Hirdetés

Az AMD Radeon Software Adrenalin Edition újításai részletesen

Nevet váltott az AMD Radeon Software, és sok újítás mellett elhozta az Overlay felületet.

Még kisebb késleltetés

Az AMD az elmúlt időszakban minden évben kiadott legalább egy olyan meghajtót, amely számos újítást kínált a felhasználók számára. Ez a stratégia a 2014-es esztendő végén vette kezdetét, amikor megjelent a 14.12-es Catalyst Omega, amit egy esztendővel később követett a 15.11-es Radeon Software Crimson Edition, majd 2016-ban befutott a 16.12.1-es Radeon Software Crimson ReLive Edition is. Idén ráadásul született egy évközi frissítés 17.7.2-es Radeon Software Crimson ReLive Edition jelzéssel, de nem ez számított a nagy projektnek, hanem a Redux kódnevű csomag, amelyet szokás szerint az év végére tartogatott a cég. Ráadásul nemrég le is leplezték, hogy érkezik az új szoftver, ami már nem a Crimson, hanem az Adrenalin Edition jelzést viseli, utalva ezzel a nagyobb változásokra. Az Adrenalin egyébként továbbra is egy színt takar, pont ahogy a Crimson, csak ezúttal az adrenalin rózsa árnyalatáról van szó.

Az AMD a teljesítményre nem tért ki nagyon részletesen, csak bemutatták, hogy a Radeon Software Adrenalin Edition 17.12.1-es csomag mennyit javított általánosságban az egy éve kiadott 16.12.1-es Radeon Software Crimson ReLive Editionhöz képest. A részletesebb felfedezést a felhasználókra bízzák, de azt elmondták, hogy ma már a fő cél a játék megjelenésére biztosítani a gyors futtatást lehetővé tevő profilokat, és leginkább ezeknek a hatásait lehet látni az éves nagyobb frissítések összevetésénél.


[+]

A késleltetés már más tészta, ugyanis az AMD az év közepén bejelentette, hogy ennek alacsony szinten tartása legalább olyan fontos, mint a nagy teljesítmény. A 17.7.2-es Radeon Software Crimson ReLive Edition volt az első olyan meghajtó (nem csak az AMD-nél, hanem az egész PC-s iparágon belül), amely általános optimalizálásokat tartalmazott az alacsony késleltetés biztosítása érdekében. Az új Adrenalin Edition ezen a ponton emeli a tétet. A vállalat saját mérései szerint a Radeon Software Adrenalin Edition 17.12.1-es verziója az egy hónappal korábbi, 17.11.1-es Radeon Software Crimson ReLive Editionhöz képest még tovább javítja a késleltetést a DirectX 11-es játékokban, méghozzá átlagosan úgy 10-15%-kal.


[+]

A késleltetésre való optimalizálás egyébként nem annyira véletlen, ugyanis a virtuális valósághoz ki kellett dolgozni a megfelelő meghajtórutinokat, illetve az AMD szempontjából a LiquidVR megfelelő hozzáférési módjait a Mantle API-n keresztül. A vállalat egyszerűen csak felfedezte, hogy ezek a VR-hoz fejlesztett rutinok részben alkalmazhatók a normál játékokhoz is, mivel a késleltetés érezhető csökkentése nem eredményezett nagymértékű teljesítményesést a GCN architektúrára épülő Radeonokon. A Radeon Software Adrenalin Editionben lényegében a VR játékokhoz való technikák általános bevetését láthatjuk kiteljesedni.


[+]

További apróságnak számít a 2015-ben bemutatott Frame Rate Target Control, vagyis az FRTC szolgáltatás kiterjesztése, ami immáron működik Vulkan API-t használó játékokban is, illetve a több GPU-s mód elérhető a keret nélküli ablakban futtatott programoknál. Utóbbi esetben persze a működéshez szükséges az is, hogy az adott alkalmazás egyáltalán üzemképes legyen több GPU mellett.


[+]

Az AMD a GPU Workload beállítást is újításként mutatta be, de ez igazából nem annyira új, mivel már októberben bekerült a meghajtóba. Valós újítás azonban a FreeSync játékokra lebontott aktiválhatósága, így ez már nem állandóan aktív vagy inaktív, hanem a felhasználó dönti el, hogy mely programokban működhet és melyekben nem. Emellett kisebbfajta extra a témák megjelenése, így választható a Yellow, a Crimson vagy a Blue felület.

Hirdetés

Három fő szolgáltatás...

A Radeon Software több fő szolgáltatást kínált eddig, amelyek közül az egyik a Wattman. Ezt nem kell bemutatni a felhasználóknak, hiszen lényegében a tuningot, a különböző finomhangolásokat, illetve a monitorozást biztosítja a modul. Az Adrenalin Edition meghajtóban is ezt fogja tenni, de kiegészül a profilok mentésével és betöltésével. Ezzel a felhasználó egy jól működő beállítást elmenthet, illetve később visszatölthet.


[+]

Az AMD szerint a profilok a hardverek szintjén kompatibilisek, így a közösség akár meg is oszthatja egymással ezeket. Mindenesetre ez nem feltétlenül ajánlott, elvégre a tuning minden VGA-n egyedi. Ugyanakkor az AMD ettől nem fél, mivel a hardverek védve vannak a károsodástól, így legrosszabb esetben is maximum stabilitási problémával néz majd szembe a felhasználó, vagyis túl sok kockázata nincs a profilok próbálgatásának.


[+]

Az Enhanced Sync is továbbfejlődik. Ez még az év közepén mutatkozott be, de akkor meglehetősen limitált formában, mivel csak a Polaris és a Vega családba tartozó VGA-kkal üzemelt. Az egész rendszer azonban egy szoftver, és pusztán az alaposabb tesztelés hiánya miatt korlátozta az AMD a funkciót a legújabb hardverekre. Az új Adrenalin Edition meghajtó ezt kiterjeszti, így az Enhanced Sync mostantól akármilyen GCN architektúrára épülő grafikus vezérlővel működik, támogatja a Vulkan API-ra írt alkalmazásokat, az Eyefinity konfigurációkat, a mobil megoldásokat, illetve a több GPU-s kiépítéseket.


[+]

Az egy éve bemutatott ReLive is fejlődik. Egyrészt javul a teljesítménye, így az aktív felvétel vagy a streamelés mindössze 1-2%-nyi sebességvesztést okoz, szemben a novemberi Radeon Software 2-3%-ával, illetve az AMD megjegyezte azt is, hogy az NVIDIA aktuális megoldása 4% körüli tempóveszteség mellett működik. Másrészt az új ReLive exkluzív teljes képernyős módban is működik a Vulkan API-ra írt alkalmazásokkal, továbbá a streamelőknek fontos lehet a Chroma Key támogatás, amivel el tudják maguk mögül tüntetni a hátteret, így a nézők helyette a játékot láthatják. Emellett újítás még az Eyefinity konfigurációkról való teljes értékű felvétel, a felvehető régió egyedileg történő kiválasztása, vagy a függetlenített mikrofon hangsáv, így ezt később lehet szerkeszteni.



[+]

Részben a ReLive-hez kapcsolódik az új menü, ami a Connect nevet viseli. Ezzel menedzselhető a közösségi platformokhoz való hozzáférés, ahol a felvételek vagy a streamek megoszthatók, ráadásul magukat a már rögzített tartalmakat is lehet kezelni egy új felületen keresztül. Mindemellett az AMD felismerte, hogy már annyi szolgáltatás van a meghajtóban, hogy ezeket még a szakavatott felhasználók sem teljesen érthetik, így létrehoztak egy külön felületet, ami a különböző fontos hírek mellett videókkal segíti a funkciók működésének megértését.


[+]

Végül a ReLive modul chat integrációt is kapott, amit a vállalat a Facebook segítségével fejlesztett ki, de maga a szolgáltatás támogatja a többi népszerű videómegosztó platformot is. A chat integráció használatával a streamelő lényegében játék közben láthatja, hogy a nézők miket írnak az éppen megosztott élő adáshoz.


[+]

Érdekes újítás a Stage Ten nevű professzionális közvetítőplatform direkt támogatása, amit egyre több streamelő választ, mivel kiváló minőségű közvetítéseket garantál anélkül, hogy a felhasználóknak komolyabb befektetést kellene eszközölniük. Az AMD igyekszik egyszerűbbé tenni az érdeklődőknek a Stage Ten használatát, ezért együttműködnek az érintett vállalattal, hogy minél zökkenőmentesebben léphessenek be a játékosok a közvetítések világába.

...és a Chill, meg a Linux

Az egy éve bemutatott Radeon Chill továbbra is kritikus szolgáltatás, hiszen hasonlóval más még nem állt elő a PC-piacon. Persze megemlíthető az alapot szolgáltató Chill nevű alkalmazás, de ezt a HiAlgo már nem fejleszti, ugyanis beolvadtak az AMD-be. Fél éve a rendszer sokat javult, de még mindig volt egy gyenge pontja, méghozzá az, hogy összesen nagyjából 40 játék alatt működött csak, amelyek egy úgynevezett fehérlistában voltak benne, vagyis ez alapján döntötte el a meghajtó, hogy a Chill aktiválható-e vagy sem.


[+]

Az AMD mára jelentősen javított az algoritmuson, így bejelentették, hogy a fehérlista helyét felváltotta a feketelista, így mostantól a Chill minden máig kiadott játékkal kompatibilis. A feketelistába kerülnek majd azok a címek, amelyek alatt a rendszer problémás, de a cég szerint egyelőre nem találtak ilyet.


[+]

A Chill korlát nélküli aktiválása komoly fegyvertény lehet az AMD-nek, mivel az utóbbi idők egyik fontos újításáról van szó. Az úgynevezett scene pacinget alkalmazó rendszer jelentősen képes csökkenteni a hardver fogyasztását és az üzemhőmérsékletet, illetve még a kritikus, azaz a fontos játékbeli alkalmakkor mérhető késleltetést is redukálja, miközben a megfelelő beállítás mellett nem jár hátrányokkal a kapott játékélményre vonatkozóan. Ezt a vállalat a híres, Fnatic néven ismert, e-sportban utazó csapattal teszteltette, akik lényegében ugyanerre a következtetésre jutottak.


[+]

Az AMD azt is elárulta, hogy a Chillre üzletet akarnak építeni, ami eddig nyilván nem igazán ment, hiszen limitált volt a támogatott játékok száma. A friss algoritmussal viszont ez a probléma már nem létezik, és a cég megcélozza a kínai internetkávézókat, ahol jellemzően kritikus szempont a kiválasztott hardverek fogyasztása. Márpedig ebben a Chill félelmetesen erős, és ezt ki akarják használni. A gyártó azt is elmondta, hogy az iCafe, vagyis az internetkávézóknak szánt meghajtókban a Chill alapértelmezetten aktív lesz. A normál eszközillesztőknél a szolgáltatás alapból ki van kapcsolva, így a felhasználóknak kell engedélyezni, itt az AMD azt javasolja, hogy mindenki próbálja ki, elvégre most már a támogatott játékok limitált száma sem akadály.

Pingvines dolgok

A Linux is kapott némi figyelmet, így az AMD részletezte, hogy az elmúlt években azon voltak, hogy kiszolgálják az összes felhasználói igényt, így zárt és nyílt forráskódú megoldásokat is lehet ma választani. Mindegyik lehetőség megtalálható a cég hivatalos weboldalán.


[+]

Az AMD jelenleg a Vulkan API nyílt forráskódú támogatásának felgyorsítására koncentrál. Ez az opció támogatni fogja a Radeon GPU Profiler nevű fejlesztőeszközt, könnyűvé teszi az AMD Vulkan kiterjesztéseinek integrálhatóságát, illetve dolgozhatnak rá a külsős fejlesztők.

Az igazi újdonság

A Radeon Software Adrenalin Edition eddig ismertetett újításai is jól hangzanak, de a nagy újdonság mégis a régóta pletykált Radeon Overlay megjelenése. Ezzel az AMD beköltözteti a vezérlőpultot a játékokba, így bizonyos beállításokat valós időben is el lehet végezni. Többek között ilyen a Radeon Chill ki- és bekapcsolása, illetve paraméterezése, a FreeSync ki- és bekapcsolása, továbbá az FRTC, valamint a színbeállítások kontrollálása. Ezek megváltoztatásához tehát nem kell kilépni a futtatott programból, egyszerűen elő lehet hívni a Radeon Overlay felületet (alapértelmezetten az ALT+R billentyűkombinációval), és minden elvégezhető helyben.


[+]

Maga a Radeon Overlay támogat minden DirectX 9, 11 és 12, illetve Vulkan API-ra írt alkalmazást, a beállításokat pedig játékokra lebontva menti el, vagyis minden programhoz más paramétereket rendelhet a felhasználó. Ha ezek esetlen mégsem tetszenek, akkor gyorsan kérhető az alapértelmezett beállítások visszaállítása.


[+]

A Radeon ReLive is beköltözik az Overlay felületbe, így némileg jobb átláthatóságot biztosít, de persze a szokásos billentyűkombinációk is megmaradnak, a legtöbben ugyanis ezen keresztül indítják a ReLive funkcióit.


[+]

Teljesen újnak tekinthető a Performance fül. Ezen belül számos dolog megadható, így például ki lehet íratni a kijelzőre a Radeon Software beépített monitorozója által gyűjtött hardveres adatokat. Többek között konfigurálható, hogy mire kíváncsi a felhasználó, illetve a kiírás elhelyezése is megszabható, ahogy az is, hogy látszódjon-e a ReLive-vel rögzített vagy közvetített tartalmon.


[+]

A Performance fül különlegessége még a beépített teljesítménymérő, így ha a felhasználó valami problémát tapasztalt a programfuttatásnál, akkor rögtön a Overlay felületről indítható egy teljesítménymérés, aminek az adatait fájlba menti a rendszer.

AMD Link

Az AMD a Radeon Overlay mellett ki szeretné használni az ultramobil eszközök terjedését is, így elkészítették az első, iOS-re (10-es verzió vagy újabb) és Androidra (5.0-s verzió vagy újabb) írt applikációjukat, amely az AMD Link névre hallgat. A program Wi-Fi kapcsolaton keresztül összeköthető az adott PC-vel, ami után a felhasználó hozzáfér bizonyos, Radeon Software-ben megbúvó funkciókhoz.


[+]

Egyelőre pár szolgáltatás él csak, így például a Radeon ReLive teljesen vezérelhető egy ultramobil eszközről. Emellett teljesítménymonitorozás is kérhető, ezen belül is van részletes tájékoztatás, amikor sok adat igényelhető, de aktiválható teljesítménygrafikon is, illetve lehet kérni az fps (képkocka/másodperc) kijelzését. Utóbbi esetben, ha alacsonyra esik az érték, akkor a háttér pirosra vált.


[+]

Maga az AMD Link egy hírfelületet is biztosít, hogy a felhasználók ne maradjanak le a fontosabb bejelentésekről.

Az AMD a professzionális, Radeon Pro Software meghajtónak annyira sok figyelmet nem szentelt, de azt elárulták, hogy az újításokat ez is megkapja.


[+]

A WHQL aláírással rendelkező Radeon Software Adrenalin Edition 17.12.1-es szoftvercsomag letölthető az AMD szerveréről.

Abu85

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények