Hirdetés

2017. szeptember 20., szerda

Szponzorunk

Input lag – Bemeneti késleltetés

  • (p)
Írta: Daywalker | Utoljára frissítve: 2017-03-07 10:40

Hirdetés

Szakmai berkekben az input lagként emlegetett bemeneti késleltetés a monitorok esetében nem más, mint a grafikus kártyáról kiküldött jel és annak megjelenése között eltelt feldolgozási idő. A gyártók által megadott válaszidőhöz hasonlóan ez is ezredmásodpercekben mérhető, de a két érték nem összekeverendő! A válaszidő az LCD kristályok állapotváltozásának mérőszáma, ami ha túl magas, akkor az utánhúzás formájában jelentkezik a kijelzőn, míg a magas bemeneti késleltetés a teljes megjelenítendő kép késését jelenti, ami nem jár a magas válaszidőhöz hasonló helyi képi anomáliákkal.

Az input lag a TFT monitorok képfeldolgozásából, az esetleges átméretezésből, a jelek átalakításából és a különféle képjavító áramkörök számára szükséges feldolgozási időből tevődik össze. Bár csupán ezredmásodpercekről beszélünk, valójában egy bizonyos szint (nagyjából 30-35 ms) felett a bemeneti késleltetés zavaró jelenség lehet, hiszen kép ilyenkor már két képkockányit késik ahhoz képest, amit éppen látnunk kéne, vagy ahhoz képest, amit éppen csinálunk az egérrel vagy a billentyűzettel.

A gyors reakcióidőt igénylő játékok (First Person Shooter) esetében a profi gémerek számára a válaszidő mellett az input lag mértéke szintén élet-halál kérdése, hiszen ha egy adott történés a kelleténél később jelenik meg a kijelzőn, akkor az arra adott reakció is késéssel történik. Ráadásul problémát tovább súlyosbítja, hogy a túl magas késleltetés miatt a játékos egérrel és billentyűzettel bevitt parancsai is késéssel realizálódnak (azaz jelennek meg) a kijelzőn.

Az alábbi két videó jól példázza az input lag esetét:

A bemeneti késleltetésre vonatkozó adatot a gyártók általában nem adják meg, a házilagos pontos mérés pedig bonyolult, már csak azon oknál fogva is, hogy nincs rá szabványos mérési metódus. A legjobb, legpontosabb eredményt a fotószenzor és oszcilloszkóp párosának mérése adja, de ez drága és körülményes. Sokkal egyszerűbben kivitelezhető az úgynevezett kvázi szoftveres mérés, aminél egy hagyományos katódsugárcsöves monitorhoz képest a TFT-n megjelenített kép késését a kijelzőkön megjelenített stoppert fényképezőgéppel készített fotók alapján számoljuk. Sajnos ez a mérés nem túl pontos, mivel számos tényező befolyásolja (vertikális szinkron, képfrekvencia, stb.), de megközelítőleg használható eredményt ad és összehasonlítási alapként remekül használható.


Input lag szoftveres mérése - felül LCD, alul CRT monitor

Ha pontatlanságot találsz a cikkben, kérjük, írd meg a szerzőnek!
A bejegyzés utolsó frissítésének időpontja: 2017-03-07 10:40

Hirdetés

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.