Integrált GPU-k
AMD 790GX = Radeon HD 3300 [+]
Az integrált videokártyáktól nem szabad sokat várni, és akkor nem ér minket csalódás. A 790GX-szel kapcsolatban mégis kicsit másként vélekedtünk, hiszen a benne lakozó Radeon HD 3300 már majdnem olyan, mint egy külső videokártya: elvégre rendelkezik saját memóriával és igencsak magasak az órajelei. A Radeon HD 3300 teljesítményét három módban mértük le: először csak a Sideport memóriát engedélyeztük, utána mellécsaptunk 32 MB-nyi, majd 128 MB-nyi UMA-t, bár ez kicsit bután hangzik, később kiderült, hogy mégsem volt rossz ötlet.
Hirdetés
Az HD 3300-hoz kapcsolt Sideport működéséről tudni kell, hogy amíg csak a Sideport engedélyezett, addig annak az órajele 667 MHz (vagy amennyit beállítunk a BIOS-ban). Viszont ha UMA memóriát is használni szeretnénk, akkor az alaplap vagy a GPU a Sideport órajelét is visszaveszi, hogy szinkronba kerüljön a rendszermemória órajelével, tehát, ha a rendszermemória 400 MHz-en jár (DDR2-800), akkor a Sideport órajele is visszaskálázódik 667 MHz-ről 400 MHz-re. Összességében úgy tűnhet, hogy ez egy elhibázott lépés, hiszen miért is kéne nekünk az UMA, ami még a Sideportot is lassítja, de ha belegondolunk, hogy az a 128 MB-nyi, 16-bites Sideport memóriácska mire elég, akkor megkapjuk a választ a kérdésre.
Már rögtön az első játékban, az ET:QW-ben kibukott, hogy a 128 MB-os Sideport önmagában igen kevés, a HD 3300 alulmúlta a 780G-t (HD 3200) is, pedig az órajele magasabb annál. Viszont az UMA betársulása után szépet ugrott a teljesítmény, a HD 3300 utolérte a HD 3450-et. Ugyanez figyelhető meg a Test Drive Unlimitedben is, holott nem használtunk nagy felbontást, az a 800x600 pixel nem olyan nagyon megerőltető. A World in Conflictot és a Crysist letesztelve ismét okosabbak lettünk, ugyanis kiderült, hogy az sem mindegy, mekkora méretű az UMA, 128 MB-nyi UMA-val egy újabb szintet léptünk felfelé. A kakukktojás az UT3, amiben a szimpla Sideportot használó HD 3300 lett a győztes: igencsak valószínű, hogy ez a játék motorjának textúrakezelésében (streaming texture) rejlik, azaz az UT3-nak nincs szüksége olyan nagy mennyiségű memóriára a textúrák eltárolásához.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!