Képminőség
A TCL továbbra sem hisz az OLED technológiában valamiért, így nem túl meglepő módon ebbe a készülékbe is egy házon belül fejlesztett és gyártott, Direct-LED háttérvilágítású 4K-s QLED VA panel került. A QLED eljárással régebben már foglalkoztunk részletesen, úgyhogy most csak röviden a lényeg: a folyadékkristályos, azaz LCD technológián alapszik, azonban itt a LED-ek által szolgáltatott kék színű háttérvilágítás áthalad egy speciális, úgynevezett kvantumpontokkal, azaz nanoméretű kristályokkal dúsan meghintett filmen, aminek eredményeként széles spektrumú fehér fény jön létre. Ez elméletileg rendkívül pontos és tiszta tónusok megjelenítését biztosítja úgy, hogy az idő múlásával sem kell tartani a minőségromlástól, eltérően a fehér LED-ektől, amelyek hajlamosak enyhén besárgulni. A technológia előnye még, hogy elméletben nagyobb fényerőt és valósághűbb színmegjelenítést tesz lehetővé.
Az alkalmazott képalkotási eljárás egyik hátránya, hogy elméletben nem teszi lehetővé a 0 cd/m² fénysűrűségű, tökéletes fekete és ezáltal a végtelen natív kontraszt megteremtését, ami műszeres méréseink során ezúttal is bizonyítást nyert. A háttérvilágítást biztosító, rács alakban elhelyezett LED-eket egyedileg vezérelhető csoportokba osztották, amelyek fényereje egyenként szabályozható. A maximális fényerő méréseink szerint megközelíti a 980 cd/m² értéket, ami a QLED televíziók esetében nem számít extrém kiemelkedőnek, ám ahhoz elég nagy, hogy a HDR effekt kellően látványos legyen, hiszen a nagy dinamikatartományú tartalmak visszaadása biztosított. A Dinamikus Kontraszt és Dinamikus Fényerő funkciók aktiválásával a megszokottnál nagyobb kontraszt érhető el, mi ezzel nagyjából 19 000:1 valós kontrasztot tudtunk kipréselni belőle, viszont ilyenkor a képvilág meglehetősen természetellenesnek, műanyag hatásúnak tűnt. Ez a filmek vagy tévéműsorok esetében picit zavaró lehet, de animációs alkotásoknál, játékoknál jól jöhet.
A tónusok megfelelő beállítások mellett egyébként természetesek, még az olyan, jellemzően problémásabb tartalmak visszaadásával sincs gond, mint az emberi bőr vagy a hullámzó víz. Viszont egy enyhe fátyolosság mindig érzékelhető, ami akkor válik feltűnővé, ha egy OLED televízió mellé tesszük a készüléket. A VA kijelzőtechnológia a betekintési szög terén általában nem teljesít jól, és ez alól a C745 sem kivétel: 150-155 fok környékéről már markánsan érződik az árnyalatok fakulása, ami akkor okozhat problémát, ha többen ülik körbe a tévét.
Homogenitásvizsgálat: a fénysűrűség mértéke az egyes fényerő-beállítások mellett [+]
A homogenitás terén meglepően jól teljesített, hiszen a tesztelés során arra jutottunk, hogy az egyes képernyő-tartományok fényereje közötti különbség maximum 10,12 százalék. Ugyan ez még mindig nem tökéletes, de ahhoz képest, hogy az előd esetében ez az érték a 30 százalékot is elérte, igen nagy előrelépésről beszélhetünk. Ennél is lényegesebb, hogy zavaró felhők és foltok a hétköznapi használat során nem bukkannak fel.
A mozgásmegjelenítés során – gyenge minőségű forrásból származó tartalmak esetén – bele lehet futni kisebb akadozásba, szaggatásba, esetleg enyhe elmosódottságba, de ezen hatékonyan lehet segíteni az interpolációs eljárás bekapcsolásával. A maximális képfrissítési ráta 144 Hz, ami a megszokottnál magasabb érték. Ez a játékosoknak lehet fontos, épp úgy mint az, hogy a termék támogatja az AMD FreeSync Premium Pro technológia használatát, illetve, hogy az input lag a Leo Bodnar eszközzel végzett méréseink alapján 11,8 ms. Összességében ki lehet jelenteni, hogy ez a tévé játékra is alkalmas.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!