Hirdetés
Vesd magad az éjszakába!
Amikor 2022-ben megjelent az Elden Ring, a From új szintet ért el a nyílt világú akció-szerepjátékok műfajában – és ennek megfelelően játékosok milliói vesztek el a Köztesföldek kegyetlen, mégis lenyűgözően varázslatos tájain. A Shadow of the Erdtree kiegészítő megjelenését követően sokan úgy vélték, végleg lezárult a történet, és nem érkezik több bővítés ehhez az epikus univerzumhoz – csak azért, hogy szinte a semmiből, váratlanul bejelentsék a Nightreign mellékszálat. Nem sokan jósolták volna meg, hogy az ismerős világ egy ennyire radikálisan új formában lesz újra megélhető, hiszen a pár nap múlva megjelenő, önálló játék tényleg szakít a jól ismert formulák jelentős részével. Háromfős kooperatív kalandozás, időlimites roguelite struktúra, zsugorodó pályarészek, fix karakterek – ez bizony messze áll attól, amit a stúdió eddigi alkotásaiban megszokhattunk. Az év elején már lehetőségem nyílt kipróbálni a játékot egy zárt teszt keretei között, így az ott szerzett tapasztalatok birtokában vetettem bele magam újra Limveld könyörtelen világába – immár a végleges változatban. Most pedig ideje megvizsgálni: vajon a kész játék képes-e felülírni a korábbi benyomásokat, vagy tovább mélyíti a kérdéseket, amelyeket az előzetes próbaverzió vetett fel?
Az Elden Ring: Nightreign meglepően rendhagyó módon indít, legalábbis a Souls-játékok hagyományaihoz mérten. Ezúttal ugyanis rejtélyes feljegyzések helyett egy jól strukturált oktatószakasz vezeti be a játékost az alapmechanikákba. Ezt követően az alapjátékból ismerős romos kastélyban, a Roundtable Holdban találjuk magunkat, amely itt is egyfajta központi területként funkcionál. Itt nyílik lehetőség interakcióra a játszható karakterekkel, azaz a Nightfarerekkel, valamint néhány új NPC-vel, akik ide telepedtek le. Ez a helyszín szolgál bázisként minden expedíció előtt: itt indíthatjuk el küldetéseinket, és itt lehet naplóbejegyzéseket olvasgatni, karaktereink megjelenését átalakítani és gyakorlatozni – és itt kezelhetjük relikviáinkat is. Kezdetben a lehetőségek és szolgáltatások korlátozottak, de a játék előrehaladtával fokozatosan új funkciók és helyszínek nyílnak meg a várban. Bár a történet központi eseményei is a Roundtable Hold falai között bontakoznak ki, a Nightreign története továbbra is visszafogott és rejtélyes módon tárul elénk.
Az expedíciók elindítása előtt két játékmód közül választhatunk: egyszemélyes vagy háromfős kooperatív mód áll rendelkezésünkre. (Ha egy trióból kiesik valaki, lehet ketten is folytatni – de két játékos önmagában nem indulhat kalandozni.) Az egyjátékos változat lehetőséget ad az offline játékra is, emellett az ellenfelek életereje is mérsékeltebb, hogy kiegyensúlyozott maradjon a kihívás. Ebből is látszik, hogy a fejlesztők gondoltak azokra is, akik egyedül szeretnek kalandozni, mégis egyértelmű, hogy a hangsúly a többjátékos élményen van – a rendszer minden elemével ezt támogatja és ezt ösztönzi. A roguelite felépítést szokatlan módon tálalja a Nightreign: minden expedíció három játéknapra tagolódik, melyeket egyben kell túlélni a győzelemért – ez körülbelül 30-45 perc játékidőt jelent. Az első két nap során Limveld nyílt (és az alapjátékhoz képest alaposan remixelt) területeit szabadon járhatjuk be, hiszen itt kell gyűjtögetheti és fejlődni ahhoz, hogy megfelelő hatalmat gyűjtsünk a lezáráshoz. (A nekifutásokat 1. szintűként kezdjük, és legfeljebb 15. szintig kapaszkodhatunk.) A napok végét kötelező éjszakai főellenfél-harcok zárják, amelyek folyamatosan nehezedő kihívásokat jelentenek. A harmadik nap csúcspontjaként egy látványos, intenzív összecsapás vár ránk az aktuális expedíció Nightlord főgonoszával szemben – és így vagy úgy, de ez zárja le az adott küldetést. A sikeres expedíciók kézzelfogható jutalmakkal szolgálnak: a tartós karakterfejlesztéseket biztosító relikviákkal, valamint Murk nevű valutával, amelyet a Roundtable Holdban található Small Jar bazár kínálatában költhetünk el – új felszerelésre, relikviákra vagy más ritkaságokra.
A játéktér dinamikus szűkülése erőteljesen idézi a battle royale játékok mechanikáját: a térképen kijelölt biztonságos zóna egy kör alakú határ mentén fokozatosan zsugorodik, és aki ezen kívülre kerül, az folyamatosan sebződik, míg csak vissza nem tér a kijelölt területre – az éjféli bossfightok pedig természetesen mindig középen lesznek. A nappali harcok sikeres teljesítése rúnákkal jutalmaz, amelyek a megszokott módon szintlépésre és tárgyvásárlásra fordíthatók. A szintlépés rendszere azonban nem a megszokott: a Nightreignben nem szükséges (értsd: nem lehet) kézzel szétosztani a pontokat az egyes attribútumokra, a fejlődés automatikusan, a választott karakterünknek megfelelően igazodva történik. Új felszereléshez számos forrásból juthatunk: zsákmányként a legyőzött ellenfelektől, drága pénzért a kereskedőktől, illetve talált kincsként a pályán elszórt ládákból. Bár páncélt nem cserélhetünk, a fegyverek pedig csak az adott nekifutás végéig vannak nálunk (igen, minden nekifutást Nightfarerünk alapfegyverével kezdünk), egyéb egyszerhasználatos és permanens tárgyak csőstül várnak ránk. A legtöbb eszközből több ritkasági szint létezik, és a legendás besorolású cuccokat általában a főellenfelektől szerezhetjük meg – de a térképen is jelölt erődökben, kastélyokban és katakombákban is szinte minden esetben rejlik valami tápos zsákmány.
Ha egy Nightfarer életereje nullára csökken, halálközeli állapotba kerül, amit a felhasználói felületen megjelenő, szegmentált visszaszámláló csík jelez. Ebben az állapotban a karakter még nem veszett el véglegesen: csapattársai ismét harcképes állapotba hozhatják, ha időben elegendő közel- vagy távolsági támadással „felverik” a földről. A csík színezett pereme az időkorlátot jelzi – ha ez teljesen kifakul, mielőtt a folyamat sikerrel zárulna, a karakter végleg elbukik, visszatér az utolsó Grace ponthoz (vagy egy közeli biztonságos zónába), és elveszít egy szintet. Az így elvesztett szint rúnái visszaszerezhetők a halál helyszínén, de ha azokat időközben egy közeli ellenfél ellopta, csak annak legyőzésével lehet azokat visszanyerni. Ha az egész csapat elbukik egy napvégi főellenfél vagy a Nightlord ellen vívott harcban, az adott expedíció automatikusan kudarccal zárul. A visszatérési csík kezdetben egyetlen kitöltött belső szegmensből áll, amelyet csapattársaink támadásaival kell kiüríteni. Minden sikeres újraélesztés után egy további szegmens jelenik meg a csíkon – maximum háromig –, ezzel fokozatosan növelve a következő újjáélesztések nehézségét. Ezek az extra szegmensek idővel eltűnnek, ha megfelelő ideig elkerüljük a halált.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!