A Pitcairn
Egészen a 6800-as sorozat megjelenéséig a "nyolcszázas" Radeonok a csúcskategóriát képviselték az ATI/AMD palettáján. A 6000-es VGA család eljövetelével az AMD némileg megkavarta a modellszámozások állóvizét, mely lépés mögött (is) jó eséllyel az APU-k fokozatos elterjedése, valamint ezzel együtt a diszkrét grafikus kártyák piacának zsugorodása húzódik. A 6800-as kártyákkal bővült a középkategória, pontosabban ezen kártyák kerültek a középkategória tetejére, minek következtében a felsőkategória alja és közepe a számozásokban feljebb csúszott. Később így született meg az egykori HD 5850 és 5870 utódja a HD 6950 és 6970 személyében. Mindez azt is jelentette, hogy a HD 6800 csak egy olyan termékfrissítés volt, ami az alacsonyabb előállítási költségek következtében elsősorban az AMD versenyképességét próbálta javítani, és csak másodsorban szólt a teljesítményről. A HD 6870 számítási teljesítmény szempontjából a HD 5850 és a HD 5870 közé lett belőve, a HD 6850 pedig valamivel a HD 5850 alá. Szerencsére ez az árazáson is meglátszott, ergo egy viszonylag jó ár / teljesítmény mutatóval megáldott párosról beszélhettünk a két HD 6800-as esetében, melyek még megjelenésük idejében teljesítmény szempontjából a potenciális vásárlók nagy részének igényeit kielégítették. Ahogy korábban már jó néhányszor megemlítettük, a TSMC döntése alapján a 40 nm-t követő 32 nm-es csíkszélességű gyártástechnológia lekerült a bérgyártó kínálatáról, ami jelentős hatással volt az AMD valamint az NVIDIA útiterveire. Az előbbi gyártó esetében ennek köszönhető, hogy a HD 5800-as kártyákat nem követte igazi utód. Ez alatt konkrétan arra gondolunk, hogy a HD 5800-as és HD 6900-es modellek közötti előrelépés csak a korábban látottaknál kisebb mértékű volt, valamint emellett fogyasztás is jócskán megugrott. Ez érthető módon sokaknak nem tette igazán vonzó alternatívává a HD 6970-et és a HD 6950-et.
Végül a tavalyi év második felében a TSMC 28 nanométeres gyártástechnológiája révbe ért, azaz végre megkezdődhetett a tömeggyártást, amit az AMD azonnal ki is használt. A legkisebb csíkszélességet alkalmazó, vadi új GCN mikroarchitektúrára alapuló első Radeon cGPU a Tahiti kódnevet kapta. Erre épül a december végén leleplezett HD 7970 és HD 7950. Ezeket a követte február közepén a HD 7750 és a HD 7770, melyek a legkisebb GCN-es cGPU-ra, a Cape Verde-re építkeznek. Az AMD a legvégére hagyta az arany középútnak tekinthető Pitcairn elnevezésű megoldást, mely a HD 7800-as kártyák mozgatórugója. Ez utóbbi alapjául is szolgáló GCN mikroarchitektúráról egy nagyon részletes elemzésben már beszámoltunk a közelmúltban. Korábbi cikkünk elolvasását a folytatás előtt most is különösen ajánljuk, mert építünk a korábban ott leírt ismeretekre.
A Pitcairn cGPU blokkdiagrammja [+]
A Radeon HD 7800-as széria a 212 mm2-es mérettel megáldott, Pitcairn kódnevű cGPU-ra épül, mely (ahogy már említettük) a TSMC 28 nm-es gyártósorain készül. A nagyjából 2,8 milliárd tranzisztort tartalmazó lapkába összesen 20 darab CU került, melyek hat tömbbe lettek szervezve, emellett a rendszer két ACE és két setup motort kapott összesen 32 blending és 128 Z mintavételező mellett. A ROP blokkok az L2 gyorsítótárra kapcsolódnak, melynek mérete 512 kB. A Control Hubra alapozó memóriavezérlő 256 bites memóriabuszára 2 GB-os GDDR5 szabványú fedélzeti memória köthető. Természetesen, ahogy a Cape Verde, úgy a HD 7800-as modellek alapjául szolgáló Pitcairn is megörökölte a piramis csúcsán található Tahiti összes technikai újítását, azaz a funkcionalitás itt sem nem változott.
Mindez a teljesség igénye nélkül annyit tesz, hogy a DirectX 11.1 támogatás mellett megmaradt a H.264-es videók transzkódolását gyorsítani hivatott VCE motor is. Továbbá ezen cGPU-ra épülő termékek is képesek hatmonitoros Eyefinity konfigurációk meghajtására a DDM Audio használata mellett, mely minden kijelzőhöz külön nyolccsatornás hangfolyamot tud hozzárendelni. A videók gyorsítását továbbra is az UVD 3.0-s motor látja el, ami a magas órajelen való működésnek köszönhetően immáron a 4096x2160-as felbontású tartalmakkal is megbirkózik. Mindezen felül itt vannak még a fogyasztás redukálását elősegítő technológiák is, mivel az új VGA támogatja a Cayman esetében bevezetett PowerTune technológiát, így a maximális energiaigényt a felhasználó a Catalyst Overdrive menüjében képes szabályozni pozitív vagy negatív irányban. A terhelésmentes időszakokban a Tahitihez hasonlóan a Pitcairn alapú megoldások is képesek alaposan visszafogni áramfelvételüket, továbbá lekapcsolt megjelenítő(k) mellett a ZeroCore Power szolgáltatás aktiválódásával a termékek beérik 3 wattal. Végül, de nem utolsósorban ez a GPU is támogatja a PCI Express 3.0 szabványt, bár ebből egyelőre még a szabványt támogató rendszer birtokában sem profitálhatunk túl sokat.
Korábbi HD 7000-es cikkünkben már említettük, hogy a Cape Verde lett az első olyan GPU, melynek alapórajele 1 GHz. Egészen pontosan a HD 7770-en található XT variáns ketyeg ezen az értéken. Ehhez hasonlóan a HD 7870-en található Pitcairn XT is ezt az órajelet kapta, ami mellé most is jár a marketing szempontból jól csengő "GHz Edition" plecsni, amely jelölés elsősorban a termékek csomagolásán kap majd helyet.
HD 7870 és HD 7850
A PROHARDVER! szerkesztőségébe mindkét Pitcairn alapú megoldás eljutott, igaz a HD 7850-ből egy olyan referencia kártyát kaptunk, ami gyakorlatilag mégsem referencia. Egészen pontosan ez annyit jelent, hogy az AMD-től érkezett tesztpéldány gyakorlatilag egy az egyben a referencia HD 7870 kissé módosított mása, ergo a NYÁK és a hűtés teljesen megegyezik, csak a GPU és a tápcsatlakozók számában van különbség. Ezzel szemben a végleges, kereskedelmi forgalomba is kerülő referencia HD 7850 egy rövidebb nyákot és eltérő kialakítású hűtőt kapott. Ez a kártya számítási teljesítményén nem befolyásolja, egyedül a hűtés hatékonysága, valamint zajszintje lehet eltérő. Amennyiben a közeljövőben a kezünk ügyébe kerülne a végleges megoldás, úgy kiegészítjük a szükséges mérésekkel ezen tesztünket, bár a gyártók legtöbbje úgyis valamilyen egyedi hűtési konstrukciót fog rápakolni a saját modelljeire.
Ebből következően felépítés szempontjából most inkább a HD 7870-re fogunk összpontosítani, hisz ez a fajta megoldás a vásárlók számára is hozzáférhető lesz.
A HD 7870 külsőre szinte teljesen a HD 7970-re hajaz, csak valamivel rövidebb annál. A kártya hossza egészen pontosan 24 centiméter, azaz 4 centiméterrel rövidebb a nagytestvérnél. Talán így nem meglepő, hogy ez a megoldás is két kártyahelyzet foglal el.
A műanyag burkolat eltávolítása után megpillanthatjuk a hűtést, ami egy 7,5 centiméter átmérőjű ventilátorból, valamint egy három darab hőcsövet tartalmazó rézbetétes alumínium bordából áll.
A bordát eltávolítva elénk tárul a GPU, valamint feltűnik a NYÁK-ot beborító fémlap, amely a memóriák, valamint a tápellátást biztosító áramkör hűtéséért felel.
A Pitcairn a maga 212 mm2-es méretével egyáltalán nem számít nagynak. Viszonyításképpen, a 6800-as széria alapját képző Barts 255 mm2, míg a HD 5700 és HD 6700 kártyákon található Juniper 166 mm2 területű. Természetesen a gyártástechnológia eltérő.
Rátérve a tápellátásra, fent megpillanthatjuk a CHil CHL8225 vezérlőjét, mely gyakorlatilag alig tér el a HD 7970-en látott CHL8228 jelzésű modelltől. Ez egyben azt is jelenti, hogy ez a megoldás is viszonylag tág keretek között nyújt lehetőséget a feszültség szoftveres szabályozására, ami elsősorban a tuningos kedvű vásárlóknak lehet jó hír. A CHil chipje alatt öt fázist láthatunk, melyek a korábban MSI által a köztudatba is bevezetett DrMOS megoldásra épülnek. Ez röviden az egyszerűbb D-PAK, és a náluk jobb kapcsolási tulajdonságú Power-PAK tokozású diszkrét tranzisztorokkal ellentétben egy összetettebb áramkört használ, amelyben két MOSFET és egy vezérlőchip van. Az ezeket követő tekercseket a PULSE szállította.
Áttérve a NYÁK másik végére megláthatjuk a tápcsatlakozókat, amiből a képen látható HD 7870 esetében kettő, míg a HD 7850 estében egyetlen 6 tűs kapott helyet. Az előbbinél ezeken keresztül 150 wattot vehet fel a kártya, melyhez még hozzájön további 75 watt a PCI Expressen sloton keresztül, így összesen 225 wattból gazdálkodhatunk. A HD 7850 esetében ez az érték az egy csatlakozó miatt 150 wattra redukálódik.
Ugyan a fotókon nem kivehető a GDDR5-ös chipekre szitázott felirat, de azok ebben az esetben is a Hynix műhelyéből származnak. A H5GQ2H24MFR-T2C jelölésű modellek gyárilag 1250 MHz-re vannak hitelesítve. A GPU-hoz 256 bites buszon kapcsolódó nyolc darab chip összkapacitása 2 GB.
Legvégül a hátlapra kanyarodva gyakorlatilag ugyanazt láthatjuk, mint a korábban bemutatott HD 7900-as és HD 7770-es kártyáknál. Ez egészen pontosan egy dual-link DVI-I portot jelent, amelyet egy 3 GHz-es HDMI 1.4a, illetve két mini DisplayPort 1.2 HBR2 követ. Az új verziójú HDMI és DisplayPort interfész segítségével a kártya egy kimenetről is képes kiszolgálni a 4096x2160 pixel felbontású megjelenítőket, ami a korábbi termékeknek legalább kettő interfész befogásával sikerült csak. A 3 GHz-es HDMI továbbá lehetőséget biztosít 60 darab sztereó 3D-s, Full HD felbontású képkocka továbbítására projektív módban. Emellett szintén újítás, hogy az új grafikus kártyán a sztereó 3D már DisplayPort bemenettel felszerelt kijelzőkkel is működik hárommonitoros Eyefinity módban. Egy megfelelő hub segítségével a HD 7870-re, valamint a HD 7850-re is összesen hat megjelenítőt is csatlakoztathatunk, hála az Eyefinity 2.0-s verziójának.
Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk
A résztvevők egy csoportja: GTX 560 Ti, HD 6870, HD 7870, HD 7970, GTX 570 [+]
A minél szélesebb körű összehasonlíthatóság érdekében, nem kevesebb, mint tíz kártyát állítottunk csatasorba a főszereplők mellé. A HD 6850 és 6870 jelenlétét talán nem kell nagyon magyarázzuk. Ezen kártyákra azért volt szükség, hogy pontosan láthassuk a közvetlen elődökhöz mért előrelépést. A HD 6950 és 6970 szereplésre szintén szükséges volt, hisz arra is kíváncsiak voltunk, hogy a két új jövevénynek mennyire sikerült közel kerülnie az előző generáció eggyel magasabb kategóriában tanyázó tagjaihoz. A HD 7970 és 7950 jelenléte szintén nem volt kérdéses, mivel szerettük volna szemléltetni a közvetlenül a HD 7800-esek felett található két modellhez képesti lemaradás mértékét. Az AMD újonnan kialakuló termékpalettáján HD 7770 közvetlenül a HD 7850 alatt helyezkedik el, így ez a kártya sem maradhatott ki cikkünkből. A konkurencia oldaláról elsőként az NVIDIA GeForce GTX 560 Ti és a GTX 570 került be a meccsbe, hisz az AMD nem titkoltan ezek ellen küldi harcba a HD 7850-et és HD 7870-et. Végül úgy döntöttünk, hogy a teljesség kedvéért még a GTX 580-at is bevesszük a buliba. Ez utóbbival együtt összesen 12 kártya eredményeit láthatjuk majd. HD 7870-ből és HD 7850-ből is csak egyetlen darab állt rendelkezésünkre, így CrossFire tesztre sajnos nem volt lehetőségünk.
Videokártyák | AMD Radeon HD 7870 2048 MB (Catalyst 8.950.5.0) AMD Radeon HD 7850 2048 MB (Catalyst 8.950.5.0) AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 8.950.5.0) Sapphire Radeon HD 7950 3072 MB (Catalyst 8.950.5.0) AMD Radeon HD 7770 1024 MB (Catalyst 8.950.5.0) ASUS Radeon HD 6970 DirectCU II 2048 MB (Catalyst 8.950.5.0) Sapphire Radeon HD 6950 2048 MB (Catalyst 8.950.5.0) AMD Radeon HD 6870 1024 MB (Catalyst 8.950.5.0) Sapphire Radeon HD 6850 1024 MB (Catalyst 8.950.5.0) ASUS GeForce GTX 580 1536 MB (Geforce driver 296.10) NVIDIA GeForce GTX 570 1280 MB (Geforce driver 296.10) NVIDIA GeForce GTX 560 Ti 1024 MB (Geforce driver 296.10) |
---|---|
Processzor | Core i7-2600K (3,40 GHz) – túlhajtva 4,2 GHz-en EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap |
MSI P67A-GD65 (BIOS: 1.C) – Intel P67 chipset |
Memória |
G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL |
Háttértárak | Intel SSD 510 250 GB SSDSC2MH250A2 (SATA 6 Gbps) Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Tápegység | Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Operációs rendszer | Windows 7 Ultimate 64 bit |
Csúcskategóriás kártyákról lévén szó úgy döntöttünk, hogy az i7-2600K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretin belül 4,2 GHz-re emeljük, mellé pedig 16 GB memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re állítottuk be. A HD 7800-as kártyákhoz az AMD a 8.950.5.0 verziószámú meghajtót mellékelte. Ez szerencsére az összes többi Radeonnal is elboldogult, így ezeket a kártyákat kivétel nélkül ennek segítségével mértük le. A GeForce kártyákhoz a csak alig néhány napja megjelent 296.10-as verziójú meghajtót használtuk. A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban, maximális vagy ahhoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor 16x-osra kapcsoltuk. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.
Hirdetés
Játékok
- Batman: Arkham City
- Battlefield 3
- Crysis Warhead
- Deus Ex: Human Revolution
- DiRT 3
- F1 2011
- Metro 2033
- Total War: Shogun 2
- Aliens vs. Predator
A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warhead-nél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Total War: Shogun 2, Metro 2033, Batman: Arkham City, DiRT 3 és F1 2011 esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Deus Ex esetében a játék elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Az Aliens vs. Predatornál szintén FRAPS-szet használtunk. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.
A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, melyet a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, ergo nem a csúcsértéket jegyeztük fel.
Üresjáratban a két HD 7800-as alig fogyasztott többet, mint a legalacsonyabb értéket mutató HD 7770. Terhelés alatt a HD 7850 és a HD 7870 szinte wattra pontosan az előző generáció eredményeit hozta, ami szintén jó eredménynek számít. A HD 7850 bő 30 wattal kért magának többet a HD 7770-nél.
Az AMD GCN mikroarchitektúrán alapuló kártyák egyik újítása volt a ZeroCore Power nevű szolgáltatás, amely hosszú üresjárat esetén képes az adott kártya fogyasztását minimális szintre csökkenteni. Mindez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a megjelenítőt. Ebben az esetben a kártyán található ventilátor (vagy ventilátorok) leáll(nak), és a termék fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken. A fenti grafikonról jól látható, hogy kategóriától függetlenül a ZeroCore hozza azt, amit az AMD beharangozott.
Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU-k hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is.
A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció egy asztalon volt összeállítva. Ismételten megjegyeznénk, hogy a nálunk járt HD 7850 és a HD 7870 ugyanazt a hűtőt kapta. Ahogy az előző oldalon leírtuk, a boltok polcain megjelenő HD 7850 már egy más hűtési konstrukciót fog viselni, így az ennél látott értékek nem igazán reprezentatívak. Üresjáratban viszonylag csendes volt a kártyákon található ventilátor, bár közelebbről némi egyenletes motorzajt meg lehetett figyelni. Terhelve a HD 7850 meglehetősen csendben végezte a dolgát. A ventilátor fordulatszáma nem ment 1500 fölé, és a GPU hőmérséklet nem lépte át a 65 °C-os határt. A HD 7870 esetében valamivel nagyobb zajt érzékeltünk, ami a majd 20 wattos többletfogyasztás fényében nem is volt túlságosan meglepő.
A tuningra természetesen ezúttal is szenteltünk némi időt. Az órajeleket a Catalyst Control Centerben állítottuk be, de mindenekelőtt a HD 6900-as sorozatnál megismert PowerTune határát toltuk ki +20%-ra. A HD 7850 esetében a CCC által kínált maximális értékekig sikerült eljutnunk, ami 1050 MHz-es GPU (+22%) és 1450 MHz-es memória órajelet (+21%) jelent. Ezek meglehetősen jó eredménynek számítanak. A HD 7870-nél tett kísérletünk során 1170 MHz-es GPU (+17%), valamint 1450 MHz-es memória órajelet (+21%) sikerült kipréselnünk a nálunk járt kártyából, amit szintén nem számít rossznak.
VGA megnevezése | Radeon HD 7870 |
Radeon HD 7850 |
Radeon HD 6870 |
Radeon HD 6850 |
Radeon HD 6970 |
Radeon HD 6950 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kódnév | Pitcairn XT | Pitcairn Pro | Barts XT | Barts Pro | Cayman XT | Cayman Pro |
Gyártástechnológia | 28 nm (TSMC) | 40 nm (TSMC) | ||||
Mikroarchitektúra | GCN | VLIW5 | VLIW4 | |||
Tranzisztorok száma | 2,8 milliárd | 1,7 milliárd | 2,64 milliárd | |||
GPU lapka mérete | 212 mm2 | 255 mm2 | 389 mm2 | |||
GPU/shader órajele terhelve | 1000 MHz | 860 MHz | 900 MHz | 775 MHz | 880 MHz | 800 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban | 300 MHz | 100 MHz | 250 MHz | |||
Shader processzorok típusa | multiprecíziós vektor | szuperskalár | ||||
Számolóegységek száma | 1280 | 1024 | 1120 | 960 | 1536 | 1408 |
Textúrázók száma | 80 textúracímző és -szűrő |
64 textúracímző és -szűrő |
56 textúracímző és -szűrő |
48 textúracímző és -szűrő |
96 textúracímző és -szűrő |
88 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 8 blokk (32) | |||||
Memória mérete | 2048 MB | 1024 MB | 2048 MB | |||
Memóriavezérlő | 256 bites hubvezérelt | |||||
Memória órajele terhelve | 1200 MHz (GDDR5) | 1050 MHz (GDDR5) | 1000 MHz (GDDR5) | 1375 MHz (GDDR5) | 1250 MHz (GDDR5) | |
Üresjáratban | 150 MHz | 300 MHz | 150 MHz | |||
Max. memória-sávszélesség | 153 600 MB/s | 134 400 MB/s | 128 000 MB/s | 176 000 MB/s | 160 000 MB/s | |
Támogatott DirectX | 11.1 | 11 | ||||
Dedikált HD transzkódoló | VCE | nincs | ||||
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 3) | |||||
Hivatalos TDP | 175 watt | 130 watt | 151 watt | 127 watt | 250 watt | 200 watt |
VGA megnevezése | Radeon HD 7970 |
Radeon HD 7950 |
Radeon HD 7770 |
GeForce GTX 580 |
GeForce GTX 570 |
GeForce GTX 560 Ti |
---|---|---|---|---|---|---|
Kódnév | Tahiti XT | Tahiti Pro | Cape Verde XT | GF110 | GF114 | |
Gyártástechnológia | 28 nm (TSMC) | 40 nm (TSMC) | ||||
Mikroarchitektúra | GCN | Fermi | ||||
Tranzisztorok száma | 4,31 milliárd | 1,5 milliárd | ~3 milliárd | 1,95 milliárd | ||
GPU lapka mérete | 365 mm2 | 123 mm2 | 520 mm2 | 332 mm2 | ||
GPU/shader órajele terhelve | 925 MHz | 800 MHz | 1000 MHz | 772 MHz 1544 MHz |
732 MHz 1464 MHz |
822 MHz 1645 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban | 300 MHz | 51 MHz 101 MHz |
||||
Shader processzorok típusa | multiprecíziós vektor | stream | ||||
Számolóegységek száma | 2048 | 1792 | 640 | 512 | 480 | 384 |
Textúrázók száma | 128 textúracímző és -szűrő |
112 textúracímző és -szűrő |
40 textúracímző és -szűrő |
64 textúracímző és -szűrő |
60 textúracímző és -szűrő |
64 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 8 blokk (32) | 4 blokk (16) | 12 blokk (48) | 10 blokk (40) | 8 blokk (32) | |
Memória mérete | 3072 MB | 1024 MB | 1536 MB | 1280 MB | 1024 MB | |
Memóriavezérlő | 384 bites hubvezérelt | 128 bites hubvezérelt | 384 bites crossbar | 320 bites crossbar | 256 bites crossbar | |
Memória órajele terhelve | 1375 MHz (GDDR5) | 1250 MHz (GDDR5) | 1125 MHz (GDDR5) | 1002 MHz (GDDR5) | 950 MHz (GDDR5) | 1002 MHz (GDDR5) |
Üresjáratban | 150 MHz | 67 MHz | 135 MHz | |||
Max. memória-sávszélesség | 264 000 MB/s | 240 000 MB/s | 72 000 MB/s | 192 400 MB/s | 152 000 MB/s | 128 270 MB/s |
Támogatott DirectX | 11.1 | 11 | ||||
Dedikált HD transzkódoló | VCE | nincs | ||||
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 3) | Purevideo HD (VP4) | ||||
Hivatalos TDP | 250 watt | 200 watt | 80 watt | 244 watt | 225 watt | 170 watt |
Crysis Warhead, DiRT 3, Shogun 2
A Crysis Warhead 2560x1600-ban továbbra is egy kisebb kihívást jelent a felsőkategória némely tagjának. A két főszereplő itt szinte pontosan a HD 6900-as rokonaik szintjét hozta. A HD 7870 megelőzte a GTX 570-et, és csak nem sokkal marad el a GTX 580-tól. DiRT 3 alatt a HD 7850 már nem szerepelt ennyire jól, bár a HD 6950-hez mért lemaradása nem olyan nagy, amivel szinte pontosan a GTX 560 Ti eredményeit hozta. A HD 7870 valamivel gyorsabb volt, mint a HD 6970, amivel itt is befogta a GTX 570-et, és csak kevéssel marad le a HD 7950-től. A Shogun 2 legalább 1280 MB memóriát kért magának a 2560x1600-as felbontáshoz, ami azt jelentette, hogy az 1 GB-os kártyákon le sem futott a mérés. A HD 7850 itt a GTX 570 és a HD 6950 közé ékelődött be szorosan, míg a HD 7870 a HD 6970 és a HD 7950 közé parkolt be.
Metro 2033, AVP, Deus Ex
Az elsősorban "optimalizálatlanságáról" híres Metro 2033 most is feladta a leckét a kártyáknak. A HD 7850 nagyjából a HD 6950 teljesítményét mutatta, de a GTX 570-től némileg lemaradt. A HD 7870-ről szinte ugyanezt lehet elmondani a HD 6970-nel és a GTX 580-nal szemben. AVP alatt nem nagyon villogtak az új kártyák. A HD 7850 a HD 6870 sebességét hozta, míg a HD 7870 csak a HD 6950 szintjéig tudott felkapaszkodni. Deus Ex alatt már változott a kép. A 7850, ha csak kicsivel is, de gyorsabb volt, mint a 6950. A 7870 és a 6970 relációjában hasonló a helyzet.
Batman, Battlefield 3, F1 2011
A GeForce-ok pályájának számító Batman: Arkham City alatt a minimum értékeket tekintve a két HD 7800-as megelőzte a két HD 6900-at, míg átlag értékekben elmaradtak utóbbiaktól. Ez egyben azt is jelentette, hogy itt a HD 7870 nem tudta befogni a GTX 570-et. Battlefield 3-ban már változik a kép. Itt a HD 7850 volt a hús a HD 6950 és 6970 alkotta hamburgerben, míg a HD 7870 a GTX 570 és 580 közé furakodott be. Az F1 2011 alatt ismét csak szépen muzsikáltak az új jövevények. A HD 7850 még a HD 6970-et is lenyomta, a HD 7870-nek pedig még a GTX 580 is látótávolságba került.
ComputeMark, LuxMark
A 7970-es tesztünknél két általános számítási feladatokat tartalmazó benchmark is bekerült a méréseink közé. Mivel félig-meddig szintetikus tesztekről van szó, így túl messzemenő következtetéseket szerintünk nem érdemes levonni ezek eredményeiből.
Ahogy a Tahiti és Cape Verde alapú kártyák esetében, úgy itt is jól kirajzolódik a már inkább általános számításokra kihegyezett GCN mikroarchitektúra ilyen irányú előrelépése az elődökhöz képest.
Összegzés
Az összesített eredményeket nézve elmondható, hogy a minimum és átlag képkockaszámot figyelembe véve a HD 7870 durván 40%-kal teljesíti túl a közvetlen előd HD 6870-et, míg a HD 7850 és HD 6850 relációjában szintén nagyjából 40%-ról beszélhetünk. A HD 7870 jelenleg nagyjából 3,5%-kal gyorsabb a HD 6970-nél, a HD 7850 pedig összesítve szinte pontosan a HD 6950 sebességét hozta. Mindemellett még említésre érdemes, hogy a HD 7870 szinte pontosan a GTX 570 és a GTX 580 közé ékelődött be, továbbá itt a HD 7950 előnye nagyjából 20%. Ami még meglehetősen szembetűnő, az a HD 7770 több mint 70%-os lemaradása a HD 7850-hez képest, bár azt le kell szögezzük, hogy ezt a kártyát nem ilyen magas felbontásokhoz tervezték, ami kissé torzíthatja a képet. Ennek ellenére mi nagyon valószínűnek tartjuk, hogy később még érkezni fog egy újabb Radeon a HD 7770 és a HD 7850 közé.
A teljesítmény / fogyasztás mutatót tekintve a HD 7870 személyében új győztesünk van, bár az előnye nem túl nagy a HD 7970-hez képest, illetve a HD 7850-nek sincs különösebb szégyellnivalója. Természetesen a HD 7000-es kártyák itt mutatott eredményében kétségkívül oroszlánrésze van a 28 nm-es csíkszélességnek is. Ennek köszönhetően a HD 7850 úgy hozza a HD 6950 sebességét, hogy a teljesítmény / fogyasztás mutatója durván 35%-kal jobb, míg a HD 7870 - HD6970 esetében az előbbi értéke több mint 50%-kal kedvezőbb.
Összefoglalva a látottakat elmondhatjuk, hogy a Radeon HD 7870 és HD 7850 két meglehetősen jól eltalált kártya lett. Teljesítményben az újdonságok nagyjából a korábbi HD 6950 és HD 6970 szintjét hozzák, csak jóval alacsonyabb fogyasztás, valamint kibővült funkcionalitás mellett. Szerencsére a lapkát, pontosabban annak kiterjedését tekintve az AMD nem fogta annyira spórolósra a figurát, mint a Cape Verde esetében, ami az eredményeken is szépen tükröződik.
Az AMD a most bemutatott két kártyával elsősorban azokra a játékosokra gondol, akik nagy teljesítményű VGA-ra vágynak, de nem szeretnének nagyon zsebbe nyúlni, illetve a legerősebb új generációs VGA-k fogyasztása nem szimpatikus számukra. Szerintünk full HD felbontás mellé a HD 7850 és 7870 teljesítménye egy igen széles rétegnek elégséges tud lenni, még ha bizonyos kevésbé jól optimalizált játékok esetében kisebb kompromisszumokat is kell kötnünk. Mindemellett nem kell különösebben aggódnunk a magas fogyasztás miatt, minek okán esetlegesen nagyobb tápegységre lenne szükségünk, vagy jelentősebben megemelkedne a gépházban a hőmérséklet és a zajszint. Funkciókat tekintve csak ugyanazt tudjuk elmondani a HD 7800-asokról is mint a korábban bemutatott két GCN alapú családról. A kártyák minden jelenlegi és közeljövőben debütáló API-t támogatnak, de a fejlett energiamenedzsmentről, a legutolsó szabványoknak megfelelő HDMI és DisplayPort csatlakozókról, valamint ezzel együtt a hatmegjelenítős Eyefinity-ről sem kell lemondanunk.
Az eddig megismert három új GCN alapú fejlesztésre épülő családból épp a most bemutatott HD 7800-as kártyák nyerték el leginkább a tetszésünket. Egyedül az árazással van most is egy kisebb problémánk, bár hivatalosan csak épp a mai napon kerülnek forgalomba a termékek, így a pontos kiskereskedelmi árcédulákat egyelőre nem ismerjük. Az AMD a Radeon HD 7850-re 249 dolláros ajánlott fogyasztói árat javasol, ami kalkulációink alapján durván 70 000 forintot jelenthet majd. Ez éppen a HD 6950 árszintje körüli összeg lenne. A Radeon HD 7870-re 349 dollárt javasol az AMD, ami számításaink szerint optimális esetben 100 000 forintot jelenthet majd, ezzel a GTX 570 aktuális árszintjén mozoghat a 7870. Sajnos láttunk már kellemetlen meglepetéseket a hazai árazások kapcsán, ezért amíg meg nem érkeznek az első szállítmányok, addig az értékelésnél nem merjük nyugodt szívvel alapul venni ezeket az árakat, így egyelőre mind a HD 7850 mind pedig a HD 7870 is "csak" az ajánlott kategóriát gyarapíthatja.
AMD Radeon HD 7870 és HD 7850 videokártyák
Oliverda
Az AMD Radeon HD 7870, HD 7850 és HD 7770 videokártyákat az AMD biztosította, míg az ASUS Radeon HD 6970 DirectCU II kártyát az ASUS bocsátotta rendelkezésünkre. A tesztben használt Sapphire Radeon HD 6850 és 6950 kártyákat a Ramiris Europe Kft. adta kölcsön.