Hirdetés

Fujifilm X-Pro3: profizmus derékmagasságból

Végre hazai környezetben is volt szerencsénk kipróbálni a Fujifilm X-Pro szériájának új tagját.

Hirdetés

Használat közben

A kamerabemutatóink „Használat közben” című oldalát általában a menürendszer felépítésével szoktuk kezdeni, azonban az X-Pro3 már a menürendszerig való eljutást tekintve sem egy egyszerű szerzet. Ahogy azt már az előző oldalon is említettük, a nagyméretű kijelző „becsukott” állapotban rejtve van, ahhoz, hogy ezt megtaláljuk, le kell hajtanunk a hátlapot. Ebből következően a képernyőt csak hátulról vagy fentről látjuk, a fejünk fölött tartott kamerával való fotózás csak olyan szögig működik, ahonnan még rálátunk a függőlegesen lefelé „lógó” (egyébként igen jó betekintési szögekkel bíró) kijelzőre, de ez távol áll az ideális használattól – persze ha nincs más lehetőségünk, akkor jobb, mint a semmi. A derékmagasságból történő fotózás ezzel szemben kifejezetten kényelmes, hiszen nincs szükség a kijelző teljes, oldalra való kihajtására ahhoz, hogy le tudjuk dönteni, ez leginkább a streetfotósok számára hasznos tulajdonság.


[+]

Ha tehát a klasszikus módon a szem elé tartott kamerával kívánunk fotózni, marad a hibrid kereső a komponáláshoz, ami minőségét tekintve egyáltalán nem a „hát, ha muszáj…” kategóriába esik. Amikor először bekapcsoljuk a gépet, az optikai kereső lesz aktív, ami nem összekeverendő a legtöbb DSLR OVF-ével, az „átnézőkén” (rangefinder) nem az objektív és a szenzor által látott képet látjuk, hisz ez az egység végső soron csak egy ablak, amivel át tudunk nézni a vázon, objektívtől függetlenül mindig ugyanazt a látószöget tapasztaljuk, a látott kép minősége pedig az extra optikai elemek hiányából adódóan kiváló.


[+]

Az optikai kereső rendelkezik egy plusz digitális réteggel, melynek köszönhetően ebben a módban is megjeleníthetők bizonyos adatok, mint például az expozíciós értékek, a még elkészíthető képek száma vagy a vízszintjelző, de ez a réteg szükséges ahhoz is, hogy az objektívhez tartozó látószögről valamennyire fogalmunk legyen. Az X-Pro3 az elődökkel ellentétben sajnos nem képes az optikai kereső képét felnagyítani, attól függően, hogy milyen gyújtótávolságot használunk, mindössze egy keretet látunk, ami nagyjából megmutatja, hogy hova kell komponálnunk ahhoz, hogy a téma biztosan a képen legyen. Mi egy Fujinon XF 16-55 mm f2.8 R LM WR objektívet használtunk próbánk során, a keret pedig általában szépen le is követte a zoomolást, de volt rá példa, hogy némi késést tapasztaltunk, továbbá előfordult, hogy egyáltalán meg se jelent a keret, ilyenkor ide-oda mozgatva a zoomgyűrűt rájött a rendszer, hogy mit várunk tőle, és pótolta a hiányosságot.


(forrás: FUJIFILM X Series YouTube csatorna) [+]

Az OVF-hez kapcsolódóan említést érdemel még az az apró kijelző, ami a jobb alsó sarokban ugrik fel automatikus vagy manuális élességállítás közben, és a képbe való többszörös belenagyítással segít nekünk ellenőrizni, hogy jó helyen van-e az élesség – ez mindenképp nagy segítség azoknak, akik ragaszkodnak az optikai keresőhöz, de az EVF legnagyobb előnyéről sem szeretnének lemondani. Természetesen igény esetén rendelkezésünkre áll az OLED elektronikus kereső is, a bajonett mellett elhelyezett kallantyút meghúzva a kijelző felugrik, kitöltve a kereső teljes felületét, és már élvezhetjük is az egyébként remek képminőséget.


[+]

A rejtett kijelző mellett persze az EVF is alkalmas arra, hogy a menürendszerben turkáljunk, ez pedig a gyártótól megszokott módon kerül tálalásra. A menü hat fő kategóriára van felosztva, melyek között váltogatva lapozgathatunk a listába szedett menüpontok között, emellett rendelkezésünkre áll egy hetedik „MY” fül is, ahová kedvenc beállításainkat menthetjük el. Ha még ennél is könnyebben elérhetővé szeretnénk tenni a számunkra legfontosabb funkciókat, akkor élőkép módban a „Q” feliratú gombot kell lenyomnunk, ezzel előhívva a 4, 8, 16 vagy 32 elemes gyorsmenüt, melynek tagjait természetesen szintén mi válogathatjuk össze.

[+]

Mivel a D-pad kimaradt, így a leggyakrabban használt kezelőszerv valószínűleg a benyomható joystick lesz, ami még mindig jobb, mintha fordított helyzet lenne, hiszen jóval kényelmesebb ezzel navigálni és váltogatni a fókuszterületet, mint négy apró iránygombbal és egy középső „OK” billentyűvel. Mivel a fókuszrendszer az X-T3-ból került át, így nem csak az élességállítás előkészítése, de maga a fókuszálás is villámgyorsan történik, ráadásul egy külön menü tartozik ehhez a funkcióhoz, ahol testreszabhatjuk a rendszert attól függően, hogy mit fotózunk, ideértve az arc- és szemérzékelést, továbbá a követő AF viselkedését. Újdonság az X-Pro3-ban a korábbi Fujifilm vázakhoz képest, hogy elérhető az úgynevezett Focus Limiter funkció, melynek segítségével megadhatjuk azt a távolságtartományt, amin belül az élességállítás történhet, ezzel nem csak felgyorsítva a folyamatot, de elkerülve azt is, hogy nem kívánt témák váljanak élessé.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények