Hirdetés

Processzort fejleszt az NVIDIA

Az NVIDIA nagyon aktív a CES-en, és egy olyan bejelentéssel álltak a világ elé, amit sokan nem tudnak hova tenni. A lényeg, hogy a vállalat egy processzormag fejlesztésén dolgozik, melyre egyelőre csak Denver kódnéven utalnak. Sajnos sok információ nem derül ki róla. Egyelőre annyi biztos, hogy az ARM utasításkészletét használja, és elsősorban a nagy teljesítményt tartották szem előtt a mérnökök, vagyis számos fejlesztést hajtottak végre az ARM-tól licenszelt megoldáson. A vállalat elsősorban a HPC szerverek piacát támadja majd meg egy komplett platform keretében, vagyis előreláthatólag a cGPU fogalma jelentősen kibővül. A Fermi architektúra kifejezetten alkalmas a jól párhuzamosítható tudományos számítások elvégzésére, ám nem kérdés, hogy van hova fejlődni. A Denver projekt kapcsán az NVIDIA lényegében a saját platformját készíti elő, vagyis rálépnek a rendszerszintű integráció ösvényére, és egy heterogén módon programozható chipet képzelnek el. Gyakorlatilag az NVIDIA ugyanazt a következtetést vonta le a jövőről, mint az AMD a Fusion kapcsán, csak a kérdést közelítették meg más irányból. A zöldek GPU-kat terveztek, így számukra a fúzió a késleltetésre érzékeny feladatok miatt fontos, amelyekkel az integrálásra kerülő processzormagok könnyedén elbánnak. A központi és a grafikus magok aránya lényegében a megcélzott piactól függ majd. Itt tudjuk, hogy elsődleges szempontként a HPC szerverek vannak jelen a cég terveiben, vagyis továbbra is a GPU rész fog dominálni, pár saját tervezésű ARM processzormag mellett. Az integráció hatására, az NVIDIA úgymond cGPU-i, dedikált processzor nélkül képesek majd operációs rendszert futtatni, továbbá a teljes lapka egyetlen közös memóriába dolgozik. Ez a vállalat szerint számos előnnyel jár, többek között a lassú buszok késleltetése, és alacsony sávszélessége sem lesz akadály, mivel a processzormag közvetlenül a grafikus feldolgozók mellett található. Természetesen a szoftveres oldalról a CUDA platformot is fel kell készíteni a változásokra, de ez nem jelenthet problémát.

A Denver projekt lényegében a vállalat IBM PC-ben betöltött jövőjére is kihat majd. Platform birtokában a cégnek nem lesz érdeke az AMD és az Intel pozíciójának erősítése, amire Neil Trevett egy korábbi nyilatkozatban már utalt is. Az NVIDIA formailag elszakad az IBM PC-től, vagyis az x86-os rendszerektől, és egy kialakuló piacot szeretnének meglovagolni, ahol teljes értékű platformot kínálnak. A rendszerszintű integrációval kapcsolatban állandó kérdés volt, hogy szükséges-e az x86 licensz az NVIDIA számára. Sokan úgy látják, hogy igen, mivel az asztali piacon jelenleg elterjedt Windows operációs rendszerek nem futnak az ARM architektúráin. A Microsoft azonban egy nagyon fontos bejelentést tett a CES-en, melynek kapcsán kiderült, hogy a Windows 8 néven futó fejlesztés ARM-ra is elkészül. Az NVIDIA számára tehát nagyon kedvezően alakulnak a dolgok, és a zöldek ki is jelentették, hogy a Microsoft közbenjárásával eljön az ARM-os rendszerek uralma. A vállalat koncepciója tehát impozáns, ugyanakkor kérdések merülnek fel a régi programokkal kapcsolatban. Mivel ezeket IBM PC-re írták a futásuk egyáltalán nem garantált, sőt valamilyen szintű emulálás nélkül konkrétan lehetetlen lesz őket elindítani. Ezzel kapcsolatban a Microsoft még nem adott tájékoztatást. Az emulálás ellen szól, hogy lassú folyamat, így egy teljesítményigényes alkalmazás nem futna megfelelően, tehát az ARM utasításkészletre épülő rendszerekhez mindenképp át kell dolgozni őket. Tekintve, hogy az ARM a mobil piacon nagyon terjed, erre ténylegesen van esély.

Hirdetés

Arról nincs adat, hogy a Denver projekt mikor lesz kézzelfogható. Egyes pletykák szerint már a következő generációs Kepler cGPU-ban is lesz egy processzormag, vagyis platformnak lesz tekinthető, de ezzel kapcsolatban semmilyen megerősítés nincs. A 2013-ban esedékes Maxwell kódnevű fejlesztés esetében viszont már biztosra lehet venni a fúziót, hiszen a Windows 8-ra készülni kell.

A vállalat távlati tervei után érdemes egy kicsit visszaugrani a jelenbe, ahol a Tegra márkanév felfuttatása zajlik. Feltételezhetően a fentebb tárgyalt, asztali piacra szánt platformok is a Tegra égisze alatt kerülnek majd piacra, de erről nincs konkrét megerősítés. A Tegra 250 egy éve mutatkozott be a CES-en. Azóta már kapható pár tényleges termék, amelyekre a Tegra 2 jelzés került, de a lapka lényegében nem változott. Mivel a vállalat már Tegra 2 néven utal a fejlesztésre, a korábban alkalmazott megnevezést mi is elfelejtjük, így mostantól a végleges néven kerül bemutatásra a SoC.

A Tegra 2 részletes felépítése
A Tegra 2 részletes felépítése [+]

A Tegra 2 a TSMC 40 nm-es LP gyártósorán készül majd, a lapka pedig közel 900 millió tranzisztort tartalmaz. A központi feldolgozó két darab ARM Cortex-A9 processzormagot használ, amelyek 1 GHz-es órajelen üzemelnek, és 32 bites LPDDR2 vagy DDR2 rendszermemóriához kapcsolódnak, a maximális memóriaórajel pedig 667 MHz lehet. A grafikus alrendszer az ULP GeForce névre hallgat, és speciálisan az OpenGL ES 2.0 igényeihez lett tervezve, vagyis kiválóan alkalmas a WebGL gyorsítására. A magban négy vertex, és négy pixels shader található. Mivel a teljes rendszer rendkívül alacsony fogyasztású, és túlzottan sok memória-sávszélesség nem áll rendelkezésre, a mérnökök számos gyorsítótárat helyeztek el a magon belül, amivel a feldolgozást szeretnék tempósabbá tenni. A rendszer gyorsasága lényegében ennek köszönhető, mivel a vertex, a pixel és a textúrázó futószalaghoz is tartozik egy-egy gyorsítótár. A vállalat az élsimítást is támogatja maximum ötszörös CSAA mód erejéig, továbbá a 16-szoros anizotropikus szűrés sem akadály. Kifejezetten érdekes a programozható blending, ami technikailag ugyan nem követelmény OpenGL ES 2.0-ban, de kifejezetten hasznos dolog. Az NVIDIA megvalósításával a fejlesztő egyéni algoritmusokat is írhat, így a szabvány adta határokat át lehet lépni. Sőt a flashanimációk gyorsításánál is előnyök mutathatók fel a képminőség terén. Mivel a blendingért a pixel shader motor felel, így ROP blokkal nem találkozunk a lapkában. Ezenkívül a HDMI interfészt is támogató rendszernek nem lesz gondja a Full HD felbontású, H.264-es kódolású, maximum 20 Mbps-os bitrátájú filmek akadásoktól mentes lejátszásával sem, amiért a beépített dekóder felel. Az NVIDIA szerint a fogyasztás ilyenkor mindössze 400 mW, ami egészen alacsony értéknek számít. Szintén lesz a lapkában egy saját fejlesztésű, és meglehetősen nagy teljesítménnyel rendelkező képfeldolgozó processzor (ISP) is, ami elmaradhatatlan eleme az okostelefon- és tabletplatformoknak.

Az ULP GeForce elméleti felépítése
Az ULP GeForce elméleti felépítése [+]

Az NVIDIA a Tegra 2 támogatását is komolyan veszi majd. Roy Taylor felügyel a megfelelő szoftveres ellátásért, aki korában az IBM PC-s piacon ismert The way it's meant to be played program vezetőjeként dolgozott. A háttér tehát adott, és az NVIDIA negyedévente legalább egy úgymond top címet fog prezentálni. Az információk szerint a Dungeon Defenders, a Back Breaker THD, a Monster Madness és a Fruit Ninja HD biztosan érkezik, így szórakozásban nem lesz hiány. Természetesen számos alkalmazás is készül, hiszen a Tegra 2 mellé Android operációs rendszer kerül, amihez már most is rengeteg programot lehet letölteni. Az NVIDIA elindítja majd a Tegra Zone-t is, ami lényegében a cég alkalmazásboltja lesz.


[+]

A Tegra 2 az okostelefonok és a tabletek mellett az autókban is szerephez jut. A vállalat már korábban is dédelgetett terveket ezzel kapcsolatban, ám most egy érdekes koncepció is megvalósulhat. A Tesla Motors Model S néven készülő, elektromos hajtású sportautójában az érintőképernyős műszerfalat a fenti lapka fogja vezérelni. A látvány a kép alapján kifejezetten impozáns lehet. Természetesen a vállalat a többi autógyártóval is összedolgozik a Tegra rendszerek alkalmazásával kapcsolatban.


A Tegra 2-vel meghajtott műszerfal

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés