Hirdetés
Erődemonstráció NVIDIA-módra
A majdnem pont egy éve megjelent GeForce GTX 680 debütálása abszolút sikeres volt, hiszen piacra kerülése pillanatában képes volt maga mögé utasítani az addigi leggyorsabb VGA-t, a Radeon HD 7970-et. Ezen felül alacsonyabb fogyasztásának köszönhetően a teljesítmény/fogyasztás mutató tekintetében is az élre ugrott, ami egy újabb fegyvertény volt az NVIDIA számára.
Természetesen mindezt – ahogy az általában lenni szokott – a konkurencia sem nézte ölbe tett kézzel. Az AMD tavaly év elején debütált GCN mikroarchitektúrájához folyamatosan érkeztek az újabb meghajtóprogramok, melyekkel a vállalat megpróbált minél többet kihozni az újabb termékekből. Ezzel párhuzamosan megpróbáltak minél több nagy címet megszerezni, ami több esetben sikerült is, így ma már olyan, korábban az NVIDIA által szponzorált játékok is az AMD támogatását élvezik, mint a Far Cry, a Crysis, a Hitman, a Tomb Raider vagy éppen a Bioshock. Mindez szintén nem volt túl jó hatással a GeForce-ok újabb játékok alatti teljesítményére, hisz a szponzorált címek rendszerint éppen az őket támogató vállalat termékein futnak jobban.
Végül az "i"-re a pontot a Radeon HD 7970 GHz Editon tette fel, mely tulajdonképpen a korábbi megoldás magasabb órajelekkel, illetve turbóval megspékelt kiegészítése volt. Ezzel gyakorlatilag az AMD egyértelműen visszavette a leggyorsabb egyetlen GPU-s videokártya címet, de mint tudjuk, a két vállalat ezt a labdát szinte folyamatosan egymásnak dobálgatja, így sejthető volt, hogy az ellentámadás csupán idő kérdése lesz.
Manapság már nem készülnek kifejezetten az asztali szegmensbe szánt, csúcskategóriás szilíciumlapkák. Ennek fő oka, hogy ez egy meglehetősen szűk réteg, így egészen egyszerűen nem éri meg egy kifejezetten ide irányuló fejlesztéssel előrukkolni. Ennek ellenére néhány vállalat, ha elsősorban csupán a presztízs értékért is, de még lát fantáziát a csúcskategóriában. Például az Intel nemes egyszerűséggel a nyolcmagos szerver Sandy Birdge-E lapkát ültette át asztali környezetre, mely némi kozmetikázás után jól helytállt ezen a területen is. A legújabb GeForce megalkotásakor az NVIDIA pontosan ezt a jól kitaposott ösvényt követte, hisz a GTX TITAN alapjául is szolgáló GK110 lapka a szuperszámítógépekbe szánt újabb generációs, több ezer dolláros árcédulával megáldott Tesla kártyák kedvéért született meg.
Sokáig bizonytalan volt, hogy az NVIDIA meglépi-e a GK110 asztali bemutatását, hisz ahogy utaltunk rá, a lapka nem a játékok grafikájának gyorsítására hivatott, minek okán sok kérdés merült fel a megoldás ezen a területen várható teljesítményével kapcsolatban.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!