GeForce 8800 GT - középárú fenegyerek

NVIDIA G92

A középkategóriás GeForce 8600 széria bemutatkozása után majdnem annyira haragudtunk az NVIDIA-ra, mint anno a GeForce FX-ek idejében. Talán még jobban is, mert a nagyszerű 96 és 128 stream processzoros GeForce 8800-ak után nyomorult 32 stream processzoros középkategóriával akarta kiszúrni a játékosok szemét. Még a cég marketingért felelős emberei sem tagadták, ezzel a húzással a drágább 8800-asok felé akarták terelni a játékos kedvű vásárlókat. Sikerült is, mára rengeteg GeForce 8800 GTS fogyott, mifelénk jellemzően az olcsóbb, 320 MB-os fajtából. Tulajdonosaik rövidesen nagyon utálni fogják az NVIDIA-t, ám a potens, de azért nem csillagászati árú VGA-ra vágyók népes tábora éljenezni fogja a kaliforniaiakat.

Hirdetés

Felépítését tekintve nagyon furcsa GPU köré épülő grafikus kártya került a 32 stream processzoros G84-es szívű GeForce 8600 GT/GTS által, illetve a 96 stream processzoros, visszafogott G80-ra alapozó GeForce 8800 GTS által keretezett ár- és teljesítményrésbe. Az új G92 legfontosabb jellemzője, hogy 112 stream processzora van, ami nem 16-tal vagy 32-vel kevesebb, mint a kurtított G80-ak 96-ja, hanem 16-tal több. Aki ismeri a G80-as NVIDIA chipek felépítését, vagy olvasta GeForce 8800 GTX-es cikkünket, az tudja, hogy a G92 pontosan a kétféle G80 közé illik be: hét nagy, 16 stream processzoros számolóblokkja van, míg a GTX-es G80-nak nyolc, a GTS-esnek pedig csak hat. A számolóegységek mennyisége csak az egyik összetevője a sebességnek, a másik az órajel. A 8800 GTX 128 stream processzora 1350 MHz-es órajelen fut, így az újonc 112 számolója a maga 1500 MHz-es ütemével nagyjából egálban van vele, és elég tetemes előnye van a 8800 GTS 96 darab 1200 MHz-es egységéhez képest.

Tovább haladva a számolóegységek felől eljutunk a textúrákat kezelő részhez. Itt a G84 1:1-es arányát – vagyis nyolc címzőt és nyolc szűrőt – találjuk, nem a G80 1:2-esét – vagyis négy címzőt és nyolc szűrőt. Szintén a korábbi középkategóriás GPU-ból érkezett a videolejátszást gyorsító VP2, mely tehermentesíti a processzort a komoly számításigényű H.264 kódolású filmek lejátszásakor. A szintén igényes VC-1 gyorsítása továbbra is kimaradt a csomagból. Az NVIDIA szerint ezzel minden gond nélkül megbirkózik egy mai kétmagos CPU, de nem szabad elfelejteni, hogy az AMD Radeon HD-i a VC-1 lejátszást is gyorsítják.

Videokódolós kitérő után folytassuk a GPU harmadik – és egyben utolsó – fontos részével, a raszterizálóval (ROP egységekkel), amely az NVIDIA esetében szoros kapcsolatban van a memóriavezérlővel. A GeForce 8800 GTX-ben dolgozó G80-nak hat nagy blokkja volt fejenként 64 bites memóriabusszal, így jött ki a 384 bites felépítés. A 8800 GTS-eknek öt blokkjuk volt 320 bites memóriaeléréssel, a G92-nek viszont csak négy blokkja van 256 bites busszal. Ennek minden bizonnyal óriási felbontásoknál, és magas Anti-Aliasing szinteken jön majd meg a böjtje, később a játéktesztekben kiderítjük.


VGA megnevezéseNVIDIA GeForce 8800 GTNVIDIA GeForce 8800 GTXNVIDIA GeForce 8800 GTS
GPU kódneveG92G80G80
Gyártástechnológia65 nm (TSMC)90 nm (TSMC)90 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma754 millió681 millió681 millió
GPU órajele600 / 1500 MHz575 / 1350 MHz500 / 1200 MHz
Vertex shader egységek száma112 darab skalár stream processzor128 darab skalár stream processzor96 darab skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma56 textúracímező,
56 textúraszűrő
32 textúracímező,
64 textúraszűrő
24 textúracímező,
48 textúraszűrő
ROP egységek száma4 blokk6 blokk5 blokk
Támogatott PS- és VS-verzió4.0 / 4.04.0 / 4.04.0 / 4.0
Memóriavezérlő256 bites crossbar384 bites crossbar320 bites crossbar
Memória órajele900 MHz900 MHz800 MHz
Memória-sávszélesség57600 MB/s86400 MB/s64000 MB/s
Memória típusaGDDR3 / GDDR4GDDR3GDDR3
Memória mérete256 / 512 MB768 MB320 / 640 MB

A technikai paramétereket ecsetelve látszik, hogy az első kilencvenes NVIDIA GPU a nyolcvanasok egy évvel ezelőtt debütált architektúráját örökölte, lényegében semmilyen újítás nincs benne. Azért van egy pont, ahol túlmutat elődein, és az a gyártástechnológia. Míg a G80 90 nm-es, a G84 pedig 80 nm-es csíkszélességgel készült, addig a G92 már 65 nm-es. Annak ellenére, hogy 754 millió tranzisztorból épül fel, alapterülete kisebb, mint a 681 milliós G80-nak, tehát olcsóbban előállítható, és kevesebbet is fogyaszt. Mindemellett technikai bravúr is a G92, ugyanis majdnem kétszer annyi tranzisztora van, mint az eddig sorozatban gyártott legnagyobb 65 nm-es GPU-nak, az AMD RV630-nak. Az alábbi képen látható a G80 nagy fémsapkájának, illetve az R600 és G92 grafikus magoknak a méretviszonya.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés