Hirdetés

AMD Radeon R9 290: "X" nélkül is gyors

Összeáll a kirakó

Alig két héttel ezelőtt lepleztük le az AMD legújabb csúcskártyáját, mely ha nem is sokkal, de végül elhódította az NVIDIA GeForce GTX TITAN elől a leggyorsabb egyetlen GPU-t alkalmazó VGA címet. Mindemellé még egy viszonylag kedvező, 160 000 forint körüli ár társult, így végül az acélosnak nem nevezhető referenciahűtés ellenére is az ajánlott kategóriában kötött ki a Radeon R9 290X.


[+]

Az AMD évek óta alkalmazott termékstratégiájának megfelelően tudni lehetett, hogy az R9 290X az új elnevezési forma ellenére sem marad közvetlen társ nélkül, ergo érkezik még legalább egy modell, ami a Hawaii cGPU némileg korlátozott verziójára épül. Ezzel a jól bevált recepttel már jó néhányszor találkozhattunk, gondoljunk csak a HD 7970-7950 vagy a HD 6970-6950 viszonyára.


[+]

A kisebbik modell specifikációja mindig az aktuális piaci viszonyoknak megfelelően kerül kialakításra, de az általánosságban elmondható, hogy a GPU-ban található számolóegységek számát, illetve azok órajelét minden esetben csökkentik, míg a memória kapacitásához és annak buszszélességéhez csak kivételes esetekben nyúlnak. Amennyiben a tervezők mégis korlátozni akarják a memória-sávszélességet, akkor általában a chipek üzemi frekvenciáját veszik vissza.


[+]

Utóbbi a Radeon R9 290 esetében érintetlenül maradt, így ennél a modellnél is 4 GB összkapacitású 5 GHz-es grafikus memória csatlakozik a GPU-hoz egy 512 bites memóriabuszon keresztül. A Hawaii cGPU már nem úszta meg, ugyanis a központi egység 44 darab CU-jából 4 letiltásra került, mely után végül 2560 shader és 160 textúrázó maradt. A végrehajtók maximális órajele is lejjebb csúszott, így azok üzemi frekvenciája 1 GHz helyett legfeljebb 947 MHz lehet.

Mindezen korlátozások első hallásra nem hangzanak túl radikálisnak, így kíváncsian vártuk, hogy ténylegesen mekkora hátrányt eredményeznek egyes tesztjeinkben.

Az AMD Radeon R9 290

Az R9 290X, R9 270X, illetve R7 260X kártyához hasonlóan az R9 290-ből is az AMD referencia megvalósítása jutott el hozzánk elsőként. Természetesen ez most sem jelenti azt, hogy az AMD partnerei nem állhatnak elő más kialakítású megoldásokkal, de ezekre valószínűleg még legalább a hónap végéig várnunk kell.


[+]

A nálunk járt referencia R9 290 első ránézésre szinte teljesen megegyezik a korábbi R9 290X-szel; ennek megfelelően ezen kártya hossza is 278 milliméter.


[+]

Szokás szerint oldalt kaptak helyet a tápcsatlakozók, melyek egy 6 és egy 8 tűs aljzatból tevődnek össze, amiken keresztül 225 wattot vehet fel a kártya. Mindehhez hozzájöhet még további 75 watt a PCI Expressen keresztül, amivel együtt összesen 300 wattból gazdálkodhat az R9 290.


[+]

A légáramlásért a HD 7990-nel ellentétben ebben a kategóriában továbbra is egyetlen ventilátor felel, mely a kártya végében kapott helyet. A hűvösebb levegő nagy része a légkavaró teteje felől kerül beszívásra, ugyanakkor a burkolatban három kisebb járatot is kialakítottak, de ezek szerintünk inkább díszítőelemként funkcionálnak.


[+]

A felhevült levegő a kártya elején távozik, melynek rácsozata a korábbi szériához mérten plusz DVI csatlakozó miatt kissé megcsappant, ugyanakkor oldalt is kivágásra került egy rész, melyen keresztül viszont a levegő már a házba távozik, feltéve ha épp ezen a részen nem kapott rácsozatot a gép hátulja, ahol egyből tovább tud haladni. Az R9 290 a különféle kimenetek sorát egy normál méretű DisplayPort 1.2 HBR2 csatolóval nyitja, ami mellé került a 3 GHz-es HDMI 1.4a. Ahogy utaltunk rá, DVI-D típusú csatlakozóból kettő került a hátoldalra, Mindkettő dual-link, ugyanakkor analóg kijelzőt, illetve ezzel együtt D-Sub (VGA) átalakítót már egyikre sem csatlakoztathatunk. Ezen lehetőségek együttesével már DisplayPort használata nélkül is van lehetőségünk három HDMI/DVI csatolású megjelenítő egyidejű, Eyefinity-ben való használatához, amit a DisplayPort közreműködésével még akár további hárommal egészíthetünk ki. A DDM Audio használata mellett minden kijelzőhöz külön nyolccsatornás hangfolyam rendelhető.


[+]

A műanyagburkolat eltávolítása után felbukkant a hűtés, ami egy méretes, rézalapú bordából és a már említett ventilátorból áll. A GDDR5 szabványú chipek és a tápellátás hőelvezetéséről most is egy vastag fémlap gondoskodik, mely a szükséges helyeken vékony hővezető párnákkal van felvértezve.


[+]

A borda alatt, a NYÁK közepén trónol a Hawaii kódnevű cGPU, mely továbbra is 28 nm-en készül. A 438 mm²-es lapka 24%-kal nagyobb az előd Tahitinél, ugyanakkor az NVIDIA TITAN-on található, GK110 kódjelű, 551 mm²-es központi egységnél már számottevően kisebb. Ahogy már említettük, az R9 290-en található verzió 2560 számolóegységet foglal magában, melyek maximális órajele kereken 947 MHz lehet.


[+]

A GPU mellé 16 darab, egyenként 256 MB kapacitású, SKhynix gyártmányú GDDR5 chip került, ami kereken 4 GB memóriát jelent. A viszonylag nagy darabszámért a GPU-ban található 512 bites memóriavezérlő felel. A H5GQ2H24AFR-R0C típusjelzésű chipek gyárilag 1500 MHz-es órajelre (effektív 6 GHz) képesek, de ezt a tervezők nem használták ki, így azok 1250 MHz-en ketyegnek. Az elérhető maximális sávszélesség miatt így sem lehet okunk különösebb panaszra, hisz mindent egybevéve nem kevesebb mint 320 GB/s-os értékre képes a rendszer.


[+]

A 6 fázist felvonultató tápellátás összeállítása nagyon hasonló a HD 7970-nél látotthoz. A koncepció most is minőségi (és viszonylag drága) elemekből épül fel, melyek egyik része az International Rectifier által gyártott, úgynevezett DirectFET, míg az azt követő tekercseket a CPL szállítja. A vezérlésért szintén az International Rectifier által gyártott részegység felel a 3567B jelzésű chip személyében.


[+]

A HD 6900-as kártyáknál felbukkant kétállású BIOS-kapcsoló most sem sem maradt le. A korábban bemutatott R9 290X esetében a csendes ("Quiet"), illetve autós hasonlattal élve sport ("Uber") fokozatok között váltogathatunk vele, viszont az R9 290-nél – a HD 7970-hez hasonlóan – a felhasználóra van bízva, hogy mire használja fel a második kapcsolóállás nyújtotta lehetőséget.

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

Tesztkörnyezet
Videokártyák AMD Radeon R9 290 4096 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon R9 290X 4096 MB (Catalyst 13.11 beta)
ASUS Radeon HD 7990 6144 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon R9 270X 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
HIS IceQ X2 Radeon R9 280X 3072 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 7970 GHz Edition 3072 MB (Catalyst 13.11 beta)
AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 13.11 beta)
Sapphire Radeon HD 7950 3072 MB (Catalyst 13.11 beta)
Sapphire Radeon HD 7870 2048 MB (Catalyst 13.11 beta)
NVIDIA GeForce GTX TITAN 3072 MB (Geforce driver 331.40)
NVIDIA GeForce GTX 780 3072 MB (Geforce driver 331.40)
NVIDIA GeForce GTX 770 2048 MB (Geforce driver 331.40)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Seasonic Platinum Fanless 520 – 520 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Az új Radeon legfőbb ellenfeleit a kategóriának megfelelően válogattuk össze, így nem maradhatott ki a GeForce GTX TITAN és a GTX 780 sem. Házon belülről a HD 7970 GHz Edition, illetve az R9 290X és R9 280X kártyák mellé még a két GPU-s HD 7990 is bekerült.

Hirdetés

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó most is úgy döntöttünk, hogy Intel Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a meghajtóprogramokat illeti, a Radeon kártyákat az AMD-től kapott 13.11-es beta driverrel teszteltük, míg a GeForce kártyák a tesztelés időpontjában legújabbnak számító 331.40-es beta driverrel zakatoltak különféle méréseink alatt.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban teszteltük. A képminőséget maximálisra vagy ahhoz nagyon közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Battlefield 3 (DirectX 11) – motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • BioShock Infinite (DirectX 11) – motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS
  • Company of Heroes 2 (DirectX 11) – motor: Essence Engine 3.0 / műfaj: stratégia
  • Crysis 3 (DirectX 11) – motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • DiRT Showdown (DirectX 11) – motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) – motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro 2033 (DirectX 11) - motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Sleeping Dogs (DirectX 11) – motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) – motor: Crystal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez eddig használt játékok palettáját megváltoztattuk kissé. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így a közelmúltban az Anno 2070 helyét a Company of Heroes 2 vette át.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a BioShock Infinite, Metro 2033, DiRT Showdown, Hitman: Absolution, valamint Company of Heroes 2 és Tomb Raider esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sajnos rendszerint hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Logger 4000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

A Radeon R9 290 nem fogyaszt számottevően kevesebbet az R9 290X-nél, hisz terhelés alatt a különbség csupán 13 watt, ami ebben a kategóriában szinte elhanyagolható.


AMD Radeon R9 290

A hűtés teljesítményének vizsgálatát egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció egy asztalon volt összeállítva. Ahogy már utaltunk rá, az R9 290 esetében nincs csendes(ebb) és maximalista (über) mód, így ezt a modellt csak egy fix konfigurációban dobta piacra az AMD. Mindez 47%-os maximális fordulatszámot jelent, miközben a GPU hőmérséklete továbbra is legfeljebb 95 Celsius-fok lehet. Az előbbi éppen az R9 290X csendes és über értéke között van félúton, ami egy elfogadható zajszintet eredményezett terhelés mellett is.

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez csak a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre, viszont annak a már megújult felülete. Nagyjából fél óra kísérletezgetés után 1120 MHz-re sikerült felhúznunk a GPU-t, míg a memóriák végső stabil frekvenciája 1450 MHz lett.

VGA megnevezése Radeon
R9 290X
Radeon
R9 290
Radeon
R9 280X
GeForce
GTX TITAN
GeForce
GTX 780
Kódnév Hawaii XT Hawaii PRO Tahiti XT GK110
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN Kepler
Tranzisztorok száma 6,2 milliárd 4,31 milliárd 7,1 milliárd
GPU lapka mérete 438 mm2 365 mm2 551 mm2
GPU max. órajele 1000 MHz 947 MHz 1000 MHz 876 MHz 902 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 324 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor stream
Számolóegységek száma 2816 2560 2048 2688 2304
Textúrázók száma 176 textúracímző
és -szűrő
160 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
224 textúracímző
és -szűrő
192 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 16 blokk (64) 8 blokk (32) 12 blokk (48)
Memória mérete 4096 MB 3072 MB 6144 MB 3072 MB
Memóriavezérlő 512 bites hubvezérelt 384 bites hubvezérelt 384 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1250 MHz (GDDR5) 1500 MHz (GDDR5) 1502 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 162 MHz
Max. memória-sávszélesség 320 000 MB/s 288 000 MB/s 288 384 MB/s
Támogatott DirectX 11.2 11
Dedikált HD transzkódoló VCE NVENC
Videóanyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3.2) Purevideo HD (VP4)
TDP ~250 watt

Sleeping Dogs, DiRT: Showdown, CoH 2

Sleeping Dogs és DiRT alatt a csendes módba állított R9 290X teljesítményét produkálta a főszereplő, míg a Company of Heroes 2 alatt magasabb felbontásban már kissé megnőtt a különbség.

Metro 2033, Crysis 3, Hitman: Absolution

Metro 2033, Crysis 3 és Hitman alatt sem változott különösebben a helyzet, hisz az R9 290 itt-ott kisebb eltérésekkel a csendes módba állított 290X tempóját produkálta.

BioShock, Battlefield 3, Tomb Raider

A tendencia az utolsó három játék esetében sem szakadt meg, így itt is csak minimális különbségeket láttunk az R9 290 és a "Quiet" állásban lemért R9 290X között.

ComputeMark, LuxMark

A tavalyi év során két, általános számítási feladatokat tartalmazó benchmark is bekerült méréseink közé. Mivel félig-meddig szintetikus tesztekről van szó, így túl messzemenő következtetéseket szerintünk nem érdemes levonni ezek eredményeiből.

ComputeMark egyszerűbb DirectCompute shaderekkel operál, melyekkel főleg a játékok alatt lehet találkozni. Ezzel szemben a Luxmark az egyik legelterjedtebb benchmark a ray-tracing tesztelésére. A Kepler ezen a ponton nem sokat lépett előre a Fermihez képest, sőt. Valószínűleg a gyenge szereplésből a kezdetleges támogatás is kiveszi a részét, de az NVIDIA által alkalmazott gyorsítótár- és memóriahierarchia nem kedveli annyira a komplex számításokat, mint az AMD GCN architektúrája.

Összegzés

Az általunk alkalmazott tesztcsomag összesített eredményei alapján a Radeon R9 290 egy szinten tanyázik a "Quiet" módba állított R9 290X-szel, valamint az NVIDIA GTX TITAN-jával. Ennek megfelelően a gyorsabb működést eredményező beállítással mért R9 290X-től való lemaradása alig több mint 5%. Ez nagyon kis különbség, hisz példának okáért a HD 7950 és 7970 között majd 17% van, de az őket megelőző generációk párjai között sem volt sokkal kevesebb a differencia.

A teljesítmény/fogyasztás mutatót tekintve nem láthatunk különösebb változást, hisz az R9 290 alig fogyaszt kevesebbet az R9 290X-nél.

Az eredmények önmagukért beszélnek, miszerint az R9 290 szinte alig lassabb az R9 290X-nél, ami szerintünk mindenképp remek hír. Mindez a relatíve kevés változtatásnak köszönhető, hisz a memóriákhoz egyáltalán nem nyúlt az AMD, a GPU esetében pedig csak kisebb korlátozást alkalmazott.

Ami talán még ennél is örömtelibb, az az árazás, ugyanis az AMD 110 000 forint körüli ajánlott árcímkével indítja útnak az R9 290-et, ami a jelenlegi helyzetben igencsak kedvezőnek számít, különösen az alig gyorsabb R9 290X 160 000 forint körüli értékéhez képest. Továbbá azt is vegyük számításba, hogy a lassabb GTX 780 per pillanat 130 000 forint alatt szinte egyik kiskereskedésben sem érhető el. Mindezek tükrében nem is lehet kérdéses, hogy a Radeon R9 290 részünkről ajánlott választás.


AMD Radeon R9 290 videokártya

Oliverda

A tesztben szereplő AMD Radeon R9 290 grafikus kártyát az AMD biztosította.

Hirdetés

Google Pixel 9a - A Google AI-ban rejlő erő

PR Most ajándék Pixel Buds A fülhallgatóval

Advertisement
  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények