Új hozzászólás Aktív témák

  • gyulaipal

    tag

    válasz BBéci #44462 üzenetére

    > Pedig a vászon és annak minősége legalább annyira fontos a jó kép megjelenítéséhez, mint a vetítő.

    Teljesen igaz, de azzal a kiegészítéssel, hogy a vásznat mindig:
    - a feladathoz
    - és a vetítés környezethez kell választani.

    Tudom, hogy ebből palotaforradalom lesz, de én mindig az olcsó irányából indulnék a választáskor és sorban kizárnám azokat a vászon-típusokat amelyek biztosan NEM alkalmasak a feladatra. Azután megvenném a legolcsóbbat ami viszont tökéletes a feladatra az adott környezetben.

    Nos, a palotaforradalom szikrája abból keletkezik, hogy a fenti "vászon-típusokba" én beleértem a sima, fehérre festett falat is, mint "alapértelmezett" vetítési felületet. A tüzet az lobbantja majd fel, hogy annyira beleértem, hogy én is erre vetítek a sokmilliós projektorokkal.

    Ha a "vászonnak" bármilyen speciális feladata van (hangáteresztés, fény "erősítése", irányított visszaverés, szórt fény kizárása, stb.) akkor egyértelműen NEM használható a fehérre festett fal vetítési felületnek. De nálam nincs ilyen feladat- vagy probléma ezért (bár már hallom már a lincselésre kész tömeg zaját az utcáról) akkor is azt mondom, hogy az "alapértelmezett" vászon a fehér fal kellene, hogy legyen mindenkinek. Akinek ez valamilyen tényszerű okból nem felel meg, az vegyen vásznat, akinek viszont megfelel, az szerintem vegyen (neki) hasznosabb dolgot a pénzéből (jobb hangfalak, akusztika, szb.).

    Azt is értem, hogy a vászon egy látványos, esztétikus, "komoly" látszatot keltő tárgy a moziban.Tisztán esztétikai okokból én is simán elköltenék milliókat egy vászonra (ha megtehetném). De előbb egy rendes projektort vennék ...

    A fentiek magánvéleménynek tekindendőek (bár tudományos alapokon nyugszanak és minden szakember akivel eddig megvitattam őket, egyetértett). Aki tud valós, tényszerű hátrányt ami miatt a fehér falat rossz vetítési felületnek érzi, nyugodtan írja le! Én egyet tudok: a fal fényvisszaverési görbéje nem biztos, hogy egyenletes. (egyes hullámhosszakat/színeket verhet vissza pl. gyengébben). Emiatt eltolódhatnak a projektor szín-alappontjai a CIE diagramon illetve megváltozhat az alapszínek egymáshoz viszonyított aránya. Ez egy tényszerű ellenérv, de mivel mindkét problémát megoldja egy (jól működő) CMS, ezért nekem ezek nem számítanak a gyakorlatban. De azért egy észérvet már mondhatunk a fehér fal "ellen":

    - ha a projektorban nincs CMS (vagy ha rosszul működik) akkor a fehér fal esetleges szín-torzítása valós probléma lesz.

    Az én projektoromban van CMS, nekem ez nem gond, de akkor is egy tényszerű dolog.

    A vászon a legjobb, leghasznosabb tárgy lehet a moziban akkor, ha valóban szükség van rá és akkor nem szabad sajnálni rá a pénzt, mivel hosszútávon meghatározhatja a vetített kép minőségét. Ha viszont nincs rá szükség, akkor (szerintem) a legnagyobb pénzkidobás, amibe egy házimozis verheti magát ... kivéve ha az esztétikai szerepéért vesz vásznat, mert amúgy a vászon nekem is nagyon tetszik.

    Ja, és még egy dolog: felmerült az ötlet otthon, hogy tegyük a hangfalakat egy hangáteresztő vászon mögé. A vászon viszont levág pár decibelt a magasabb hangokból, amit nem tekintettem problémának, gondoltam majd a szobakorrekció "elintézi" a dolgot. Ekkor jött a meglepetés: az Anthem AVR (amit venni akartam) korrekciós rendszere (állítólag) csak 5kHz-ig korrigál, azaz pont ott NEM korrigál, ahol a vászon a legjobban vágja a magas hangokat. Tanulság: rendszerben kell gondolkozni! Vicces, de úgy tűnik az AVR-t is a vászonhoz kell választani! Hülyén hangzik, ugye??? :-)

Új hozzászólás Aktív témák