Az AMD még az előző év elején mutatta be a FreeSync 2 technológiát, amelynek a neve ellenére több köze volt a HDR-hez, mint a variálható frissítési frekvenciához. Az új eljárás célja az volt, hogy megszüntesse a megjelenítő oldali tone mappingot, mivel meghatározott egy olyan specifikációt, amelyet a kijelzőgyártóknak követni lehet, így a kompatibilis kijelzők a játék oldalán számolt tone mapping eredményét direkten képesek megjeleníteni, ráadásul úgy, hogy az eredmény megfelelő lesz. Ez számottevő mértékben csökkenti a képmegjelenítés késleltetését, hiszen megszüntet egy specifikált formában felesleges tone mapping fázist, továbbá a megjelenített tartalom meg fog egyezni azzal, amit a fejlesztő valóban meg is akar jeleníteni, mivel a kijelzőbe épített tone mapping nem módosítja a végső képet.
Hirdetés
Maga a rendszer már az elmúlt év ősze óta kihasználható az AGS szervizkönyvtár megfelelő verziójával, és például a Far Cry 5-be az Ubisoft a szabványos Windows 10-es HDR mellé be is építette az AMD specifikus verzióját.
Ezekkel nem is volt semmi gond, de maga a FreeSync 2 elnevezés félreérthető volt, mivel mindenki a variálható frissítési frekvenciára asszociált belőle, így a vállalat képviselője a PC Perspective számára adott interjúban megerősítette, hogy a rendszert átnevezik FreeSync 2 HDR-re, ami kedvező lesz a potenciális vásárlók számára, hiszen legalább lesz utalás a névben, hogy hol számíthatnak előrelépésre.
További változás, hogy az AMD a követelményeit a VESA DisplayHDR specifikációhoz igazítja. Ugye ez a FreeSync 2 bemutatásakor még nem létezett, így nem is lehetett rá építeni. Persze a vállalat DisplayHDR-600 specifikációhoz nagyon közeli követelményeket fogalmazott meg anno, ezt mégis célszerű volt a VESA rendszeréhez igazítani, mert a monitorgyártók úgyis azt fogják követni. A módosítással a FreeSync 2 HDR kijelzőknek, ha nem is kötelező, de nagyon ajánlott a DisplayHDR-600 hitelesítés megszerzése, valamint a BT.709 és a DCI P3 színtér rendre 99 és 90 százalékos lefedése.
Lényeges változás, hogy az AMD mostantól megszab egy minimum késleltetési értéket is, amit a kijelzőknek, FreeSync 2 HDR módban teljesíteni kell. Itt utóbbin van a hangsúly, mivel a rendszer kettő helyett eleve csak egy tone mapping fázist számol, tehát a hagyományos HDR kijelzőkhöz képest lényegesen jobb így is a késleltetésük. Az AMD számára ez inkább egy stratégiai kérdés, mivel így a monitorgyártók elkezdenek ezen a területen is versenyezni, vagyis felkerül ez a paraméter is a specifikációkba, amiben – egészen véletlenül ugye – pont a FreeSync 2 HDR monitorok számítanak messze a legerősebbnek a piacon.
Szóba került az is, hogy érkeznek DisplayHDR-1000 hitelesítésű FreeSync 2 HDR monitorok is. Ugyanakkor azt érdemes megjegyezni, hogy sokan keverik ezeket a szabványokat. Amíg a DisplayHDR-nek tényleg az a célja, hogy tisztán a kijelzők tekintetében kontrollálják a képességeket, addig a FreeSync 2 HDR inkább egy szoftveres megoldás, ami mentesíti a rendszert a Windows HDR futószalagjának gyermekbetegségeitől, gondolva itt a máig nem javított lilás mellékhatásra. Emellett biztosítja a játékfejlesztőknek a hitelesített monitorok karakterisztikájának lekérdezését. Utóbbival egyetlen egy lépcsőben olyan tone mapping számolható, ami megfelel az adott kijelzőnek, ezzel a megjelenítő nem rontja le az eredeti kép minőségét egy transzportálás utáni extra tone mapping fázissal, illetve utóbbi hiányában még a kép is hamarabb jelenik meg.