amennyit netezik. A terhelés hatására felpörgő ventilátor már igencsak hangos, itt már veri a Radeonokat is. Egyesek szerint az egyiknek magasabb hangot ad ki a ventilátora, mások szerint meg a másik a hangosabb. Szerintünk nem igazán várható el, hogy egy ilyen teljesítményt nyújtó VGA teljesen hangtalan legyen, szerintünk a Radeonok és a GeForce-ok is hangosak. A HD 3850 ventilátora még fejhallgató mellett is hallható volt, mert süvítőbb hangot ad ki, ez a tesztünkben szereplő csúcskártyákra viszont nem annyira jellemző, ezért elviselhetőbb, a rekorddöntögetőknek meg teljesen mindegy. Aki halk gépet akar, az vagy másmilyen VGA-t vesz (a középkategóriából) vagy szerezz hozzá egy vizesblokkot.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények