Hirdetés

GeForce 8800 GTS 512 MB - GTX-verő?

G92 teljes pompájában

November elején azzal fejeztük be a GeForce 8800 GT elemzését, hogy a rajta dolgozó G92-es GPU hét tömbbe szervezett 112 stream processzora, és a nyomtatott áramkör végén kihagyott pár üres alkatrészhely egy nagyobb testvérre utal. Már akkor hallani lehetett egy újabb GeForce 8800 GTS eljöveteléről, mely tovább keveri majd a felsőkategóriás GeForce-ok rendszerét. A hivatalos bejelentésre végül december 11-én került sor, ekkor debütált a GeForce 8800 GTS 512 MB. Lényegében ugyanaz a G92-es GPU került rá, amely a kisebb 8800 GT-re, csak most már nem hét, hanem nyolc stream processzoros tömbje van, összesen 128 számolóegységgel. A memóriavezérlő továbbra is csak 256 bites, ami visszalépést jelent a 320 és 640 MB-os 8800 GTS-hez képest. Megmaradt a GT négy ROP blokkja is, tehát az új GTS ebből a szempontból ugyancsak lemarad elődei mögött.

Persze manapság a számolóegységeken van a hangsúly, abból pedig az 512 MB-os GTS a GeForce 8800 GTX vagy Ultra babérjaira tör. A végrehajtók mennyisége mellett órajelük is lényeges tényező, és ebben az új, 65 nm-es csíkszélességgel készülő G92-es grafikus chip ráver elődjére, a 90 nm-es G80-ra. Az új titánnak 650 MHz az alapórajele, számolói pedig 1625 MHz-en dolgoznak, tehát mintegy 6–8%-kal megelőzi a 612/1500 MHz-es Ultrát.

Érdekes, hogy a számítási teljesítmény növelése mellett csökkent a memória sávszélessége. Igaz, hogy az 512 MB-os GTS-nek 970 MHz-en járnak a GDDR3-as memórialapkái, de lényegesen szűkebb, 256 bites crossbar vezérlőjük miatt a sávszélesség csupán az Ultra 60%-a.


VGA megnevezéseGeForce 8800 GTS 512 MBGeForce 8800 GTNVIDIA GeForce 8800 GTXNVIDIA GeForce 8800 Ultra
GPU kódneveG92G92G80G80
Gyártástechnológia65 nm (TSMC)65 nm (TSMC)90 nm (TSMC)90 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma734 millió734 millió681 millió681 millió
GPU órajele650 / 1625 MHz600 / 1500 MHz575 / 1350 MHz612 / 1500 MHz
Vertex shader egységek száma128 darab skalár stream processzor112 darab skalár stream processzor128 darab skalár stream processzor128 darab skalár stream processzor
Pixelfutószalagok száma
Pixel shaderek száma
Textúrázók száma64 textúracímező,
64 textúraszűrő
56 textúracímező,
56 textúraszűrő
32 textúracímező,
64 textúraszűrő
32 textúracímező,
64 textúraszűrő
ROP egységek száma4 blokk4 blokk6 blokk6 blokk
Támogatott PS- és VS-verzió4.0 / 4.04.0 / 4.04.0 / 4.04.0 / 4.0
Memóriavezérlő256 bites crossbar256 bites crossbar384 bites crossbar384 bites crossbar
Memória órajele970 MHz900 MHz900 MHz1080 MHz
Memória-sávszélesség62080 MB/s57600 MB/s86400 MB/s103680 MB/s
Memória típusaGDDR3 / GDDR4GDDR3 / GDDR4GDDR3GDDR3
Memória mérete512 MB256 / 512 MB768 MB768 MB

Mivel a GeForce 8800 GTS 512 MB már G92-es GPU-ra épült, örökölte a 8800 GT új tulajdonságait is, tehát kompatibilis a PCI Express 2.0 szabvánnyal, amely – megfelelő alaplapban – nagyobb átviteli sebességet biztosít a CPU, illetve a rendszermemória felé, fejlettebb a HD videók lejátszásának gyorsítása, és nem utolsósorban a GPU lényegesen kevesebbet fogyaszt, mint elődje, a G80. Érdemes összevetni a két G92-variánst is. A 8800 GT-nek a kevesebb stream processzorból és alacsonyabb órajelekből körülbelül 24%-os hátránya van a GTS 512 MB-tal szemben, bár memóriában és raszterizálóban csak 8% a lemaradása.

Korábbi Radeon HD 3800 tesztünkből nyilvánvaló, hogy az AMD egyelőre a 8800 GT játékokban mutatott teljesítményével sem nagyon tudja tartani a lépést, hiába van elvileg fejlettebb architektúrája. Ennek kétféle magyarázata van: az NVIDIA szerint a Radeonok egyszerűen gyengébbek, az AMD szerint pedig a játékok jelentős részét a GeForce-ok igényeihez igazítják. Ahogy az a legtöbb vitában lenni szokott, az igazság most is valahol félúton van.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés