DirectX 10 – játékok
Jöjjön most három olyan játék, melyekben a misztikus DirectX 10 is szerepet kap. Elsősorban ezek miatt a tesztek miatt váltottunk Windows Vista operációs rendszerre. Mostanra nagyjából olyan sebességet produkál az új operációs rendszer DirectX 9-ben, mint a régi jó XP, szóval azok is jó képet kapnak a VGA-k teljesítményéről, akik még nem váltottak az újra.
Hirdetés
A sebességadatok előtt érdemes megnézni pár képet a játékokból, összevetni a kétféle DirectX látványvilágát. Aki ki akarja magát próbálni, az ne vegye figyelembe a képek állománynevét, és próbálja kitalálni, melyik a DX9-es, és melyik a DX10-es.
Bizony, a BioShock kapcsán nagyon nehéz különbséget tenni a DX9-es (bal) és DX10-es (jobb) képek között. Elvileg az áttetsző jelenségek, mint a füstök és ködök, részecskerendszerek megjelenésében van különbség, DX10-ben finomabbak a széleik, jobban beleillenek a környezetbe és szebben reagálnak a fény-árnyék hatásokra. Ezt igazából csak nagyon nagy odafigyeléssel lehet kiszúrni. Sokkal látványosabb a DX10 okozta lassulás, holott a Microsoft reklámszövegei szerint a Vista legalább 20–30%-kal gyorsabb DX10-ben, mint DX9-ben. Azt is észrevettük – például az első tesztek felső sarkaiban –, hogy DX10-ben hiányzik néhány textúra.
DirectX 9-ben a GeForce-ok ismét hozták formájukat. Most a GT nem előzte meg a GTX-et, de sokkal közelebb volt hozzá, mint a két GTS. A Radeon HD 2900 XT felküzdötte magát a képzeletbeli dobogó legalsó fokára, a Pro viszont ismét az utolsó lett.
DirectX 10-ben ismét robbantott a GeForce 8800 GT, talán megint a meghajtó, de lehet, hogy a több textúrakezelő eredményezte a komoly előnyt a GTX-hez képest. Van még mit csiszolni az AMD-nek, mert a Radeonok sokkal jobban visszaestek DX10-ben, mint a GeForce-ok.
A World in Conflict stratégiai játéknál már valamivel jobban látszanak a DirectX 10 előnyei. Az első képen sokkal kidolgozottabbak a napsugarak, csak az a baj velük, hogy látványra szinte ugyanilyen szálakkal prezentálták anno a DirectX 9-es HDR-t például a FarCry kapcsán, szóval a szoftver fejlesztőin kívül kevesen tudják megmondani, hogy az a hatás tényleg a DirectX 10 számlájára írható vagy csak egy jól pozicionált reklámfogás.
Ugyanez lehet a kérdés a második képen látható templom tetejénél, ahol a DX9-es (bal) képen valamiféle áttetszési hiba látható, míg a DX10-es (jobb) kép ezen része rendben van. Most egy bugot látunk vagy a két DirectX verzió közti különbséget?
A három, játékmenet közben készített képen – ez előzőeket az automata demóban lőttük – szintén vannak apróságok, melyek eredete nem egyértelmű. Az elsőn vajon DX10-esek azok a fénypászmák, amelyek a felhőn hatolnak át? Ha igen, akkor miért ugyanolyan ronda emellett a kép közepén látható ház árnyéka, mint DX9-ben? A második képen az a szembetűnő, hogy a középtájt látható torony árnyéka a DX10-ben áttetszőbb, de az előtérben a hirdetőtábláé egyformán csipkés mind a két képen, és a DX10-es hátterében a horizonton lévő házak csipkés teteje sokkal jobban kilóg a füstből, mint DX9-ben. A harmadik képen újból egy torony látszik, ezúttal DX9-ben és DX10-ben is egyforma árnyékkal, igaz, DX10-ben szebb a fény az előtérben lévő járműveken.
A DirectX-es kérdést végképp eldöntik a sebességek. A picike árnyékbeli különbségekért a GeForce 8800 GTS 640 MB és GTX esetében 10, a GT-nél nagyjából 22 százalékát, a többi kártyánál a sebesség sokkal nagyobb hányadát vagyunk kénytelenek feláldozni, pedig az fps értékek DX9-ben sem voltak túl magasak.
Tovább romlott a helyzet a felbontás növelésével. Azért mindkét DX9-es körben a GeForce 8800 GT diadalmaskodott, a DX10-esekben viszont a GTX dominált. DirectX 10-ben kipróbáltuk a GeForce 8800 GT tuningolhatóságát is. Az alap 600/1500/900 MHz-ről 725/1750/1025 MHz-ig jutottunk, a játék sebessége pedig 25 fps-ről 28 fps-re – tehát 12%-kal – növekedett, ami a RAM húzásának mértékéhez (kb. 13%) van közelebb. Meghajtottuk a Radeon HD 2900 Prót is, ami nagyon jól bírta egészen 825/1200 MHz-ig.
Az i-re a pontot a Crysis Single Player Demo tette fel. A legjobban várt PC-s játék is megjön még november folyamán. Ebben is van egy kis DirectX 10-es trükk, mert elvileg a legmagasabb shader minőséget – amelyen a DX10-et aktiválja – nem lehet Windows XP alatt bekapcsolni, de egyes fórumokon már ezt a korlátozást is kijátszották. No nem DirectX 10-et írtak XP-hez, hanem megtalálták a vélhetőleg nem is DX10-es kapcsolót.
Egyelőre lényegtelen, hogy van-e DX10 a Crysisben vagy nincs, mert jelenleg nincs olyan szóló grafikus kártya a piacon, mely magas (high) beállításokkal akár csak DX9-ben is tisztességes sebességet produkálna, és akkor még nem is beszéltünk a legmagasabb (very high) szintről.
Egyelőre még tartozunk a GeForce 8800 GTX crysises eredményeivel, de rövidesen pótoljuk őket. Valószínű, hogy a GTX a GT közelében helyezkedik majd el, ami magas grafikai részletességgel, 1280x1024-es felbontásnál még éppen játszható sebességet produkál, de a többi kártya már kevés lesz a folyamatos játékmenethez.
A szaggatásmentes játékhoz még a felsőkategóriában is célszerű közepesre venni a grafikai részletességet. Elrettentésképpen megadtuk a DirectX 9-es „very high” beállításhoz tartozó számadatokat is.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!